Cherokee V (KL) 2016 4x4 125 kW

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Nelivetomies
Viestit: 2
Liittynyt: 09.04.2021. 16:52
Paikkakunta: Valkeakoski

Cherokee V (KL) 2016 4x4 125 kW

Viesti Kirjoittaja Nelivetomies » 09.04.2021. 17:06

Tervehdys,

Kyseisestä ajoneuvosta on takapyörän vasemman ylätukivarren kumipusla mennyt.
Varaosalistan mukaan kyseinen pusla tulee laakeripesän mukana, eikä sitä ole luetteloitu erikseen.
Kuinka typerää!!
Nyt pitäisi löytää sopiva tarvikepusla. Onko kellään kokemusta aiheesta?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Cherokee V (KL) 2016 4x4 125 kW

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.04.2021. 23:10

Jep, koska nykyautoihin ei myydä osia, myydään kokonaisuuksia... Laita e-maililla mulle auton rekkari tai VIN, niin koitan katsoa maanantaina...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cherokee V (KL) 2016 4x4 125 kW

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.04.2021. 17:14

Katsoin ihan huvikseen Moparin osakuvastoja, enkä nyt oikein keksi mikä noissa puslissa on normaalista poikkeavaa? Tavallisen näköisiä puslia kaikki mitä saa irtonaisena - käytännössä siis takakelkkaan - tukivarsien puslat on tukivarsineen päivineen. Ihan fiksua oikeastaan, koska monesti ne pellistä prässätyt ja/ tai hitsatut tukivarretkin on jossain määrin huonona siinä vaiheessa kun puslat pitää vaihtaa, joten parempi vaihtaa koko osa.
Ylipäätään tukivarren vaihtoon menee aika "X", tukivarren poisto + puslan pois prässäys + uusi tilalle + takaisin asennus = puslajumpan + pelkän puslan työn hinnan takia voi olla kalliimpaa kuin uusi tukivarsi puslineen.
Voi olla osin ihan valmistajan vastuukysymyksistäkin kyse kun US- vehkeistä puhutaan. Jos asiakas vaihta/ vaihdattaa ruosteiseen tukivarteen puslan ja hetken päästä tukivarsi pettää, niin äkkiä lakimies osavalmistajan kimpussa että ei tuollaista voi myydä..

Sitä tosin ihmettelin että valumateriaalia olevaan etutukivarteen ei saa pelkkiä puslia, ei edes tarvikkeena. Onko sitten niin tiukasti kiinni että pois prässätessä rikkoisi helposti tukivarren -> ei siis käytännössä vaihtokelpoinen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Nelivetomies
Viestit: 2
Liittynyt: 09.04.2021. 16:52
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Cherokee V (KL) 2016 4x4 125 kW

Viesti Kirjoittaja Nelivetomies » 18.04.2021. 9:32

Tervehdys,
Kiitos viesteistä. Olen mitannut puslan tarkasti ja löysin mitoiltaan miltei samanlaisen Bemarin takatukivarren puslan, mitä nyt sisäholkkia pitää hiukan lyhentää. Osa Autodocilla oli naurettavan halpa. Holkin vaihtaminen on oikeilla työkaluilla helppo homma.
Ainoa asia on kumin kovuus, siitä ei ole tietoa, mutta eiköhän nuo tukivarren holkit ole kaikki samoilla Shore-lukemilla.
Tukivarren vaihtaminen ei auta, kun se toimitetaan ilman ulkopuolen holkkia. Jos tilaisi koko laakeripesän, saisi samalla kaikki 3 puslaa hintaan noin
600 $. Sen saatavuudesta en tiedä.

Mutta näillä mennään. Kiitos vielä avusta!

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cherokee V (KL) 2016 4x4 125 kW

Viesti Kirjoittaja Timo L » 18.04.2021. 15:06

Minä en nyt tajua ollenkaan mistä laakeripesästä puhut, kun kuitenkin kyseessä on puslat? En löytänyt moparin kuvastoista yhtään mitään laakeripesiä liittyen etu- tai taka-akselin tuentaan tai kelkkojen kiinnitykseen. Missä siellä edes on laakeri, itse en ainakaan sellaista nähnyt.

Onko laittaa kuvaa osasta tai auton kohdasta mistä puhut, tai mitä osaa vaille olet?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Maastis
Viestit: 140
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Cherokee V (KL) 2016 4x4 125 kW

Viesti Kirjoittaja Maastis » 18.04.2021. 16:18

Jos katsot vaikka catcar.info sivulta niin sielä räjäytyskuvat mistä tuo tilanne näkyy hyvin. On kyllä aika aivopieru olla tehdä se noin... tai siis eihän tuossa mitään jos gummipuslat olis listattu varaosiksi. Eli takapyörän navan tukivarsien puslat on navan puolella eikä varsissa. Samaan, ilmeisesti valuosa, pultataan kiinni myös pyöränlaakeri.

TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...

Ex. KJ Cherokee 3,7

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Cherokee V (KL) 2016 4x4 125 kW

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.04.2021. 17:37

Siis suomeksi olkavarsi...

ja edelleen: se on se sama tehtaan typeryys, ei myydä varaosia, myydään kokonaisuuksia...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Maastis
Viestit: 140
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Cherokee V (KL) 2016 4x4 125 kW

Viesti Kirjoittaja Maastis » 18.04.2021. 19:21

Siis suomeksi olkavarsi...
Aivan, yhtä lailla se on olkavarsi vaikka ei mihinkään käännykään kuten etuakselissa...

Yksinkertaisempihan se konstruktio noin on. Koneistettu puslanpesä siinä osassa jota koneistetaan muutenkin. Ja taas tukivarren puolelle riittä pelkkä muotoon prässätty pelli... mutta luulis sitä nyt tehtaanpaapan tietävän jotta noiden käyttöikä ei ole mikään ääretön ja olis pistäny pari osapalluraa lisää :)

Muuten tän mallin Grand Cherokee on ihan siistin näköinen kampe. Mutta onko jo kuinka Fiat? Vai tuntuuko ihan Jeepiltä edelleen?

TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...

Ex. KJ Cherokee 3,7

Kirjoita vastaus