Wrangler YJ 4.2 R6 -> V8 koneelle/Tulee Chevy 305+TH350
Wrangler YJ 4.2 R6 -> V8 koneelle/Tulee Chevy 305+TH350
Topic muutettu 16.12.2016 kun projekti tarkentunut..
************************************************************************
Onko porukalla miten kokemuksia? Ajatuksissa vaihtaa tuo kutoskone 8 pyttyseen. Mutta mikä kone ja loota yms.
Nyt on 4.2 kaasarilla ja TF999 ja np231.
Eka oli ajatuksena Chevy 305 pikkulohko johon tartteisi jo adapterin tuolle Tf999 vaihteistolle. Adapterilla vaan tuntuu olevan hintaa sen verran että melkeinpä samalla vaihtaa TH350 vaihteiston sen perään. Siinä tosin tulee ongelmaksi taas adapteri josta novac adapterillakin on jo hintaa se 500usd.
Että pitäisikö mahdollisesti metsästää vaan wagoneerin 304 V8 moottori jostain ja se ilmeisesti istahtaisi suoraan tuon TF999:n kaveriksi.
************************************************************************
Onko porukalla miten kokemuksia? Ajatuksissa vaihtaa tuo kutoskone 8 pyttyseen. Mutta mikä kone ja loota yms.
Nyt on 4.2 kaasarilla ja TF999 ja np231.
Eka oli ajatuksena Chevy 305 pikkulohko johon tartteisi jo adapterin tuolle Tf999 vaihteistolle. Adapterilla vaan tuntuu olevan hintaa sen verran että melkeinpä samalla vaihtaa TH350 vaihteiston sen perään. Siinä tosin tulee ongelmaksi taas adapteri josta novac adapterillakin on jo hintaa se 500usd.
Että pitäisikö mahdollisesti metsästää vaan wagoneerin 304 V8 moottori jostain ja se ilmeisesti istahtaisi suoraan tuon TF999:n kaveriksi.
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä kozel, muokattu yhteensä 18 kertaa
kozel@ircnet
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
Wagoneerissa yleensä 360 V8, CJ-7:sta löytyy 304 V8!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
Mitenkähän tuohon istahtaisi ZJ Grandin 5.2 V8 jos tuolla TF999 (Tunnetaan myös RH32) automaatilla laittais.
Ruiskupuolen mietin jos laittais Edelbrock 7577 imusarjan ja siihen jonku sopivan 4 kurkkuisen kaasarin esim. 600cfm nelikurkkuinen.
Korvakot joutuu laittamaan moottorille uusiksi mutta sitten ne löytyykin adapterit valmiiksi.
Ei vaan ole tietoa tuon vaihteiston ja moottorin sovittamisesta toisiinsa.
Ruiskupuolen mietin jos laittais Edelbrock 7577 imusarjan ja siihen jonku sopivan 4 kurkkuisen kaasarin esim. 600cfm nelikurkkuinen.
Korvakot joutuu laittamaan moottorille uusiksi mutta sitten ne löytyykin adapterit valmiiksi.
Ei vaan ole tietoa tuon vaihteiston ja moottorin sovittamisesta toisiinsa.
kozel@ircnet
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
Jos sulla on vanhemman mallin Grandi ('93-'95) purkuautona tiedossa niin siitähän saisi näppärästi sekä koneen että laatikon. Vanhemmassa on 46RH laatikkona, joten oikeastaan vain ylivaihteen ja muuntimen lukon ohjaus on sähköisenä, muu on hydrauliikan ohjaamaa.
Saisit ylivaihteen ja muuntimen lukon helposti "ohjelmoitua" toimimaan kahden on-off taakse.
Sanoisin että 32RH sellaisenaan ei ole riittävän vahva laatikko 5.2 V8:n perään, kun uudemmissa sen perässä oleva 44RE:kin tahtoo olla kovilla. 32RH vastaa kestävyydeltään 42RE- laatikkoa, mikä on ruiskukuutosen perässä sekin hieman kyseenalaisessa maineessa.
Toki ZJ on painavampi auto, mutta joka tapauksessa.. mielummin ottaisin offivehkeeseen mahd. vahvan laatikon kuin sieltä keveimmästä päästä. Saisit vielä ylivaihteen ja muuntimen lukon nsiirtymäajoja varten
32RH:n toki pystyy päivittämään sisuskaluiltaan vastaamaan vaikka 46RH/RE- laatikkoa, mutta rahaa palaa. ..ja niin palaa siinäkin, jos (ja kun) 32RH jossain vaiheessa leipoo kasin perässä.
Edelbrockin Airgap menee suoraan tuohon Magnum- koneeseen, ja siihen haluamasi kaasari. Samalla kannattaa vaihtaa nokka..
edit: Niin juu.. en tiedä miten hyvin 32RH:n pulttijako, vetolevy, turbiini ja spoorijako täsmää Magnum- koneeseen. Pitäisi oikeasti selvittää. Sinänsähän 42/44RH/RE on sama kuin TF999 ylivaihteella lisättynä, mutta muitakin eroja kyllä on. En ole suuremmin tutustunut noihin TorqueFlite laatikoiden tarkempaan sielunelämään niin en uskalla sanoa miten hyvin pulttijako täsmää Moparin koneeseen.
Etenkin, kun sulla on AMC:n kuutonen, jossa käsittääkseni ei ole Moparin jako turbiinikopassa..? Jamant tietänee siitä paremmin
Saisit ylivaihteen ja muuntimen lukon helposti "ohjelmoitua" toimimaan kahden on-off taakse.
Sanoisin että 32RH sellaisenaan ei ole riittävän vahva laatikko 5.2 V8:n perään, kun uudemmissa sen perässä oleva 44RE:kin tahtoo olla kovilla. 32RH vastaa kestävyydeltään 42RE- laatikkoa, mikä on ruiskukuutosen perässä sekin hieman kyseenalaisessa maineessa.
Toki ZJ on painavampi auto, mutta joka tapauksessa.. mielummin ottaisin offivehkeeseen mahd. vahvan laatikon kuin sieltä keveimmästä päästä. Saisit vielä ylivaihteen ja muuntimen lukon nsiirtymäajoja varten

Edelbrockin Airgap menee suoraan tuohon Magnum- koneeseen, ja siihen haluamasi kaasari. Samalla kannattaa vaihtaa nokka..

edit: Niin juu.. en tiedä miten hyvin 32RH:n pulttijako, vetolevy, turbiini ja spoorijako täsmää Magnum- koneeseen. Pitäisi oikeasti selvittää. Sinänsähän 42/44RH/RE on sama kuin TF999 ylivaihteella lisättynä, mutta muitakin eroja kyllä on. En ole suuremmin tutustunut noihin TorqueFlite laatikoiden tarkempaan sielunelämään niin en uskalla sanoa miten hyvin pulttijako täsmää Moparin koneeseen.
Etenkin, kun sulla on AMC:n kuutonen, jossa käsittääkseni ei ole Moparin jako turbiinikopassa..? Jamant tietänee siitä paremmin

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
Ylivaihteellinen aski on vaan liian pitkä YJ:in!! Ja AMC:n kuutosen ja Moparin kasin pulttijako laatikkoon ei ole yhtään samanlainen!! On ne kumminkin alkujaan eri konsernin koneita!!
Tosin kasin sais asentaa pikkasen edemmäs kuin kuutonen on, eli laittaisin kyllä joo ZJ:stä laatikon koneen kanssa ja asennus niin lähelle syyläriä kuin onnistuu vain siirtämään ja syyläri niin lähelle maskia kuin vaan saa siirrettyä... Periaatteessa vois jo mahtua, mutta katsastaa ei todennäköisesti voi... Ei taida kelvata...
Tosin kasin sais asentaa pikkasen edemmäs kuin kuutonen on, eli laittaisin kyllä joo ZJ:stä laatikon koneen kanssa ja asennus niin lähelle syyläriä kuin onnistuu vain siirtämään ja syyläri niin lähelle maskia kuin vaan saa siirrettyä... Periaatteessa vois jo mahtua, mutta katsastaa ei todennäköisesti voi... Ei taida kelvata...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
Juu, tätä muistelinkin että kuutosen ja Moparin kasin pulttijako on aivan eri. Magnum- kone taitanee olla n.20cm lyhyempi kuin I6, en nyt muista ihan tarkkaan noita mittoja eikä äkkiä löytynyt mistään. Saisi kyllä konetta aika paljon edemmäs, jos vain öljypohjan yms. osalta mahtuu.
Onko 32RH loppupeleissä kovinkaan paljon lyhyempi kuin 42/44/46RH/RE? 32:sta toki puuttuu ylivaihdeosio, mutta siellähän on kuitenkin häntäpala nelivetomalleissakin perässä? Ylivaihdelaatikoiden häntä taas on suhteessa varsin lyhyt. Olisiko ehkä jonkun 10-15cm pidempi kuin 32RH?
Toki se merkkaa jo aika paljon YJ.ssä kun takakardaani on niin perhanan lyhyt muutenkin.. super short SYE-kitti ja tuparistikkokardaani aikalailla pakollisia.
Kaasarina ruiskukoneesta sai vähentää tehoista jonkin prosenttimäärän, en vain ulkoa muista paljonko. YJ:ssä on ollut ruiskukuutosta HO- mallina, eli n.190hv + 20%, ja 5.2 vakiona ruiskulla on 225hv -> ei pitäisi olla siis edes siltä osin ongelmaa. Sen sijaan iskutilavuuden osalta mennään aika tarkoilla, 4.2 koneeseen 25% lisää tilavuutta = siinä ja siinä riittääkö 5.2 V8:iin.
Onko 32RH loppupeleissä kovinkaan paljon lyhyempi kuin 42/44/46RH/RE? 32:sta toki puuttuu ylivaihdeosio, mutta siellähän on kuitenkin häntäpala nelivetomalleissakin perässä? Ylivaihdelaatikoiden häntä taas on suhteessa varsin lyhyt. Olisiko ehkä jonkun 10-15cm pidempi kuin 32RH?
Toki se merkkaa jo aika paljon YJ.ssä kun takakardaani on niin perhanan lyhyt muutenkin.. super short SYE-kitti ja tuparistikkokardaani aikalailla pakollisia.
Kaasarina ruiskukoneesta sai vähentää tehoista jonkin prosenttimäärän, en vain ulkoa muista paljonko. YJ:ssä on ollut ruiskukuutosta HO- mallina, eli n.190hv + 20%, ja 5.2 vakiona ruiskulla on 225hv -> ei pitäisi olla siis edes siltä osin ongelmaa. Sen sijaan iskutilavuuden osalta mennään aika tarkoilla, 4.2 koneeseen 25% lisää tilavuutta = siinä ja siinä riittääkö 5.2 V8:iin.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 5 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
Mitä tulee mieleen esteeksi?JAMANT kirjoitti: Periaatteessa vois jo mahtua, mutta katsastaa ei todennäköisesti voi... Ei taida kelvata...
Ja mitäs jakolaatikkoa ZJ:ssä lienee? Jos käyttää tuota YJ omaa jakista ja siirtää vaan moottoria ja vaihteistoa eteenpäin.
kozel@ircnet
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
Lukaisehan tuosta ylemmästä postauksestani, mitä kirjoitinkozel kirjoitti:Mitä tulee mieleen esteeksi?JAMANT kirjoitti: Periaatteessa vois jo mahtua, mutta katsastaa ei todennäköisesti voi... Ei taida kelvata...
Ja mitäs jakolaatikkoa ZJ:ssä lienee? Jos käyttää tuota YJ omaa jakista ja siirtää vaan moottoria ja vaihteistoa eteenpäin.

Jakolootan osalta merkitsevää on mikä sisääntuloakseli tarvitaan jakoaskiin. Pulttijako jakiksissa on Jeepeissä ollut jo 80- luvulta sama ainakin YJ/XJ -> sitä uudempien osalta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
No ihan ekaksi katsastusmies ja etuakselipaino. Kyllä mulle sopii, jos sen saa leimattuu, mutta en voi suoraan sanoa, että onnistuu, kun sitten taas on mun vika että teit tommosen kun JAMANT sanoi että saa sen leimattuu ja sitten ei saakkaankozel kirjoitti:Mitä tulee mieleen esteeksi?JAMANT kirjoitti: Periaatteessa vois jo mahtua, mutta katsastaa ei todennäköisesti voi... Ei taida kelvata...



Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
Juu.. En syytä ketään yms. Ajattelin vaan että tuleeko jotain mieleen mitä ei itselle ole tullutJAMANT kirjoitti:No ihan ekaksi katsastusmies ja etuakselipaino. Kyllä mulle sopii, jos sen saa leimattuu, mutta en voi suoraan sanoa, että onnistuu, kun sitten taas on mun vika että teit tommosen kun JAMANT sanoi että saa sen leimattuu ja sitten ei saakkaankozel kirjoitti:Mitä tulee mieleen esteeksi?JAMANT kirjoitti: Periaatteessa vois jo mahtua, mutta katsastaa ei todennäköisesti voi... Ei taida kelvata...![]()
![]()
. Nykyään pitää olla varovainen sanoissaan (näköjään)!!!

Tilavuudenhan pitäisi kelvata kun 4.2 +25% = 5.25
Etuakselipainonkin pitäisi kelvata kun ainakin mitä netistä kaivelin niin koneiden välillä on painoeroa 23kg kun se V8 haluaa painaa enemmän. Lisävarusteita ei juuri tule kun ilmastointi sun muut jää pois. Vaihdelaatikon painosta ei vielä tietoa kun ei tiedä mikä sinne istahtaisi helpoiten. Vaihdelaatikko nyt muutenkin jakautuu painon puolesta sitten taka-akselillekkin. Pituuttahan voi kompensoida sillä että laittaa jäähdytystä sähköflektillä ja jos koneen siirtäminen eteenpäin riittäisi niin ei tarvitse kardaaneiden suhteen niin alkaa askartelemaan. Varsinkin jos laittaisi tuolla alkuperäisellä jakiksella niin lähdöt pysyisi samana. Miten montaa eri vaihtoehtoa noilla sisääntuloilla on noissa jakiksissa ja onko miten ristiin vaihdettavissa?
Luulisi tuohon koriin nyt yhden V8 mahtuvan kun niitä muutkin saa sinne mahtumaan. Ihan suomen kilvissäkin.
kozel@ircnet
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
Kyllä se vaihteisto makaa enemmän sen etuakselin päällä, joten olisin enemmän huolissani siitä etuaksleipainosta!! Varsinkin kun moottorin siirtää niin eteen kuin sopii.. Ja ei se ongelma ole toteuttaa, vaan se, että saa uskottavat paperit sille katsastusmiehelle... Sille kun ei netistä tulostetut paperit kelpaa...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
Laske niillä oikeilla tilavuuksilla, esim. tuo 4.2 ei ole 4200cm^3, olisikohan ollut (jos nettitiedot paikkansa pitää) 4132cm^3.kozel kirjoitti:Tilavuudenhan pitäisi kelvata kun 4.2 +25% = 5.25
Mopar Magnum 5.2/318cid = 5204cm^3 => 4132 x 1,25 = 5165cm^3 => Suomeksi sanottuna, ei riitä tilavuus.
Jos tuo AMC:n 4.2- koneen tilavuus on oikeasti papereiden mukaan enemmän, niin se on sitten eri juttu.
En muista tarkkoja painoja, mutta 46RH on jotain 80kg luokkaa. Saattaa olla hieman kevyempikin. Tarkkoja painoja on erittäin vaikeaa löytää mistään, koska esim. tehtaan korjausoppaat tms. ei niistä kerro yhtään mitään.Etuakselipainonkin pitäisi kelvata kun ainakin mitä netistä kaivelin niin koneiden välillä on painoeroa 23kg kun se V8 haluaa painaa enemmän. Lisävarusteita ei juuri tule kun ilmastointi sun muut jää pois. Vaihdelaatikon painosta ei vielä tietoa kun ei tiedä mikä sinne istahtaisi helpoiten.
Toki.. kannattaa kyllä punnita paketin paino ja katsoa missä on painopisteet. Jakoaski toki tuo vielä sen 40-60kg painoa voimalinjan takapäähän, ja etenkin YJ/TJ- tyylisessä autossa missä on lyhyt akseliväli niin painoa toki tulee taaksekin.Vaihdelaatikko nyt muutenkin jakautuu painon puolesta sitten taka-akselillekkin.
Mahtuu kyllä.. ja sopivalla koneella saa myös leimattua. Se vaan ei välttämättä ole Moparin V8..Luulisi tuohon koriin nyt yhden V8 mahtuvan kun niitä muutkin saa sinne mahtumaan. Ihan suomen kilvissäkin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
JAMANT kirjoitti:Kyllä se vaihteisto makaa enemmän sen etuakselin päällä, joten olisin enemmän huolissani siitä etuaksleipainosta!! Varsinkin kun moottorin siirtää niin eteen kuin sopii.. Ja ei se ongelma ole toteuttaa, vaan se, että saa uskottavat paperit sille katsastusmiehelle... Sille kun ei netistä tulostetut paperit kelpaa...
Juu.. tässä o muutamat tutut leimamiehet vastailemassa kysymyksiin. Pitää sellainen sopiva setti tässä etsiskellä ja varmistaa leimasedältä että sopii ennen kuin alan vääntämään. Jeepin koneissa on vähissä V8 koneet. Ensin oli ajatus chevy 305 ja th lootaa. Tuossa vaan oli haaveissa jos sais pidettyä täysin jeeppinä.

kozel@ircnet
Re: Wrangler YJ 4.2 R6 -> jotain 304-305 V8
Käsittääkseni OBD-I versioissa ('93-'95) jos on niin sen saa kytkettyä pois/ ohitettua, vaikka pitäisi alkuperäisen moottorinohjauksen älybokseineen.
OBD-II mallista sitä ei saa poistettua oikein mitenkään (tai noh, sopivalla ohjelmointisoftalla + laitteella periaatteessa, tai käyttämällä Megasquirtia/ tms.), ajonesto aktivoituu muistaakseni jossain 30. tai 40. käynnistyskerran kohdalla siitä, kun moottorinohjausboksi on ohjelmoitu tehtaalla ja asennettu autoon.
OBD-II mallista sitä ei saa poistettua oikein mitenkään (tai noh, sopivalla ohjelmointisoftalla + laitteella periaatteessa, tai käyttämällä Megasquirtia/ tms.), ajonesto aktivoituu muistaakseni jossain 30. tai 40. käynnistyskerran kohdalla siitä, kun moottorinohjausboksi on ohjelmoitu tehtaalla ja asennettu autoon.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä