4.0 XJ:n tyhmäkäynti +2000rpm!

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 13.09.2010. 20:48

Sehän on kyllä mahdollista että joku on kääntänyt kaasuläpän liian isolle, mutta mitenkäs se sitten ilmeni ihan yhtäkkiä jarrutuksen jälkeen? Joka tapauksessa siihen pitäisi käydä semmonen pienenpieni kuusiokoloavain.
Kokeile nyt kuitenkin painaa tukkoon se tyhjäkäyntireikä vielä kuumanakin.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 13.09.2010. 21:35

Tarkemmin sanottuna 2.5 mm kuusiokolo.
Muistin juuri että tyhjäkäyntipiirissä on myös ilmaruuvi johon taas käy T25 torx-avain. Sitä ei kuitenkaan ole tarkoitettu huollossa säädettäväksi koska siinä yleensä on blommi päällä. Viittaisi siihen että kaasuläppä kuuluukin sulkeutua kokonaan, perussäätö on laitettu ilmaruuvilla kohdalleen ja ohjelmisto hoitaa loput.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 14.09.2010. 9:24

Jorma kirjoitti:Tarkemmin sanottuna 2.5 mm kuusiokolo.
Muistin juuri että tyhjäkäyntipiirissä on myös ilmaruuvi johon taas käy T25 torx-avain. Sitä ei kuitenkaan ole tarkoitettu huollossa säädettäväksi koska siinä yleensä on blommi päällä. Viittaisi siihen että kaasuläppä kuuluukin sulkeutua kokonaan, perussäätö on laitettu ilmaruuvilla kohdalleen ja ohjelmisto hoitaa loput.
AHAAA :D , jos näin on niin sitten se läppä on ruuvattu auki!!! Aivan selvä rako näkyy kun katsoo, varsinkin kun puhdistin möhnät pois... Säädän sitä, ei se ainakaan huonommaksi voi mennä.

Ja tunnustaa nyt että oli aivan sattumaa että viat tuli jarrutuksen jälkeen 8) . Se on varmaan se IAC ollu alunperinkin viallinen ja sitä kompensoitu läppää raottamalla?? Ja nyt puhtaalla läpällä ja uudella IAC-venttiilillä yksinkertaisesti aivan liian isolla. Oli meinaan paksulti reunoissa huohotushöyryistä yms muodostunutta töhnää :( . Huohotus kun oli "sepitetty" väärin pois putsarista :cry:

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 14.09.2010. 10:20

Siinähän voi myös olla vivustossa ja vaijereissa takertelua ettei läppä pääse palautumaan kunnolla. Tai sitten joku on säätänyt topparia. Mutta siinä tapauksessa kierrokset ei tipu vaikka tukkisit tyhjäkäyntireiän.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 14.09.2010. 14:02

VOI RIEMUN PÄIVÄÄ :D :D :D :D . Oli ilmeisesti nämä "kyläsepät" :evil: ruuvanneet sitä läppää... Käänsin takasinpäin jonkin verran ja jo löyty tyhjäkäynti lämpimänäkin!!!! Ja EI olekkaan käyny niin nätisti minulla olo aikana kuin nyt :) Tasainen vakaa käynti 8) Ja pakoääni sellainen ku sen pitää olla läpipuhaltavalla pöntöllä...

No ajellaan nyt ja toivotaan parasta... Että tokeni.

KIITOKSET taas Jormalle ja Jarille innoituksesta ja vinkeistä :)

Teoriani on että se IAC kiukutellu (oli vielä väärin säädetty) ja tyhmäkäynti haettu sillä rajoitinruuvilla. Nyt uudella venttiilillä tietysti sai liikaa ilmaa etc.

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 14.09.2010. 18:41

Kuulostaa siltä että nyt saatoit hyvinkin löytää oikean syyn ongelmaan. Eikö ole mielenkiintoinen laite tämä XJ?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 15.09.2010. 15:38

Jorma kirjoitti:Kuulostaa siltä että nyt saatoit hyvinkin löytää oikean syyn ongelmaan. Eikö ole mielenkiintoinen laite tämä XJ?
Jo vain ja mielenkiintoisemmaksi tekee nämä "kyläseppien" viritykset joita toivottavasti EI paljastu lisää...

No, yksi tiedossa kyllä: Alumiiniset venttiilinhatut laitettu ilman että rasvattu jengoja=JUMISSA OVAT :cry:
Ja toinen jo purettu "viritys":Ilmastoinnista ainetta karannut, niin oli tehty painekytkimen ohittava kytkentä jotta ilmastointi pelasi :evil:
Ja onhan tuo syyläri"nestekkin" oudon harmaata... Paikkausainetta??

Haastetta siis riittää perustaltaan hyvän? vehkeen kanssa :lol:
Mutta kyllä vanha kunnon FSJ oli helpompi ei tietokoneita yms 8)

Hakapaja
Viestit: 4
Liittynyt: 07.12.2010. 18:50
Paikkakunta:

Cherokeen joutokäynti pomppii.

Viesti Kirjoittaja Hakapaja » 10.10.2012. 19:07

Hei!
Jeeppi on 4-litran suora kuutonen , vuosimalli 1988. Kirjoitin ongelmasta, ja huomaan että muiden kokemusten perusteella se taitaa ola enemmän ominaisuus kuin vika.
En ole ehtinyt asiaa vielä tutkailla, mutta aiheen viestit ovat arvokkaita. Tuli mieleen aikaisemman omistajan evästys( oli naispuolinen henkilö) " älä koske kaasuun kun käynnistät. Kone jää huutamaan kamalasti jos sen teet. Minä olen harjan varrella sohinut silloin tänne konehuoneeseen että kierrokset putoo!"
No ei ne varmaan siitä harjasta pudonneet, vaan ehkä koneen lämpenemisestä.
Jotenkin kallistun ohjauboxin /tai johdin puolen vikaan.
Jos selvii niin raporttia tulee!!!

Cherokee lepää
Cherokee lepää

Avatar
A-V
Viestit: 105
Liittynyt: 04.05.2009. 14:22
Paikkakunta: Pori
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja A-V » 11.10.2012. 12:19

Meillä on joskus samaa vikaa vaimon XJ:ssä. Jossain välissä vaihdoin autoon TPS:n joka vaikutti vähentävän tuota hyökimistä (tai ainakin sen pituutta ja kierrosten korkeutta), mutta aina välillä nostaa vieläkin hiukan kierroksia käynnistyksen jälkeen.

Ei ole mua henk.koht. haitannut ja olen olettanut sen johtuvat ilmastoinnin päällä olemisesta käynnistyshetkellä ja/tai kylmästä/kosteasta ilmasta.
2007 Grand Cherokee Overland CRD, 1970 AMC Hornet SST 2D 343cid, 1969 Rebel SST 2D Hardtop 360cid

Kirjoita vastaus