Kävin eilen katsomassa Artic trutk firmassa heidän touhuaan.
Näin luonnossa Jeep Wrangelerin 38" pyörillä, tämä on nimenomaan se prototyyppi joka on käynyt Hollannissa kaikenmaailman testeissä, Selvisi kuulema puhtain paperein läpi, Noin kuukauden kuluttua byrökratia on selvää ja sitten autoja saa maantielle.
Kyllä tämä onnistuu myös suomalisille, he eivät kuulemma rakenna Jeeppejä pelkästään Norjaan, vaan he ovat kertomansa mukaan ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa EUROOPASSA Jeep Wranglerille ja
nimenomaan viisi oviselle mallille.
Ihan samalla tavalla jos haluaa Harrikan kolmipyöräisenän niin hollannissa on se yksi rirma jolla on lupa rakentaa niitä Euroopassa myös suomen rekisteriin.
Joka ikinen osa on erikseen hyväksytty ja kun ne ovat alla, niin kaikkialla Euroopassa Jeeppi käy rekisteriin 35" tai 38" renkailla.
35" renkailla juttu on yksinkertainen vain 2" korotus ja alustaan ei tule paljonkaan lisää rautaa.
- Rengas valikoima on todella laaja.
38" renkailla onkin sitten ihan toinen juttu.
- Lokasuojat levenee todella paljon ja edessä ajovalot täytyy laittaa etulokasuojiin koska alkuperäiset ovat liian lähellä toisiaan kun auton kokonaisleveys kasvaa.
- Akselit tulee uudet, ja ne rattaat täytyy olla vahvemmat.
- VAIN 3" korotus. MUTTA MUTTA nyt minä uskon että ne Jenkkien korotus palikat ovat todella heppoisia. Itsellä on jo 2" korotus ja siellä alustassa ei tapahtunut mitään tähän verrattuna.
Tässä 3" korotuksessa sen eron todellakin huomaa, Siellä on rautaa ja paljon. Verrattuna meidän Pässin vakio alustaan, niin ei siitä jää mitään jäljelle. päljon ja sellaista kamaa, että kyllä ne alkuperäiset kallistuksen vakaimet todellakin ovat lyijykynä vahvuuksia. Ei hemmetti eihän niitä uusia saisi taipumaan vaikka hakkaisi neljän kilon lekalla kun auto olisi käännety katolleen.
- Itse renkaissa ei paljoa ole valinvaraa ainakin toistaiseksi ovat ne yhdet ja ainoat. Nekin näyttää siltä, että jos kiväärillä ampuu niin luoti voi kimmota omaan päähän.
- Vinssiä ei saa eteen eikä taakse maantieliikenteeseen rekisteriin varmuudella ollenkaan.
Se ongelma on "kierretty" pikakiinnityksellä. Takana on vetokoukku pallolle sellainen kiinnitys paikka joka on rungossa kiinni. Siis vetokoukku irti ja vinssi tilalle, vaihto vie alle minuutin.
Edessä on samanlainen johan saa siis vetokoukun tai vinssin.
- Renkaiden ympärysmitan kasvaessa kikomerti ei enään ole kilometri vaan enemmän. Tästä syystä ainakin automaatti laatikossa vaihdetaan välityssuhteita, siis pelkkä tietokone lastu juttu ei riitä.
- Lukot saa jos haluaa yhdessä tai erikseen. Eteen tai taakse nappia painamalla systeemillä ( lisähintaan) n. 2500 euroa yksi setti.
-Lisävaloja saa olla kuin joulukuusessa, oman maun mukaan= kunhan maantiellä ne ovat muovisuojukset paikallaan.
- Etupuskuri säilyy entisellään, siinä on vain kolo vinsille, mutta ei mitään maastoajon kannalta negatiivista muutosta.
Takapuskuri säilyy entisellään, mutta sen alle laitetaan "ratakisko" poikittain. Peräänajossa tämä kuulemma ehkäisee, ettei urheiluauto saa nenäänsä Jeepin alle.
- Nappi ( joka renkalle erikseen) rengaspaineen vaihtamiseen koelaudassa, MAKSAA . 23 000 euroa
35" renkailla homma maksaa 140 000 NOK = Hyvin karkeasti n. 15 000 Euroa.
38" renkailla 175 000 NOK = Sinne päin n. 22 000 Euroa.
Yhteenvetona:
35" renkailla Jeeppi säilyy minun mielestä vielä vakioautona, kyllä se vielä toimii perheen ainoana jokapaiväisenä käyttö juttuna, ei se muutos niin suuri lopulta ole.
Mutta se 38" muutos on valtava. Ihan varmasti parkkitalossa on asenteesta kiinni, onko kusessa vai hauskaa, kun parkkiruutu on varmasti ahdas.
Ajaa maantieajoa lappiin niin kyllä päässä on vikaa jollei mietti; jospa sittenkin menisi jeepillään autojunalla.
JOS TÄMÄN vaihtoehdon toteuttaa niin sitten on todellakin maastoauto :jolla saa / on mahdollista / jos sattuu olemaan välttämätöntä, ajaa myös asfaltilla.