Grand Cherokee 4.0L ZJ 1994, tyhjäkäynti katoaa välillä

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Grand Cherokee 4.0L ZJ 1994, tyhjäkäynti katoaa välillä

Viesti Kirjoittaja motoman » 15.10.2012. 19:08

Sunnuntaina satasen vauhdista alkoi varoittamatta kone hyytymään. Mitään oireita ei ollut ennakkoon. Nilkuttamalla pääsi takaisin kotipihaan. Alhaisilla kierroksilla (< 1500) oli vaikea pitää kone hereillä.

Välillä ei meinaa lähteä käyntiin ja välillä taas onnistuu käynnistäminen. Toisinaan käy normaalisti, kunnes meinaa sammua ja kaasuttamisen jälkeen kierrokset ei laske normaalisti vaan jää pieneksi hetkeksi 1500 kohdalle.

Kaks vuotta sitten on vaihdettu lambda-anturi ja TPS-anturi.

Jotenkin tuntuu että kaikki pytyt ei saisi menovettä pienillä kierroksilla. Vaikka tuota on yrittäny väkisin starttailla kaasupoljinta samalla painelemalla, niin ei ole pahemmin polttoaine haissu eikä pakoputkessa ole paukkunu.

Mikä voisi olla vialla, joku anturi rikki jossain? :roll:

Tässä video mistä näkee epäonnistuneen starttauksen ja kuinka kierrokset välillä laskee tosi alas, ja juuri pysyy käynnissä.
http://www.youtube.com/watch?v=jgKF8IivZVM

edit:
Niin, ja mitään vikakoodia ei ole muistissa.

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja motoman » 15.10.2012. 21:48

Täytyy varmaan ensimmäiseksi kokeilla tuota IAC:n (Idle Air Control valve) puhdistusta, jos tuo vaikka jumittaisi.

Täällä pisti ekana vahvimmin silmään, kun tuota jenkkifoorumia lueskelin.
http://www.jeepforum.com/forum/f13/how- ... ve-756934/

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja motoman » 15.10.2012. 22:51

motoman kirjoitti:Täytyy varmaan ensimmäiseksi kokeilla tuota IAC:n (Idle Air Control valve) puhdistusta, jos tuo vaikka jumittaisi.

Täällä pisti ekana vahvimmin silmään, kun tuota jenkkifoorumia lueskelin.
http://www.jeepforum.com/forum/f13/how- ... ve-756934/
Kävin juuri ottamassa tuon IAC:n irti ja hieman pyyhkäisin, ei kovin likainen edes ollu. Mutta alkoi käymään normaalisti. :P

Saattoi olla vika tuossa, tai sen liittimen huonossa kosketuksessa. Mutta ainakin toistaiseksi pelaa. Täytyy huomenna päivällä vielä koekayttää lisää.

ZJussi
Viestit: 63
Liittynyt: 18.05.2010. 7:48
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ZJussi » 26.10.2012. 12:40

Minäkin olen jonkun aikaa painiskellut outojen käyntihäiriöiden parissa. :evil: . Nyt sain aikaiseksi IAC:kin puhdistuksen ja kylläpä käy nätisti. :) .
Ei ollut mitenkään hirveän likainen, karstaa hieman. Wurth puhdistusspray. Ja a vot
Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja motoman » 26.10.2012. 17:45

Ei ollu IAC vikana. Tänään laitoin uuden IAC:n ja alkoi kyllä käymään paljon paremmin tyhjäkäyntiä kuin ennen. Mutta sitten sammui kuin veitsellä leikaten.

Eli välillä on lähtenyt käyntiin ja käy hyvin, mutta välillä ei käynnisty ollenkaan.

Nyt epäilen polttoainepumppua. Sieltä ei useimmiten kuulu mitään ääntä, kun laittaa virrat päälle ja ei käynnisty. Jos kuuluu ääni, niin käynnistyy.

Avatar
A-V
Viestit: 105
Liittynyt: 04.05.2009. 14:22
Paikkakunta: Pori
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja A-V » 29.10.2012. 8:35

sammui äkkinäisesti? ellei ole pumppu niin kokeilisin eka kampiakselin asentotunnistinta (eli CPS)

kun ei starttaa niin kokeiles räplätä hiukan niitä johtoja jotka menevät ko anturille (imusarjan takaosasta alaspäin, anturi itsessään lootan ja koneen välissä kuskin puolella sivulla).
2007 Grand Cherokee Overland CRD, 1970 AMC Hornet SST 2D 343cid, 1969 Rebel SST 2D Hardtop 360cid

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja motoman » 30.10.2012. 11:56

A-V kirjoitti:sammui äkkinäisesti? ellei ole pumppu niin kokeilisin eka kampiakselin asentotunnistinta (eli CPS)

kun ei starttaa niin kokeiles räplätä hiukan niitä johtoja jotka menevät ko anturille (imusarjan takaosasta alaspäin, anturi itsessään lootan ja koneen välissä kuskin puolella sivulla).
Ei ilmeisesti ollu vika polttoainepumpussa. Otin eilen tankin alas ja pumppuasetelman irti tankista. Ja kokeilin pumppua akkuporakoneen akulla ja aina lähti pyörimään. Jos olis hoksannu, niin tämän olisi voinut testata myös suoraan polttoainepumpun releeltä hyppylangalla. Täytyy vielä tuota kokeilla, niin selviää onko johdoissa jotakin vikaa. Releitä olen jo ristiin kokeillu.

Tässä aika hyvä ohje pumpun irtoittamiseen.
http://www.jeepsunlimited.com/forums/sh ... p?t=497472

Tankin irroituksessa oli kaksi pahaa rastia. Bensan määrä tankissa oli n. 40L ja ruostuneet kaksi kiinnitysmutteria tankin edessä piti dremelillä leikata. Tankin sain alas onnistuneesti pajajakkaran ja kuormaliinan avulla. Jakkara meni just sopivasti tankin alle. Otin pannat pois ja pujotin kuormaliinan kahdesti tankin alta suunnilleen kiinnityspantojen kohdalta takaa. Kuormaliinan lenkin laitoin tankin kiinnityspannan reikään kiinni ja tankin edestä kiersin takakallistuksenvakaajan ympäri. Sitten pujotin liinan "vapaanpään" toisen kiinnityspannan reiästä. Näin pystyin hallitusti laskemaan painavan tankin, liinaa vaan päästämällä.


Olisi pitänyt löytää tämä sivu aikaisemmin. Vasta eilen yöllä puoli kaks, tallisession jälkeen tähän törmäsin ;)
http://autorepair.about.com/library/a/1h/bl651h.htm

Tuossa on aika hyvin listattu mitä pitäisi tapahtua startissa.
...
Ignition Switch On:

This is an OPEN LOOP mode. When the SFI system is ACTIVATED by the ignition switch, the following actions occur:

The PCM prepositions the idle air control (IAC) motor.
The PCM reads atmospheric air pressure from the manifold absolute pressure (MAP) sensor and calculates the basic fuel strategy.
The PCM monitors the throttle position sensor (TPS) and engine coolant temperature (ECT) sensor input. The PCM uses these inputs to modify fuel strategy.
Intake air temperature (IAT) sensor is monitored.
ASD relay is energized for 3 seconds.
Fuel pump is energized for 1 second, unless engine is running or cranking.
Oxygen sensor heating element is energized.


Engine Start-Up:

This is an OPEN LOOP mode. When the starter motor is engaged, the PCM receives input from:

Battery voltage
Crankshaft position (CKP) sensor
Engine coolant temperature (ECT) sensor
Intake air temperature (IAT) sensor
Throttle position sensor (TPS)
Camshaft position (CMP) sensor
Starter relay

Based on these inputs the PCM will:

Monitor crankshaft position sensor. If no signal is received within 3 seconds, the PCM will shut down the fuel injection system.
Supply the injectors with a ground path, firing all injectors until the PCM determines crankshaft position.
Determine proper ignition timing.

...
Kampiakselin asennontunnistin näyttäisi vaikuttavan vasta "Engine Start-up" vaiheessa! Ja mulla oireet ilmenevät jo "Ignition Switch On". Eli silloin ei polttoainepumppu aina käynnisty hetkeksi nostamaan painetta linjassa.

Siis IAC vaihdettu jo, ja TPS pari vuotta sitten. Jäljelle jää MAP, ECT ja IAT.

Voiko noi paineanturi ja lämpötila-anturit blokata polttoaineen syötön?
Ja mitenkä ne voisi olla viallisia jotta blokkaisi sen?
Vai voisko TPS olla hieman väärässä asennossa, mielestäni ei ole mahdollista?

Kuitenkin tuntuisi järkevimmältä selitykseltä että vika olis CKP eli kampiakselin asennontunnistimessa. Aika merkittävä signaali käynnistykselle, luulisin!


edit: CMP korjattu CKP:ksi
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä motoman, muokattu yhteensä 30 kertaa

Avatar
A-V
Viestit: 105
Liittynyt: 04.05.2009. 14:22
Paikkakunta: Pori
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja A-V » 30.10.2012. 12:18

Tuo CPS (tai CKP(?) miten vaan) voi omalla kokemuksella vaikuttaa ihan missä vaiheessa vain ajoa tai koneen käyntiä. Mulla Comanchessa pätki ihan satunnaisesti ja sammutteli konetta, putsasin sen (öljyvuotoa päälle + 10 vuotta pskaa maantieltä = likanen anturi) niin alkoi toimia normaalisti. Vaimon XJ Cherossa taas CPS tappoi välillä koneen käynnistyksen, mutta kun sai käyntiin niin ei sammunut itsestään - vika tuli etenkin kosteina päivinä. Sain Cheron kotiin parit kerrat Jamantin vinkillä kun räpläsin anturille meneviä piuhoja, mutta lopulta ei auttanut putsaus vaan vaihdoin koko anturin ja ongelma ratkesi.

toi sun mainitsema CMP on listan mukaan nokka-akselin anturi, eli ei kampuran...

Niin ja tuosta polttoainepumpusta, ei mulla ainakaan hytin sisälle kuulu sen ääni virrat pistäessä lähellekään joka kerta vaikka kuinka kuuntelisin.
2007 Grand Cherokee Overland CRD, 1970 AMC Hornet SST 2D 343cid, 1969 Rebel SST 2D Hardtop 360cid

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 30.10.2012. 13:22

Itselläni muutama viikko sitten myös ZJ:n bensapumppu sanoi sopparin irti ja kuoli kotimatkalla töistä. Meni sitten hinausautokuvioiksi se ilta...

Anyways, pumppu toimi vain ajoittain tai ei ollenkaan kun ohitin releen hyppylangalla. Kun tankkia hakkasi nyrkillä, niin pumppu saattoi toimia hetken aikaa tai sitten päästi vain lyhyitä kurlutuksia. Pysyi kuitenkin pois päältä aina kun tankkia ei tömistellyt. Kun purin tankin pois autosta (kyllä, oli mullakin vielä 3/4 tankillista bensaa...) niin jouduin myös katkaisemaan puukkosahalle ne ruostuneet pultit. Tein kierretangosta sitten uudet ja paremmat ;) Kun tuo wanha pumppu oli lopulta irti, niin senkin sai kyllä 12 voltilla pyörimään aina hetkeksi, mutta joka kerta se kyllä hiipui aika pian. Meinaan, että tankissa se toimi huomattavasti huonommin kun kädessä pideltynä ja itsekin ajattelin ensireaktiona, että sehän toimii sittenkin, vaikka hengetönhän se kuitenkin oli... Johdoista en löytänyt mistään vikaa, joten vaihdoin koko pumpun ja sen mittarisysteemin. Vika poistui täysin ja uusi pumppu vinkuu reippaasti tankissa :)
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä cmalino, muokattu yhteensä 30 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja motoman » 30.10.2012. 14:07

To: A-V

CKP tai CPS anturia tosiaan tarkoitin aikaisemmin. Korjasin aikaisempaan viestiini.

Kun tuota "Ignition Switch On" proseduuria on lukenu nyt pari kertaa läpi, niin seuraavasta kohta antoi hieman toivon kipinää vian etsintää.

"Fuel pump is energized for 1 second, unless engine is running or cranking. "

Olisko niin että toi CPS on sillai epäkunnossa, että luullaan moottorin pyörivän eikä esipaineistusta polttoainelinjaan tehdä?


To: cmalino

Tuo polttoainepumpun erilainen toimintaympäristö kädessä ja tankissa tulikin jo mieleen, eli jos ei siinä riitä potkua tankissa. Mutta kaks kertaa kymmenestä pumpu pelas, kun oli pelkkä pumppuyksikkö liitetty auton piuhoihin ilman tankkia. Eli ei tankilla vaikutusta.

No täytyy tänään tyhjätä ja putsata tankki sekä uusia kiinnitys. Ja ehkä ehdin vielä kokeilla pumppua tankissa releen ohittamalla. On ainakin helpompi seuraavalla kerralla vaihtaa pumppu jos niin täytyy tehdä.

Toi kierretanko on hyvä vaihtoehto alkuperäisten pultien tilalle. Vaihdoitko ne pannat johonkin parempaan?
Mulla ne on aika huonot.

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 30.10.2012. 14:38

Pannat oli mulla ihan hyvässä kunnossa. Uusin pelkästään ne pultit. Tein tarkoituksella selkeesti lyhyemmät kun alkuperäiset ja vedin vielä aluslevyn ja mutterin lisäksi sellaisen "pitkän mutterin" sen ylimääräisen kierretangon päälle vaseliinin kera, niin ettei se enää ruostu. Voi ehkä tulevaisuudessakin saada sen auki ;) Siihen toiseen taivutettuun päähän mikä tulee korin sisään kiristin pari mutteria yhteen kierrelukitteen kanssa. Sanoisin että ei tuosta ainakaan huonompi tullut kun wanhasta... Harmi etten kuvia ehtinyt napsimaan kun kiireessä piti saada auto taas liikenteeseen.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 30.10.2012. 14:41

motoman kirjoitti: "Fuel pump is energized for 1 second, unless engine is running or cranking. "

Olisko niin että toi CPS on sillai epäkunnossa, että luullaan moottorin pyörivän eikä esipaineistusta polttoainelinjaan tehdä?
Kannattaa kokeilla sitä hyppylankaa tosiaan siihen relekantaan, kun silloinhan se ei välitä tuosta CPS:stä (tai mistään muustakaan) mitään vaan ajaa pumppua surutta koko ajan. Ei tarvii edes virtalukosta sähköjä päälle...
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

rane
Viestit: 106
Liittynyt: 17.01.2009. 9:12
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja rane » 30.10.2012. 21:31

Videon eka starttaus: Check engine - valo ei syty, pumppu ei pyöri, käy hetken jäännöspaineella? Toka starttaus: valo syttyy, pumppu pyörii, moottori käy.
Omassa ohjainlaitevika riivasi käynnistymistä (myös HIRMUlla): viewtopic.php?p=2068&highlight=#2068
Alkuun aamulla piti odotella 10-20 sekuntia, lopulta jo kioskilla käytyä minuutteja.

IAC sotki joutokäynnin.

Ja bensapumppu jätti tien päälle.

Kaikki tapahtui vuoden sisällä noin 200000 mittarissa.
Subaru Outback 2,5 AT -01
ex WJ 4.0 Laredo -00 Quadra Drive + some extra
ex ZJ 4.0 -93 LTD still going strong?

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja motoman » 31.10.2012. 5:40

rane kirjoitti:Videon eka starttaus: Check engine - valo ei syty, pumppu ei pyöri, käy hetken jäännöspaineella? Toka starttaus: valo syttyy, pumppu pyörii, moottori käy.
Kokeilin monia kertoja "On" asentoon avainta ja nyt taisi 4/5 kertaa pumppu pyörähtää sen sekunnin kuin pitääkin. "Engine Check" syttyi myös joka kerta. Pumppu oli vielä ilman tankkia ja pensaa vain johdon päässä. Oli akun kaapeli irti edellisen yön.
rane kirjoitti: Omassa ohjainlaitevika riivasi käynnistymistä (myös HIRMUlla): viewtopic.php?p=2068&highlight=#2068
Alkuun aamulla piti odotella 10-20 sekuntia, lopulta jo kioskilla käytyä minuutteja.

IAC sotki joutokäynnin.

Ja bensapumppu jätti tien päälle.

Kaikki tapahtui vuoden sisällä noin 200000 mittarissa.
Täytyy laittaa noi kondesaattorit myös checklistalle.

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja motoman » 29.11.2012. 20:21

Oli se polttoainepumppu syyllinen koneen käymättömyyteen.

Tuli tilattua USA:sta uus koko moduli, kun tuohon vanhaan ei enää saanu pelkkää samanlaista pumppua suoraan, vaan olisi pitänyt viritellä kiinnitysten kanssa.

Kirjoita vastaus