TJ:n vaimennin
- mosavenonen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 12.03.2019. 18:22
- Paikkakunta: Helsinki
TJ:n vaimennin
Tervehdys,
Tässä ohessa tullaan kaapista ulos Jeepistinä, mutta asiaan eli suosituksia TJ:n vaimentimeksi ? Ääni politiikan suhteen saisi äänrä olla enemmän kuin orginaali vaimentimella. Ebay.de löytynee joitakin "sport" vaihtoehtoja, tosin niissä mainintoja "katulaittomuudesta" eli uskaltaako tuollaista tilata ?
Vuosi malli siis 2003 4.0 myllyllä mutta yyhaaroissa ei pre katteja eli vain ykx katti ennen vaimenninta. Auto joskus tuotu lapinpolttajien lääneiltä tänne savonniemimaalle.
Tässä ohessa tullaan kaapista ulos Jeepistinä, mutta asiaan eli suosituksia TJ:n vaimentimeksi ? Ääni politiikan suhteen saisi äänrä olla enemmän kuin orginaali vaimentimella. Ebay.de löytynee joitakin "sport" vaihtoehtoja, tosin niissä mainintoja "katulaittomuudesta" eli uskaltaako tuollaista tilata ?
Vuosi malli siis 2003 4.0 myllyllä mutta yyhaaroissa ei pre katteja eli vain ykx katti ennen vaimenninta. Auto joskus tuotu lapinpolttajien lääneiltä tänne savonniemimaalle.
☆ 2004 Jeep Wrangler TJ 4.0
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
Re: TJ:n vaimennin
Tervetuloa foorumille ja ehkä kerhoonkin...?
-Höpinäpöntöistä en tiedä, viisaammat vastatkoon...
-Höpinäpöntöistä en tiedä, viisaammat vastatkoon...
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
- mosavenonen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 12.03.2019. 18:22
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TJ:n vaimennin
Kiitos kiitos, prosyyritkin jo vetämässä kerhojäsenyyden puolesta
☆ 2004 Jeep Wrangler TJ 4.0
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
Re: TJ:n vaimennin
Ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa pitääkö tuossa olla jo tyyppihyväksytty pakoputkisto. Se rajaa omavalmisteiset pois saman tien...
Itsellä XJ "pitkällä moottorilla" ja siihen olen tehnyt pakosarjanlaipasta lähtien kaiken uusiksi, eli jotain kokemuksia aiheesta on.
Pakosarja on tyyppiä 3+3->2->1,, jonka jälkeen on metallikennoinen "race" katti ja kaksi läpivirtausvaimenninta, halkaisija putkistolla on 2,5" Putki loppuu auton alle juuri ennen taka-akselia.
Ensin oli vain yksi Simonssin RST-vaimennin, mutta sillä Jeeppi jäi turhan äänekkääksi. Sitten laitoin pari halvinta "turbo" vaimenninta peräkkäin, nyt Jeepin saapuminen kuului enään parin korttelin päästä Onneksi noi vaimentimet tuli äkkiä kolhittua kivikossa ja sai ostaa jotain parempaa tilalle.
Valinnassa päädyin DynoMaxin 355mm pitkiin vaimentimiin (17733) ja näillä melutaso muuttuikin inhimilliselle tasolle. Lisäksi valintaan vaikutti vaimentimen sisäinen rakenne joka on huomattavasti fiksumpi kuin noissa halvoissa vaimentimissa, samoin putkien sisäänmenot on tehtykestävämmiksi.
Nyt on jälleen mielessä putkiston päivittäminen ja toiseksi vaimentimeksi tulee näillä näkymin Flowmasterin läpivirtaava. Flowmasterilla on kyllä hintaa enemmän, mutta toisessa autossa siitä on hyviä kokemuksia.
Kannattaa siis panostaa hyviin vaimentimiin ja, jos mahdollista, viedä putken pää korilinjan ulkopuolelle.
Itsellä XJ "pitkällä moottorilla" ja siihen olen tehnyt pakosarjanlaipasta lähtien kaiken uusiksi, eli jotain kokemuksia aiheesta on.
Pakosarja on tyyppiä 3+3->2->1,, jonka jälkeen on metallikennoinen "race" katti ja kaksi läpivirtausvaimenninta, halkaisija putkistolla on 2,5" Putki loppuu auton alle juuri ennen taka-akselia.
Ensin oli vain yksi Simonssin RST-vaimennin, mutta sillä Jeeppi jäi turhan äänekkääksi. Sitten laitoin pari halvinta "turbo" vaimenninta peräkkäin, nyt Jeepin saapuminen kuului enään parin korttelin päästä Onneksi noi vaimentimet tuli äkkiä kolhittua kivikossa ja sai ostaa jotain parempaa tilalle.
Valinnassa päädyin DynoMaxin 355mm pitkiin vaimentimiin (17733) ja näillä melutaso muuttuikin inhimilliselle tasolle. Lisäksi valintaan vaikutti vaimentimen sisäinen rakenne joka on huomattavasti fiksumpi kuin noissa halvoissa vaimentimissa, samoin putkien sisäänmenot on tehtykestävämmiksi.
Nyt on jälleen mielessä putkiston päivittäminen ja toiseksi vaimentimeksi tulee näillä näkymin Flowmasterin läpivirtaava. Flowmasterilla on kyllä hintaa enemmän, mutta toisessa autossa siitä on hyviä kokemuksia.
Kannattaa siis panostaa hyviin vaimentimiin ja, jos mahdollista, viedä putken pää korilinjan ulkopuolelle.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Re: TJ:n vaimennin
Ei tarvitse kahta vaimenninta missään nimessä, etenkin kun alunperinkin on vain yksi...
Harvoin näistä leimalla marmatetaan vaikka pitäisi olla hyväksytty putkisto, jos on tehdastekoinen vaimennin ja järjellisellä tasolla äänet niin yleensä kelpaa.
Harvoin näistä leimalla marmatetaan vaikka pitäisi olla hyväksytty putkisto, jos on tehdastekoinen vaimennin ja järjellisellä tasolla äänet niin yleensä kelpaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
- mosavenonen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 12.03.2019. 18:22
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TJ:n vaimennin
Ok, kiitoksia näistä. Tässä kuitenkin pari linkkiä, tässä paketissa olis läshes kaikki tarvittava : https://www.ebay.de/itm/Sportauspuff-4- ... ect=mobile
Tässä lienee hyviä näin kotimaan kaupoista, tosin tarvii sitten muita klikkeitä viel kaveriksi : https://www.uspartsperformance.fi/virit ... _koko=3728
Tässä lienee hyviä näin kotimaan kaupoista, tosin tarvii sitten muita klikkeitä viel kaveriksi : https://www.uspartsperformance.fi/virit ... _koko=3728
☆ 2004 Jeep Wrangler TJ 4.0
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
Re: TJ:n vaimennin
Mulla on ollut noita kammiovaimentimia nyt useammassakin Jeepissä, ja ne on ihan asiallisia kun ottaa aavistuksen hiljaisemman mallin. Nykyisessä 5.9 Grand Cherokeessa on 2,5" downpipet, siitä yhteen 3" putkeen, vapaavirtaus metallikennoinen Magnaflown katalysaattori, ja perässä Flowmasterin Delta50- sarjan 3" sisään -> 3" ulos ja vaimentimen jälkeen puolisen metriä 3,5"putkea.
Kuutoskoneessa riittää 2,5" putki/ katti/ vaimennin.
Tuo Delta50- sarjalainen on kohtalaisen kompaktin kokoinen, mukavan möreä ääni, ja jos vetää putken taakse asti (tai sivulta ulos) niin olisi auton sisään hyvinkin kohtuullinen. Auton alle taitettuna ei missään nimessä orkkiksen hiljainen sisälle - jos ei kovin pahakaan - ja ulkona selvästi orkkista äänekkäämpi, mutta melurajoista meni vielä läpi kun kaverin 408cid V8 ZJ:ssä mittasivat konttorilla.
Sekä minulla että kaverin autossa putki loppuu taka-akselin etupuolelle, putken pää taitettuna auton alle. Parkkihalleissa vähän tuppaa resonoimaan, hälyttimet soi välillä
https://www.youtube.com/watch?v=_7Eju3zOW7c
Suoraan läpihönkivät villavaimentimet tahtoo olla hieman äänekkäitä ainakin omaan makuun, etenkin jos putken lopettaa auton alle.
Kuutoskoneessa riittää 2,5" putki/ katti/ vaimennin.
Tuo Delta50- sarjalainen on kohtalaisen kompaktin kokoinen, mukavan möreä ääni, ja jos vetää putken taakse asti (tai sivulta ulos) niin olisi auton sisään hyvinkin kohtuullinen. Auton alle taitettuna ei missään nimessä orkkiksen hiljainen sisälle - jos ei kovin pahakaan - ja ulkona selvästi orkkista äänekkäämpi, mutta melurajoista meni vielä läpi kun kaverin 408cid V8 ZJ:ssä mittasivat konttorilla.
Sekä minulla että kaverin autossa putki loppuu taka-akselin etupuolelle, putken pää taitettuna auton alle. Parkkihalleissa vähän tuppaa resonoimaan, hälyttimet soi välillä
https://www.youtube.com/watch?v=_7Eju3zOW7c
Suoraan läpihönkivät villavaimentimet tahtoo olla hieman äänekkäitä ainakin omaan makuun, etenkin jos putken lopettaa auton alle.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: TJ:n vaimennin
Hyväksyykö katastaja jos putki jää takaakselin etupuolelle? Mulla oli hetken aikaan juuri tollein 3" vapaa vaimentimella kunnes tein kaiken uusiks kansista taaksepäin.
Taka ylitys oli kohtuu v-mäinen ja vieläkin välillä resonoi panhard tankoon
Pitäis tehdä uusiksi katista taaksepäin mutta muut projektit painaa päällä. Flowmasteria itekin kuunnellut kymmenien videoiden verran, hieno metallinen kalske. Ei taida kotimaasta löytyä?
Taka ylitys oli kohtuu v-mäinen ja vieläkin välillä resonoi panhard tankoon
Pitäis tehdä uusiksi katista taaksepäin mutta muut projektit painaa päällä. Flowmasteria itekin kuunnellut kymmenien videoiden verran, hieno metallinen kalske. Ei taida kotimaasta löytyä?
P ositive
I ntake
M aninfold
P ressure
I ntake
M aninfold
P ressure
Re: TJ:n vaimennin
En tiedä saako Flowmasteria nykyisin Suomesta mistään, mutta ei se summitracingiltä ihan älyttömän hintainen ole. Toki siinä tulee paketille vähän kilohintaa lähetyskulujen jälkeen.. tai sitten koittaa pitää silmät auki ja googlata ahkerasti.ZJeep kirjoitti: ↑19.03.2019. 22:53Hyväksyykö katastaja jos putki jää takaakselin etupuolelle? Mulla oli hetken aikaan juuri tollein 3" vapaa vaimentimella kunnes tein kaiken uusiks kansista taaksepäin.
Taka ylitys oli kohtuu v-mäinen ja vieläkin välillä resonoi panhard tankoon
Pitäis tehdä uusiksi katista taaksepäin mutta muut projektit painaa päällä. Flowmasteria itekin kuunnellut kymmenien videoiden verran, hieno metallinen kalske. Ei taida kotimaasta löytyä?
Ei ole leimalla mitään ongelmaa että putki loppuu auton alla akselin eteen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
- mosavenonen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 12.03.2019. 18:22
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TJ:n vaimennin
Jep, tosiaan youtubeilun jälkeen ei taida taipua "villapönttömieheksi", sen verran on kammiovaimentimet paremman kuuloisia. Flowmaster kieltämättä asiallisen kuuloinen. Ebay.de:stä löytyi muutama 40 sarjalainen. Isompi malli taitaa sitten mennä isonjoentaakse tilattavaksi. Ebay:täkin kun pommittaa hauilla jonkun päivän, niin yleensä tarjonta paranee
☆ 2004 Jeep Wrangler TJ 4.0
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
Re: TJ:n vaimennin
Itse asiassa 40- sarjalainen on ääneltään kovempi ja aavistuksen hengittävämpi, Delta50- sarjalainen on hiljaisempi. Molempia löytyy sen kokoiselle putkelle mitä tarvitset.
Tosin jos 40- sarjalaisella vetää putken taakse asti tai vähintään sivulle ulos, niin sen _pitäisi_ olla ihan kohtuullinen ääneltään. Auton alle alaspäin taitettuna 40- sarjalainen on varmasti melko äänekäs.
Tosin jos 40- sarjalaisella vetää putken taakse asti tai vähintään sivulle ulos, niin sen _pitäisi_ olla ihan kohtuullinen ääneltään. Auton alle alaspäin taitettuna 40- sarjalainen on varmasti melko äänekäs.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
- mosavenonen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 12.03.2019. 18:22
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TJ:n vaimennin
Do niin, tähän olis hiukan päivitystä eli nyt aletaan olemaan lähellä totuutta
https://drive.google.com/file/d/1-G8hET ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1-G8hET ... p=drivesdk
☆ 2004 Jeep Wrangler TJ 4.0
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
- mosavenonen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 12.03.2019. 18:22
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TJ:n vaimennin
Tässä veillä hiukan parempi ääninäyte
https://drive.google.com/file/d/1-ZrHBu ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1-ZrHBu ... p=drivesdk
☆ 2004 Jeep Wrangler TJ 4.0
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
Re: TJ:n vaimennin
Noniin, sehän kuulostaa hyvältä Mikäs pönttö sinne nyt lopulta päätyi?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
- mosavenonen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 12.03.2019. 18:22
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TJ:n vaimennin
Eli vaimennin on flowsound merkkinen eli kaiketi aika lähellä flowmasterin 40 sarjalaista. Alla linkki :
https://shop.asp-eberle.com/en/shop/cat ... 24?c=40469
Yritän kirjoitella projektiosioon jonki tarinan asennuksesta johonkin väliin.
https://shop.asp-eberle.com/en/shop/cat ... 24?c=40469
Yritän kirjoitella projektiosioon jonki tarinan asennuksesta johonkin väliin.
☆ 2004 Jeep Wrangler TJ 4.0
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD
☆ 2009 Jeep Wrangler rubicon JK 2.8CRD