jäähdytinnestettä katoilee...

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
TexasPK
Viestit: 13
Liittynyt: 18.08.2011. 11:34
Paikkakunta: Janakkala

jäähdytinnestettä katoilee...

Viesti Kirjoittaja TexasPK » 25.10.2011. 13:11

Hei.

Grand Cherokeeni V8 vm. -96 on alkanut kadottamaan jäähdytysnestettä. Ei jatkuvasti, mutta silloin tällöin...

Olisiko konkariharrastajilla valistuneita arvauksia mistä kannattaisi vikaa etsiä.

Päivä 1: täytin nestevarannot, ajoin n. 6 km - parkkasin auton ja kun lähdin jatkamaan tuli virheilmoitus nesteen vähäisyydestä. Seuraavalla pysäkillä lisää nestettä.

Päivä 2: nesteet kohdallaan, ajoin n. 10 km ja parkkasin auton alamäkeen (nokka alaspäin) - kun palasin autolle oli tullut ainakin litran verran vajaassa tunnissa nestettä ulos. Ei tiputtanut "tiptip" vaan pikemminkin nestettä tuli "ropiropi" -tahdilla. :?

Ajoin kotiin, laitoin nestettä tankkiin ja tein saman 10 km ajon mutta jätin auton tasaselle maalle. Nestettä ei tippunut. Ajoin vielä 10 km, nestettä ei tippunut. Pidin moottoria käynnissä ja katselin alle, ei tiputtanut, eikä tiputtanut kun sammutin koneen.

Päivä 4: eli auto seissyt tasasella pari päivää - nesteet siinä tasossa kuin viimeksi täyttäessäni.

Jos vesipumppu olisi menossa niin käyttäytyykö silloin tällä tavoin?
Vai olisiko kyse jostakin liitoskohdasta tms. Auton alla ehdin vähän käymään ja vihreitä roiskepisaroita oli siellä täällä (ei paljoa). Ainakaan itse syylari ei näyttäisi vuotavan (alareuna oli kuiva), mutta muutoin pisaroita oli vähän joka puolella.


Ihmettelen.... ja ehdotuksia otetaan vastaan... Ilmeisesti korjaamoilla on joku paineeseen perustuva menetelmä tarkistaa järjestelmän kunto? Sen verran englanninkielisiltä foorumeilta sain tolkkua. Ei vain ole tuo tekniikan sanasto vahvinta osaamistani.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.10.2011. 15:20

Vesipumpulta kuulostaa, eipä siellä muita noin käyttäytyviä kohteita juuri ole!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 25.10.2011. 19:43

Vesipumpulta kuullostaa. Ja on joillakin korjaamoilla työkalut tuon järjestelmän paineistukseen. Meillekkin oli pakko hommata kun välillä alkaa nuo vuodot menemään mysteerien puolelle. Kuumana varsinkin pienet vuodot haihtuu nopeesti.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.10.2011. 19:44

kozel kirjoitti: Meillekkin oli pakko hommata kun välillä alkaa nuo vuodot menemään mysteerien puolelle.
Nyt jo, mulla on ollu jo yli kymmenen vuotta... :roll: :shock: :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 25.10.2011. 20:44

JAMANT kirjoitti:
kozel kirjoitti: Meillekkin oli pakko hommata kun välillä alkaa nuo vuodot menemään mysteerien puolelle.
Nyt jo, mulla on ollu jo yli kymmenen vuotta... :roll: :shock: :wink:
Sinä nyt ootkin tuollainen vähän pidemmän linjan tekijä :)
Me ollaan vielä tällä aloittelijan suoralla sun virkaikään verrattuna.. :shock:

JiiPee
Viestit: 110
Liittynyt: 19.04.2011. 22:35
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja JiiPee » 26.10.2011. 8:42

Mullakin on nyt pari kertaa syttynyt valo vaikka olen täyttänyt. Ehkä suurin ongelma on ku ei vuoda mistään!? 2,5 TD.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.10.2011. 9:15

JiiPee kirjoitti:Mullakin on nyt pari kertaa syttynyt valo vaikka olen täyttänyt. Ehkä suurin ongelma on ku ei vuoda mistään!? 2,5 TD.
Kaukotarkistuksena, kansi (tai kansia) halki :? :cry:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

JiiPee
Viestit: 110
Liittynyt: 19.04.2011. 22:35
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja JiiPee » 26.10.2011. 9:21

Näin minäkin arvelin. Pitää alkaa tutkimaan, mutta ei kuitenkaan kovin nopeasti täytön jälkeen syty merkkivalo.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.10.2011. 9:29

JiiPee kirjoitti:Näin minäkin arvelin. Pitää alkaa tutkimaan, mutta ei kuitenkaan kovin nopeasti täytön jälkeen syty merkkivalo.
Kupliiko paisuntasäiliössä??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tapsa66
Viestit: 22
Liittynyt: 25.08.2011. 7:22
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Tapsa66 » 26.10.2011. 18:11

Mulla oli samanlainen vika ja vesipumppu vuoti. Sinällänsä jännä, että teki sen vaan jossain kuuman ja kylmän välitilassa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.10.2011. 19:12

Tapsa66 kirjoitti:Mulla oli samanlainen vika ja vesipumppu vuoti. Sinällänsä jännä, että teki sen vaan jossain kuuman ja kylmän välitilassa.
Joo, niin ne joskus tekee, kerran oli yksi kans (ei Jeeppi, olen siis joskus koskenut muihinkin :D ) joka hukkas mystisesti nestettä, ei löydetty, vaikka ponnistettiin ja ajeltiin mittari kiinni, asiakas jätti auton sitten vetarin nivelen vaihtoon ja kun sitä sitten ropasin irti, yht´äkkiä alkoi vieressä lorisemaan, vesipumppu vuoti jäähtyessään....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

JiiPee
Viestit: 110
Liittynyt: 19.04.2011. 22:35
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja JiiPee » 26.10.2011. 21:51

JAMANT kirjoitti:
JiiPee kirjoitti:Näin minäkin arvelin. Pitää alkaa tutkimaan, mutta ei kuitenkaan kovin nopeasti täytön jälkeen syty merkkivalo.
Kupliiko paisuntasäiliössä??
Ei kuplinu. Öljykin oikea väristä. Tuttava meinas myös sitä vesipumppua.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.10.2011. 9:24

JiiPee kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
JiiPee kirjoitti:Näin minäkin arvelin. Pitää alkaa tutkimaan, mutta ei kuitenkaan kovin nopeasti täytön jälkeen syty merkkivalo.
Kupliiko paisuntasäiliössä??
Ei kuplinu. Öljykin oikea väristä. Tuttava meinas myös sitä vesipumppua.
Kaukotarkistus uudestaan, vesipumppu vuotaa :D :D :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

TexasPK
Viestit: 13
Liittynyt: 18.08.2011. 11:34
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja TexasPK » 01.06.2012. 11:16

Nestettä katoaa - ja tulee takaisin?

Elikäs mainittuun vm. -96 Grandiin V8 koneella vaihdettiin vesipumppu.
Ajelin auton tyytyväisenä kotiin illaksi. Aamulla lähdin liikkeelle ja johan taas tuli näyttöön ilmoitus vähäisestä nestemäärästä. Auton alle sitä ei kyllä ollut tippunut. Katsoin paisuntasäiliöön ja toden totta: neste oli siellä "ADD" alarajan tuntumassa. Lisäsin nestettä ja ajelin kymmenisen kilsaa. Parkkasin ja katsoin säiliöön. Nyt nesteet olivat YLI Full -merkinnän. Missä se neste oikein piileskelee kun näin seilaa edestakas????

Kirjoita vastaus