Elikkä himoittaisi hommata Jeep Wrangler TJ (hintaluokka 8000-11000).
Toivoisinkin apua seuraaviin askarruttaviin seikkoihin:
-Wranglerit Virosta (halpoja näyttää olevan)
-Päästöverotus
-todellinen kulutus 2,5 L tai 4 L kaupunkiajolla
-Katsastusviat ja muut yleiset viat
-2,5 L koneen riittävyys maasto/moottoritie/kaupunki
-manuaali vs. automaatti
-ilmastoinnin tarpeellisuus
-2,4 L moottori tehokkuus/kestävyys/kulutus
-E10 bensan sopivuus
Muutama kiinnostava tapaus löyty netistä:
http://fin.auto24.ee/used/918730
http://fin.auto24.ee/used/984363
http://fin.auto24.ee/used/977898
Millaisia veroja näihin mätkäistään päälle?
Elikkä vinkkejä kaivataan.
Kiitokset etukäteen.
Jeep Wrangler kysymyksiä.
Re: Jeep Wrangler kysymyksiä.
Yleisemmin koiranluut edessä ja takana, vetarien ristikot, jarrut, valovikaa, tuulilasi halki... Noi nyt tuli ekana mieleen!El_Pepe9 kirjoitti: -Katsastusviat ja muut yleiset viat
Ei riitä millään maastossa (my opinionEl_Pepe9 kirjoitti: -2,5 L koneen riittävyys maasto/moottoritie/kaupunki


Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Jeep Wrangler kysymyksiä.
Tullin sivuilla voi käydä kurkkimassa mitä tähän mennessä tuoduista autoista on peritty.El_Pepe9 kirjoitti: Millaisia veroja näihin mätkäistään päälle?
Siellä on jokaisen kuukauden tilastot omana tiedostonaan.
Yksityisille->Autoverotus->Taulukoita sovelletuista verotusarvoista
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: Jeep Wrangler kysymyksiä.
ei TJ:stä kokemusta, mutta jousitusta ja kojelautapäivitystä huomioimatta melkolailla muuten sama auto kun YJ josta löytyy kokemusta, joten hiukan soveltaen vastailen (myös huomioiden moottorien kohdalla kokemukset XJ/MJ kopista joissa samat koneet).
2,5L = 10-15 l/100km
4,0L = 13-20 l/100km
- Ruostetta saattaa löytyä yllättävistäkin paikoista (takarunkopalkkien päät, turvakaaren alakiinnitys, etujalkotilojen ulkoreunat ja etu/takalokarit. Melko helppoja kaikki tarkistaa.
- Kone kannattaa kuunnella ettei tikuta ja että tyhjäkäy normaalisti. Anturit (joissa vika yleensä on) eivät ole ilmaisia.
- Tuulilasi on monessa näkynyt olevan halki
- Nestevuodot (öljyä etenkin kannattaa katella peristä ja koneen alta, stefat/tiivisteet/jne).
tähän väliin kannattaisi mainita se, että NP231 jakolaatikossa ei ole jatkuvaa nelivetoa (eli vain osa-aikainen joka ei käy asfaltille). Jakolootan toimintaa kannattaa testata esim. soratiellä että neliveto pysyy päällä myös kunnolla kiihdyttäessä ja kurveissa. Esim Cherokee XJ Limitedissä ollut NP242 on just tosta jatkuvan nelivedon optiosta johtuen paljon parempi jakolaatikko jos autolla ajaa muuallakin kuin metsässä. Ymmärtääkseni tota NP242:sta olis myös saanut Wrangleriin / Jamant voinee vahvistaa?

Nämä tosiaan ihan omia mielipiteitä, paras on koeajaa optiot ja ottaa sellanen joka miellyttää sua itseäsi (ja budjettia jos 4.0L kulutus hirvittää). Mutta sen sanon että aivan fantastinen auto Wrangler on, ei mikään tule hauskuudessa edes lähelle.
todella moni virontuonti mitä vastaan on tullut Suomessa on ollut itseasiassa kolariauto Saksasta, tarkista tarkkaan... Lisäksi hinnat siellä eivät ole niin paljon halvempia että verotuksen jälkeen kannattaisi. Jos ulkomailta haet niin www.blocket.se vois toimia paremmin.El_Pepe9 kirjoitti:Elikkä himoittaisi hommata Jeep Wrangler TJ (hintaluokka 8000-11000).
Toivoisinkin apua seuraaviin askarruttaviin seikkoihin:
-Wranglerit Virosta (halpoja näyttää olevan)
riippuu _todella_ paljon ajotavasta.-todellinen kulutus 2,5 L tai 4 L kaupunkiajolla
2,5L = 10-15 l/100km
4,0L = 13-20 l/100km
- Kone/jakis/loota on melko kovaa käyttöä kestäviä. Takaperää kannattaa kuunnella, etenkin jos alla on isot renkaat ja perä on vakio. Jamant tossa kattoikin jo nuo alusta/jarrujutut.-Katsastusviat ja muut yleiset viat
- Ruostetta saattaa löytyä yllättävistäkin paikoista (takarunkopalkkien päät, turvakaaren alakiinnitys, etujalkotilojen ulkoreunat ja etu/takalokarit. Melko helppoja kaikki tarkistaa.
- Kone kannattaa kuunnella ettei tikuta ja että tyhjäkäy normaalisti. Anturit (joissa vika yleensä on) eivät ole ilmaisia.
- Tuulilasi on monessa näkynyt olevan halki
- Nestevuodot (öljyä etenkin kannattaa katella peristä ja koneen alta, stefat/tiivisteet/jne).
ihan OK motti käyttöajoon motari/kaupunki, maltilliselle kuskille riittänee myös maastossa. tosin ottaisin aivan 100% varmuudella 4.0L motin, joka on mielestäni yksi parhaista koskaan USAsta tulleista moottoreista. Kyyti on jokaisen lisälitran arvoista.-2,5 L koneen riittävyys maasto/moottoritie/kaupunki
2,5L automaatit on kiven takana, ei ole tullut vastaan. eli melko usein nelosen kanssa parina on manuaali. Suosittelisin ite automaattia, sillä noi manuaalit eivät ole mitään pikavaihteenvaihtoja suosivia (itellä manuaali).-manuaali vs. automaatti
tähän väliin kannattaisi mainita se, että NP231 jakolaatikossa ei ole jatkuvaa nelivetoa (eli vain osa-aikainen joka ei käy asfaltille). Jakolootan toimintaa kannattaa testata esim. soratiellä että neliveto pysyy päällä myös kunnolla kiihdyttäessä ja kurveissa. Esim Cherokee XJ Limitedissä ollut NP242 on just tosta jatkuvan nelivedon optiosta johtuen paljon parempi jakolaatikko jos autolla ajaa muuallakin kuin metsässä. Ymmärtääkseni tota NP242:sta olis myös saanut Wrangleriin / Jamant voinee vahvistaa?
vain idiootit ottavat avoautoon ilmastoinnin. lämppäri ainakin mulla on todellakin ylitehoinen, eli auto lämpeää nopeasti (ei kosteusongelmia talvella).-ilmastoinnin tarpeellisuus
ei tuttu motti mulle, paitsi 2007+ Jeepeistä joka vissiin eri kone.-2,4 L moottori tehokkuus/kestävyys/kulutus
sopii kaikkiin Jeeppeihin missä 2.5L tai 4.0L motti. lievää parannusta olen perstuntumalta huomannut kaasuun reagointiin kun tankkaa 98E5:sta, mutta voi olla korvien välissä..-E10 bensan sopivuus

Nämä tosiaan ihan omia mielipiteitä, paras on koeajaa optiot ja ottaa sellanen joka miellyttää sua itseäsi (ja budjettia jos 4.0L kulutus hirvittää). Mutta sen sanon että aivan fantastinen auto Wrangler on, ei mikään tule hauskuudessa edes lähelle.

2007 Grand Cherokee Overland CRD, 1970 AMC Hornet SST 2D 343cid, 1969 Rebel SST 2D Hardtop 360cid
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 29.05.2011. 10:14
- Paikkakunta:
Re: Jeep Wrangler kysymyksiä.
Ite olin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa, ja TJ Wrangleri oli hakusessa. Viron, Saksan ja Ruotsin "nettiautot" olivat myös ahkeralla käytöllä ja silloisten havaintojen mukaan Ruotsista olisi saanut auton järkevimmin kustannuksin, ja parista tuli läheteltyä mailiakin. Loppujen lopuksi sopiva yksilö sattui löytymään kuitenkin melkein kotinurkilta ja vielä sellaiseen hintaan ettei ulkomailta haku ollut enää mielekästä.El_Pepe9 kirjoitti:Elikkä himoittaisi hommata Jeep Wrangler TJ (hintaluokka 8000-11000).
Toivoisinkin apua seuraaviin askarruttaviin seikkoihin:
-Päästöverotus
Tuossa veroasiassa kannattaa huomata sitten se seikka, että käyttöönottovuodesta 2001 alkaen sekä autovero että ajoneuvovero menevät auton kokonaismassan sijasta hiilidioksidipäästöjen mukaan, ja tässä asiassa kohtuullisen "kevyttä", mutta suuriruokaista Wrangleria sitten rankaistaan aivan olan takaa. Niistä tullin taulukoista käy tuo asia tosi hyvin ilmi.
Oma Wrangleri on 4 litraselle koneella ja manuaalivaihteistolla sekä 31" kumeilla. Ei mikään älytön tykki, mutta ihan kohtuullisti kuljettaa, joskin välitykset on sen verran pitkät että vielä isommat renkaat jäänevät haaveksi ilman välitysten vaihtoa tiheämpiin. Vaikea kuvitella sitä 2,5 litrasta pellin alle.
Meikäläisen ajolla kulutus pyörii siinä 12,5-13,5 l/100km, mutta voin vakuuttaa että kyyti on kyllä sen arvosta. Suupielet on koko ajan korvissa.