Jeep Grand Cherokee 3.1td -99 ei käynnisty

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Division
Viestit: 11
Liittynyt: 31.10.2011. 21:38
Paikkakunta: Kyrkslätt

Viesti Kirjoittaja Division » 21.01.2012. 19:09

Ilikka kirjoitti:Jatketaan vielä tähän samaan ketjuun.
Nappasin niiden lämpötila-antureiden liittimet irti, ja lähti käyntiin. Tosin nihkeesti ja kierrokset noin 500 rpm.
...
Todennäköisesti anturit on sökö, mutta ehkä hehkuissakin voi olla vikaa. Antureiden irroitushan pidensi hehkutusaikaa huomattavasti...
Niin sen hehkutuksen kuuluukin pidentyä, jos nappaat viallisesta anturista piuhat. Sen takia auto ei nimenomaan käynnisty, kun hehkutus on liian lyhyt, viallisen anturin antaessa auton ymmärtää, että kone olisi lämmin ja tarvitsee vain lyhyen hehkutuksen.
Jeep Cherokee 3.1tdA Laredo -99

Division
Viestit: 11
Liittynyt: 31.10.2011. 21:38
Paikkakunta: Kyrkslätt

Viesti Kirjoittaja Division » 21.01.2012. 19:13

Tien lisäksi sellaisen huomion, että auto käynnistyy paremmin, kun ei pidä sitä lohkolämppärissä ollenkaan.
Olisiko niin, että lokolämppäri on kiinnitetty liian lähelle moottorin lämpötila-anturia ja lämmittää sitä jolloin anturi luulee moottoria täysilämpöiseksi? Tällöin hehkutus pielessä.
Jeep Cherokee 3.1tdA Laredo -99

Ilikka
Viestit: 25
Liittynyt: 02.08.2010. 12:00
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Ilikka » 21.01.2012. 19:39

Niin sen hehkutuksen kuuluukin pidentyä, jos nappaat viallisesta anturista piuhat. Sen takia auto ei nimenomaan käynnisty, kun hehkutus on liian lyhyt, viallisen anturin antaessa auton ymmärtää, että kone olisi lämmin ja tarvitsee vain lyhyen hehkutuksen.
Ymmärsin kyllä tuon, ajattelin tuon vain niinkin päin että pidempi hehkutus sai huonotkin hehkutulpat vielä hehkumaan :shock:
Hehkutus on muuten anturit kiinnikin varmasti niin pitkä kuin kuuluukin, ja muutenkin olen hylkäämässä ne vian aiheuttajana. Tästä lisää seuraavassa:

No, pistin lämpöanturit kiinni, kun eihän sillä pystynyt ajamaan muuten. Meni varmaan johonkin safety-tilaan eikä antanut kun 2000 kierroksia.
Nooo, kävinpä sitten tankkaamassa. Ei mennyt löpö tankkiin, ja sylkäisi välillä melkein rinnuksille. Johtopäätös: huohotus tukossa.
Koska olen nostanut tankin vararenkaan paikalle kohotin vain vararengaskotelon kantta ja iskin vitutuksissani leathermanilla kunnon reiän huohotusletkun kylkeen. Puhalsi ilman ja dieselin seosta paineella ja pitkään!
Hehkuja en ole edelleenkään vaihtanut, enkä muitakaan osia. Ja auto lähtee nyt melko normaalisti käyntiin.
Mistähän vitusta tuollanen ylipaine oikein tankkiin tulee? Ja oliko sillä nyt jokin syy-yhteys näihin käynnistys vaikeuksiin?

Kirjoita vastaus