Jeep Wrangler JK

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Maastis
Viestit: 64
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja Maastis » 16.02.2019. 23:42

Hei

Tullut nyt viime viikkoina lueskeltua JK Wranglereista. Ilmeisesti tosiaan on niin että Wrangleria ei ole saanut jatkuvalla nelivedolla, Selec-trackilla? Eli neliveto on kaikissa versioissa part time... koitin luoskella myös minkälaisia jakis swappeja on tehty, mutta ei ainakaa vielä ole löytynyt mitään missä laitettais selec trackia. Joku topic löytyi, jossa sepostettiin NV242 olevan vähän pitkä lyhyeen Wrangleriin...

Itseäni kiinnostais 4 ovinen versio 2009-> eli uudistetulla sisustalla oleva. Mutta neliveto pitäis ehdottomasti olla arkikäyttöön mukava/jatkuva. Maastoajotarpeet rajoittuu pääasiassa metsäautoteille ja talvella tietysti lunta voi olla haasteeksi asti. Ehkä Wrangleri on sitten tyyliltään liikaa työkalu... ihan uudessa tietysti nyt olis mutta sellaasta pitää kymmenkuntavuotta odotella...

TJ

Avatar
Timo L
Viestit: 1272
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja Timo L » 17.02.2019. 16:30

Mihin sitä nelivetoa tarvitsee muuten kuin liukkaalla? Ja jos on liukasta, niin 242:n full time moodi on hanurista kiinteään nelivetoon tai viskoon verrattuna, kun saattaa vetää edestä, takaa, ehkä molemmista tai sitten ei. Ennemin sitten laittaisi vaikka 247:n WJ:stä missä olisi jatkuva neliveto ja hidas kiinteä.
Toki 242:n full time moodissakin on omat hyvät puolensakin, mutta loppupeleissä aika vähän tullut omissa kulkineissa edes käytettyä full time moodia, melkein ollut liukkaalla pöpperökelillä part time hi päällä. Full time moodin paras puoli on siinä, jos on välillä kuivaa pitävää ja välissä jäätä/ lunta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Maastis
Viestit: 64
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja Maastis » 17.02.2019. 23:00

No meillä ainakin tuossa KJ:ssa neliveto pökätty ful-timelle syksyllä nastarenkaiden vaihdon yhteydessä jos ei jo ennemminkin mettäkauden alettua ja pois otetaan varmaan juhannuksena :) kulutuksessa en ole huomannu tässä nurkka-ajossa mitään ihmeenpää eroa onko takavedolla vai nelivedolla...

Itse etu- ja takavetoisilla ajaneena pidän nelivedon (jatkuva) rauhallisesta käytöksestä kelillä kun kelillä. Ja onhan avoimellakin tasauspyörästöllä nelivedossa kuitenkin 2 pyörää enemmän vetämässä kunnes sitten se yks lipsahtaa liikaa...

Minkähän ihmeen takia JK ei ole saanut tehtaalta laatikon jatkeeksi koskaan NV242 jakista?

TJ

Avatar
Timo L
Viestit: 1272
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja Timo L » 18.02.2019. 18:23

Toki se full time paremmin pitää kuin pelkkä takaveto, meinasin vaan että ainakin omasta mielestä mitä on 242:lla ollut kolme eri Jeeppiä kaikkinensa yli 10 vuoden ajan, niin verrattuna ZJ:n visko- nelivetoon niin ihan selvästi huonompi pito kun ajaa lumella ja jäällä, etenkin aavistuksen syvemmässä.
Siinä missä ZJ:llä ajoi 249- jakiksella nopealla puolella ihan nätisti 30-40cm hangessa, niin samassa autossa kun 242:lla full-time moodilla loppui meno paljon aiemmin ja tarttee kytkeä part time päälle.


JL:ään saa selec-trackin :D Kait esim. WJ:n 242 saattaisi käydä JK:hon kun vähän soveltaa. Tai sitten ei...
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5205
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.02.2019. 18:41

JL:n jakikset on sitten uudemman polven jakiksia, tyypiltään NP-MP3022 ja NP-MP1622C...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Maastis
Viestit: 64
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja Maastis » 20.02.2019. 1:23

Ok, nuo uudemmat jakikset on sitten sähköservokäyttöisiä?

Aika paljon löytyy juttua että on 249 jakiksia korvattu 242...

Varmaan se JK pitäis olla sitte -12 tai uutee 3.6 Pentastar missä jatkeena mersun laatikko. Sieltä sitten command track jassikkaan ja G mersun jakis tilalle :)

TJ

Avatar
Timo L
Viestit: 1272
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.02.2019. 8:14

Maastis kirjoitti:
20.02.2019. 1:23
Aika paljon löytyy juttua että on 249 jakiksia korvattu 242...
Niin löytyy, koska aikanaan viskot oli sikahintaisia vaihtaa. Jenkeissä romikselta sai paljon halvemmalla 242:n. Lisäksi selec-trackissa on tietysti takaveto ja kiinteä nopea jos niitä kaipaa.

Mut lumi- ja jääkelissä 249:n pito ja käytös on ihan eri planeetalta verrattuna 242:n full time moodiin. Harmi kun se full time ei ole viskolla kuten vaikka mitsujen super selectissä..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Maastis
Viestit: 64
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja Maastis » 10.07.2019. 23:53

Jatketaanpa tätä topicia, mutta nyt aiheena enemmän moottori... edelleen Wrangler kärpäsen puremaa kutiaa. Nyt ehkä mietinnässä enemmän dieseli, jos tuohon italian ihmeeseen uskaltais sekaantua... kun näitä selailee niin CO päästöt vaihtelee ilmoituksista noin 210 - johonkin 260 paikkeille. Onko dieseleissä CO pudonnut jossain kohdin vuosimalleissa 2010++? Eli jos hakis ulkoa, niin vois verois olla sama vaikka olis vähä uudempikin jos oleellinen ero päästöis. Kokemusta mitä näiden verotuksen arvo vois olla esim 2011/2012 malleilla jotain 150 ajettuna?

TJ

Avatar
Jorma
Viestit: 363
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja Jorma » 11.07.2019. 6:58

Tuontiautojen toteutuneet verotuspäätökset löytyivät ennen tullin nettisivuilta mutta nykyään ne julkaistaan vero.fi -sivustolla. Sieltä voi selailla kk-kohtaisesti merkin, vuosimallin ja ajomäärän mukaisesti minkälaisia summia on peritty.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Timo L
Viestit: 1272
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.07.2019. 10:14

Ei paljon tullin/ verottajan taulukot auta, kun viimeisen kolmen vuoden aikana on tuotu maahan vissiin kolme Wrangleria. Työkaveri toi Ruotsista keväällä pitkän JK:n, mutta se on 3,8 bensalla. Kymppitonnin verran oli siinä verot, mutta diesel olisi varmaan aavistuksen halvempi pienempien päästöjen takia.

Dieselin laatikkohan vaihtui 545RFE:stä mersun 5- portaiseen jossain kohti, olisiko just tuossa '11 vuosimallissa? Varmaan siinä samalla sitten päästötkin muuttuneet jos koneelle tehty hienosäätöä tjsp..
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 11 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5205
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.07.2019. 10:27

Juu, 2011 -malliin tulee Mesen laatikko...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Maastis
Viestit: 64
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jeep Wrangler JK

Viesti Kirjoittaja Maastis » 11.07.2019. 19:55

Moi

Kiitos vastauksista. Olen myös selannut noita verotuspäätöksiä ja referenssejä tosiaan aika vähän. Ja Dieselissä mietityttää tuo CO päästö ja mistä sais virallisen oikean tiedon. Siinä on vaan veroprosentis eroa onko päästä 215 vai 260... Toi laatikon vaihtuminen vois hyvinkin liittyä myös päästöjen muutokseen. Pitänee jatkaa selvittelyä. Olispa ne samalla laittanu myös mersun koneen...

TJ

Kirjoita vastaus