ZJ: löysäohjaus

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
JPA
Viestit: 16
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

ZJ: löysäohjaus

Viesti Kirjoittaja JPA » 14.01.2020. 16:37

Moro

Jeeppissä on useampi kohta työnalla, ohjaus ajon kannalta se kriittisin. Ohjaus on kohtuullisen levoton. Valtelee jonkin verran laidasta laitaan, liike on rauhallista, ajonopeus ei juurikaan taajamanopeuksien jälkeen vaikuta. Rattia kääntäessä renkaat lähtee kohtuullisen nopeasti mukaan, kovin isoa liikettä ei ratissa tapahdu kun voima välittyy renkaisiin. SIlti ohjausvaihde voi olla väljä. Kuinka paljon tuossa ratissa saa olla klappia/tyhjää? Nykyinen liikerata on luokkaa 2cm keskeltä vasemmalle tai oikealle.Ohjauskulmat on säädetty, tämä vaikutti hivenen, ei suuresti.
Alustassa menee jokatapauksessa vaihtoon osaa. Eli; Kallistuksenvakaajan puslat vaihtoon sekä koiranluut(puslat). 1995 vuoden tekele on tämä Grand Cherokee joten puslan vaihto nyt oli odotettavissa. Panhardissa näkyi jonkin verran liikettä kun rattia käänteli. Se menee myös vaihtoon.Autossa on 2" korotus, joten pitää hankkia säädettävä panhardtanko.

Avatar
Timo L
Viestit: 1319
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ: löysäohjaus

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.01.2020. 18:24

Panhardin yläpään nivel, alapään pusla sekä akselissa oleva reikä pitäisi olla timmit - jo ne aiheuttaa väljää ohjaukseen jos ei ole kunnossa. Samoin tietysti kaikki neljä raidetangonpäätä pitää olla ehjät. Välivarren ja raidetngon "pyörähdys" ratista kääntäessä aiheuttaa aina pientä välystä inverted-y ohjauksessa.

Simpukat on tämän ikäisissä ja näillä kilsoilla usein jo väljiä, orjaussarja missä on uudet tiivisteet & laakerit ja sen jälkeen simpukan säätö auttaa tiettyyn rajaan asti - sen jälkeen ainoa keino on ostaa TEHDASUUSI (ei mikään remanufactured- sonta) simpukka. Jos ohjauksessa tuntuu olevan voimaa eikä simpukka vuoda ulospäin, pelkkä simpukan säätökin voi riittää - se pitäisi tehdä autosta irrotettuna. FSM:ssä on siihen ohjeet, voin postata ohjeen jos haluaa tai sille on tarvetta.

Mikäli ei halua irrottaa simpukkaa ja tehdä hommaa kunnolla, niin voi koittaa turata pelkän over-the-center säädön kanssa mikä on simpukan päällä. Siinä sitten muistaa että varttikierros on jo kohtalaisen iso säätö. Kyseisellä säädöllä ei tosiaankaan voi poistaa kaikkea välystä jos simpukka on riittävän kulunut. Viimeistään sen vituralleen menneen säädön huomaa siitä että ohjaus on liian raskas eikä se palauta - silloin se on jo aivan liian tiukalla.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

JPA
Viestit: 16
Liittynyt: 25.03.2019. 21:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: ZJ: löysäohjaus

Viesti Kirjoittaja JPA » 17.01.2020. 9:50

Kiitos TimoL vastauksesta. Nuo säätö ohjeet kiinnostaa kyllä. Ohjausvaihde ei vuoda, oletan että se on vielä timmi. Tuolla korjaussarjalla vois sillekkin tuoda muutamana vuoden lisää käyttöikää. Idea on yleensä ollut, että jos ei ole rikki niin älä korjaa. Tässä kohtaa vois silti olla paikallaan avata toi simpukka.
Kun saan vaihdettua vakaajan puslat ja tuon panhardin niin sitten näkee paljonko muuttui. Luulis näkyvän paremmin nuljuaako raidetangot. Nyt kun rattia kääntelee niin eniten liikettä on akselissa sivuttain sekä panhardissa, Simpukan kääntövarresta aina uloimpaan raidetankoon en huomannut väljyyttä.

Kirjoita vastaus