XJ -92 Ratin suoristaminen

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
La-To
Viestit: 9
Liittynyt: 25.01.2012. 18:16
Paikkakunta: Helsinki

XJ -92 Ratin suoristaminen

Viesti Kirjoittaja La-To » 31.01.2012. 20:43

Aurauskulmien säädön jälkeen ratti vinos.

Puhelimes jo neuvoja tulikin (Jari), mut ne unohtu jo :)

Löytyy siis tuo Chiltonin korjausopas, mut on vissiin engelska sit pahasti hukas, ku ei selventyny siitäkään. Osaako joku osoittaa sivun mistä tuo neuvo löytyy?

Tai sit jos joku osaa muuten neuvoa tuon operaation verbaalisesti (kuva liitteenä olis kova).

Anteeks :oops:

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 01.02.2012. 2:57

Pyörät suoraan ja ratti irki ja ratti takaisin oikeaan asentoon, suoraan... :wink: -Jos on Airback, ni sitten meni vaikeeksi...
-Tosin minä mitään tiedä... :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.02.2012. 9:17

rane58 kirjoitti:Pyörät suoraan ja ratti irki ja ratti takaisin oikeaan asentoon, suoraan...
Ei onnistu noin!!

Säätö on simpukan ja oikean olkavarren välissä, eli välivarressa, säätöholkkia toiseen suuntaan, ratti oikenee oikealle ja toiseen suuntaan, ratti oikenee vasemmalle (kumpaan suuntaan on kumpaan suuntaan, pitää itse opetella, niin mäkin opettelen joka kerta uudestaan)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

La-To
Viestit: 9
Liittynyt: 25.01.2012. 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja La-To » 01.02.2012. 10:17

No just näinhän se menikin. Niinkuin sanoin ni pääs jo unohtuu. Jamantille nopeasta ja ennen kaikkea oikeasta vastauksesta 10p ja papukaijamerkki.
XJ Cherokee limited -92 4.0 HO autom.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.02.2012. 10:20

La-To kirjoitti:Jamantille nopeasta ja ennen kaikkea oikeasta vastauksesta 10p ja papukaijamerkki.
:oops: :oops: :oops:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 01.02.2012. 11:47

Kuva
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Iines
Viestit: 52
Liittynyt: 26.10.2010. 13:41
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Iines » 01.02.2012. 20:42

Nyt kun ongelma on ratkaistu, niin kerron hauskan tarinan jonka kuulin.

Erään omakotitalon pihalle ajoi yhtäkkiä vanha harraste-auto orapihlaja-aidan läpi.
Isäntäväki soitti tietysti poliisille.

Syy selvisi. Nuori mies oli säätänyt autoansa, ja ratti piti sen jälkeen saada suoraksi.
Mies irroitti ratin ulosvetäjällä, ja naputti sen kevyesti hahloille takaisin oletettuun keskikohtaan. Mies lähti koeajolle, tarkoituksena laittaa ratti lopulliseen paikkaan vauhdissa - kun auto kulkee suoraan. Mutta ratti ei irronnutkaan enää kevyesti. Mies sisuuntui ja nykäisi rattia kaikin voimin, jolloin se irtosikin ja osui voimalla kuskia naamaan. Tärsky oli niin kova, että mies pökertyi ja auto meni naapurin aidan läpi.

Aika vekkuli tapa säätää ratti, kulmien säädön jälkeen.

8)

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 02.02.2012. 18:13

Olis voinu tapahtua vaikka täällä :D

On Orapihlaja-aitoja ja sopivaa harrasteautoa.. on säädelty kulmia ja vaihdeltu ratteja.

No, kuitenkin välivarren holkkia kääntämällä on haettu ratti oikoseksi, mutta... kun vaihdoin originaalin tilalle Grantin puukehän, niin rupes pirulainen klonkusmaan parin sadan kilsan jälkeen.

Luulin jo että joku nivel on väljä, mutta rattihan se vaan vaati "sisäänajon" jälkeen jälkikiristyksen. Nyt pysyy.

Panhard - track bar sensijaan kolisee taas :twisted:
Tarttee vaihtaa toisenlaiseen...
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Iines
Viestit: 52
Liittynyt: 26.10.2010. 13:41
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Iines » 02.02.2012. 18:36

Onko nyt ihan varmasti oikea rattikeskiö tuohon autoon?
Siis keskiön boorit on tarkoitettu oikeesti Jeeppiin, eikä vähän melkein oikeat....

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 02.02.2012. 18:57

On ihan just tälle ainakin osakoodien mukaan.
Kiristin vain ekalla kerralla liian varovaisesti, ei ilmeisesti mennyt ihan pohjaan asti tuo ratti ekalla kerralla. Tais "jäädä huulille".

Se klonksuminen ei tapahtunut kääntäessä, vaan "reunoista lähelle-kauas" eli auton pituusakselin suuntaisesti.

Sitä kun on oppinut varovaiseksi, ettei vain riko mitään kiristäessään :)
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Kirjoita vastaus