Valkoista savua.Vika vai ominaisuus? 2.8crd

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Avatar
ponnus
Viestit: 11
Liittynyt: 16.04.2017. 14:24
Paikkakunta: turku

Valkoista savua.Vika vai ominaisuus? 2.8crd

Viesti Kirjoittaja ponnus » 12.03.2018. 7:51

Kyseessä 2003 cherokee 2.8 crd

Kylmäkäynnistyksessä valkoista savua tyhjäkäynnillä sekä reilummalla kaasulla.
Häviää parin minuutin ajon jälkeen.
Jäähdytinnesteen pinta ei ole vajonnut ja säiliön oikea puoli on tyhjä.
Moottorin käynti on tasaista kylmänä ja lämpimänä ja muutenkaan ajossa ei huomaa mitään hyytymistä tai tehon puutetta.
Stetoskoopilla kuunnellessa kylmällä koneella taimmainen ruisku ei napsuttele yhtä selvästi kuin muut, muuta lämpimänä
napsutus kuuluu siitäkin selvästi.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Valkoista savua.Vika vai ominaisuus? 2.8crd

Viesti Kirjoittaja kozel » 12.03.2018. 22:20

Paisarista päästömittarilla HC mittaus tai sitten se merkkiaine sinne paisariin.
CRD suuttimia o aika hankala stetoskoopilla tutkia. Ohivuotomittaus o se halvin mutta siinä ei varmaan isoa ongelmaa jos kovemmilla pakkasilla käynnistyy hyvin ilman lämmitystäkin. Muuten tarkempi tutkimus ni tarttee sitten siihen tarkoitetulla penkillä ajaa diesel-huollossa.

Mitenkähän reilua tuon savun määrä sitten lie? Tienoo valkoisena vai että huomaa et putkesta moista tulee?
kozel@ircnet

Avatar
ponnus
Viestit: 11
Liittynyt: 16.04.2017. 14:24
Paikkakunta: turku

Re: Valkoista savua.Vika vai ominaisuus? 2.8crd

Viesti Kirjoittaja ponnus » 13.03.2018. 6:26

kozel kirjoitti:Paisarista päästömittarilla HC mittaus tai sitten se merkkiaine sinne paisariin.
CRD suuttimia o aika hankala stetoskoopilla tutkia. Ohivuotomittaus o se halvin mutta siinä ei varmaan isoa ongelmaa jos kovemmilla pakkasilla käynnistyy hyvin ilman lämmitystäkin. Muuten tarkempi tutkimus ni tarttee sitten siihen tarkoitetulla penkillä ajaa diesel-huollossa.

Mitenkähän reilua tuon savun määrä sitten lie? Tienoo valkoisena vai että huomaa et putkesta moista tulee?
Tossa kun oli noi -20 pakkaset niin pariin otteeseen ilman lohkolämppäriä käynnistin, niin kyllä se käyntiin lähti n.2-3s sahaamisen jälkeen.
Tosin ekat 5 sekuntia käynnistymisen jälkeen melkosta kolinaa ja räminää.
Savua tulee tyhjäkäynnillä sellattii että taustapeilistä näkee.että sitä on.
Nyt kun ilmat lämmenny myös savun määrä suhteessa vähentynyt.

Avatar
ponnus
Viestit: 11
Liittynyt: 16.04.2017. 14:24
Paikkakunta: turku

Re: Valkoista savua.Vika vai ominaisuus? 2.8crd

Viesti Kirjoittaja ponnus » 13.03.2018. 7:46

Lisätietoa vielä.

Leiman hain juuri ja päästöistä ei ainakaan mitään herjannut, vaikka unohdin EGR:än letkun irti.
Huollon yhteydessä vaihdoin:

-Moottoriöljy+suodatin
-Ilmansuodatin
-Puhdistin MAP sensorin
-Polttoainesuodatin+Forte Diesel treatmenttia uusi täyteen

Avatar
ponnus
Viestit: 11
Liittynyt: 16.04.2017. 14:24
Paikkakunta: turku

Re: Valkoista savua.Vika vai ominaisuus? 2.8crd

Viesti Kirjoittaja ponnus » 13.03.2018. 11:59

Tässä vähän videota savun määrästä tyhjäkäynnillä.

https://photos.google.com/share/AF1QipN ... w0ZVM1RTZR

Taustalla sateen ropinaa. Ei tule autosta :D

Käynnistyksen jälkeen n.30sek ei savua laisinkaan, sitten tommosta kun videossa n.3min, jonka jälkeen ei savua ollenkaan.
Savu viipyy ilmassa melko kauan ennen kuin haihtuu.
Tämän n.5min tyhjäkäynnin jälkeen ei paisuntasäiliöön muodostunut painetta, jonka olisi säiliön korkin avaamalla huomannut.
Jäähdytinneste on kirkasta(punertavaa) ei ylimääräistä moskaa seassa.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Valkoista savua.Vika vai ominaisuus? 2.8crd

Viesti Kirjoittaja kozel » 22.03.2018. 21:15

Mulla tuo 2.5CRD kovilla pakkasilla kylmällä moottorilla sen muutaman sekunnin pöläyttää harmaata savua. Ei siitä 100tkm aikana haittaa ole ollut..
kozel@ircnet

Avatar
ponnus
Viestit: 11
Liittynyt: 16.04.2017. 14:24
Paikkakunta: turku

Re: Valkoista savua.Vika vai ominaisuus? 2.8crd

Viesti Kirjoittaja ponnus » 26.03.2018. 16:23

Savu hävinnyt ilmojen lämmettyä. Ilmeisesti jotain kondensointia putkistossa joka höyrystyi kun putki lämpes?
Nyt kun toi savu homma toivottavasti selvis, niin tilalle tuli 15.2l/100km kulutus :shock: kaupunkiajoa tosin,
mutta aiemmin ku seurasin niin pyöri 11 hujakoilla. Konepelti auki ja ihmettelemään :D

Kirjoita vastaus