XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
MoparK
Viestit: 5
Liittynyt: 31.10.2019. 12:00
Paikkakunta: Karjala

XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MoparK » 31.10.2019. 12:16

Moi.

Otsikon mukainen ajopeli tovi sitten hankittu ja olisi kaikenlaista yleistä kysyttävää.


Mittariston lämpömittari oli kabut joten laitoin yleismallisen lämpömittarin ja anturin kannen takaosaan. Ajon jälkeen tyhjäkäyntilämmöt 105-110 nurkilla. Ajossa 100-105. Toki mittarissa voi olla heittoa mutta onko tuo liikaa? Termostaatin kopasta otin lämpöanturin töpselin irti ja flekti lähti tulille, se siis toimii? 103c tuon kytkentälämpötila? Toki termostaattikopan ja kannen lämpötilaeroa on?


Viskon kehykset puuttuu mutta muuten pelaa, onko se tarkka siitä? Pakkaskeleistä nyt puhutaan joten luulisin ettei se ole niin tarkkaa kuin kesällä? Termostaatti ja kaikki vesipuolen hilut uutta vesipumpusta syyläriin.




Kysymys sisälämmöistä: huuhtelin kennon ja vanhat nesteet pois kun tein ylläolevan remontin. Vesi virtasi hyvin kennon läpi ja sakkaa ei tullut, vanhatkin nesteet oli ok. Sisälle tulee nyt infrapunamittarin mukaan keskisuulakkeista n 65-75c ilmaa kun tovi ajeltu. Tämä on ihan lämmintä näille -5c keleille mutta 65 voi olla -30c vähän jo kiikunkaakun? Jos suljetaan mahdollinen kennon vanhuus pois, onko näissä lämmönsäätöläpässä tiivistysongelmia tai vaijerin löystymisiä? Onko iisi homma selvittää? Lämppärinletkujen venttiilihässäkän poistin kun vuosi joten letkut on suorat koneelta kennolle.





Kellon alla on cruisen, low oil ym varoitusvalot. Näissä ei mitään eloa vaikka ehjät polttimot. Mistä vikaa etsimään? Limited malli joten pitäisi olla kaikki valot iskussa tehtaalta?




Olen lueskellut satunnaisista oven aukeamattomuuksista eli kahva sisällä tai ulkona ei tottele ja ovi jää kiinni. Onko tähän mitään ennakoivaa korjausta/huoltoa ettei näin pääse käymään yllättäen?



Kiitoksia!

Avatar
Timo L
Viestit: 1274
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo L » 31.10.2019. 21:08

MoparK kirjoitti:
31.10.2019. 12:16
Mittariston lämpömittari oli kabut joten laitoin yleismallisen lämpömittarin ja anturin kannen takaosaan. Ajon jälkeen tyhjäkäyntilämmöt 105-110 nurkilla. Ajossa 100-105. Toki mittarissa voi olla heittoa mutta onko tuo liikaa? Termostaatin kopasta otin lämpöanturin töpselin irti ja flekti lähti tulille, se siis toimii? 103c tuon kytkentälämpötila? Toki termostaattikopan ja kannen lämpötilaeroa on?
Sähköflektin pitäisi lähteä pyörimään kun lämpömittarissa lämmöt jossain vähän yli satkun hujakoilla (sekä aina kun ilmastointi on päällä), lämpökatkaisija voi olla rikki jos ei herää henkiin vaikka lämmöt korkeat. Lämpimänä nämä sinällään käy, 100°C hujakoilla on ihan normaali eikä tarvitse olla huolissaan. 110°C on toki jo liikaa.
Viskon kehykset puuttuu mutta muuten pelaa, onko se tarkka siitä? Pakkaskeleistä nyt puhutaan joten luulisin ettei se ole niin tarkkaa kuin kesällä? Termostaatti ja kaikki vesipuolen hilut uutta vesipumpusta syyläriin.
Viskoflektille on oltava tuulitunneli jos haluaa että jäähdytys toimii.
Kysymys sisälämmöistä: huuhtelin kennon ja vanhat nesteet pois kun tein ylläolevan remontin. Vesi virtasi hyvin kennon läpi ja sakkaa ei tullut, vanhatkin nesteet oli ok. Sisälle tulee nyt infrapunamittarin mukaan keskisuulakkeista n 65-75c ilmaa kun tovi ajeltu. Tämä on ihan lämmintä näille -5c keleille mutta 65 voi olla -30c vähän jo kiikunkaakun? Jos suljetaan mahdollinen kennon vanhuus pois, onko näissä lämmönsäätöläpässä tiivistysongelmia tai vaijerin löystymisiä? Onko iisi homma selvittää? Lämppärinletkujen venttiilihässäkän poistin kun vuosi joten letkut on suorat koneelta kennolle.
Venttiilihässäkän voi huoletta poistaa, uudemmissa XJ:ssä tai ZJ:ssä sitä ei ole ollenkaan. En nyt äkkiseltään muista että lämmönsäätöläpässä hirveästi olisi ongelmia ollut, mutta toki 25 vuotta vanhassa autossa kaikki on mahdollista.. Mitään vaijereita lämmönsäädössä tai puhalluksen eri asennoilla ei ole, kaikki toimii alipainekelloilla.

Kellon alla on cruisen, low oil ym varoitusvalot. Näissä ei mitään eloa vaikka ehjät polttimot. Mistä vikaa etsimään? Limited malli joten pitäisi olla kaikki valot iskussa tehtaalta?
Ei XJ:ssä ole ikinä ollut öljynkorkeudelle anturia, ei ainakaan tietääkseni. Cruiselle muistaakseni on valo ja pitäisi toimiakin.
Olen lueskellut satunnaisista oven aukeamattomuuksista eli kahva sisällä tai ulkona ei tottele ja ovi jää kiinni. Onko tähän mitään ennakoivaa korjausta/huoltoa ettei näin pääse käymään yllättäen?
Rasvaus, ja jos kauheasti innostaa ovipahvien irrotus ja katsoa vivustojen kunto niin voihan nekin tsekata ja rasvata kunnolla, mutta en lähtisi korjaamaan mitään mikä ei ole rikki.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jeeppinen
Viestit: 97
Liittynyt: 27.09.2016. 21:31
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jeeppinen » 31.10.2019. 21:15

Lukot ja vivut olen menestyksellisesti putsannut petroolilla ja hammasharjalla. Kun niistä saa sen vanhan töhnän pois niin alkaa vaan toimimaan. Pertoolilla on lisäksi öljyävä ominaisuus. Edellyttää toki ovipahvien irroittamista ja reiän puhkaisemista siihen muovikalvoon mikä on ovipellissä kiinni. Senkin saa taas paikattua läpinäkyvällä pakkausteipillä.
Cherokee XJ -92 4.0 hankittu retkeilyautoksi ja fiilistelyyn

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5211
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.10.2019. 21:55

Itseasiassa se lämmönsäätö toimii nimenomaan vaijerilla (84-98), paitsi 99-01 jolloin se on sähköllä. Alipaineella saadaan vain isoja päästä-päähän liikkeitä, ei osamatkoja. Läppien liikettä, siis suuntaus ylös/alas/keskelle ja ilmanotto ulkoa/tai sisäkierto, hoidetaan sitten alipaineella...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

MoparK
Viestit: 5
Liittynyt: 31.10.2019. 12:00
Paikkakunta: Karjala

Re: XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MoparK » 31.10.2019. 22:17

Timo L kirjoitti:
31.10.2019. 21:08
MoparK kirjoitti:
31.10.2019. 12:16
Mittariston lämpömittari oli kabut joten laitoin yleismallisen lämpömittarin ja anturin kannen takaosaan. Ajon jälkeen tyhjäkäyntilämmöt 105-110 nurkilla. Ajossa 100-105. Toki mittarissa voi olla heittoa mutta onko tuo liikaa? Termostaatin kopasta otin lämpöanturin töpselin irti ja flekti lähti tulille, se siis toimii? 103c tuon kytkentälämpötila? Toki termostaattikopan ja kannen lämpötilaeroa on?
Sähköflektin pitäisi lähteä pyörimään kun lämpömittarissa lämmöt jossain vähän yli satkun hujakoilla (sekä aina kun ilmastointi on päällä), lämpökatkaisija voi olla rikki jos ei herää henkiin vaikka lämmöt korkeat. Lämpimänä nämä sinällään käy, 100°C hujakoilla on ihan normaali eikä tarvitse olla huolissaan. 110°C on toki jo liikaa.
Viskon kehykset puuttuu mutta muuten pelaa, onko se tarkka siitä? Pakkaskeleistä nyt puhutaan joten luulisin ettei se ole niin tarkkaa kuin kesällä? Termostaatti ja kaikki vesipuolen hilut uutta vesipumpusta syyläriin.
Viskoflektille on oltava tuulitunneli jos haluaa että jäähdytys toimii.
Kysymys sisälämmöistä: huuhtelin kennon ja vanhat nesteet pois kun tein ylläolevan remontin. Vesi virtasi hyvin kennon läpi ja sakkaa ei tullut, vanhatkin nesteet oli ok. Sisälle tulee nyt infrapunamittarin mukaan keskisuulakkeista n 65-75c ilmaa kun tovi ajeltu. Tämä on ihan lämmintä näille -5c keleille mutta 65 voi olla -30c vähän jo kiikunkaakun? Jos suljetaan mahdollinen kennon vanhuus pois, onko näissä lämmönsäätöläpässä tiivistysongelmia tai vaijerin löystymisiä? Onko iisi homma selvittää? Lämppärinletkujen venttiilihässäkän poistin kun vuosi joten letkut on suorat koneelta kennolle.
Venttiilihässäkän voi huoletta poistaa, uudemmissa XJ:ssä tai ZJ:ssä sitä ei ole ollenkaan. En nyt äkkiseltään muista että lämmönsäätöläpässä hirveästi olisi ongelmia ollut, mutta toki 25 vuotta vanhassa autossa kaikki on mahdollista.. Mitään vaijereita lämmönsäädössä tai puhalluksen eri asennoilla ei ole, kaikki toimii alipainekelloilla.

Kellon alla on cruisen, low oil ym varoitusvalot. Näissä ei mitään eloa vaikka ehjät polttimot. Mistä vikaa etsimään? Limited malli joten pitäisi olla kaikki valot iskussa tehtaalta?
Ei XJ:ssä ole ikinä ollut öljynkorkeudelle anturia, ei ainakaan tietääkseni. Cruiselle muistaakseni on valo ja pitäisi toimiakin.
Olen lueskellut satunnaisista oven aukeamattomuuksista eli kahva sisällä tai ulkona ei tottele ja ovi jää kiinni. Onko tähän mitään ennakoivaa korjausta/huoltoa ettei näin pääse käymään yllättäen?
Rasvaus, ja jos kauheasti innostaa ovipahvien irrotus ja katsoa vivustojen kunto niin voihan nekin tsekata ja rasvata kunnolla, mutta en lähtisi korjaamaan mitään mikä ei ole rikki.
Onko jälkiasennusmittarien näyttämästä kokemuksia? Tosta ei tosiaan tiedä heittääkö se vaikka sen 5c mittarin puolesta.

Jos flektin rele pimeä, toimiiko se silti kun töpselin irrottaa lämpöanturilta vai meneekö releen kautta silti?

MoparK
Viestit: 5
Liittynyt: 31.10.2019. 12:00
Paikkakunta: Karjala

Re: XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MoparK » 31.10.2019. 22:18

JAMANT kirjoitti:
31.10.2019. 21:55
Itseasiassa se lämmönsäätö toimii nimenomaan vaijerilla (84-98), paitsi 99-01 jolloin se on sähköllä. Alipaineella saadaan vain isoja päästä-päähän liikkeitä, ei osamatkoja. Läppien liikettä, siis suuntaus ylös/alas/keskelle ja ilmanotto ulkoa/tai sisäkierto, hoidetaan sitten alipaineella...
Okei eli vaijeriin tsekkkaus. Onko vaijerin "säätö" vain vivun päässä vai voisiko se löystyä myös läpän päästä?

Avatar
Timo L
Viestit: 1274
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo L » 31.10.2019. 23:08

JAMANT kirjoitti:
31.10.2019. 21:55
Itseasiassa se lämmönsäätö toimii nimenomaan vaijerilla (84-98), paitsi 99-01 jolloin se on sähköllä. Alipaineella saadaan vain isoja päästä-päähän liikkeitä, ei osamatkoja. Läppien liikettä, siis suuntaus ylös/alas/keskelle ja ilmanotto ulkoa/tai sisäkierto, hoidetaan sitten alipaineella...
Äääh.. no ei voi kaikkea muistaa :shock: Kiitos kun korjasit! :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5211
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.11.2019. 9:16

MoparK kirjoitti:
31.10.2019. 22:18
JAMANT kirjoitti:
31.10.2019. 21:55
Itseasiassa se lämmönsäätö toimii nimenomaan vaijerilla (84-98), paitsi 99-01 jolloin se on sähköllä. Alipaineella saadaan vain isoja päästä-päähän liikkeitä, ei osamatkoja. Läppien liikettä, siis suuntaus ylös/alas/keskelle ja ilmanotto ulkoa/tai sisäkierto, hoidetaan sitten alipaineella...
Okei eli vaijeriin tsekkkaus. Onko vaijerin "säätö" vain vivun päässä vai voisiko se löystyä myös läpän päästä?
Kaikkihan on mahdollista, koskaan en ole säätänyt. Periaatteessa säätö on läpän päässä, säädetään kuorta liikuttamalla...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

MoparK
Viestit: 5
Liittynyt: 31.10.2019. 12:00
Paikkakunta: Karjala

Re: XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MoparK » 06.11.2019. 10:58

En ole vielä läpälle asti päässyt, mutta joku siellä kinnaa. Välillä tulee selvästi haaleampaa ilmaa sisälle ja välillä kuumaa. Haalealla en tarkoita kylmää vaan lämmintä, jotain +50. Kuuma on sitten jotain +75.


Ja koneen lämmöt pysyy sekä kennon letkut kuumina joten mitään vesikierrollinen/ilmapohjainen ongelma tämä ei ole.


Pääseekö tuonne lämppäriboksiin millään hevillä edes liki vai onko yhtä työläs kuin kennon vaihto?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5211
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.11.2019. 11:03

Yhtä hankalaa on, tietääkseni...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

MoparK
Viestit: 5
Liittynyt: 31.10.2019. 12:00
Paikkakunta: Karjala

Re: XJ 4.0 1994 yleisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MoparK » 07.11.2019. 11:30

Vaijeri on ok ja läppä liikkuu vivusta kuten pitää.


Eroa uudempaan sähkömoottorimalliin on vain vaijerin puute? Kotelo ym muuten sama?


Tuo blend door ainoa joka vaikuttaa läppäsysteemissä lämpöön? Ulkoilman otto kiinnihän ei voi talvella huurtumisen takia ajaa joten se on vain ac:ta varten?


Monenmoisia kuvia läpistä olen löytänyt mutta suurin osa oli vain muovisia ilman foam-päällystettä. Niitäkin oli.

Onko läpän suuaukossa joku foam tiiviste mikä voisi karista ja täten aiheuttaa "ohivuotoa"?


Eilen -10 ulkoilmassa sain infrapunalla jaloille n 65-68c lukemat ja keskikonsolin laakeasta suulakkeesta 68-72c ilmaa. Sivusuulakkeista tulee vent ja bi level asennossa n 65-68c.


Onko tämä normeissa vai pitäisikö tulla lämpimämpää? Kun mennään -20 ja alle, niin voi olla ettei tuolla enää saunota.

Kirjoita vastaus