MIL-valo, tulppien kastuminen, vaiko mitä ihmettä?

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

MIL-valo, tulppien kastuminen, vaiko mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja WinChester » 07.01.2016. 19:10

Käynnistin 4,0L koneen tunnin lohkolämppärikäytön jälkeen ja lähti käyntiin vaikkakin vähän laiskasti. Auto oli sitä ennen seissyt vajaan viikon. Käytin koneen puolilämpimäksi eli pari kolme minuuttia ja välillä käytin paikallaan vaihteita D:llä ja R:llä, jotta laatikko vähän heräisi -25°C kylmyydestä. Ehkä jotain +40°C näytti mittari, kun sammutin antaakseni sisätilalämppärin vielä tehdä tehtävänsä.

Puolen tunnin kuluttua piti lähteä liikenteeseen, jolloin käynnistäessä sormet lipesi avaimelta juuri kun kone hörähti ja sittenpä ei enää lähtenytkään käyntiin sitten niin millään! Kone oli selkeästi lämmin - ei tietenkään täysin - mutta ei voinut olla enää kylmäjäykkyyden syytä käynnistymättömyys. Ei edes luvannut. Epäilin ensin tulppien kastumista, muttei auttanut kaasu pohjassa käynnistyskään ja sitten hyytyi jo akku. Vara-akun kanssa oli sama juttu; pyörii muttei lähde eikä lupaa.

Tyrkkäsin Jeepin laturiin ja hoidin ajot kinnerillä. Check Gauges ja MIL/CEL-valoja polttaa mutta epäilen että älylaturi saattaa antaa kovin reipasta jännitettä tällä pakkasella, johon ainakin anturivalo saattaa reagoida. Kone ehti jo vähän jäähtyäkin, kun otin lämppärin irti mutta sama lopputulos.

Onko ajatuksia / ehdotuksia vikapaikasta ja korjaustoimista ellei yön yli odottelu tehoa käynnistykseen ja vikavalojen palamiseen? Virta-avaimen 3x vemputtelut ei tuota mitään vikakoodeja tai kuittauskoodeja matkamittariin tai MIL/CEL-valoon, lieneekö OBD-skannerin osto edessä? Ei oikein mene kaaliin, että puolilämpimästä koneesta olisi näin joku paikka oikein hajonnut. Pakkasen ja tulppien kastumisen piikkiin melkein luulisi tämän vian menevän, joten viimestään suvikelit korjaa tilanteen. Huomenna vain pitäisi päästä ohjauskulmien säätöön.

EDITtiä: Bensalinjasta ei ruiskua ainetta, kun paineventtiilistä painaa, joten taitaa olla pumppu, sulake, tms. hyytynyt? Eihän tuo ihme, kun ei edes lupaa ja Check Gages -valo palaa, jos bensan paine on nolla. Jos olis lämpimämpi niin vois kaataa bensaa kurkkuun - siis auton :mrgreen: - ja selviäis aika pian onko vika siinä. Pitänee vain odottaa lämpimämpiä kelejä... :evil:
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: MIL-valo, tulppien kastuminen, vaiko mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.01.2016. 20:07

Pahimmillaan ECM kuoli, sitä on liikkeellä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: MIL-valo, tulppien kastuminen, vaiko mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja WinChester » 07.01.2016. 20:19

JAMANT kirjoitti:Pahimmillaan ECM kuoli, sitä on liikkeellä...
Täh? Kuin sitä nyt muka on liikkeellä? Kuinka sen tarkistaa/varmistaa? Polttaako Check Gages-valoa muka sillon, kun eikös pitäs jären mukaan olla MIL/CEL-valo + joku pumpun koodi...?
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: MIL-valo, tulppien kastuminen, vaiko mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.01.2016. 20:47

WinChester kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Pahimmillaan ECM kuoli, sitä on liikkeellä...
Täh? Kuin sitä nyt muka on liikkeellä? Kuinka sen tarkistaa/varmistaa? Polttaako Check Gages-valoa muka sillon, kun eikös pitäs jären mukaan olla MIL/CEL-valoa + jotain pumpun koodia...?
Check Gages tarkoittaa tarkista mittarit, sulla ei siis ole joku arvo oikea (öljynpaine liian alhainen, joo, kun ei kone käy tai lämmöt liian korkeat, tuskin, kun ei kone kerran käy tai akkujännite liian alhainen, joo, jos oot sahannu jo akun tyhjäks, niin kyllä), mutta muuta se ei kerro. Jos ECM pimenee, niin ei mikään ei sitä paljasta, muu kuin että ei lähde käyntiin, kun suutinten tai antureiden tai puolan ohjausjännite puuttuu, ja testeri ei välttämättä keskustele tai keskustelee ja mitään vikaa ei sillä löydy. Mulla on pihalla kolme sellaista jotka täyttää osan edellämainituista ja on ECM pimeenä. Ja tänään tuli yksi hinurilla, jossa saataa olla sama ongelma, ei ole vaan vielä tutkittu. Puhun siis kokemuksesta ja noin tunnissa saan sen kyllä selville, jos on ECM pimeenä, mutta kaukotutkimusta en pysty tekemään... ECM pimenemisisä on joka vuosi enemmän ja kun uudetkaan ECM:t ei välttämättä toimi tai eihän ne uusia ole, ECM-korjaajani hankkimia korvaavia, mutta nekin saattaa olla viallisia, kun ovat käytettyjä. Juuri yksi oli semmoinen että oli SKIM-koodaus kopioitu vanhasta ja ekalla startilla käynnistyi, mutta ei tunnistanut avainta, sammui, tokalla kerralla lähti käyntiin ja jäi käyntiin, kolmannella kerralla samoin kun ekalla kerralla ja näin myös neljännellä ja viidennellä kerralla, kuudennella kerralla ei enää lähtenytkään käyntiin eikä sen jälkeen, se siis kuoli siihen.... ECM takaisin korjaajalle korjattavaksi...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: MIL-valo, tulppien kastuminen, vaiko mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja WinChester » 07.01.2016. 21:08

Ekalla kylmäkäynnistyskerralla kesti (tietysti) hetken, ennen kuin nosti öljynpaineet, mutta nyt niitä varmasti on kun mittari nousee melkein heti päälle 3bar pelkällä startilla. Lämmöt ei todellakaan ole korkeat, akkujännitettä on oltava, koska oli pitkään älylaturissa ja jaksaa pyörittää hyvin. Pitää odotella lämpimämpiä kelejä, jotta voi tunkea bensaa kurkkuun, tarkistaa kipinän, yms.

ZJ:ssä - ainakin vanhemmissa -93-95:ssa - on ymmärtääkseni toisiinsa suoraan yhteensopivat ECM:t, jolloin ei tartte mitään kopiointeja. Mutta jos WJ:hin tarttee uuden tietokoneen, niin miten helkatti sen saa toimimaan entisten avaimien kanssa? Ei kuulostanut helpolta rojektilta tuo vaihto ja SKIM koodaushomma. Pitää toivoa, että esim. bensapumpun sulake on palanut tms.
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: MIL-valo, tulppien kastuminen, vaiko mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja WinChester » 09.01.2016. 14:32

Pienen testauksen tuloksena on se, että bensaa ainakin tulee nyt. Aiemmin ei kiskon painelähdöstä tullut edes yhtä tippaa. Virrat päällä (kone sammuksissa) ruiskuaa niin vietävästi ja minuutin parin seisotuksen jälkeen ihan samalla tavalla; samoin tunnin seisotuksen jälkeen. Eli sen osalta voisi olettaa, että vika oli tilapäinen ja seuraavan kerran käynnistäessä ei ole mitään ongelmaa.

Nyt kun auto on jo takaisin seisonnassa, niin antaa kelien lämmitä kunnolla ennen seuraavaa käynnistysyritystä, kun ei jaksa ruveta lämmittämään konetta pelkästään sen takia. Voisi vielä ottaa akun miinusnavan irti, niin kerkeää kaikki vikapaikat nollautua jos/kun oli tosiaan kyse tilapäisestä ongelmasta. Jos nyt tämän kerran selviäisi näin vähällä säikähdyksellä. :mrgreen:
Raha ja romut rauhottaa.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: MIL-valo, tulppien kastuminen, vaiko mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja WinChester » 11.01.2016. 15:14

Lämmitetty konetta 1,5h lohkolla, käynnistetty ja käytetty lämpimäksi; ei mitään ongelmia. Vika hävisi yhtä mysteerisesti kuin tulikin. :shock: Vian täytyi liittyä lohkolämmittimen käyttöön puolilämpimään moottoriin, koska kylmänä käynnistyi normaalisti tai sitten otteen lipeämiseen virta-avaimesta, jolloin jotain jäi jökkiin. Bensapuolen juttu vaikuttaa joka tapauksessa olleen, kun se oli pimeänä ja nyt virkosi. Viikon seisottaminen ja lähemmäs -30°C pakkanen ei tietysti asiaa auta, mutta kerranhan se jo siitäkin käynnistyi. Naisen luonto taitaa tosiaan näissä olla. Täytys jaksaa pitää lämpösenä, niin hyrräis tyytyväisenä... :mrgreen:

Mutta on ollu muillakin omituisia sähkövikoja WJ:ssä. viewtopic.php?f=21&t=4995
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: MIL-valo, tulppien kastuminen, vaiko mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.01.2016. 16:00

WinChester kirjoitti:
Mutta on ollu muillakin omituisia sähkövikoja WJ:ssä.
Eipä noissa muita olekkaan, kuin omituisia sähkövikoja :wink: :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: MIL-valo, tulppien kastuminen, vaiko mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja WinChester » 11.01.2016. 19:22

JAMANT kirjoitti:Eipä noissa muita olekkaan, kuin omituisia sähkövikoja :wink: :wink:
Hahhhah! Niin kai sitten. :lol: Johan tästä on kaikki muut WJ:n tyyppiviat jo korjattukin. Niistähän sää mua kyllä varottelit, mutta kun piti päästä ZJ:stä tuoreempaan kalustoon ja saada kuitenkin vielä matalaverollinen peli. Vaihtoehdot vähissä/yhdessä, kun kasikoneinen olisi ollut vieläkin vikaisempi.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: MIL-valo, tulppien kastuminen, vaiko mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja rane58 » 12.01.2016. 3:04

Kävin käynnistämässä Jeeppini ekan kerran tänä vuonna ja heti hyrähti käyntiin! 8)
-Piti vaan kaivaa itselleni väylä lumen läpi kuskin ovelle.... :mrgreen:

ZJ-rules...! :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Kirjoita vastaus