Vakaajan puslat + koiranluut
Vakaajan puslat + koiranluut
Näyttää olevan etuvakaajan puslat loppu ja samalla olisi varmaan vaihdettava koiranluut??
Käykö alkuperäiset vai pitäisikkö laittaa pidemmät? onko väliä? Autossa oli siis 2" korotus.
Käykö alkuperäiset vai pitäisikkö laittaa pidemmät? onko väliä? Autossa oli siis 2" korotus.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Jos ulosjoustoja on kasvatettu korotuksen yhteydessä niin kannattaa laittaa pidemmät välitangot.
Ainakin XJ :ssä vakaajan kulma muuttuu niin että alkuperäiset varret vääntyy mutkalle.
viewtopic.php?f=16&t=2191&sid=e4b8da9a6 ... 3ff#p11433
Ainakin XJ :ssä vakaajan kulma muuttuu niin että alkuperäiset varret vääntyy mutkalle.
viewtopic.php?f=16&t=2191&sid=e4b8da9a6 ... 3ff#p11433
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Kesällä olisi tarkoitus laittaa pidemmät iskarit, juurikin ulosjouston takia.Jorma kirjoitti:Jos ulosjoustoja on kasvatettu korotuksen yhteydessä niin kannattaa laittaa pidemmät välitangot.
Ainakin XJ :ssä vakaajan kulma muuttuu niin että alkuperäiset varret vääntyy mutkalle.
viewtopic.php?f=16&t=2191&sid=e4b8da9a6 ... 3ff#p11433
Onko suosituksia mitä laittaa tuonne? eteen/taakse
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Jorma kirjoitti:Jos ulosjoustoja on kasvatettu korotuksen yhteydessä niin kannattaa laittaa pidemmät välitangot.
Ainakin XJ :ssä vakaajan kulma muuttuu niin että alkuperäiset varret vääntyy mutkalle.
Avainsana on tuo mainitsemasi vakaajan kulma: sen pitäisi olla auton ajokorkeudessa siinä asennossa kuin alunperinkin, eli sivusta katsoen vakaajan takapää n.10° kulmassa ylöspäin - silloin koiranluun kumit/ uudemman ZJ:n tapauksessa koiranluun pallonivel pysyy ehjänä. Ulosjoustoahan pidemmät koiranluut ei varsinaisesti tarjoa, paitsi siinä mielessä että reilusti liian lyhyet alkuperäisenmalliset koiranluut estää akselin liikkeen suoraan alaspäin hyvin äkkiä -> jotain hajoaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Mikä on sitten oikea pituus 2" korotuksella koiranluulle? jos laitan kesällä pidemmät iskarit?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Aikalailla korotuksen verran pidemmät koiranluut. Silloinhan se vakaaja on samassa asennossa kuin ennen korotustaMachist kirjoitti:Mikä on sitten oikea pituus 2" korotuksella koiranluulle? jos laitan kesällä pidemmät iskarit?

Ulosjouston määrään koiranluiden pituus ei sinällään vaikuta mitään, kallistuksenvakaaja kun nimensä mukaisesti vähentää korin kallistumista - tai metsässä ajaessa akselin kiertymisen määrää. Ainoa miten koiranluut vaikuttaa ulosjoustoon on silloin, jos ne on aivan liian lyhyet ja puslat kanittaa vastaan estäen akselin "tippumisen" riittävän alas ennenkuin iskareiden ja/ tai tukivarsien liikevara loppuu kesken.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Nuo varmaan menisi 2" korotuksellakin? Alkuperäisen mittaset/malliset ei tulis paljoa halvemmaksi..
http://www.4x4parts.fi/tarvikkeet/1396- ... -disc.html
+ pitäs vielä koripuslat lisäksi
Tekeeköhän näillä mitään=? ei olis kalliit
https://eshop.rbs-handel.de/en/catalog/ ... ions/7958/
http://www.4x4parts.fi/tarvikkeet/1396- ... -disc.html
+ pitäs vielä koripuslat lisäksi
Tekeeköhän näillä mitään=? ei olis kalliit
https://eshop.rbs-handel.de/en/catalog/ ... ions/7958/
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Tässä nyt monen mutkan kautta sain uudet puslat + koiranluut.
Ihan vakiomittaisia on ja vaihdetaan sitten pidempiin/iroitettaviin, jos laitetaan lisää korotusta joskus.
Kaikki on MOOG:ia joten jätin suosiolla nuo halvimmat kiinanihmeet ostamatta.
Saas nähdä milloin nuo sais vaihdettua, kun on talli taas täynnä
Kannattaako se vakaajan tanko päästää kokonaan irti ja laittaa puslat (kori) paikolleen, vai vaihtaa puli kerrallaan?
Toivottavasti tuo hillitön kolina loppuu tällä
Ihan vakiomittaisia on ja vaihdetaan sitten pidempiin/iroitettaviin, jos laitetaan lisää korotusta joskus.
Kaikki on MOOG:ia joten jätin suosiolla nuo halvimmat kiinanihmeet ostamatta.
Saas nähdä milloin nuo sais vaihdettua, kun on talli taas täynnä

Kannattaako se vakaajan tanko päästää kokonaan irti ja laittaa puslat (kori) paikolleen, vai vaihtaa puli kerrallaan?
Toivottavasti tuo hillitön kolina loppuu tällä

Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Tänään tarkoitus vaihdella renkaita alle ja samalla jos puslat ja koiranuut laittas..
Lienee helpointa jos nostaa molemmat puolet pukkien päälle ja renkaat irti?
Lienee helpointa jos nostaa molemmat puolet pukkien päälle ja renkaat irti?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Hyvin nuo vaihtui ihan autoa nostamattakin. Vakiomittaiset koiranluut, autossa 1 3/4" korotus ja juuri vaihdoin kallistuksenvakaajan sekä koiranluiden puslat.
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.
Ei se siitä.
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Tästä lähdettiin:

Takapää pukkien päälle ja molemmat renkaat irti. Sitten vain vääntelemään koiranluuta pois, joka lähtikin yllättävän helposti.
Samalla nappasin koripuslan pois. Koripusla oli kyllä loppu, mutta koiranluut oli vielä välttävät. Vaihtoon kaikki kuitenkin.


Uutta ja vanhaa..

Ja paikallaan..

Taakse tämä oli nopea ja helppo homma. Jätin sitten etupään seuraavalle päivälle.
Edessä olikin sitten huomattavasti tuskaisempi projekti. Yläpään pultit irtosi helposti, mutta se ei kuitenkaan suostunut irtoamaan tangosta.
Alapää oli kusin puolella todella tiukassa ja tähän joutui käyttämään aikaa, kun siellä oli taas se pirun torksi pultti
Loppujenlopuksi pätkin pultin rälläkällä.
Pelkääjän puolelta aukesi ihan suosiolla ilman rälläkkää.
Tanko irti kokonaan ja ihmettelemään.

Näille sai ihan oikeasti antaa pajavasaraa että irtosivat

Vanhat koripuslat oli täysin loppu


Koiranluiden nivelet oli ok, mutta toisen alapää oli kulunut soikeaksi

Uudet koiranluut eteen ja rasvanipalla

Sorkkaraudalla piti väääntää tankoa alaspäin että vastasi tuohon koiranluun kartioon, että sai pultin kiristettyä.

Ja valmista..

Taas on laatikollinen kierrätystavaraa nurkassa..

Nyt ei kolise eikä lotise.. erittäin tyytyväinen lopputulokseen
Samalla kävin kaikki rasvanipat vielä läpi ja laitoin mutikat alle, niin taas kelpaa ajella.

Takapää pukkien päälle ja molemmat renkaat irti. Sitten vain vääntelemään koiranluuta pois, joka lähtikin yllättävän helposti.
Samalla nappasin koripuslan pois. Koripusla oli kyllä loppu, mutta koiranluut oli vielä välttävät. Vaihtoon kaikki kuitenkin.


Uutta ja vanhaa..

Ja paikallaan..

Taakse tämä oli nopea ja helppo homma. Jätin sitten etupään seuraavalle päivälle.
Edessä olikin sitten huomattavasti tuskaisempi projekti. Yläpään pultit irtosi helposti, mutta se ei kuitenkaan suostunut irtoamaan tangosta.
Alapää oli kusin puolella todella tiukassa ja tähän joutui käyttämään aikaa, kun siellä oli taas se pirun torksi pultti

Loppujenlopuksi pätkin pultin rälläkällä.
Pelkääjän puolelta aukesi ihan suosiolla ilman rälläkkää.
Tanko irti kokonaan ja ihmettelemään.

Näille sai ihan oikeasti antaa pajavasaraa että irtosivat

Vanhat koripuslat oli täysin loppu


Koiranluiden nivelet oli ok, mutta toisen alapää oli kulunut soikeaksi

Uudet koiranluut eteen ja rasvanipalla

Sorkkaraudalla piti väääntää tankoa alaspäin että vastasi tuohon koiranluun kartioon, että sai pultin kiristettyä.

Ja valmista..

Taas on laatikollinen kierrätystavaraa nurkassa..

Nyt ei kolise eikä lotise.. erittäin tyytyväinen lopputulokseen

Samalla kävin kaikki rasvanipat vielä läpi ja laitoin mutikat alle, niin taas kelpaa ajella.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Ja ihan vinkiks, tuuttaa mahdollisimman usein rasvaa noihin kuppeihin. Ei se kyllä auta, noi on suunniteltu ihan metsään ja rasvaaminen ei auta ja jos auttaa, niin hyvä juttu....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Vanhoissakin oli kyllä yllätukseksi nuo nivelet ihan ok, vaikka ne ei ollu edes rasvattavaa malllia.JAMANT kirjoitti:Ja ihan vinkiks, tuuttaa mahdollisimman usein rasvaa noihin kuppeihin. Ei se kyllä auta, noi on suunniteltu ihan metsään ja rasvaaminen ei auta ja jos auttaa, niin hyvä juttu....
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Sullon sitten ollu tuuria, kun ei noi tahdo kestää kuin reilun vuoden kerrallaan...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
Re: Vakaajan puslat + koiranluut
Vaikuttiko kuinka paljon ajettavuuteen/käytökseen toi remppa?
Omassa tiettyä levottomuutta ja tarttee kesällä paneutua tarkemmin noihinkin....
Hyvä ja selkeä rapsa. Kiitos siitä!
Omassa tiettyä levottomuutta ja tarttee kesällä paneutua tarkemmin noihinkin....
Hyvä ja selkeä rapsa. Kiitos siitä!