ZJ Grandin ilmastointikysymyksiä

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Cortti
Viestit: 32
Liittynyt: 21.11.2012. 9:43
Paikkakunta: Helsinki

ZJ Grandin ilmastointikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Cortti » 05.04.2013. 14:14

Ongelma: Puhallinlaite työntää jotain ihme rasvaista/öljyistä moskaa tuulilasille, siten että kun viikon on satunnaisesti ajellut, niin tuulilasin sisäpinta on ihan rasvassa.

Luulen, ettei vika ole lämppärin kennossa, koska ainakaan omaan nenääni ei jäähdytysneste haise.

Voisiko ongelma johtua Evaporator coresta (mikä tämä on suomeksi). Ilmastointilaitteesta on aineet vuotaneet pihalle joskus ajat sitten (edellisten omistajien aikana). Käsittääkseni ilmastointijärjestelmässä on jonkun verran voiteluöljyä, ja ajattelin että jos tämä vuotaa pikkuhiljaa tosta Evaporator coresta tuonne lämppärin putkistoihin, niin voisiko se aiheuttaa ilmiön? Voiko tuon Evaporator coren ottaa tuolta vain pois
ja laittaa takaisin kasaan ilman sitä vai kuinka?

Lämppärin kenno menee kyllä samalla vaivalla vaihtoon, kun joutuu kuitenkin purkamaan koko lämppärihässäkän irti.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 05.04.2013. 14:59

Jaa.. omassa ZJ:ssä puhallin työnti tuulilasiin vuotavasta lämppärin kennosta aineet, ikkunoissa oli sellainen rasvainen kalvo joka vähätellen sanoen ärsytti. Pienestä se alkoi mutta lopulta piti puhdistaa vähän väliä ikkunoita. En kuitenkaan osaa sanoa tuosta evaporator coresta mitään, voisiko se aiheuttaa tuollaista ongelmaa.

Sitä en kyllä vähättele yhtään että lämppärin kennon vaihtaminen on aikaa vievä operaatio. Meillä meni kaverin kanssa kaiken kaikkiaan kuusi tuntia kun rivakasti purettiin ja kasattiin ZJ:n kojelauta. Tunnin verran tuosta meni siihen että haettiin ruuvimutteriprikka sälää ja evästettiin samalla. Että aikaa saa varata. Ja ajoittaa purkaminen siten että tarvittaessa voi noutaa tarviketta jos/ kun jotain hajoaa tai hukkaantuu. Ruuvia kyllä riittää purkuvaiheessa, tuon oman kulkineen purku/ kasaus jäi voiton puolelle kun kaksi ruuvia jäi yli. :wink:
ZJ 4.0 -96

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.04.2013. 15:53

Kyllä sen ilmastoinninkennon voi jättää pois, miksei vois... Mutta kyllä se on lämppärinkenno kun vuotaa, jos ilmastointi on tyhjä, miksi se puskis mitään lämppärin koteloon...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Cortti
Viestit: 32
Liittynyt: 21.11.2012. 9:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cortti » 07.04.2013. 13:13

Homma aloitettu, oheisessa linkissä aika hyvät purkuohjeet:

http://mallcrawlin.com/forum/showthread ... ng-Removal

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 07.04.2013. 16:05

JAMANT kirjoitti:Kyllä sen ilmastoinninkennon voi jättää pois, miksei vois... Mutta kyllä se on lämppärinkenno kun vuotaa, jos ilmastointi on tyhjä, miksi se puskis mitään lämppärin koteloon...
Lämppärin kenno siinä varmaan vuotaa, mulla Oldsissa puhku glykoolihuuruja kun laittoi lämmityksen päälle. :?
Täälläkin kirjoitteleva Kozel sai aikoinaan nopeasti Oldsini työn alle ja kuntoon...Kuva
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

JiiPee
Viestit: 110
Liittynyt: 19.04.2011. 22:35
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja JiiPee » 08.04.2013. 8:44

Cortti kirjoitti:Homma aloitettu, oheisessa linkissä aika hyvät purkuohjeet:

http://mallcrawlin.com/forum/showthread ... ng-Removal
Pitäs tässä ku ilmat lämpenee vaihtaa relepakka puhaltimeen kun se ei toimi kuin täysillä. Tai en tiiä meneekö se relepakka nimellä mutta Jamant on kertonut oikean osan. Selviiköhän tuosta linkin kuvista missä se on?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.04.2013. 9:41

Kotelon alla, puhaltimen vasemmalla puolella!! Ihan on näkyvillä, kun kumartuu kojetaulun alle pelkääjän jalkatilaan ja kunnon valolla katsoo...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 08.04.2013. 12:17

Kas kun ei omaan silmään sattunut tuota saittia kun etsin purkuohjeita. Perisuomalaiseen tapaan tulostin yhden pdf liuskan missä oli räjäytyskuva ja sillä mentiin.. ja huomaan linkistä että oma purku ja kasaus meni hieman eri tavalla. Lopputulos kuitenkin ratkaisee ja se oli onnistunut kun kerran lämmitys toimii kuten pitääkin. Vanha auto joten hifistely sikseen.
ZJ 4.0 -96

Cortti
Viestit: 32
Liittynyt: 21.11.2012. 9:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cortti » 08.04.2013. 14:42

Itsekin teen hieman poiketen noista ohjeista. Itse purin johtoliittimet myös kuskin puolelta jalkatilasta. Tällöin sain koko kojetaulun irti. Homma siis noin puolivälissä, aikaa tähän mennessä mennyt noin 8 tuntia. Olen tehnyt tuon hyvin rauhallisesti, merkiten kaikki ruuvit ja osat. Helpottaa kasatessa, kun ei tarvii ihmetellä mikä ruuvi menee mihinkin.

Cortti
Viestit: 32
Liittynyt: 21.11.2012. 9:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cortti » 14.04.2013. 19:09

Miten irrotetaan ne ilmastoinnin putket ilmastoinnin kennosta? Siinähän on sellaiset metalliklipsut, jotka sain irti, mutta miten itse liitoksen saa auki? Tarvitaanko siihen erikoistyökalu kuten korjausoppaassa on kuvattu?

Nämä siis ne putket, jotka menevät tulipellin läpi.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.04.2013. 19:53

Vaatii erikoistyökalun, kai sulla on järjestelmä jo tyhjennetty?? Ei saa tyhjentää itse...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Cortti
Viestit: 32
Liittynyt: 21.11.2012. 9:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cortti » 15.04.2013. 9:17

Ilmastointi on ollut tyhjä jo silloin kun ostin auton, joten se ei ole ongelma.

Joo, huomasinkin Jamantin sivuilta, että siellähän tuollainen työkalu on. Täytyypi semmoinen hommata.

Cortti
Viestit: 32
Liittynyt: 21.11.2012. 9:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cortti » 29.04.2013. 15:03

Nyt projekti loppusuoralla, ainoastaan muutama sähköliitin ei löydä paikkaansa.

Oikeanpuoleinen liitin tulee tulipellistä läpi kaasupolkimen yläpuolelta. Vasenpuoleinen on joku kytkin, vaan en muista mistä tuon nyppäsin irti.
https://picasaweb.google.com/1072158253 ... 1106714930

Tässä kaksinapainen liitin lämppärin moottorin vieressä. 3- napainen musta liitin etualalla (keltaisen johdon "päällä".
https://picasaweb.google.com/1072158253 ... 9098237074

Näille kun löytyisi paikka, niin hyvä olisi.

Cortti
Viestit: 32
Liittynyt: 21.11.2012. 9:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cortti » 01.05.2013. 19:18

Ilmeisesti tuo yksi liitin on data link connector. Toinen on jarruvalonkytkin.

Toisen kuvan 3- napaliitin on ilmeisesti power antenna.
Toisesta ei ole vielä tietoa, liittimeen tulee 2 johtoa, (vaaleanvihreä/valkoinen ja tummanvihreä/punainen).

Lisäksi löytyi kuskinpuolelta kojelaudasta roikkuva 1- napainen liitin, johto väriltään valkoinen/oranssi.

4x4_76
Viestit: 77
Liittynyt: 31.03.2008. 13:59
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja 4x4_76 » 09.05.2013. 20:01

JAMANT kirjoitti:Vaatii erikoistyökalun, kai sulla on järjestelmä jo tyhjennetty?? Ei saa tyhjentää itse...
Aikoinaan ilman parempaa tietoa avasin ilmastoinnin liitokset kahdella pienellä ruuvimeisselillä, eikä ollut edes vaikeaa kun hoksasi tekniikan :D
Heikki

Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2

ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac

Kirjoita vastaus