Cherokee -99 2,5l4 man hyytyy ajoittain

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Lundersson
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2010. 16:19
Paikkakunta: Inkoo

Cherokee -99 2,5l4 man hyytyy ajoittain

Viesti Kirjoittaja Lundersson » 15.11.2013. 15:20

Terve,
Oire autossa on että käynti on lievästi epätasaista/nykivää ja tyhjäkäynti epätasaista. Eniten huomaa osakaasulla. Pelottavin oire on kuitenkin se että jos auton sammuttaa lämpimänä ja jonkin ajan kuluttua lähtee liikkeelle alkaa hyytyminen. Välillä huomaa tasakaasulla että alkaa hyytymään, reaktio -> lisää kaasua = erittäin kova moottorijarrutus!! Tätä kestää sekunnin pari jonka jälkeen moottori arpoo että lisääkö kierroksia vaiko ei. Tätä kestää pari minuuttia ja sitten toimii normaalisti. Samaa tekee myös joskus jos seisoo pitkään tyhjäkäynnillä risteyksessä ja siitä lähtee niin alkaa rykiminen. Alkaa pelottaa että kohta jää keskelle risteystä..

Tähän asti vaihdettu TPS- ja Lamda-anturi joista oli vikakoodit. Niiden lisäksi vaihdettu sytty puolen puola, -johdot, -pyörijä, -kansi ja tulpat. Sitten vielä MAP-anturi ja ilmansuodatin. Tällä hetkellä odottelen kampiakselin asentotunnistinta ja sain todeta että äsken saamani moottorin uusi lämpöanturin (ECM:lle termarikotelossa?) liitin on peilikuva vanhaan verrattuna.

Onko jotain vihjeitä tähän väliin?

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 16.11.2013. 19:49

Vaivaiskohan polttoainepula.
Pumppu?
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Lundersson
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2010. 16:19
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Lundersson » 17.11.2013. 17:42

Mietin samaa, mutta kerran on toista pumppuvikaista autoa tullut ajettua. Siinä kun syöttö loppui rullasi kone kaasu auki hyvin pitkälle. Tämä kone jarruttaa reippaasti kun oireilee, vaikka kaasu on pohjassa.

Pääsisikö jollain tarkkailemaan sytytystä kun autolla ajaa? Auto paikallaan ei saa "pätkimään" että strobolla näkisi.. Kohta pitäisi vissiin kokeilla uutta johtosarjaa. Saakohan muualta kun maahantuojalta?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.11.2013. 18:01

Mitä johtosarjaa?? Koneen koko johtosarjaa?? Ei varmaan saa enää edes maahantuojalta, kun ei saa uudempiinkaan....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Lundersson
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2010. 16:19
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Lundersson » 18.11.2013. 7:44

Ai ei saa koneen johtosarjaa uutena? Sillälailla... Tuossa aiemmin huomasin imusarjan päälle tuleva nivaska oli kostea ja tiputti nestettä mm. pakosarjan päälle. En saanut tuntoa mitä nestettä oli, ei ainakaan öljyä. Rattiakseli oli myös keskeltä märkä eli epäilys on jarrunesteestä, mutta selkeä vuotokohta ei löytynyt. Jäähynestettäkään ei kulje siinä missään lähellä.

Noh, huomenna pitää viimeistään hakea katsastuskonttorilta jatkoaikaa vianhakuun...

Lundersson
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2010. 16:19
Paikkakunta: Inkoo

Päivitystä

Viesti Kirjoittaja Lundersson » 28.12.2013. 18:18

Katsastuksen aikana ei oireillut, eli tuurilla tuli leima.

Vaihdoin myös tyhjäkäyntiventtiilin jos se olisi aiheuttanut ohivuotoa, mutta ei. Huumori loppui ja vein auton nimeltämainitsemattomaan merkkihuoltoon. Siellä totesivat että ohjaustehostimen painekatkaisija vuotaa öljyä läpi ja kapillaariefekti on vienyt öljyä johtoja pitkin antureihin jotka siis (kuulemma) antoivat outoja lukemia. Noh, ajattelin hoitaa asian itse koska 100€/h ei oikein... Uusi katkaisija, johtosarjan kuoret pois, johdot ja liittimet uitettu CRC precition cleanerillä, niputettu sähköteipillä. 6 tuntia meni, ja kas, ongelma ei vieläkään poistunut.

Mistä kannattaisi jatkaa? Hölmönä tajusin vasta äsken että tässähän on nokka-akselin asentotunnistin jakajan kannessa. Olisiko vahva ehdokas?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.12.2013. 20:31

Nokka-akselin tunnistusta tarvitaan vain kerran startatessa, sen jälkeen ei sekaannu koneen toimintaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.12.2013. 22:12

Näissä lämpötiloissa vähän ehkä kaukaa haettua, mutta onko pakosarjan lämpösuojaus kunnossa? Ainakin nelilitraisissa XJ:ssä ollut ongelmia (siitä oli ihan tehtaan TSB:kin näihin uudempiin) että bensakisko lämpiää kuumalla koneella liikaa, ja juuri esim. pidemmän tyhjäkäynnillä seisomisen tai kuuma kone sammuksiin ja hetken päästä päälle- jälkeen kiskossa oleva bensa höyrystyi ja seurauksena "vapour lock" eikä siis kunnolla kakkua koneelle normaalissa ajossa ja tyvjäkäynnillä.

En tosin ole kuullut että neloskoneissa tätä probleemaa olisi, mutta ei kait ihan mahdotonkaan?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Lundersson
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2010. 16:19
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Lundersson » 29.12.2013. 11:02

Tuosta kiehumisesta lueskelin myös aiemmin, voisiko syy-seuraus olla tosiaan se että seokset menee niin laihalle että ei saa sytytystä aikaiseksi ja siksi "moottorijarrutta" rajusti? Ihmettelen vain miksi alkanut syksyllä ilman aikasempia oireita ja jatkunut vaikka pakkasta oli esim. marraskuussa jonkin verran..
Ihmettelen kyllä kovasti näitä koneita jossa on pako- ja imusarja samalla puolella, järjenvastaista tehonhäviöiden ja tilankäytön suhteen... Pitäisi kai lämpösuojaustakin miettiä kun tässä sitä ei ole ollenkaan ellei tuo valu-pakosarja ole kenties lämpövaipallinen :wink:

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 29.12.2013. 19:52

Tuo voimakas moottorijarrutus mietityttää, kun se viittais laatikonkin kummalliseen toimintaan. Eihän näissä saa moottorijarrutusta kunnolla aikaiseksi kuin vetämällä keppiä taakse, jos saa silloinkaan :shock:

Valupakosarja? Oletko varma?
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 29.12.2013. 22:58

2.5 -nelosessa on valusarja... Ja ainakin ->90 TBI-koneisessa on lämpökilpi, tuossa näkyy: http://www.jamant.fi/pakosarja-xjmjyjcj ... -3410.html , uudemmassa ei ole: http://www.jamant.fi/pakosarja-xjmjyjtj ... -3397.html
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Lundersson
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2010. 16:19
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Lundersson » 30.12.2013. 19:30

voimakas moottorijarrutus mietityttää, kun se viittais laatikonkin kummalliseen toimintaan
Kerran pysäytti niin pahasti että jäin tien poskeen. Silloin rynkytti erittäin matalaa tyhjäkäyntiä. Kytkin pohjassa vaihde vapaalla arpoi kaasuttaessa samalla tavalla kun ajossakin. En usko että on voimansiirto ongelma.

Auto oli akku irti puoli päivää mutta sekään ei auttanut.

Kiitos paljon tähän mennessä kaikille miettimiseen osallistuneille. Hyvät uudet vuodet!

Lundersson
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2010. 16:19
Paikkakunta: Inkoo

Taas toimii

Viesti Kirjoittaja Lundersson » 10.01.2014. 9:43

Noniin, eli uusi Lambda oli kuitenkin lauennut. Eli silloin kun ryki niin lambda oli oikosulussa. Taitaa olla tunkeutuvaa tavaraa tuo moparin ohjaustehostinöljyä. Vianhaussa todettiin mm. että palotilat todella puhtaat, suuttimet kunnossa ja bensanpaineet normaalit.

Ihmettelen nyt että vaihdettiinko lambda kesällä vanhuuttaan vai oliko silloin jo mennyt kyseisen öljyn takia, eli öljyä ei epäilty koska lamdan ikää ei tiedetty?! Vai sattuiko huono tuuri että lambda meni vanhuuttaan ja öljyvuoto iski vasta jälkeenpäin.. Mene ja tiedä.

Nyt siis random rykimiset on poissa, mutta 1500-2000 rpm on veto päällä tunnettavissa hiuksenhienoa nykimistä. Annan asian olla koska ei ollenkaan huolestuttavaa.

Lundersson
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2010. 16:19
Paikkakunta: Inkoo

Homma jatkuu

Viesti Kirjoittaja Lundersson » 27.05.2014. 14:24

Eipä mennyt puolta vuotta niin alkoi sama oireilu. OBD livedata kertoo että lambda pätkii.. Taas siis vaihto edessä, mutta tällä kertaa ohjaustehostinöljy ei ole syypää.

Onko kellään kokemuksia sähköpuolelta että rikkooko ikääntynyt johtosarja tai moottoriohjaus lambdoja? Entäs joku syöttöhäiriö, TPS anturin kierteet korkannut ja tyhjäkäynti heittelee koska anturi ei ole tiukasti paikallaan.

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 28.05.2014. 10:18

Itsellä on ainakin huonoja kokemuksia tarvike-lambdoista, eivät tunnut kestävän kuin reilun vuoden, jos sitäkään. Boschilaiset maksaa hieman enemmän, mutta kestävät aivan erilailla.

Jäähdytysneste sekä ylimääräinen öljy pakosarjassa (esim. viallinen kansipahvi) rikkovat noita antureita helposti.

Kirjoita vastaus