Ookkeh! Aletaanpas laittamaan stooria
Luonnollisesti ensin auto ylös, pukeille ja rengas irti. Seuraavaksi poistetaan vetarin päästä sokka ja mutterin lukitusrengas tms.
Sokka poistettu ja mutteri odottaa irroitusta. Huomatkaa kuparitahna pyöränpulteissa. Aukeaa ilman kauheaa väkivaltaa mudassa möyrimisen jälkeenkin.
Meikäläisen tapauksessa seuraavaksi irroitin vanteesta keskikupin vetarin päässä olevan mutterin irroitusta varten. Rengas takaisin väliaikaisesti, auto alas ja 36mm hylsyllä vanteen läpi keskimutteri auki. Helpommalla pääsisi jos olisi apumies painamassa jarrua kun vääntää ko. mutterin auki. Ei tarvitse silloin tätä renkaalla-pidätys-kikkailua suorittaa ollenskaan vaan tuon mutterin voi avata laskematta autoa alas.
Seuraavaksi pitäisi saada jarrut poistettua. Satula on parilla 13mm pultilla kiinni takapuolelta. Kannattaa laittaa vaikka rautalangalla jouseen kiikkumaan tuo satula tai sitten asettaa sen taitavasti (ja tukevasti) ylemmän pallonivelen päälle jousta vasten nojaamaan kuten allekirjoittanut teki
Ja jarrulevyhän ei ole missään kiinni, joten sekin pois. Napa näkyy.
Napa on myöskin kääntöpuolelta kiinni kolmella 13mm pultilla. Nämä pultit ovat 12-kantaiset, joten vähän erikoisempi hylsy tarvitaan tai lenkkiavain. (todistettavasti myös 1/2" lenkki sopii näihin jos kanta on jo vähän skulahtanut)

Ja luonnollisesti pultit ovat hieman tiukassa. Onhan niiden varassa koko renkaalle tuleva auton paino. Kyllä ne vielä auki saa, ainakin näin uudesta pelistä. Napa asuu paikallaan muutenkin aika hanakasti. Taisi olla osittain vetarin booreissa ja osittain olkavarressa jumissa. Luulisin että enimmäkseen kuitenkin olkavarressa kun Boorit näyttivät siisteiltä. Ulosvetäjällä hieman vetoa päälle ja vasaralla varovaista koputtelua.
HUOM!! Lukekaa Jamantin seuraava kommentti! Ei kannata vääntää napaa irti ulosvetäjällä, vaan puttien kannoista lyömällä takapuolelta! Meikäläisen tavalla voit teloa navan laakerin!!
Ja irtihän se lähti.
Napa oli onneksi loistavassa kunnossa. Mitään löysää ei tuntunut eikä rohissut pyöritettäessä.
Yhteiskuva tähän mennessä poistetuista rojuista.
Nyt on nypätty jo koko vetari ulos akseliputkesta. Ainakin allekirjoittaneen vuosimallissa vetari on yhtä rautaa niveleltä tasauspyörästölle asti. Olen ymmärtänyt että joissain vanhemmissa akseleissa vetari on kaksiosainen ja liitos on akseliputken sisällä. Putkesta löytyy luonnollisesti kaikenmoista ryönää, joten sitäkin voi nyt poistaa varovasti putkesta. Ei kannata kuitenkaan työntää sitä banjoon millään harjanvarrella
Ja taas, melkein kaikki tähän mennessä irroitetut kilkkeet. Aika miehekäs fiilis oli kävellä vajalle koko vetari olkapäällä
Tässä vaiheessa alkaa sitten wanhan ristinivelen irroitus vetarista. En ala itse selittämään kuinka se kotikonstein tapahtui, mutta laitan linkin ohjeeseen minkä mukaan operaation suoritin. Olin poistiivisesti yllättynyt että ohje toimi näinkin hyvin. Juttu on valitettavasti englanniksi, mutta jos joku tuntee lontoonkielen taitonsa olevan ruosteessa niin voin harkita vielä tuon ohjeen tiivistämistä tänne suomeksi.
http://www.4x4wire.com/tech/axle/ujoint/
Ensimmäinen kuppi irti ja selvisi miksi risti heilui nivelessä. Neulalaakerihan on pieninä murusina kupissa
Muissa kupeissa neulalaakerit olivat ainakin pääosin kunnossa, mutta yhdestä kupista oli lohjennut ihan kiva pala sivusta pois.

Kyseinen lohkeama ei näy hyvin kuvassa, mutta se on tuo vasemmanpuoleinen kuppi. Vetari oli onneksi täysin kunnossa eikä holtittomasti heiluva, jumitteleva ja rutiseva ristinivel ollut vaurioittanut noita reikiä mihin nivelen kupit tulevat. Taisi olla ihan hyvä aika vaihtaa ko. nivel
Uuden nivelen asennus tapahtui samaa ohjetta käyttäen. Aika kivuton operaatio kun käyttää voimaa järkevästi eikä särje paikkoja. Itse taitoin suosiolla tuossa ulomassa vetariin pätkässä olevan peltikauluksen pois tieltä kun aloin sitä työstämään. Aika ahdasta on muuten siihen nakutella ja nivelen vaihdon jälkeen se oli kuitenkin helppo taittaa/koputella takaisin muotoonsa.
Tässä on viimeiset kuvat mitä kamerasta (lue: kännykästä) löytyi. Uusi nivel on ulompaan vetarin puolikkaaseen jo asennettu ja toinenkin puoli meni paikalleen yhtä helposti. Vaseliinia laiton kuppeihin reilusti ettei vesi ja paska pääse neulalaakerille ainakaan liian helposti. Valitettavasti nämä uudet nivelet olivat rasvanipattomat, joten näillä rasvoilla pärjäillään sitten ainakin jonkin aikaa. Uusi nivel tuntui uskomattoman hyvältä vetarissa vaihdon jälkeen. Pyöri pehmeästi ilman mitään rutinoita
Takaisin kasaan laittaminen tapahtui sitten jo hämärtyvässä perjantai-illassa takaperoisessa järjestyksessä samaa kaavaa. Paikkoja putsailin vielä (esim akseliputki ja navan paikka olkavarressa) ja samalla laitoin vähän voitelua noihin kiinni hirttäviin paikkoihin. Kannattaa kiristää huolella kaikki pultit, erityisesti navan pultit ja vetarin mutteri. Napa on paljon pitkäikäisempi kun mutteri ei jää löysälle

Vaihdoin vielä samalla jarrupalat kun satula oli muutenkin jo irti. Jarrulevytkin saattaisivat kaivata hiljaksiin uusimista (näkyy aika hyvin ekassa romujen yhteiskuvassa), mutta tähän hätään ei uusia levyjä ollut vielä hankittu. Jarrupalaruljanssin jouduin vielä tekemään toisellekkin puolelle, ettei tule mitään puoltamisongelmia, mutta kuskinpuoleisen ristinivelen vaihto tapahtunee vasta tällä viikolla. Siinä kun ei ainakaan käsituntumalla ollut vielä havaittavia vaurioita.
Tässä tämä pähkinänkuoressa. Ei se niin paha homma ollut kun ensin ajattelin. Autotalli ja prässi auttaisivat suuresti näissä hommissa, mutta kun ei ole varaa valita niin onnistuu se todistettavasti pihallakin

Kertokaa jos on tarvetta kertoa tuosta nivelen irroituksesta/kiinnityksestä suomeksi niin kirjoitellaan sitten lisää. Ja tietenkin kysyä saa. En lupaa että osaan vastata mutta ohjaan sitten sujuvasti kysyjän Jamantin suuntaan
Näitä auton ropaamisia opetellaan itsekkin sitä mukaa kun askarreltavaa tulee
