ZJ Grandin ilmastointikysymyksiä
ZJ Grandin ilmastointikysymyksiä
Ongelma: Puhallinlaite työntää jotain ihme rasvaista/öljyistä moskaa tuulilasille, siten että kun viikon on satunnaisesti ajellut, niin tuulilasin sisäpinta on ihan rasvassa.
Luulen, ettei vika ole lämppärin kennossa, koska ainakaan omaan nenääni ei jäähdytysneste haise.
Voisiko ongelma johtua Evaporator coresta (mikä tämä on suomeksi). Ilmastointilaitteesta on aineet vuotaneet pihalle joskus ajat sitten (edellisten omistajien aikana). Käsittääkseni ilmastointijärjestelmässä on jonkun verran voiteluöljyä, ja ajattelin että jos tämä vuotaa pikkuhiljaa tosta Evaporator coresta tuonne lämppärin putkistoihin, niin voisiko se aiheuttaa ilmiön? Voiko tuon Evaporator coren ottaa tuolta vain pois
ja laittaa takaisin kasaan ilman sitä vai kuinka?
Lämppärin kenno menee kyllä samalla vaivalla vaihtoon, kun joutuu kuitenkin purkamaan koko lämppärihässäkän irti.
Luulen, ettei vika ole lämppärin kennossa, koska ainakaan omaan nenääni ei jäähdytysneste haise.
Voisiko ongelma johtua Evaporator coresta (mikä tämä on suomeksi). Ilmastointilaitteesta on aineet vuotaneet pihalle joskus ajat sitten (edellisten omistajien aikana). Käsittääkseni ilmastointijärjestelmässä on jonkun verran voiteluöljyä, ja ajattelin että jos tämä vuotaa pikkuhiljaa tosta Evaporator coresta tuonne lämppärin putkistoihin, niin voisiko se aiheuttaa ilmiön? Voiko tuon Evaporator coren ottaa tuolta vain pois
ja laittaa takaisin kasaan ilman sitä vai kuinka?
Lämppärin kenno menee kyllä samalla vaivalla vaihtoon, kun joutuu kuitenkin purkamaan koko lämppärihässäkän irti.
Jaa.. omassa ZJ:ssä puhallin työnti tuulilasiin vuotavasta lämppärin kennosta aineet, ikkunoissa oli sellainen rasvainen kalvo joka vähätellen sanoen ärsytti. Pienestä se alkoi mutta lopulta piti puhdistaa vähän väliä ikkunoita. En kuitenkaan osaa sanoa tuosta evaporator coresta mitään, voisiko se aiheuttaa tuollaista ongelmaa.
Sitä en kyllä vähättele yhtään että lämppärin kennon vaihtaminen on aikaa vievä operaatio. Meillä meni kaverin kanssa kaiken kaikkiaan kuusi tuntia kun rivakasti purettiin ja kasattiin ZJ:n kojelauta. Tunnin verran tuosta meni siihen että haettiin ruuvimutteriprikka sälää ja evästettiin samalla. Että aikaa saa varata. Ja ajoittaa purkaminen siten että tarvittaessa voi noutaa tarviketta jos/ kun jotain hajoaa tai hukkaantuu. Ruuvia kyllä riittää purkuvaiheessa, tuon oman kulkineen purku/ kasaus jäi voiton puolelle kun kaksi ruuvia jäi yli.
Sitä en kyllä vähättele yhtään että lämppärin kennon vaihtaminen on aikaa vievä operaatio. Meillä meni kaverin kanssa kaiken kaikkiaan kuusi tuntia kun rivakasti purettiin ja kasattiin ZJ:n kojelauta. Tunnin verran tuosta meni siihen että haettiin ruuvimutteriprikka sälää ja evästettiin samalla. Että aikaa saa varata. Ja ajoittaa purkaminen siten että tarvittaessa voi noutaa tarviketta jos/ kun jotain hajoaa tai hukkaantuu. Ruuvia kyllä riittää purkuvaiheessa, tuon oman kulkineen purku/ kasaus jäi voiton puolelle kun kaksi ruuvia jäi yli.

ZJ 4.0 -96
Kyllä sen ilmastoinninkennon voi jättää pois, miksei vois... Mutta kyllä se on lämppärinkenno kun vuotaa, jos ilmastointi on tyhjä, miksi se puskis mitään lämppärin koteloon...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Homma aloitettu, oheisessa linkissä aika hyvät purkuohjeet:
http://mallcrawlin.com/forum/showthread ... ng-Removal
http://mallcrawlin.com/forum/showthread ... ng-Removal
Lämppärin kenno siinä varmaan vuotaa, mulla Oldsissa puhku glykoolihuuruja kun laittoi lämmityksen päälle.JAMANT kirjoitti:Kyllä sen ilmastoinninkennon voi jättää pois, miksei vois... Mutta kyllä se on lämppärinkenno kun vuotaa, jos ilmastointi on tyhjä, miksi se puskis mitään lämppärin koteloon...

Täälläkin kirjoitteleva Kozel sai aikoinaan nopeasti Oldsini työn alle ja kuntoon...

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Pitäs tässä ku ilmat lämpenee vaihtaa relepakka puhaltimeen kun se ei toimi kuin täysillä. Tai en tiiä meneekö se relepakka nimellä mutta Jamant on kertonut oikean osan. Selviiköhän tuosta linkin kuvista missä se on?Cortti kirjoitti:Homma aloitettu, oheisessa linkissä aika hyvät purkuohjeet:
http://mallcrawlin.com/forum/showthread ... ng-Removal
Kotelon alla, puhaltimen vasemmalla puolella!! Ihan on näkyvillä, kun kumartuu kojetaulun alle pelkääjän jalkatilaan ja kunnon valolla katsoo...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Kas kun ei omaan silmään sattunut tuota saittia kun etsin purkuohjeita. Perisuomalaiseen tapaan tulostin yhden pdf liuskan missä oli räjäytyskuva ja sillä mentiin.. ja huomaan linkistä että oma purku ja kasaus meni hieman eri tavalla. Lopputulos kuitenkin ratkaisee ja se oli onnistunut kun kerran lämmitys toimii kuten pitääkin. Vanha auto joten hifistely sikseen.
ZJ 4.0 -96
Itsekin teen hieman poiketen noista ohjeista. Itse purin johtoliittimet myös kuskin puolelta jalkatilasta. Tällöin sain koko kojetaulun irti. Homma siis noin puolivälissä, aikaa tähän mennessä mennyt noin 8 tuntia. Olen tehnyt tuon hyvin rauhallisesti, merkiten kaikki ruuvit ja osat. Helpottaa kasatessa, kun ei tarvii ihmetellä mikä ruuvi menee mihinkin.
Nyt projekti loppusuoralla, ainoastaan muutama sähköliitin ei löydä paikkaansa.
Oikeanpuoleinen liitin tulee tulipellistä läpi kaasupolkimen yläpuolelta. Vasenpuoleinen on joku kytkin, vaan en muista mistä tuon nyppäsin irti.
https://picasaweb.google.com/1072158253 ... 1106714930
Tässä kaksinapainen liitin lämppärin moottorin vieressä. 3- napainen musta liitin etualalla (keltaisen johdon "päällä".
https://picasaweb.google.com/1072158253 ... 9098237074
Näille kun löytyisi paikka, niin hyvä olisi.
Oikeanpuoleinen liitin tulee tulipellistä läpi kaasupolkimen yläpuolelta. Vasenpuoleinen on joku kytkin, vaan en muista mistä tuon nyppäsin irti.
https://picasaweb.google.com/1072158253 ... 1106714930
Tässä kaksinapainen liitin lämppärin moottorin vieressä. 3- napainen musta liitin etualalla (keltaisen johdon "päällä".
https://picasaweb.google.com/1072158253 ... 9098237074
Näille kun löytyisi paikka, niin hyvä olisi.
Ilmeisesti tuo yksi liitin on data link connector. Toinen on jarruvalonkytkin.
Toisen kuvan 3- napaliitin on ilmeisesti power antenna.
Toisesta ei ole vielä tietoa, liittimeen tulee 2 johtoa, (vaaleanvihreä/valkoinen ja tummanvihreä/punainen).
Lisäksi löytyi kuskinpuolelta kojelaudasta roikkuva 1- napainen liitin, johto väriltään valkoinen/oranssi.
Toisen kuvan 3- napaliitin on ilmeisesti power antenna.
Toisesta ei ole vielä tietoa, liittimeen tulee 2 johtoa, (vaaleanvihreä/valkoinen ja tummanvihreä/punainen).
Lisäksi löytyi kuskinpuolelta kojelaudasta roikkuva 1- napainen liitin, johto väriltään valkoinen/oranssi.
Aikoinaan ilman parempaa tietoa avasin ilmastoinnin liitokset kahdella pienellä ruuvimeisselillä, eikä ollut edes vaikeaa kun hoksasi tekniikanJAMANT kirjoitti:Vaatii erikoistyökalun, kai sulla on järjestelmä jo tyhjennetty?? Ei saa tyhjentää itse...

Heikki
Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2
ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac
Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2
ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac