Willys Jeep -57 entisöintiä

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Willys Jeep -57 entisöintiä

Viesti Kirjoittaja Aakku » 23.12.2011. 11:06

Hallussani on otsikon mukainen Willys Jeep -57.
Auto on museoitu parikymmentä vuotta sitten. Nyt olisi tarkoitus vielä entisöidä muutama "oikaistu" kohta.

Muutamia tämän hetken aukkokohtia:

Löytyykö jostain autenttisia kuvia tuolta aikakaudelta ja nimenomaan Suomessa rekisteröidyistä? Saisi vähän osviittaa?

Miten takavalojen vilkut ovat toimineet alkuperäisessä? Onko ollut jenkkimallinen integroitu punainen vilkkuva taka/jarruvalo? Nyt on sellainen keltainen vilkku upotettuna pyöreään punaiseen takavaloon.

Onko etuvilkut asennettu maahantuojan toimesta etulokasuojiin. Ilmeisesti alkuperäisessä ei niin ole ollut.

Mistä löytyisi kangaskatto ja kaaret? Sen aikaisella profiililla ei kaiketi uusia saa mistään.

Autossa on molemmin puolin isot peilit. Ei liene alkuperäisiä, mutta ovatko maahantuojan jälkiasentamia? Jossain vanhoissa Suomi kuvissa olen nähnyt samanlaiset.

Tuulilasin kehys lienee omassani liian uusi. Siihen aikaan pyyhkijät olivat ilmeisesti aina ylhäällä, mutta omassani on alhaalla. Omat pyyhkijät ovat alipainetoimiset. Olikohan tuohon aikaan siviilimallissa alipaineiset tuohon aikaan?

Kojelaudasta puuttuu hanskalokero. Ilmeisesti kojelauta siis tehty uusiksi suorasta pellistä ajan saatossa.

Pakoputkisto on jokin tee se itse. Saakohan jostain ihan alkuperäisen mallista putkistoa? Veto vasemmalta, pönttö poikittain takana ja ulostulo oikealle.

Paljon muutakin kummaa ihmettelen, mutta tässä aluksi jotain. :)

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Willys!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 23.12.2011. 11:14

terve.

ebaysta löytyy tuollaista tarjontaa

http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw ... rts&_rdc=2

Parkon Antti tietänee näistä jonkin verran. nimimerkki Jeep-Antti.
Itse hän rakentelee hieman vanhempaa tällä hetkellä.

viewtopic.php?t=830

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Willys Jeep -57 entisöintiä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.12.2011. 14:18

Aakku kirjoitti:
Miten takavalojen vilkut ovat toimineet alkuperäisessä? Onko ollut jenkkimallinen integroitu punainen vilkkuva taka/jarruvalo? Nyt on sellainen keltainen vilkku upotettuna pyöreään punaiseen takavaloon.
Alunperin kahdella johdolla toimineet takavalot, eli maadoitus pohjasta ja toisesta johdosta jännite parkille ja toisesta jarru/vilkku jota vilkkukatkaisija ohjaa.
Aakku kirjoitti:
Onko etuvilkut asennettu maahantuojan toimesta etulokasuojiin. Ilmeisesti alkuperäisessä ei niin ole ollut.
Alkuperäiset keltaiset parkit ja vilkku maskissa, voi käyttää umpioita joissa parkit ja maskiin keltaiset vilkut.
Aakku kirjoitti:
Mistä löytyisi kangaskatto ja kaaret? Sen aikaisella profiililla ei kaiketi uusia saa mistään.
Omix-Adalta saadaan tilattua just semmoisen kuin haluat!! Varmaan tommonen alkuperäinenkin malli sieltä löytyy...
Aakku kirjoitti:
Tuulilasin kehys lienee omassani liian uusi. Siihen aikaan pyyhkijät olivat ilmeisesti aina ylhäällä, mutta omassani on alhaalla. Omat pyyhkijät ovat alipainetoimiset. Olikohan tuohon aikaan siviilimallissa alipaineiset tuohon aikaan?
Kyllä ne alhaalla on, ainakin se minkä tänä kesänä käyttökunnostin (just -57), niin siinä oli paikat alapuolella. Ja sähköiset tuli uudet moottorit.
Aakku kirjoitti:
Kojelaudasta puuttuu hanskalokero. Ilmeisesti kojelauta siis tehty uusiksi suorasta pellistä ajan saatossa.
Ei välttämättä ole ollut koskaan hanskalokeroa, ei ollut tuohon aikaan mikään vakiovaruste!!
Aakku kirjoitti:
Pakoputkisto on jokin tee se itse. Saakohan jostain ihan alkuperäisen mallista putkistoa? Veto vasemmalta, pönttö poikittain takana ja ulostulo oikealle.
Saa, jotain osia hyllyssä, lisää saadaan Omix-Adalta!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 23.12.2011. 15:53

Nyt tuli jo enemmän tietoa, kuin mitä olen kerännyt koko vuotena.. Kiitos. :)

Tuossa alla on nyt kuva kojelaudasta..sikäli kun aukeaa.

Tuota alkuperäisyyttä epäilin muutamissa kohdissa:

-polkimet metalliset pinnat
-kojelauta ilman hanskalokeroa
-alipainepyyhkijät alhaalla
-vaihdekaavio ilmeisesti vanhemmasta
-vilkku ilmeisesti jonkun muun. Vilkun merkkivalot kojelaudassa.
-ampeerimittari vasemmalla
-peilit

Nuo turvaketjut lienee jälkiasennettuja, kuten kaide taaksepäin.

Kuva

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.12.2011. 16:02

Aakku kirjoitti:Nyt tuli jo enemmän tietoa, kuin mitä olen kerännyt koko vuotena.. Kiitos. :)
Ole hyvä!! :D
Aakku kirjoitti: Tuota alkuperäisyyttä epäilin muutamissa kohdissa:

-polkimet metalliset pinnat
Tommoset ne pitääkin olla, noi on oikeat!!
Aakku kirjoitti: -kojelauta ilman hanskalokeroa
Mun käsittääkseni noin vois olla!!
Aakku kirjoitti: -alipainepyyhkijät alhaalla
Noinkin voi olla, ei välttämättä väärin...
Aakku kirjoitti: -vaihdekaavio ilmeisesti vanhemmasta
Miten niin, pakki vasemmalla ylhäällä ja ykkönen alhaalla, kakkonen oikealla ylhäällä ja kolmonen alhaalla?? Vai onko tuossa niin?
Aakku kirjoitti: -vilkku ilmeisesti jonkun muun. Vilkun merkkivalot kojelaudassa.
Ei välttämättä väärin??
Aakku kirjoitti: -ampeerimittari vasemmalla
En ota kantaa...
Aakku kirjoitti: -peilit
On vaihdettu
Aakku kirjoitti: Nuo turvaketjut lienee jälkiasennettuja, kuten kaide taaksepäin.
On jälkiasennettu, koska asetus vaatii ovet tai turvavyön tai ketjun...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 23.12.2011. 16:08

Heh.. onpas nopeaa vastausta :)

Tuolla vaihdekaaviolla tarkoitin tuota ohjetta siinä kojelaudassa. Se lienee vanhemmasta mallista, elleivät sitten käyttäneet vanhaa varastoa tehtaalla.

Tuo auto on ollut alunperin papereiden mukaan keltainen.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.12.2011. 16:15

Aakku kirjoitti:Heh.. onpas nopeaa vastausta :)
Yleensä olenkin nopea vastauksissa, kun sähköpostiin tulee tieto ketjun viestien uudistumisesta, heti kun huomataan, vastataan... Se kuuluu mun palveluun!! Ja nyt kun työaikaa on vajaa tunti jäljellä, ennenkuin lähden joulun viettoon, on aikaa vastailla, ei noi korjattavat Jeepit tuolta mihinkään enää karkaa.... :lol: :lol:
Aakku kirjoitti: Tuolla vaihdekaaviolla tarkoitin tuota ohjetta siinä kojelaudassa. Se lienee vanhemmasta mallista, elleivät sitten käyttäneet vanhaa varastoa tehtaalla.
Mitäs siinä kaaviossa sitten lukee, tommonen kuin kirjoitin tuossa ylempänä, se kaavio on ollut ainakin vuosimalliin -80 asti, tosin siellä on useampaa eri vaihteistotyyppiä ollut käytössä, 1980 tuli nelivaihteiset CJ:hin, joissa pakki oli sitten ihan oikealla (ja muihinkin Jeeppeihin tuli sellaiset, olihan 70-luvulla nelivaihteinenkin käytössä, mutta siinä oli pakki ja ykkönen myös samalla linjalla)!! Siihen asti tuo kaavio käytössä tietääkseni alusta asti, helpompi heijata, kun pakki ja ykkönen on samalla linjalla!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 23.12.2011. 16:22

JAMANT kirjoitti: Mitäs siinä kaaviossa sitten lukee, tommonen kuin kirjoitin tuossa ylempänä, se kaavio on ollut ainakin vuosimalliin -80 asti, tosin siellä on useampaa eri vaihteistotyyppiä ollut käytössä, 1980 tuli nelivaihteiset CJ:hin, joissa pakki oli sitten ihan oikealla (ja muihinkin Jeeppeihin tuli sellaiset, olihan 70-luvulla nelivaihteinenkin käytössä, mutta siinä oli pakki ja ykkönen myös samalla linjalla)!! Siihen asti tuo kaavio käytössä tietääkseni alusta asti, helpompi heijata, kun pakki ja ykkönen on samalla linjalla!!
No tuota..tarkoitin vain sitä kilven mallia. Vaihdekaavio on ihan ok, mutta käsittääkseni se kilpi siinä kojelaudassa pitäisi olla sellainen liki neliskanttinen pieni versio. Tuo suorakaiteen mallinen oli kaiketi vanhemmissa versioissa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.12.2011. 16:24

Aakku kirjoitti: No tuota..tarkoitin vain sitä kilven mallia. Vaihdekaavio on ihan ok, mutta käsittääkseni se kilpi siinä kojelaudassa pitäisi olla sellainen liki neliskanttinen pieni versio. Tuo suorakaiteen mallinen oli kaiketi vanhemmissa versioissa.
Taitaa sekin olla oikea tuohon!! Enpä ole pannut merkille, minkänäköisiä on eri vuosimalleissa, varsinkin kun noi on melkeen kaikki vuosimallia -57, koska ne tuli maahan silloin...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 23.12.2011. 16:39

JAMANT kirjoitti:Taitaa sekin olla oikea tuohon!! Enpä ole pannut merkille, minkänäköisiä on eri vuosimalleissa, varsinkin kun noi on melkeen kaikki vuosimallia -57, koska ne tuli maahan silloin...
Tämän takia kiinnostaakin juuri se tieto alkuperäisistä Suomeen tuoduista Jeepeistä (kuvat ja perimätieto).Todennäköisesti niihin oli koottu joitakin osia vanhemmistakin versioista.
Se suuri erä -57 rekisteröidyistä on valmistettu -55-57 välillä. Sarjanumeroiden perusteella kävin niitä läpi etsiessäni omani identiteettiä. Suurin osa -57 rekisteröidyistä oli -56 mallia. Osa jopa -55 mallia. Tämä minulla oleva on -57 valmistettu.

Jeeper
Viestit: 42
Liittynyt: 26.11.2008. 18:01
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja Jeeper » 23.12.2011. 20:12

Mulla myös -57 rekisteröity CJ-5.
Saattaa olla kylläkin -55, Kun etujousien riiput ovat jousen takapäässä.

Pyyhkijät ovat noissa vanhoissa aina tuulilasin yläreunassa, Muuttui vasta 70-luvulla. Kojelaudasta löytyy hanskalokero + pahvinen kotelo. Luukku puuttuu.
Tässä oli alumiininen irroitettava koppi ovineen päällä (edelleen tallessa)
Peilinä on vain kuskinpuolella yksi pyöreä peili.

Ootko tän filmin vuodelta -57 jo katsonut?
Siinä näkyy suomivarusteet aika hyvin......

Kohdasta 04:45 alkaa

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/t ... edia=17705

Pakoputki + muita osia sopii myös Military-versiosta, eli M38A1:stä

http://www.ms-overland-store.de/ms/Prei ... 1-10.shtml

http://www.armyparts.nl/shop/product_in ... ts_id=1375

Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 23.12.2011. 21:44

Hyvä filmi. Saisipa tallennettua jotenkin.

Näytti kaikissa kolmessa olevan jaettu ja avattava tuulilasi. Pyyhkijät yläreunassa.
Vilkut erikseen etulokasuojissa kaikissa.
Hanskalokero ja kauhukahva näkyi ainakin yhdessä.
Roiskeläpät oli melko isot ja aivan perässä kaikissa.
Kaikissa ilmeisesti Firestonen militari renkaat, tai ainakin sen näköiset.
Peilejä oli montaa sorttia, mutta oli sitä vakio pyöreääkin.
Takavaloista ei oikein saanut selvää.

Viittaisi siihen, että sellaista tuulilasin kehystä pitää etsiä. Kojelauta hanskalokeroineen on ilmeisesti myös puutelistalla.

Jeeper
Viestit: 42
Liittynyt: 26.11.2008. 18:01
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja Jeeper » 23.12.2011. 22:25


Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 23.12.2011. 22:41

Tuo vilkkukatkaisija voisi olla hyvä hankinta. Ei tarvii releitten kanssa pelata. Se pitänee vain maalata mustaksi kromin sijaan.

Takavalotkin näyttää parhaimmalta, mitä tarvikkeina olen nähnyt. Itselläni on olemassa alkuperäiset takavalot restauroinnissa. En tiedä onko ihan oikeat, mutta peltikuoriset ovat. Kaiketi vuosiluku 1960, eikä takuulla E hyväksytyt.

Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 23.12.2011. 22:53

Jeeper kirjoitti: Ootko tän filmin vuodelta -57 jo katsonut?
Siinä näkyy suomivarusteet aika hyvin......

Kohdasta 04:45 alkaa

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/t ... edia=17705
Tuollainenkin filminpätkä löytyi
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/u ... edia=40990

Kirjoita vastaus