Vaihteisto/ Wagoneer, Tremec T-176

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Oswald
Viestit: 28
Liittynyt: 10.09.2011. 20:14
Paikkakunta: Mäntsälä

Vaihteisto/ Wagoneer, Tremec T-176

Viesti Kirjoittaja Oswald » 13.09.2011. 0:22

Iltaa kaikille!

Esittäytymiset ensin; kirjoittelen ensimmäistä kertaa tälle foorumille vaikka jonkin verran on tullut jo lueskeltua juttuja ns. taustalla. Olen edellisen talven perusteella päätynyt hankkimaan seuraavaksi autokseni Jeepin, sillä täällä maaseudulla ei välttämättä aina pärjää kahdella vetävällä. Hintoja on tullut seurattua jo pidemmän aikaa ja olen todennut, että Jeepeissä vaikuttaisi näin maallikon silmään tuo hinta ja autojen ulkoinen olemus kohtaavan parhaiten. Näin ainakin käytettävissä olevan, vaatimattoman budjetin puitteissa. XJ Cherokeesta on ehtinyt hieman tulla jo kokemusta, sillä isällä tuollainen auto on harraste/ käyttöautona. Itsekin olen XJ:tä harkinnut vakaasti, mutta satuin törmäämään erääseen -83 FSJ Wagoneeriin, josta olen kiinnostunut. Tästä päästään näppärästi aasinsillalla itse aiheeseen:

Kysymykseni koskee otsikon mukaisesti tuota Wagoneerin vaihteistoa, joka ainakin oheisen sivuston mukaan pitäisi olla Tremecin T-176:
http://www.wx4.org/to/wagons/usefulstuf ... anger.html
Autossa on siis nelilovinen laatikko, jossa on seuraavanlainen ongelma. Nykyisen omistajan mukaan ykkösvaihde tulee vetää kunnolla ja huolella perille asti. Mikäli näin ei tee, saattaa laatikko sylkeä vaihteen pois. Osaisiko joku tehdä valistuneen arvauksen, missä vika saattaisi piillä? Synkrothan käsittääkseni vaikuttavat yleensä vaihteen kytkeytymiseen, mutta lieneeköhän kyseisessä laatikossa mitään muita osia, jotka huolehtisivat vaihteen silmässä pysymisestä? Voisiko kyseessä olla siirtohaarukan taipuminen tms. vika? Olen yrittänyt interwebin syövereistä etsiä aiheeseen liittyviä juttuja, mutta vaikuttaa siltä, että tyyppiviasta ei ainakaan ole kyse. Tarinaa ei nimittäin juurikaan löydy.

Tuossa samassa autossa on myös kolmen tuuman korotus. Olen kuullut kautta rantain, että XJ:ssä olisi pari tuumaa turvallinen korotus, jotta kardaanikulmat eivät mene liian jyrkiksi. Päteeköhän tuo sama myös FSJ:ssä, vai onko koko juttu vain huhua?

Arvostan myös teidän mielipiteitänne siitä, kannattaako minun suosiolla hylätä ajatus vanhasta maastobussista ja hankkia tuoreempi XJ vai onko tuosta FSJ:stä mahdollista saada aikaan luotettava kulkine, jolla pääsee läpi talven hankien. Työkaverini ainakin kehui Wagoneereja kestäviksi, oli kuulemma ollut aikoinaan YK- joukoissa niitä, eikä niitä siellä oltu ainakaan säälitty.

Ai niin, edellisessä autossa oli näitä nykyajan hienouksia, kierrosten mukaan säätyvää imunokkaa ja sen sellaista. Tosi kivoja juttuja, jos niihin ei tarvitse koskea. Siinä osasyy, miksi harkitsen tuota FSJ:tä. Kun tekniikka on yksinkertaista, on sitä paljon mukavampi huoltaa ja korjata.

Kiitos kaikille palautteesta!

- Oswald

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.09.2011. 9:58

Tervetuloa mukaan!!

Jos ykkönen ei pysy päällä, jotain panee hanttiin, korotetuissa saattaa keppi ottaa koriin/äänieristykseen kiinni ja se pudottaa vaihteen kun kone vääntää sopivasti, tarkista miten lähelle keppi ottaa kiinni, pura äänieristeitä/kepin läpivientikumi pois ja kokeile, ettei vika ollut siinä... Laatikon sisällä vois olla haarukka kulunut tai pääakslein laakerointivika (tosin en siihen usko, kun ykkösen kytkentä tapahtuu vaihteiston takapäässä, pääakslein takalaakerin etupuolella ja jos olis laakerivaurio, se pudottaisi muitakin vaihteista!! Tutkimalla helpoimmassa järjestyksessä toikin kyllä selviää...

FSJ:n korottaminen on helpompaa, kuin XJ:n, murtokulmat ei juuri pahene, kun on tarpeeksi pitkä akseliväli ja etukardaanissa ei pitäis olla mitään ongelmaa, kun on se tuplaristikkorakenne siinä!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Oswald
Viestit: 28
Liittynyt: 10.09.2011. 20:14
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Oswald » 13.09.2011. 15:38

Kiitos vastauksesta! Tuo kepin kiinniottaminen on aika helppo tarkistaa jo huomenna, kun menen autoa katsomaan. Katsoin myös sivuiltanne, että tuo uusi haarukka ei kovin kallis ole, jos sen joutuisikin vaihtamaan. Laakerivika olisi jo ikävämpi juttu, mutta ongelmaa ei esiinny kuulemma kuin tuon ykkösen kanssa, joten suljen sen vaihtoehdon nyt ainakin ensi alkuun pois.

Korotuksesta mietin itsekin, että FSJ on sen verran pitkä, ettei tuollaista ongelmaa välttämättä esiintyisi. Mukava saada myös asiantunteva kanta omien pohdintojen tueksi.

Katsotaan miten huomenna käy!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.09.2011. 17:37

Ahaa, missäs mulla on ykkösen haarukka siellä, itse löysin vain 3- ja 4 -vaihteen ja pakin haarukan :wink: ... Voi tosin olla omaa sokeuttakin...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Oswald
Viestit: 28
Liittynyt: 10.09.2011. 20:14
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Oswald » 13.09.2011. 18:02

Tämän näköistä ajattelin tarpeen vaatiessa teiltä tulla kyselemään:
http://www.jamant.fi/siirtohaarukka-cro ... p-869.html

Manuaalivaihteistoon käyvien osien kolmannelta sivulta tuon bongasin. Pitäis ainakin tekstin mukaan käydä -80 ja eteenpäin FSJ- koppaan ja tuohon T-176:seen. :)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.09.2011. 18:14

Oswald kirjoitti:Tämän näköistä ajattelin tarpeen vaatiessa teiltä tulla kyselemään:
http://www.jamant.fi/siirtohaarukka-cro ... p-869.html

Manuaalivaihteistoon käyvien osien kolmannelta sivulta tuon bongasin. Pitäis ainakin tekstin mukaan käydä -80 ja eteenpäin FSJ- koppaan ja tuohon T-176:seen. :)
Jep, olet oikeassa, itse vaan katsoin ekalta sivulta, haarukka -nimikkeisiä :lol: :lol: , hyvä että varastossa on enemmän kuin itse tiedän.... Taas toisaalta, vaikea oliskin muistaa yli 3000:tta nimikettä!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus