Korotus ja jouset
Korotus ja jouset
Kun tulevaisuudessa vaihdan jousia uusiin niin olisikko sinne mahdollista laittaa pidemmät, että saadaan tuo 2-2,5" korotus, ilman korotuspaloja?
Jos korotan sen 3,5" niin sitten on varmaan tällainen sarja tarpeen?:
http://www.4x4parts.fi/jousisarjat/871- ... 5-kit.html
Jos korotan sen 3,5" niin sitten on varmaan tällainen sarja tarpeen?:
http://www.4x4parts.fi/jousisarjat/871- ... 5-kit.html
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Korotus ja jouset
Kyllä, esim Moogin CC784 eteen (+ palikka) ja CC782 taakse on erinomaiset ajo-ominaisuuksiltaan reilun 3" korotukseen. US PArts tai topparts.fi.Machist kirjoitti:Kun tulevaisuudessa vaihdan jousia uusiin niin olisikko sinne mahdollista laittaa pidemmät, että saadaan tuo 2-2,5" korotus, ilman korotuspaloja?
Riippuu siitä miksi korotat Jeeppiäsi.Machist kirjoitti:Jos korotan sen 3,5" niin sitten on varmaan tällainen sarja tarpeen?:
http://www.4x4parts.fi/jousisarjat/871- ... 5-kit.html
Oletan että 2" korotukselle sopivat iskarit jo on, niin niitä et todennäköisesti tarvi uusia. Korottaminen muuttaa perien pinion-kulmia sen verran että tarvitset todennäköisesti säädettävät ylätukivarret (Jerkulta löytyy). Tuossa setissä oleva jakiksen pudotussarja voi auttaa tähän mutta eipä ole paljoa järkeä korottaa autoa ja sitten alustan alinta pistettä (jakis) laskea

Kallistuksenvakaajien koiranluut käy myös lyhyiksi mutta vaikuttaa lähinnä ajomukavuuteen. Jerkulta saa edullisesti molempiin päihin käyvät. Jos koiranluu on liian isolle korotukselle, usein voi vääntää lisää kierrettä (jossakin oli 1/2" UNF) ja katkaista sopivaan mittaan.
Re: Korotus ja jouset
Säädettävät panhardit on.
Iskarit menee vaihtoon koska ne on vakiomittaiset. Kyllähän nuo toimii, mutta äkkiä loppuu ulosjousto kesken.
Eli noille CC784 ja CC782 tarttee sen palikan kuitenkin jos haluan sen 2"?
Alkuperäiset jouset taitaa olla väsähtäneet, kun sinne on noita kumityynyjä työnnetty väliin??
Eli varmaan kesällä voisi vaihdella jouset + iskarit ja pysyttäisiin toistaiseksi 2" korotuksessa, niin ei tartte kauheaa savottaa tehdä.
Iskarit menee vaihtoon koska ne on vakiomittaiset. Kyllähän nuo toimii, mutta äkkiä loppuu ulosjousto kesken.
Eli noille CC784 ja CC782 tarttee sen palikan kuitenkin jos haluan sen 2"?
Alkuperäiset jouset taitaa olla väsähtäneet, kun sinne on noita kumityynyjä työnnetty väliin??
Eli varmaan kesällä voisi vaihdella jouset + iskarit ja pysyttäisiin toistaiseksi 2" korotuksessa, niin ei tartte kauheaa savottaa tehdä.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Korotus ja jouset
Eli jos laitan nyt jousiksi CC784 ja CC782 + nykyiset 2" palikat niin mitäs iskaria sinne laitetaan?
Originaalimittasessa loppuu ulosjousto jo vähän huonommallakin tiellä.
Originaalimittasessa loppuu ulosjousto jo vähän huonommallakin tiellä.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Korotus ja jouset
Parhaitenhan tuo selviää, kun mittaat paljonko iskarin minimi-maksimipituus pitäisi olla, ja kuvastoja katselemaan. Toki netistä löytyy aika hyvin esim. 2" tai 3" korotukselle tarkoitettuja iskareta, niillä pärjää aika hyvin tuon kanssa.Machist kirjoitti:Eli jos laitan nyt jousiksi CC784 ja CC782 + nykyiset 2" palikat niin mitäs iskaria sinne laitetaan?
Originaalimittasessa loppuu ulosjousto jo vähän huonommallakin tiellä.
Itsellä myös kyseiset jouset alla ZJ:ssä, hyvin pelittää. Nuo kun on progressiiviset jouset niin alkujousto on herkkä, mutta kantaa kuormaa ihan eri tavalla kuin alkuperäiset. Varsinkin takana huomasi hienosti eron, kun viimeksi hain Virosta takakontillisen juhlajuomia. Paino takana kyllä tuntui, mutta ei niinkään näkynyt verrattuna vanhaan. Kuopissa meno oli paljon tukevampaa

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Korotus ja jouset
Ok. Eli kyseiset jouset ja iskarit budjetoidaan tulevalle kesälle.
Täytyy nyt vähän tutkia mitä iskaria sitä laittais
Täytyy nyt vähän tutkia mitä iskaria sitä laittais

Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
- ts customs
- Viestit: 4
- Liittynyt: 18.01.2016. 19:16
- Paikkakunta: Kalajoki
- CONTACT:
Re: Korotus ja jouset
-Eli paras parin tuuman korotus tulee uusilla jousilla ja iskareilla?
-Koskeeko myös WJ ja WK malleja?
-Aiheuttaako nuissa autoissa muita toimenpiteitä tuo korotus, jarruletkut ylttää ja vertarit pysyy maltillisessa kulmassa ja ajettavuus ei huonone?
-Koskeeko myös WJ ja WK malleja?
-Aiheuttaako nuissa autoissa muita toimenpiteitä tuo korotus, jarruletkut ylttää ja vertarit pysyy maltillisessa kulmassa ja ajettavuus ei huonone?
---------------------------------
http://www.tscustoms.fi
http://www.tscustoms.fi
Re: Korotus ja jouset
Paras korotus tulee aina iskari+jousi kombinaatiolla. Korotuspalojen käyttäminen alkuperäisen jousen ja korin välissä toimii kyllä hyvin, mutta joustosta tuppaa katoamaan herkkyys jouston alusta. Näin ainakin WJ:ssä, jossa paloilla korotettuna jousto on hiukan kovemman oloinen. Sain nimittäin mahdollisuuden ajaa ennen oman WJ:n korotusta toisella samanlaisella WJ:llä ja suoritin smaan koeajon korotuksen jälkeen ja tuolloin tämän huomasi selvästi.ts customs kirjoitti:-Eli paras parin tuuman korotus tulee uusilla jousilla ja iskareilla?
-Koskeeko myös WJ ja WK malleja?
-Aiheuttaako nuissa autoissa muita toimenpiteitä tuo korotus, jarruletkut ylttää ja vertarit pysyy maltillisessa kulmassa ja ajettavuus ei huonone?
Re: Korotus ja jouset
2,5 tuman korotukseen asti pärjännee vakio osilla ja 3 tuuman korotuksesta ylöspäin tarvitsee jarruletkuja ainakin pidentää, säädettävää panhard tankoa, pidempiä etu tukivarsia yms. jos meinaa maastossa ajaa.
t. Ismo Ämmä
t. Ismo Ämmä
ts customs kirjoitti:-Eli paras parin tuuman korotus tulee uusilla jousilla ja iskareilla?
-Koskeeko myös WJ ja WK malleja?
-Aiheuttaako nuissa autoissa muita toimenpiteitä tuo korotus, jarruletkut ylttää ja vertarit pysyy maltillisessa kulmassa ja ajettavuus ei huonone?
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: Korotus ja jouset
No ei ne korotuspalat muuta ZJ:ssä tai WJ:ssä jousivakiota mihinkään suuntaan, eli siitä johtuvaa se alustan pintakovuus ei ole missään nimessä.GeneralJ kirjoitti:Paras korotus tulee aina iskari+jousi kombinaatiolla. Korotuspalojen käyttäminen alkuperäisen jousen ja korin välissä toimii kyllä hyvin, mutta joustosta tuppaa katoamaan herkkyys jouston alusta. Näin ainakin WJ:ssä, jossa paloilla korotettuna jousto on hiukan kovemman oloinen. Sain nimittäin mahdollisuuden ajaa ennen oman WJ:n korotusta toisella samanlaisella WJ:llä ja suoritin smaan koeajon korotuksen jälkeen ja tuolloin tämän huomasi selvästi.ts customs kirjoitti:-Eli paras parin tuuman korotus tulee uusilla jousilla ja iskareilla?
-Koskeeko myös WJ ja WK malleja?
-Aiheuttaako nuissa autoissa muita toimenpiteitä tuo korotus, jarruletkut ylttää ja vertarit pysyy maltillisessa kulmassa ja ajettavuus ei huonone?
Syyt alustan muuttumisella hieman pintakovaksi on se, että tukivarsien kulma jyrkkenee ja se samalla muuttaa nelilinkin geometriaa. Jos naputtelee johonkin 4-linkkilaskuriin alustan geometriat yms. tarpeelliset tiedot niin asian huomaa ihan konkreettisesti

Lisäksi jyrkemmässä kulmassa olevat etutukivarret tökkii kuopissa enemmän vastaan sisäänjoustossa ja sitä kautta saa aikaan pintakovuutta. Miksi? Koska akselin liikerata ei ole suoraa liikettä vaan kaareva; sisäänjoustossa akselin liikerata ei korotuksen jälkeen suuntaudu ylös ja taaksepäin kuten vakioalustalla (tukivarret vaakatasossa), vaan ensin ylös ja eteenpäin (tukivarret akselin päästä alaempana); vasta hieman pidemmällä jouston aikana ylös ja taakse jolloin joustokin on herkempi. Ko. hommat vaikuttaa jouston luontaiseen progeressioon/ degressioon, ja ne taas on lopulta aika merkittäviä juttuja siinä miten auto käyttäytyy

Lisäksi jos iskarit vaihtuu korotuksen myötä, niin pienikin muutos iskareiden jäykkyydessä tuntuu kyllä heti.
Jos on joustintuet kuten esim. WK:ssa, niin palikan lisääminen joustintuen yläpään ja jousen väliin lisää jousen esijännitystä, joka taas vaikuttaa jousen jäykkyyteen ja alkujouston herkkyyteen -> tekee alustasta pintakovan ihan väkisinkin.
Minulla on ZJ:ssä edessä 45mm korotuspalat, orkkisjousia jäykkyydeltään vastaavat Moogin progressiiviset jouset ja akseliin rakennettuna hieman korotusta jousipetiin (yhteensä ~80mm korotusta). Tukivarsien kiinnikkeet on nostettu etuakselilla ylöspäin, ja tukivarret on tällöin käytännössä vaakatasossa kuten alunperin. Alusta on yhtä mukava alkujoustoltaan kuin alunperinkin.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 31 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Korotus ja jouset
Trakoitat WK:ssa, kun ei WJ:ssä ole joustintukia...Timo L kirjoitti: Jos on joustintuet kuten esim. WJ:ssä,
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Korotus ja jouset
Juu, J ja K liian lähekkäin näppäimistössäJAMANT kirjoitti:Trakoitat WK:ssa, kun ei WJ:ssä ole joustintukia...Timo L kirjoitti: Jos on joustintuet kuten esim. WJ:ssä,

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä