Patriotin osto mielessä...neuvoja?

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
Quattro
Viestit: 7
Liittynyt: 25.01.2012. 20:37
Paikkakunta:

Patriotin osto mielessä...neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Quattro » 26.01.2012. 11:53

Moro Jeepväki!

Pitipä sitten rekisteröityä tänne teidän sivuillenne, koska nyt olisi neuvot ja mielipiteet tarpeen. Olen vuosikaudet ajellut Audeilla ja Volkkareilla mutta nyt alkoi tehdä mieli kulkuneuvoa johon ei tarvitse laskeutua sisään ja kömpiä ulos eli jonkun SUVin olen ajatellut hankkia. Pitäisi aloittaa koeajosessio eri merkkien vertailemiseksi. Nyt olisin kiitollinen Patriotia koskevista mielipiteistä, koska sen ulkonäkö kiehtoo minua todella paljon ja hintapolitiikkakin näyttäisi olevan järkevällä tasolla. Tosin tarjonta on paljon pienempää kuin esim. Hondan CR-V:llä muista Kauko-Idän ihmeistä puhumattakaan.

Ajamatta vielä yhdelläkään SUVillä vaihtoehtojani saattaisi olla Patriotin ja miksipä ei Compassin ohella CR-V tai Toyota RAV4. Kiat ja Huyndait tuntuu vähän vierailta. Löytyisikö Jeep-porukasta suht objektiivisia mielipiteitä ko. autojen vertailuun? Kriteereitäni on bensakone ja automaattivaihteisto. Käyttö aivan normaalia katu/maantieajoa, mitään ihmeellisiä maasto-ominaisuuksia en tarvitse. Tavaratilat riittää kaikissa, isommat kamat ajetaan pakulla. Lähinnä ihan normaaleista käyttöominaisuuksista olen kiinnostunut, nelivedon nopean sujuva toiminta, automaatin toiminta, mahdolliset tyyppiviat, ajomukavuus, osien ja huoltojen kalleus ym. sellaista. Ja nyt puhutaan käytetystä autosta, hintaluokka 20 tuhannen paikkeilla, mieluummin alle kuin yli.
Kiitokset jo etukäteen neuvoista ja mielipiteistä!

KariMattiFin
Viestit: 13
Liittynyt: 03.01.2012. 10:19
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja KariMattiFin » 26.01.2012. 12:26

Moi. Ostin just Compassin, mikä eroaa Patriotista sen ulkokuoren osalta
ainoastaan. Siirryin CVT bensa Compassiin Diisseli Subaru Foresterista ja
tässä ekan puolentoista kuukauden kokemukset:

Plussat:
+ CVT vaihteisto ja 2.4 bensakone pelaa yhteen vallan mainiosti
+ Eli suorituskyky vallan riittävä ainakin minulle.
+ Menee maantieajossa vallan suoraan
+ Lämpiää hyvin tallella (hylkäsin Kia/Hyundait TM talvitestien lämppäri-
lausuntojen perusteella)
+ Sisätilat 4:lle tilavat ja japseja korkeampi istuinasento.
+ ESP löytyy. Hyvin hankala löytää samasta hintaluokasta kilpailijoilta.
+ Poppikoneesta löytyy ääntä

Miinukset:
- Sekä ulko ja sisämuovien laatu on ihan puhdas vitsi.
- Tavaratila autoon kokoon nähden auttamattoman pieni
- Kulutus aika tasan 10 litraa satasella.
- Ei selviä ristiriipunnasta. Testasin tämän ja Cherokee sai hinata
lumipenkan päältä poies. TM koeajon ja testien mukaan olisi pitänyt
selvitä :evil: mutta taitaa onnistua vasta "Freedom Drive II":lla kun
näissä on "Freedom Drive I"
- Rengasmelu on kova.
- Satunnaisesti kuskin jalkoihin vetää jostain kylmää ilmaa. En ole
löytänyt syytä vielä tähän.

Sekä Compass ja Patriot ovat kiehtovan ÄmpäriRumia joten kelpaa ajella :D

Allekirjoittaako VeteraaniJeeppeilijät nämä lausunnot ?

Matti

EDIT: Ja viimeisenä miinuksena se, että näitä palstoja lukemalla oppii,
että raidetangon päät ja vetonivelet saattavat olla uusintakunnossa
30 000 kilometrin välein...
Jeep Compass -06

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.01.2012. 12:46

KariMattiFin kirjoitti:
EDIT: Ja viimeisenä miinuksena se, että näitä palstoja lukemalla oppii,
että raidetangon päät ja vetonivelet saattavat olla uusintakunnossa
30 000 kilometrin välein...
Ja alapallot (eli alatukivarret) on kans kulutustavaraa, tosin toi mihin ekan kerran vaihdoin alatukivarren 2 vuotta 2 kuukautta vanhana, siitä on nyt kaksi vuotta 2 kuukautta ja ainakin vielä tälläviikolla oli alapallot OK!! Eli näyttää siltä että jos ne on jo vaihdettu, ehkä ei tartte saman ajan sisällä uudestaan vaihtaa, mutta se on vielä suuri ehkä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Quattro
Viestit: 7
Liittynyt: 25.01.2012. 20:37
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Quattro » 26.01.2012. 13:24

Mahtaako näihin alapallojen ja vetonivelten kulumisiin miten paljon vaikuttaa ajotapa ja ja esim. maastokäyttö, vai onko ne vaan yksinkertaisesti alimitoitettuja?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.01.2012. 14:29

Quattro kirjoitti:Mahtaako näihin alapallojen ja vetonivelten kulumisiin miten paljon vaikuttaa ajotapa ja ja esim. maastokäyttö, vai onko ne vaan yksinkertaisesti alimitoitettuja?
No ei liity maastoajo siihen mitenkään, ei toi eka tuttavuus ainakaan ole autoaan käyttänyt yhtään maastossa (tosin enpä tota Patriottia veiskään maastoon, sillä taitaa jäädä jumiin jo ojan reunalla :shock: )!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 26.01.2012. 15:10

JAMANT kirjoitti:
Quattro kirjoitti:Mahtaako näihin alapallojen ja vetonivelten kulumisiin miten paljon vaikuttaa ajotapa ja ja esim. maastokäyttö, vai onko ne vaan yksinkertaisesti alimitoitettuja?
No ei liity maastoajo siihen mitenkään, ei toi eka tuttavuus ainakaan ole autoaan käyttänyt yhtään maastossa (tosin enpä tota Patriottia veiskään maastoon, sillä taitaa jäädä jumiin jo ojan reunalla :shock: )!!!
Jep, Eipä noita oo maastosa näkynnyt eikä ne sinne oikein sovellukkaan.
Jatilassa oli safarilla oli kerran yksi ja oli hieman jäykkä ja eteneminen hidasta.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

pihkoo
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2012. 8:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja pihkoo » 27.01.2012. 8:46

Itse ostin lähellä vuodenvaihdetta Jeep Patriotin 2.4 CVT vaihteistolla.

Patriot on minusta paljon paremman näköinen kuin compas.

Autollani on ajettu 55 tuhatta kun ostin sen ja liikkeen korjauseen meni molemmat alatukivarret pallonivelien takia ja molemma ulommat raidetangon päät. Eli tulema näyttää et miten nuo kestää jatkossa.
Mutta olen etsinyt suomalaisilta ja ulkomaisilta sivuilta vastausta siihen, että menevätkö ne myös jatkossa niin eipä ole ainakaan kukaan millää foorumilla siitä ilmolittanut. Eli näyttäis nuo kestävän näköjää sen yhden vaihto rumban jälkeen.

Ristiriipunnasta olikohan se tällä vai toisellafoorumilla on kerrottu, että Patriot pääsisi pois ja joku oli jopa testannutkin sen. Ja jopa jotkin ulkomaalaiset ovat tehneet siitä youtubeen videoitakin, että patriot siitä selviytyisi mutta siis omaa kokemusta ei ole koska autoliike josta auton ostin haluaa itse korjauttaa auton nii olen nyt vähän aikaa ajellu sijais autolla minkä autoliikkeestä sain ( nissan almera ).
Muistaakseen tuota on muualle myyty sillee ettei siinä ole luistonestoa ja ajonvakautusjärjestelmää ja noissa tapauksissa ristiriipunnasta ei olisi pois päästy mutta suomeen tuotavissa autoissa noi luistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä on niin kuulemma olikohan se luistoneston takia nii Patriot pääsisi ristiriipunnasta pois. Muttei tietysti samalla tavalla kuin oikeat maasturit joille ristiriipunta ei tuota vaikeuksia koskaan eli näyttäis siltä, että toiset pääsee ristiriipunnasta pois Patriotinkanssa ja toiset ei pääse.

Huolto on ainakin halvempaa kuin volkswagen huollot ja nuo tukivarret ja raidetangon päät ovat halvempia ( meillä ollut perheessä yli 6 vuotta volkswagen passat 2.8 V6 4x4 joten siitä tiedän), ainut on ettei noihin saa osia niin helposti kuin esim volkkareihin. Mutta aika hyvin saa varaosia jopa Jamantilta tuohon.

Itse vaihdoin nissan X-trailin tuohon Jeep Patriotiin ja päivääkää en ole vielä katunut.Honda CR-V:tä löytyy kaveripiiristä ja sitä ollaan haukuttu aikasta kovin nelivedon takia mutta jokaisellahan on oma mielipide.

Minusta tuo Patriot on jotenkin massasta erottuva ja Limited varustelu on todella hyvä ja kattava verrattuna muihin citymaastureihin, ja tuohon hintaluokkaan.
Eli hankkisin kyllä edelleen Patriotin jos olisin itse vielä autoa vaihtamassa ja minulla ei vielä Patriotia olisi.
Hän ei tiennyt, että sitä ei pystyisi kukaan tekemään. Niinpä hän meni ja teki sen.

KariMattiFin
Viestit: 13
Liittynyt: 03.01.2012. 10:19
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja KariMattiFin » 27.01.2012. 10:14

Katoin sen yhden Venäläisen RistiRiipunta videon ja siinä oli Patriot Freedom Drive II:lla ja suomessa myyvät I:stä.

Onko jotain ´minimi sutimisnopeutta, missä luistonesto jarruttaisi sutivaa rengasta ? Mulla ristikkäiset renkaat pyöri kauniisti vähän tyhjäkäyntiä nopeammalla vauhdilla ?
Jeep Compass -06

pihkoo
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2012. 8:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja pihkoo » 27.01.2012. 14:10

tuolla sanotaan et pitäs päästä ristiriipunnasta :

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8953016

Sitten löysin tällaisen jutun joka on siis lainattu :

Mitä tuossa olen tutkailut eri lähteistä Patriotin osalta nelivetojärjestelmän eroja niin olen käsittänyt homman seuraavasti.
Jenkeissä Patriotin saa etuvetoisena, nelivedolla eli Freedom Drive I ja sitten paremmin off-road varusteltuna eli Freedom Drive II. Pelkkä FD I ei käsittääkseni sisällä vakiona elektronista tasauksen lukitusta (off road Brake Traction Control) joka on ensiarvoista esim. ristiriipuntatilanteesta selviämiseen eikä kolmivaiheista ESP-säätöä. Ei ilmeisesti myöskään off road tilassa erilailla toimivaa ABS-jarrujärjestelmää. Nämä kuuluvat jenkeissä Freedom Drive II -viritykseen vakiona ja lisäksi tuuman korkeampi maavara, alamäkihidastin ja alennusvaihde joilla saadaan jo ns.Trail Rated -luokitus.

Kaikki eurooppaan tuodut mallit, siis myös suomen mallit joko 2.4 litraisella bensakoneella tai 2.0 litraisella dieselillä, on varustettu Freedom Drive I -nelivetojärjestelmällä, johon kuuluu lisättynä nuo edellämainitut FDII:n ominaisuudet ilman korotettua maavaraa, alamäkihidastinta ja alennusvaihdetta.

Summa summarum, suomen Patriotit ja ilmeisesti myös Compass on varustettu vakiona eräänlaisella FD I ja FD II välivirityksellä, joka tuo niille kyllä etulyötiaseman moneen muuhun markkinoidemme katumaasturiin, (esim. RAV 4, Sportage, CR-V, vanhempi Outlander) esimerkiksi ristiriipuntatilanteesta selviämisessä. Ja kuten olen joskus todennut, ristiriipuntaa vastaavaan ongelmatilanteeseen riittää ristikkäisten pyörien alla olevat jäiset kuopat metsä-auto tiellä, ei välttämättä varsinaista kiipeilyä maastossa.

Tässä myös lainaus toisesta foorumista :

ristiriipuntakin tuli kokeiltua ja poishan siitä päästiin.

Tässä linkki kyseiseen keskusteluun jos vaa linkin saa laittaa :

http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1192105537/all

Patriotin Kokovertailu XJ Cheroon:

http://www.jeeppatriot.com/images/compa ... erokee.jpg

Patriotin pellin paksuudesta Joku oli mitannut jollain instrumentilla pellin paksuuden (1mm-1.3mm) ja verranut jap. CR-V ja RAV4 0.3mm- 0-6mm.

Pitää kyllä myöntää etten nyt pikasesti hakemalla löytänyt youtubesta sitä ristiriipuntaa Freedom Drive 1 :sellä.
Hän ei tiennyt, että sitä ei pystyisi kukaan tekemään. Niinpä hän meni ja teki sen.

Croc
Viestit: 17
Liittynyt: 20.12.2008. 21:56
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Croc » 27.01.2012. 17:46

Ostin oman Compassin (vm.2006 2.4 CVT) noin 2 kuukautta sitten , aiempaa kokemusta Jeepeistä on GC ZJ: stä (1998 4.0 Laredo) ja WJ: stä (2002 4.7 Overland). Tähän saakka kokemukset pikku-Jeepistä on olleet pääosin positiivisia ja monia osin samansuuntaisia havaintoja kuin nimimerkki KariMattiFin aiemmin listasi on tullut itsekin tehtyä.

+

Compass on sopivan kokoinen, edullinen ostaa ja toivottavasti myös melko edullinen käyttää. Jälkimmäinen on tietysti aina suhteellista ja se selviää vasta lähivuosien aikana..

Malli on melko harvinainen Suomessa, kuten oikeastaan kaikki Jeepit, joten oman löytää helposti marketin parkkipaikalta :D

Kulutus on edeltäviä Jeeppejäni huomattavasti inhimillisempi, jouluinen Lapin reissu sujui 8.5ltr keskikulutuksella.

Varustustaso on kiitettävän hyvä, tosin osa varusteista voisi olla paremmin toteutettuja (mm. cruisen sijoitus huono, keskikyynärnoja kaipaisi pehmustusta, ajotietokoneen käyttönappula hankalassa paikassa).

Varsinaisia maasto-ominaisuuksia ei taida tältä mallilta pahemmin löytyä, mutta hyvin se tuntuu selviytyvän auraamattomilla/lähes auraamattomilla teillä. Neliveto auttaa liikkeellelähdöissä ja tukevoittaa Suomen oloissa ja tiestöllä muutenkin menoa. Kaikkiaan Compass ilmeisesti omaa melko kilpailukykyiset "maasto-ominaisuudet" omassa katumaasturien luokassaan.


+/-

2.4-litran "world engine"-moottori kuulostaa varsinkin kylmänä melko karkealta ja suorituskyky ei ole CVT-vaihteiston kanssa kovin hyvä, mutta kyllä tällä liikenteen rytmissä pysyy.

Itsekin vieroksuin ennen kovasti tuota ulkonäköä, mutta nyt siihen on jo tottunut ja itse asiassa siitä on jopa alkanut vähän pitämäänkin :twisted:

-

Sisätilojen muovien halpa vaikutelma ja tuntuma on sen sijaan ennallaan ja samoin joidenkin ulkopuolen osien, kuten takaovien kahvojen jotka tuntuu niin heppoisilta että kovemmalla pakkasella melkein pelkää niiden jäävän käteen..Myös rengasmelua esiintyy ainakin nastarenkailla melkoisesti, sen saa tosin onneksi peitettyä hyvillä vakiostereoilla!
There can be only one

Quattro
Viestit: 7
Liittynyt: 25.01.2012. 20:37
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Quattro » 30.01.2012. 9:17

Kiitosta vaan asiallisista kommenteista, kiinnostus Jeeppiä kohtaan ei kun kasvaa, koska kommentit ovat enempi positiivisia. Vielä kun saisi jonkin verran kokemusperäistä vertailua Patriotin ja CR-V:n väliltä, koska nämä ne mun vaihtoehdot mitä todennäköisimmin ovat. Itsekin olen kuullut Hondan nelivedon hidasta kytkeytymistä moitittavan ja vastaavasti Jeeppiä kehuttavan. Koeajoille en vielä ole ehtinyt eikä Jeeppejä tässä kotinurkilla näytä olevan tarjollakaan. Hinnatkin kyllä puhuvat Jeepin valinnan puolesta.

KariMattiFin
Viestit: 13
Liittynyt: 03.01.2012. 10:19
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja KariMattiFin » 30.01.2012. 9:49

Eikö CRV:n perusongelma ole se, että takapää saa niin vähän voimaa
nelivetoonsa, ettei pääse mihinkään. Ja tietenkin etupää sutasee itsensä
kiinni ennenkuin takapää pääsee auttamaan.

Koiratuttuni sanoi, että CRV jäi kiinni siihen, mistä Skoda Octavia neliveto
huonon tien paketilla meni läpi kuin tyhjää vaan (3:n sukupolven Haldex)
Jeep Compass -06

JiiPee
Viestit: 110
Liittynyt: 19.04.2011. 22:35
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja JiiPee » 30.01.2012. 14:48

Itsekkin olen kuullut tuttavaltani että on CRV takavedon ottaminen matkaan on jo liian myöhäistä pienessä hangessa.

ZJussi
Viestit: 63
Liittynyt: 18.05.2010. 7:48
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ZJussi » 30.01.2012. 15:28

Ulkonäköpisteet menee kyllä CRV:lle,siis verrattuna Compassiin. Patriot on minun silmään jo paremman näköinen laatikko :shock: . Tietääkö kukaan miksi Jeep valmistaa kahta näin samankaltaista autoa rinnakkain , vai onko tekniikassa oleellisia eroja?.
Nelivedosta vielä senverran että ei toi ZJ ole kummonen lumessa etenijä nopealla alueella viskokytkimen ansiosta. Se etuveto on senverran myöhässä että ei auta. :evil: . Tämä nimenomaan silloin kun on ajettu jo jumiin. Mutta pieni alue lukitsee nelivedon = nou hätä , taas mennään
Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15

pihkoo
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2012. 8:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja pihkoo » 30.01.2012. 16:26

Kuulemma Jeep Patriotia ei tuoda suomeen enää olleskaa.
Pelkästään compassia joka on pirun ruman näköinen minusta.
Tässä tietoa, että kuinka paljon Patrioteja suomeen tuotiin yhteensä :

- 2007 Tuotiin 110 kappaletta.

- 2008 Tuotiin 245 kappaletta.

- 2009 Tuotiin 93 kappaletta.

- 2010 Tuotiin 77 kappaletta.

- 2011 Tuotiin 9 kappaletta.

www.trafi.fi:n mukaan. Eli ei noita Patriotteja tuon mukaan hurjasti suomeen ole tuotu jos tuo trafin tieto pitää paikkaansa.

Eli harvat ja valitut saa sit vaan käyttöönsä Patriotit. :D
Hän ei tiennyt, että sitä ei pystyisi kukaan tekemään. Niinpä hän meni ja teki sen.

Kirjoita vastaus