Liuta kysymyksiä tuoreesta KJ:stä

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Liuta kysymyksiä tuoreesta KJ:stä

Viesti Kirjoittaja spud » 21.09.2011. 22:28

Morjens!

Tuli uitettua puolivahingossa Cherokee Frankfurtista talviautoksi ja kun nelikoista ja Jeepeistä ei ole juurikaan kokemuksia, niin muutema nyanssi autossa askarruttaa.. Myös talvivarusteluvinkit kiinnostavat ja pari juttua pitäisi korjata/parannella.

Kyseesä on siis -03 Cherokee Renegade 2.8 CRD jossa extrana DOTZ:in 18" pyörät, FOX -rosterinen tuplaputkisto (takaosa), ohjelmoitu boksi ja Eibachin +40mm vieterit ja iskarit. Ostohetkellä 97300 ajettu ja huoltokirjakin täsmäsi maahantuojan rekisteriin..

Kuva on vissiin aina kiva :) http://irc-galleria.net/user/Spud_75/picture/126399366



Nyanssit:

Laatikko vaihtaa aluksi hienosti, mutta kolmosen yli hyppää aika vauhdilla ja käyttää kierroksia todella alhaalla neloselle mentäessä pienen jurinan saattelemana. Samanlainen jurina kun ajaisi manuaalilaatikolla ihan liian suurella vaihteella. Tätä olen jo oppinut hieman paikkaamaan kaasun kevennyksellä hetki ennen jurinan alkua, mutta kiinnostaisi silti onko tuo ihan normaalia / onko tuolle jotain tehtävissä? Sama tilanne vaikka kytkee loikkarivaihteen pois.

Jostain vetopuolelta tuleva tärinä ja jurina 120-150 nopeuksissa. Ei vaikuta renkaiden tasapainotusongelmalta. Mistä tuo voisi johtua? Kardaanit? Laatikoiden laakerointi? Kardaani epätasapainossa?

Parkkitutka? Tuossa on 4 parkkitutkanastaa takapuskurissa mutta netistä, ohjekirjasta tai Haynesista en löytänyt mitään tietoa ko. varusteesta. Onkohan tuo jälkiasennettu? Johdot antureista kyllä lähtee mutta eipä tuo itsestään mitään ilmoittele, mistään ei löydy siihen liittyvää kytkintä eikä nopealla vilkaisulla ohjausboksiakaan. Onko muilla tuota varustetta ja vinkkiä päällekytkemiseen?

Parantelu/korjailu:

Ahtoputki hikoilee vähän huohotusöljyä, kannattanee vaihtaa. Mistä kannattaisi kysellä edullista varaosaa / onko jälkituotantona vahvempaa tavaraa tarjolla?

Ilmastoinnin kompuran ja kennon välinen paineputki on murtunut kompuran laipan juuresta. Kannattaako juottaa kuntoon vai saako jostakin kohtalaiseen hintaan uusia?

Nykyisillä 255/55/18 -renkailla raapii hieman eturenkaiden takana sisälokareissa oleviin ulokkeisiin kun kääntää pyörät ääriasentoon. Onko noilla ulokkeilla joku erityinen funktio vai kannattaisiko leikata kokonaan pois ja hitsata pala muovia tilalle? Vai menisikö kuumailmapuhaltimella ja ruttuun painamalla? Onko jollakin ollut samanlaisia ongelmia?

Sisusta on kuskin penkkiä lukuunottamatta lähes koskematon joten ajattelin hommata ainakin takakonttiin muovi tai kumimaton. Markkinoilla näytti olevan vähän joka lähtöön noita mutta olisiko täällä jo jotain hyväksi havaittua ja enemmänkin jäykkää, muotoonvalettua kaukalomallista? Syksyllä tulee käytyä snorkkelin ja märkkärin kanssa kalahommissa ja ei viitsisi kastella karvalankasisustaa ihan huvikseen :)

Talvivarustelu:

Vakiovanteille hommasinkin jo 245/70/16 HKPL 5:t mutta lämmityspuoli askarruttaa vielä. Saako tuohon jenkeistä jotain virallista lohkolämmitintä vai onko ainoa vaihtoehto Defan letkulämmitin? Jenkkilän autonmyynti-ilmoituksissa ainakin mainitaan moottorinlämmitin. Defalta en löytänyt ihan 100% varmaa tietoa mikä elementti tuonne käy. Onkohan joku asentanut letkulämmitintä ja hyvällä tuurilla muistaisi vielä lämmittimen koodinkin? Webasto / Eberi ei ole vaihtoehto koska työmatka on vain 2,5-6km.

Pohja näyttäisi olevan toistaikseksi ruosteeton ja voitelen sinne kunnon myrkyt höyrypesun jälkeen. Astinlaudat on tarkoitus myös vetää puhtaaksi, vedellä kunnon myrkkymaalit + kiveniskumassat alle ja mattamusta pintaan. Hopean värisenä nuo istuu jotenkin hölmösti sivulinjaan.. Mutta tuosta pohjasta. Onko nuo KJ:t miten herkkiä reikiintymään? Onko semmoisia paikkoja joihin kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota pohjaa massatessa? Koteloihin oli myös tarkoitus tunkea aineet sisälle.

Tässä nyt alkuun :D Kiitokset jos jaksoit lukea tänne asti ja isompi kiitos jos löytyy jotain vinkkiä noihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin!

Jos pääkaupunkiseudulta löytyisi KJ:n omistajaa jolla on hyvä tuntuma minkälainen tuon PITÄÄ olla, niin käyttäisin mielelläni oman kikottimen koeajettavana pullakahvia vastaan. Selviäisi onko mulla liian herkkä perse maastoautoiluun vai onko nuo tärinät ja jurinat todellisia :) Ensimmäinen Jeeppi, neliveto, maasturi jne. niin ei ole juurikaan referenssiä pohjilla :roll:

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

KJ!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 21.09.2011. 23:48

Tervetuloa kJ omistajien joukkoon.

Omani on -02 3,7L V6 + automaatilla varustettu versio ja vastailen miihin pystyn.

Automaatti.
Käykö huoltokirjasta ilmi milloin on öljyt ja suodatin vaihdettu, entä pantojen säätö, jos ko. laatikossa niitä voi säätää?

Jurina alustasta.
Jurina voi tulla kaikista noista mainitsemistasi kohdista joissa on liikkuvia ja näin kuluvia osia, niitä tarvii vaan ruveta itse tutkimaan tai viedä auto jonekkin tutkittavaksi.

Parkkitutka.
Töissäni on tullut autoaj vastaan joissa on vain parkkitutkan kohdat takapuskurissa, vaan ei tutkia olenkaan.
Tutki lähteekö kohdista johtoja minekkään, Vaatii yleensä tavaratilan sivupaneleide irroitusta tai takapuskurin irroittamisen.

Ahtoputki.
Ota irti ja puhdista se aluksi, jos havaitsen siinä jotain vikaa tai haluat sen puhdistamisen jälkeen vielä vaihtaa niin vaihda. Kysy aluksi maahantujalta hinta niin muiden hinta voi tuntua sitten edullisemalta.

Ilmastoinnin paineputki.
Voihan sitä koittaa juottaa vaan se on öljyistä ja näin vaikea saada onnistumaan.
Saa uusia, vaan kohtalainen hinta on jokaiselle eri, kysy aluksi maahantuojalta niin saat tietää kalleimman hinnan johon verrata.

Eturengas hankaa sisälokasuojaan.
Sen kohouman alla on sivuhelman etummainen paksu sauma. Internetistä löytyy videoita joissa näytetään miten sisälokasuoja leikataan ja sitten moukaroidaan sauma mutkalle ja hitsataan sisälokasuoja tasaiseksi. Näin voi toimia.

Lattialle kummimatot.
Itse olen ostanut ihan perus mustat kumimatot eteen ja taakse, takan olen leikellyt ne muotoon jotta istuvta paremmin ja liikkuminen taka penkille ja pois olisi mahdollisimman vaivatonta. Hyvin riittänyt itselleni nuo matot.
Tvaratilaan ostin Biltemasta tai motonetistä tasaisen kumimaton jonka leikkasin muotoon, toimii.

Diisselin lohkri.
Noista ei ole kokemusta, vaan epäilen että USA:sta ei juuri disseleiden osia hirveesti taida löytyä. Saksasta voisi löytyä parmminkin.

KJ:n pohja.
Oma -02 on ensimmäistä vuosikertaa ja pohja on ruosteeton ja siisti, massasin ja ruostesuojasin kotelot alusta pnssaroinnin yteydesä.

Ruostesuojaaminen kanattaa varmasti, myynti arvo säilyy paremmin.

Olen ajellut Jeepster lehden päätoimittajan ominaisuudessa uusia maahantuojan Jeeppejä ja voin sinunkin autoasi koe ajaa jos haluat.

soittele niin sovitaan tapaaminen.

t. Ismo Ämmä
p. 040-8658768
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 22.09.2011. 8:48

Onneksi olkoon KJ:n hankinnasta minunkin puolestani!

Se pinchweld pahkura eturenkaitten takana on tosiaankin litistettävissä.
Tuossa kuvitetut ja kerronnalliset ohjeet --> http://www.jeepkj.com/forum/showthread.php?t=34295

Omaan Libertyyn ostin Saksan Ebaysta kumimattosarjan, joka maksoi kokonaiset 24€/sarja
Tuollaiset --> http://www.ebay.de/itm/Fusschalenmatten ... 56426b42f7
Samalta myyjältä löytyy myös takakontin reunuksellista kumimattoa melko huokeasti juurikin KJ:hin valettua.

-M-
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 22.09.2011. 9:54

Kumma juttu, että hinkkaa noilla 255/55/18 renkailla. Nehän on halkaisijaltaan vakiokokoiset eli n. 29". Olisiko noiden DOTZ vanteiden offset jotenkin niin erilainen?
Koitappa hinkkaako vakiovanteisilla talvirenkaillasi. Noiden 245/70/16 kokonais halkaisijahan on vielä puoli tuumaa enemmän eli 29,5". Mutta ainakaan minulla ei kyseiset renkaat hinkkaa pinchweldiin, mutta kylläkin hieman lokarin etuosassa olevaan sumuvalon läppään.
Myös caster kulma vaikuttaa siihen kumpaan alkaa ensin hinkkaamaan. Voi auttaa jos säätää casteria hiukan eteenpän.

Tärinä ja jurina 120-150 nopeuksissa? huh huh. Eihän Jeepillä kuulu noin kovaa ajaa :wink:
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja spud » 22.09.2011. 11:57

Kiitokset kaikille!

Muutema vastaus alkuun. Loppuja pitää tutkailla illemmalla kun ehtii..

Parkkitutkan antureiden perästä lähtee johdot mutta puskuria purkamatta hankala selvittää mihin ne menee. Verhoilupaneelien alta ei löytynyt jälkiasennetun näköistä tavaraa.. Eli ainakin anturit siellä on.

Eturenkaat tulee aika tasan levikkeen ulkolaitaan joten offset taitaa olla normaalista poikkeava. Kulmien säädöistä on tuore raportti joten niiden pitäisi olla ainakin kunnossa. Renkaat ovat myös otteessa joten kaiken pitäisi siinä mielessä olla ok. Hyvin tuo muuten menee. Ei vetele eikä tempoile. Pitää hieroa nuo patit pois tieltä ennen maahantuontikatsastusta. Suomessa voi olla himpun tarkempi katsuri :) Talvipyörien normaali et:llä luulisi mahtuvan ihan hyvin alle vaikka halkaisijaa himpun enemmän onkin.

Tuossa on Jeepin omat kumimatot edessä ja taksiksi en tuota hommannut joten takakontin kumikaukalo riittänee. Linkin versio näytti hyvältä. Kiitokset vinkistä!

Jurinasta.. Jäi mainitsematta että välillä 150-188 ei jurinaa kuulunut ollenkaan :twisted: Hampuri Rostock -välillä kesälintta kellotti GPS:n lukeman 290 joten pitihän Jeeppiäkin vähän kurittaa :D 175 löytyi yllättävän helposti mutta huippuihin pitikin jo vähän pinnistää.. Vitkalla uskalsi vetää koko välin jalka lattiassa mutta Jeepin moottori tuntui olevan niin tiukilla että löysäsin heti takasin 150:n matkanopeuteen etten vaahdota öljyjä tai muuta kivaa.. Rajoituksettomat välit tulin tuota matkavauhtia Franfurt-Hannover-Hampuri-Rostock ja aidosti yllätti miten mukava tuo oli ajaa 8) Tuuli toki suhisee mutta muuten ei mitään hämminkiä.

Kitokset kozelille ja ImacInnesille koeajotarjouksista! Palailen asiaan heti kun työkiireet helpottaa. Ensiviikon alkupuolella ehkä.. Mutta soittelen niin sovitaan tarkemmin. Jurinat pitää selvittää ennenkuin paskon tietämättäni jotain kallista

spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja spud » 28.09.2011. 11:24

Duunikiireitä vielä vähän aikaa niin en ole ehtinyt koeajattamaan kikotinta mutta pikkuhiljaa rauhoittuu..

Optiman Yellowtop tuli hommattua talvea varten ja talvihommista tuli mieleen ainakin Bemun diiseleissä vaivannut EGR -ongelma..

Eli kannattaisiko Jeepissä deaktivoida tota EGR -systeemiä? Ilmeisesti siellä ei mitään vastaavaa katastrofimahdollisuutta ole niinkuin bemuissa läppien irtoilu ja pahimmassa tapauksessa moottorin hajoaminen läpän jouduttua venttiilin väliin tai palotilaan.. Eli antaakko olla vai poistaa varmuuden vuoksi käytöstä? Mites obd -lukulaitteet? Bemusta olen lukenut ja tarvittaessa nollannut kaikki koodit ennen katsastusta. Nyt kun tuo maahantuontikatsastus lähenee niin kannattaisiko Jeepissä tehdä sama? Jääkö miten usein kiinni obd -ilmoituksista? Esim. vitkassa termari ei ollut jossakin vaiheessa toiminut ihan täydellisesti ja jättänyt siitä merkinnän järjestelmään -> hylsy. Näennäisesti termari toimi ihan ok ja taisin vaihtaa turhaan..

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 28.09.2011. 13:12

Onko tuossa FOXin putkessa joku E-merkintä tai onko sulla joku lappu sille? Sehän on ihan hyväksytty putki, mutta kaikki katsurit ei välttämättä sitä tiedä.

Mulle rupesi kerran katsuri nipottamaan kattovaloista. Niille voi printata lapun tuolta:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8D7E9A76 ... usunto.pdf

OBD ei ole ikinä näyttänyt mitään. 4 katsastusta takana. Tosin mulla on bensakone. Toi EGR taitaa olla kans vaan dieselissä.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja spud » 28.09.2011. 15:08

FOX:ille, alustalle ja lastulle löytyy laput. Renkaat on otteessa. Näistä ei pitäisi tulla ongelmia.. Kattovalojen erikoisluvasta tiesinkin mutta tuota lappua en ole nähnyt. Printataanpa mukaan. Tattis!

EGR löytyy tosiaan vain dieseleistä ja foorumilla sitä sivuttiinkin yhdessä topicissa. Jäi vaan vielä vähän epäselväksi maksaako sen ropaaminen vaivan. Käsitin näin että jos kaikki toimii, siihen ei kannata koskea mutta jos tyhjäkäynti ym. temppuilee niin härveli pois käytöstä.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 29.09.2011. 18:35

Omastani ainakin nappasin sen samantien pois käytöstä. EGR:n siis. Ei jaksa odottaa ja katsoa miten paskaseks se saa imupuolen.

spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja spud » 16.10.2011. 19:48

Hep!

Nyt olis 3 laatikkoa Defaa oottamassa alkuviikkoa ja tämänkertainen kysymys KJ kuskeille liittyy tulipellin läpivienteihin. Löytyykö apparin puolelta sopivaa valmista läpivientiä sisätilan lämmitintä varten vai käynkö hakemassa läpivientikumin, pohjamaalia ja sikaliimaa ennen pajalle kurvailua?

spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja spud » 10.11.2011. 12:02

Defa rokkaa, tulipeltiin tuli oma reikä sisätilan piuhalle.

Maahantuontikatsastus ei sit rokkaakkaan. Jäi kiinni vaatimuksenmukaisuustodistuksesta. Perseen perse! Jeep on -03, samanmoisia suomeenkin tuotu läjäpäin. Enpä arvannut että tuommoinenkin tarvitaan. Ja tästä käynnistä teknisine tarkastuksineen veloittivat vielä 223e vaikka Saksan katsatus on voimassa vielä ensi kevääseen!
Toin viimeksi vuonna -07 vm -01 M5 bemun. Sen maahantuontikatastus yhtä laajana maksoi 170e eikä mitään todistuksia tarvittu. Mikähän tässä nyt sit oli niin vaikeeta? Jotain variantti ja versiotietoja tarvitaan kuulemma vieä. Tulli oli kuitenkin veropäätökseensä saanut päästötiedot ym. tuohon paperiin liittyvät ilman ko. todistusta.


Ajoaika 3kk:n kilvillä päätyy ensi tiistaina, maahantuojalta vaatimuksenmukaisuustodistuksen saa aika nopeastikin mutta hinta on kuulemma tyyliin 200e, TUV:illa 95e + alv ja saattaa kestää kuukaudenkin.

Onko vinkkiä mistä tommoisen paperin saisi nopeasti ja halvalla?

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 10.11.2011. 12:30

Kysäses vielä toiselta konttorilta tartteeko moista. Omissa tekniikan vaihto projekteissa yms on ollu konttoreissa eroja. Yks jopa vaati että kaikki vaihdettavat osat on oltava uusia kun hän ei muuten tiedä oonko vaihtanu vai en. Ja että hän ei katsokkaan sellasia papereita jotka ei ole merkkiliikkeen leimalla.

Toinen konttori katsoi vaan että on tehty hyvin ja että oikeissa rajoissa tehot ja heppu tulosti varaosatiskillä listoja varaosista joista näky että esim. muutetun auton jarrut riittää uusiin tehoihin.

Ettei nyt inssimies tuumaa että tarttet todistuksen siitä et on E-hyväksytyt valot. Jenkkilässä on symmetriset valot yms. Luulis että tuo menis ilman todistusta läpi kun se on jo kerran leimattukin EU maassa missä on jo vaatimukset valojen ja muiden suhteen samat kuin meillä.

Taitaa olla vaan tässä sama kuin omal kohdalla oli tuo yks inssi että ei halua ottaa yhtään vastuuta mitä päästää läpi/kilpiin.

Itse ainakin kyllä kävisin kysymässä ainakin parilta konttorilta uusiksi.

spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja spud » 10.11.2011. 12:39

Mutta eikös katsastus pidä hoitaa loppuun samalla konttorilla missä sen aloitinkin? Tuonne jäi putkiston + jousien tuv -paperit ja Saksan rekisteriote odottamaan sitä, että saan hommattua todistuksen. Toivottavasti eivät yritä laskuttaa uusintakatsastuksesta. Sit saattaa tulla tappelu.

Jotain auton painoista ja päästöistä inssi höpäji mutta en kuunnellut kovin tarkkaan kun silmäluomien sisäpuolella loisti niin kirkkaasti punainen :evil:

Vai tarkoititko että kävisin varmistelemassa muilta asemilta tuon lapun tarvetta ja palaisin alkuperäiselle vääntämään asiaa suoraksi jos muiden mukaan sitä ei tarvita?

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 10.11.2011. 18:26

Ainahan katsastuksen voi keskeyttää. Ja kyllä mä luulen (huom luulen) että katsastuksen voi teettää toisellakin konttorilla. Siellä vaan alkaa koko rumba uudelleen. Eikä voi sillai ns. jatkaa siitä mihin jäätiin.
Ja voithan sä vaatia itselles ne tuvi laput yms ja sanot että tuumaillaan joskus myöhemmin.

Varmaan voi viedä koko homman toiselle konttorille tai sitten voi kysellä vähän hommaa toiselta konttorilta etukäteen että mitä tuumaavat ja voiko siirtää sen homman kesken kaiken toseille konttorille. Mikäli on sama asenne muillakin niin sitten vaan vääntämään nykyisen konttorin kanssa homma loppuun.

Miten lie noiden päästöjen ja painojen suhteen jos otat jonku toisen samanlaisen jeepin rekisterinumeron joka on jo suomen kilvissä niin siitä se inssi saa sitten vertailukohteen.

Olen itse oppinu sen että jos konttorin suuntaan ajelen muuta kuin vuosikatsauksen suhteen niin ennen kuin menen maksamaan/tiskille niin menen hallin puolelle ensin kysymään mitä tartten ja onnistuuko juttu miten. Monta kertaa on joutunu konttoria vaihtamaan ihan sen takia että hallissa kysytty ja homma tehty liian vaikeaksi. Mutta tosiaan halliin voi mennä niiden setien kanssa juttelemaan ennen maksuakin.

Golffin tekniikan vaihdonkin tein 1.8bensa->1.9TDI niin sillon kiersin jotain 3-4 konttoria ennen kuin löysin järkevästi toimivan konttorin.
Sama on noiden kolarivehkeiden uudelleen rekisteröinnin kanssa. Ja sitten kun on jutusteltu ja auto leimalla niin varaan ajan sille konttorin sedälle jonka kanssa on hommat selvitetty etukäteen. Vielä ei ole tarvinnu kirjallista listaa tarvittavista papereista yms. allekirjoituksen kanssa tarvinnu pyytää. Eikä ole tullu jutustelusta lisälaskua..

Noita konttoreita ja konttorin setiäkin o moneen lähtöön.. Vuosileimallakin golffi oli ja useamman miehen kanssa siel hallis hääräsivät sen kanssa ja kun auto oli katsottu niin kauhee kasa korjausmääräyksiä oli ja uusinta-aikakin oli jo tarjolla. Kyselin syytä niin "Tässä on tämä madallussarja, Jarrupaineensäädin puuttuu, 16" vanteet jotka pitää nekin muutoskatsastaa ja sitten nuo tuninkivalot kun jotain sähkökytkentöjä tehty"

Sanoin vaan sitten "Pitäskö teidän vilkasta sen otteen toinen sivu missä on reilu puolikas A4 arkki jossa on merkattuna:
-Muutoskatsastettu madallussarja
-16" aluvanteet merkattu
-Kolarikorjaus jossa prosentit ja vaihdetut osat merkattu
-Tekniikan vaihto josta prosentit ja vaihdetut osat merkattu

Ja loput oli ihan mitkä ei tarvitse muutokatsastusta..
-Ajovalot on vaihdettu Volkkarin alkuperäisiin GTI mallin valoihin jossa lähivalot ja pitkät omalla umpiolla samassa lasissa
-Jarrupaineen säätimen puuttuminen johtuu pitkälti ABS jarruista joihin ei moista kuulu

spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja spud » 10.11.2011. 19:12

Joo kyllä tuo pitäisi tällä iällä ja katsastuksessakäyttöhistorialla osata ennakoida. Voisin kuvitella että tuolla toisen jeepin rekkarilla tietojen vertailu ei onnistu koska ko: katsurin sivuilla sanotaan "Katsastaja määrittää todistuksen tarpeen ja hankkii sellaisen autollesi vaivattomasti. Näin vältyt mahdollisien turhien todistuksien ostolta." ja tuokaan ei onnistunut.

Yleensä käytän Kehän autokatsastuksessa kun on ollut tähän asti huokein ja asiallisin kokeilluista. Nyt oli vaan senverran kiire että ajelin duunista lähimmän firman pihaan ja oletin että kilpailu pitää homman kasassa. En sit tiedä pitääkö..

mm. olin niskapokana katsastustilanteessa ja ihmettelin että mitenhän kaveri ajaa auton hallista ulos vaikka autoon hypätessään sanoi että päästöt pitää vielä mitata ja ne päästölaitteet on siinä ihan vieressä. Viipyi viitisen minuuttia "jossain", ajoi auton etupihalle ja toi hylätty -laput kouraan. Jäi sit tuokin epämääräisyys huomiotta kun vitutti lappushow niin paljon lähtiessä. Äsken katsoin katsastusraporttia niin eihän sinne mitään päästöjä ollut merkattu (dieselissä 39e). Tosin ei kyllä ollut kuitissakaan eriteltynä mitä tuohon "laajaan katsastukseen" kuuluu. Ainoastaan hinta 223e. Kustiinkohan mua tuossa silmään? Velotettiin muttei hoidettu..

Itse lintta oli ihan tip top käsijarrun jarruvoimia myöten. Jotain positiivistä sentään :)

Tilasin tuv:ilta vaatimuslaput kun puhelimessa lupasivat ne maanantaiksi. 116e. Mmmmm. Ei ole noiden puulaakien aukiollessa aikaa, eikä oikein mahdollisuuttakaan rettelöidä näissä asioissa kovin paljoa kun duunitilanne on vähintään herkullinen.. Satasia tulee, satasia menee ja vitutuksen määrä vakioidaan aina jossain vaiheessa :evil:

Annoin itseni ymmärtää että Trafi on antanut katsureille ohjeen, että noita lappuja pitää pyytää aina kun vain on mahdollista. Saadaan siinäkin pientä tulonsiirtoa isoille maahantuojille yksityistuojilta kun kiireessä jengi tilailee sieltä 200e:n todistuksia tullin vitkutellessa veropäätösten kanssa väliaikaisen 3kk:n ajoluvan loppumetreille. Ainakin äsken muutemalla googletuksella löysin lukemattomia kohtalotovereita. Perhana kun sattuisi tuohonkin joku Antti Siilinin tyylinen tienraivaaja joka jaksaa katsoa kaikki kortit kaikissa oikeusasteissa loppuun asti. Saisi jotain tolkkua käytäntöihin ja rahankeräysautomaatteihin. Muutenkin auton omistaminen Suomessa tuntuu olevan isompikin rikos. EU -vapaa tavaroiden liikkuvuus ja yhteiset lainsäädännöt my ass :evil:

Kun ei pelaa näiden härveleiden kanssa katsastusmielessä kovin aktiivisesti niin nuo listaamasi vinkit pääsee unohtumaan. Onneksi ylimääräinen rahan meno vituttaa aina niin paljon että se toimii hyvänä ruoskana ensikertaa varten. Kyllä minä joskus vielä opin 8)

Kirjoita vastaus