A-V kirjoitti:sammui äkkinäisesti? ellei ole pumppu niin kokeilisin eka kampiakselin asentotunnistinta (eli CPS)
kun ei starttaa niin kokeiles räplätä hiukan niitä johtoja jotka menevät ko anturille (imusarjan takaosasta alaspäin, anturi itsessään lootan ja koneen välissä kuskin puolella sivulla).
Ei ilmeisesti ollu vika polttoainepumpussa. Otin eilen tankin alas ja pumppuasetelman irti tankista. Ja kokeilin pumppua akkuporakoneen akulla ja aina lähti pyörimään. Jos olis hoksannu, niin tämän olisi voinut testata myös suoraan polttoainepumpun releeltä hyppylangalla. Täytyy vielä tuota kokeilla, niin selviää onko johdoissa jotakin vikaa. Releitä olen jo ristiin kokeillu.
Tässä aika hyvä ohje pumpun irtoittamiseen.
http://www.jeepsunlimited.com/forums/sh ... p?t=497472
Tankin irroituksessa oli kaksi pahaa rastia. Bensan määrä tankissa oli n. 40L ja ruostuneet kaksi kiinnitysmutteria tankin edessä piti dremelillä leikata. Tankin sain alas onnistuneesti pajajakkaran ja kuormaliinan avulla. Jakkara meni just sopivasti tankin alle. Otin pannat pois ja pujotin kuormaliinan kahdesti tankin alta suunnilleen kiinnityspantojen kohdalta takaa. Kuormaliinan lenkin laitoin tankin kiinnityspannan reikään kiinni ja tankin edestä kiersin takakallistuksenvakaajan ympäri. Sitten pujotin liinan "vapaanpään" toisen kiinnityspannan reiästä. Näin pystyin hallitusti laskemaan painavan tankin, liinaa vaan päästämällä.
Olisi pitänyt löytää tämä sivu aikaisemmin. Vasta eilen yöllä puoli kaks, tallisession jälkeen tähän törmäsin
http://autorepair.about.com/library/a/1h/bl651h.htm
Tuossa on aika hyvin listattu mitä pitäisi tapahtua startissa.
...
Ignition Switch On:
This is an OPEN LOOP mode. When the SFI system is ACTIVATED by the ignition switch, the following actions occur:
The PCM prepositions the idle air control (IAC) motor.
The PCM reads atmospheric air pressure from the manifold absolute pressure (MAP) sensor and calculates the basic fuel strategy.
The PCM monitors the throttle position sensor (TPS) and engine coolant temperature (ECT) sensor input. The PCM uses these inputs to modify fuel strategy.
Intake air temperature (IAT) sensor is monitored.
ASD relay is energized for 3 seconds.
Fuel pump is energized for 1 second, unless engine is running or cranking.
Oxygen sensor heating element is energized.
Engine Start-Up:
This is an OPEN LOOP mode. When the starter motor is engaged, the PCM receives input from:
Battery voltage
Crankshaft position (CKP) sensor
Engine coolant temperature (ECT) sensor
Intake air temperature (IAT) sensor
Throttle position sensor (TPS)
Camshaft position (CMP) sensor
Starter relay
Based on these inputs the PCM will:
Monitor crankshaft position sensor. If no signal is received within 3 seconds, the PCM will shut down the fuel injection system.
Supply the injectors with a ground path, firing all injectors until the PCM determines crankshaft position.
Determine proper ignition timing.
...
Kampiakselin asennontunnistin näyttäisi vaikuttavan vasta
"Engine Start-up" vaiheessa! Ja mulla oireet ilmenevät jo
"Ignition Switch On". Eli silloin ei polttoainepumppu aina käynnisty hetkeksi nostamaan painetta linjassa.
Siis IAC vaihdettu jo, ja TPS pari vuotta sitten. Jäljelle jää MAP, ECT ja IAT.
Voiko noi paineanturi ja lämpötila-anturit blokata polttoaineen syötön?
Ja mitenkä ne voisi olla viallisia jotta blokkaisi sen?
Vai voisko TPS olla hieman väärässä asennossa, mielestäni ei ole mahdollista?
Kuitenkin tuntuisi järkevimmältä selitykseltä että vika olis CKP eli kampiakselin asennontunnistimessa. Aika merkittävä signaali käynnistykselle, luulisin!
edit: CMP korjattu CKP:ksi