TJ:n vaimennin

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Avatar
mosavenonen
Viestit: 8
Liittynyt: 12.03.2019. 18:22
Paikkakunta: Helsinki

TJ:n vaimennin

Viesti Kirjoittaja mosavenonen » 16.03.2019. 13:57

Tervehdys,

Tässä ohessa tullaan kaapista ulos Jeepistinä, mutta asiaan eli suosituksia TJ:n vaimentimeksi ? Ääni politiikan suhteen saisi äänrä olla enemmän kuin orginaali vaimentimella. Ebay.de löytynee joitakin "sport" vaihtoehtoja, tosin niissä mainintoja "katulaittomuudesta" eli uskaltaako tuollaista tilata ?
Vuosi malli siis 2003 4.0 myllyllä mutta yyhaaroissa ei pre katteja eli vain ykx katti ennen vaimenninta. Auto joskus tuotu lapinpolttajien lääneiltä tänne savonniemimaalle.
☆ 2003 Jeep Wrangler TJ 4.0
* 2010 Jeep GC WH 3.0
* vähemmän oikeita autoja :roll:

Avatar
rane58
Viestit: 1038
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: TJ:n vaimennin

Viesti Kirjoittaja rane58 » 17.03.2019. 0:51

Tervetuloa foorumille ja ehkä kerhoonkin...? 8)
-Höpinäpöntöistä en tiedä, viisaammat vastatkoon... :mrgreen:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98

Avatar
mosavenonen
Viestit: 8
Liittynyt: 12.03.2019. 18:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: TJ:n vaimennin

Viesti Kirjoittaja mosavenonen » 17.03.2019. 7:01

Kiitos kiitos, prosyyritkin jo vetämässä kerhojäsenyyden puolesta :wink:
☆ 2003 Jeep Wrangler TJ 4.0
* 2010 Jeep GC WH 3.0
* vähemmän oikeita autoja :roll:

Avatar
keltsi
Viestit: 277
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: TJ:n vaimennin

Viesti Kirjoittaja keltsi » 18.03.2019. 11:09

Ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa pitääkö tuossa olla jo tyyppihyväksytty pakoputkisto. Se rajaa omavalmisteiset pois saman tien...

Itsellä XJ "pitkällä moottorilla" ja siihen olen tehnyt pakosarjanlaipasta lähtien kaiken uusiksi, eli jotain kokemuksia aiheesta on.

Pakosarja on tyyppiä 3+3->2->1,, jonka jälkeen on metallikennoinen "race" katti ja kaksi läpivirtausvaimenninta, halkaisija putkistolla on 2,5" Putki loppuu auton alle juuri ennen taka-akselia.

Ensin oli vain yksi Simonssin RST-vaimennin, mutta sillä Jeeppi jäi turhan äänekkääksi. Sitten laitoin pari halvinta "turbo" vaimenninta peräkkäin, nyt Jeepin saapuminen kuului enään parin korttelin päästä :o Onneksi noi vaimentimet tuli äkkiä kolhittua kivikossa ja sai ostaa jotain parempaa tilalle.

Valinnassa päädyin DynoMaxin 355mm pitkiin vaimentimiin (17733) ja näillä melutaso muuttuikin inhimilliselle tasolle. Lisäksi valintaan vaikutti vaimentimen sisäinen rakenne joka on huomattavasti fiksumpi kuin noissa halvoissa vaimentimissa, samoin putkien sisäänmenot on tehtykestävämmiksi.

Nyt on jälleen mielessä putkiston päivittäminen ja toiseksi vaimentimeksi tulee näillä näkymin Flowmasterin läpivirtaava. Flowmasterilla on kyllä hintaa enemmän, mutta toisessa autossa siitä on hyviä kokemuksia.

Kannattaa siis panostaa hyviin vaimentimiin ja, jos mahdollista, viedä putken pää korilinjan ulkopuolelle.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
Timo L
Viestit: 1241
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: TJ:n vaimennin

Viesti Kirjoittaja Timo L » 18.03.2019. 14:35

Ei tarvitse kahta vaimenninta missään nimessä, etenkin kun alunperinkin on vain yksi...

Harvoin näistä leimalla marmatetaan vaikka pitäisi olla hyväksytty putkisto, jos on tehdastekoinen vaimennin ja järjellisellä tasolla äänet niin yleensä kelpaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
mosavenonen
Viestit: 8
Liittynyt: 12.03.2019. 18:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: TJ:n vaimennin

Viesti Kirjoittaja mosavenonen » 18.03.2019. 20:28

Ok, kiitoksia näistä. Tässä kuitenkin pari linkkiä, tässä paketissa olis läshes kaikki tarvittava : https://www.ebay.de/itm/Sportauspuff-4- ... ect=mobile

Tässä lienee hyviä näin kotimaan kaupoista, tosin tarvii sitten muita klikkeitä viel kaveriksi : https://www.uspartsperformance.fi/virit ... _koko=3728
☆ 2003 Jeep Wrangler TJ 4.0
* 2010 Jeep GC WH 3.0
* vähemmän oikeita autoja :roll:

Avatar
Timo L
Viestit: 1241
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: TJ:n vaimennin

Viesti Kirjoittaja Timo L » 18.03.2019. 22:03

Mulla on ollut noita kammiovaimentimia nyt useammassakin Jeepissä, ja ne on ihan asiallisia kun ottaa aavistuksen hiljaisemman mallin. Nykyisessä 5.9 Grand Cherokeessa on 2,5" downpipet, siitä yhteen 3" putkeen, vapaavirtaus metallikennoinen Magnaflown katalysaattori, ja perässä Flowmasterin Delta50- sarjan 3" sisään -> 3" ulos ja vaimentimen jälkeen puolisen metriä 3,5"putkea.
Kuutoskoneessa riittää 2,5" putki/ katti/ vaimennin.

Tuo Delta50- sarjalainen on kohtalaisen kompaktin kokoinen, mukavan möreä ääni, ja jos vetää putken taakse asti (tai sivulta ulos) niin olisi auton sisään hyvinkin kohtuullinen. Auton alle taitettuna ei missään nimessä orkkiksen hiljainen sisälle - jos ei kovin pahakaan - ja ulkona selvästi orkkista äänekkäämpi, mutta melurajoista meni vielä läpi kun kaverin 408cid V8 ZJ:ssä mittasivat konttorilla.
Sekä minulla että kaverin autossa putki loppuu taka-akselin etupuolelle, putken pää taitettuna auton alle. Parkkihalleissa vähän tuppaa resonoimaan, hälyttimet soi välillä :shock:

https://www.youtube.com/watch?v=_7Eju3zOW7c

Suoraan läpihönkivät villavaimentimet tahtoo olla hieman äänekkäitä ainakin omaan makuun, etenkin jos putken lopettaa auton alle.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
ZJeep
Viestit: 29
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Lojo

Re: TJ:n vaimennin

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 19.03.2019. 22:53

Hyväksyykö katastaja jos putki jää takaakselin etupuolelle? Mulla oli hetken aikaan juuri tollein 3" vapaa vaimentimella kunnes tein kaiken uusiks kansista taaksepäin.
Taka ylitys oli kohtuu v-mäinen ja vieläkin välillä resonoi panhard tankoon :roll:
Pitäis tehdä uusiksi katista taaksepäin mutta muut projektit painaa päällä. Flowmasteria itekin kuunnellut kymmenien videoiden verran, hieno metallinen kalske. Ei taida kotimaasta löytyä?

Avatar
Timo L
Viestit: 1241
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: TJ:n vaimennin

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.03.2019. 8:25

ZJeep kirjoitti:
19.03.2019. 22:53
Hyväksyykö katastaja jos putki jää takaakselin etupuolelle? Mulla oli hetken aikaan juuri tollein 3" vapaa vaimentimella kunnes tein kaiken uusiks kansista taaksepäin.
Taka ylitys oli kohtuu v-mäinen ja vieläkin välillä resonoi panhard tankoon :roll:
Pitäis tehdä uusiksi katista taaksepäin mutta muut projektit painaa päällä. Flowmasteria itekin kuunnellut kymmenien videoiden verran, hieno metallinen kalske. Ei taida kotimaasta löytyä?
En tiedä saako Flowmasteria nykyisin Suomesta mistään, mutta ei se summitracingiltä ihan älyttömän hintainen ole. Toki siinä tulee paketille vähän kilohintaa lähetyskulujen jälkeen.. tai sitten koittaa pitää silmät auki ja googlata ahkerasti.

Ei ole leimalla mitään ongelmaa että putki loppuu auton alla akselin eteen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
mosavenonen
Viestit: 8
Liittynyt: 12.03.2019. 18:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: TJ:n vaimennin

Viesti Kirjoittaja mosavenonen » 20.03.2019. 16:48

Jep, tosiaan youtubeilun jälkeen ei taida taipua "villapönttömieheksi", sen verran on kammiovaimentimet paremman kuuloisia. Flowmaster kieltämättä asiallisen kuuloinen. Ebay.de:stä löytyi muutama 40 sarjalainen. Isompi malli taitaa sitten mennä isonjoentaakse tilattavaksi. Ebay:täkin kun pommittaa hauilla jonkun päivän, niin yleensä tarjonta paranee :wink:
☆ 2003 Jeep Wrangler TJ 4.0
* 2010 Jeep GC WH 3.0
* vähemmän oikeita autoja :roll:

Avatar
Timo L
Viestit: 1241
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: TJ:n vaimennin

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.03.2019. 17:13

Itse asiassa 40- sarjalainen on ääneltään kovempi ja aavistuksen hengittävämpi, Delta50- sarjalainen on hiljaisempi. Molempia löytyy sen kokoiselle putkelle mitä tarvitset.
Tosin jos 40- sarjalaisella vetää putken taakse asti tai vähintään sivulle ulos, niin sen _pitäisi_ olla ihan kohtuullinen ääneltään. Auton alle alaspäin taitettuna 40- sarjalainen on varmasti melko äänekäs.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus