Jeep Cherokee Sport -00

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 04.09.2008. 9:07

Jep jep, eli ensin kuva tuosta uudesta RuffstuffSpecialtiesin takabanjon kannesta asennettuna. Siellä se nyt asuu ja sen on hyvä olla :lol:

Kuva

Kävin eilen taas Klaukkalassa kun kuskin puolen takahelman ja puskurinpään päällä oleva muovirämmäle tuntui kolisevan ja olevan ehkä vähän irti. Purin nuo muoviviritykset sitten pois siitä päältä että näkee paremmin ja mitäs sieltä löytyikään alta :o

Kuva

On tainnut vähän kolahtaa johonkin Kulmassa :roll: Muovit ei ole kun luonnollisesti naarmuilla, mutta kyllä tuo aika hyvin on osumaa ottanut... Jopa takapuskuri on saanut osansa.

Kuva

Nuijin sitten samantien tuosta lokasuojan takareunasta terävän peltireunan lokarin sisään. Tuppasi viiltelemään renkaaseen vähän. Saman suoritin molemmille puolille ja ensi kerralla isken muutkin kohdat paremmin piiloon. Myös etulokarit saavat varmasti osansa :wink:

Tällaisia täällä kertaa. En siitä resonaattorista enää käynyt hämärässä varastossa ottamassa kuvia, mutta eiköhän niitäkin tänne vielä saada ihmeteltäväksi.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 11.09.2008. 12:19

Tällaisen ajattelin laittaa oman Jeepin persuksiin kiinni varmuuden vuoksi, kun viimeaikoina on tuntunut olevan Jeepeillä jonkinasteista kaatumatautia :roll: :lol:

Kuva
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 11.09.2008. 16:16

Höpsis!
Eihän Jeepit itsestään kaadu, vaan tautihan on siellä ratin ja penkin välissä. :wink:

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 12.09.2008. 14:57

ImacInnes kirjoitti:...tautihan on siellä ratin ja penkin välissä. :wink:
Joo. Siellä asuu se kaiken pahan alku ja juuri :lol: Ilmeisesti pennosetkin pysyisi tilillä paremmin jos ratinpyörittäjä ei olisi näin sekaisin :twisted: :P :lol:

Vuosi sitten kun Jeepin hommasin, kauhistelin offipalstalta "offiauton elinkaari" tms. threadin kertomuksia siitä kuinka perheen käyttöautoksi hommattu maasturi muuttuu siististä perheautosta lähes maailmanlopun kestäväksi offipeliksi melkoisen lyhyessä ajassa :shock: Sillon vielä ajattelin että kyllä ovat sekaisin jantterit kun tuohon kuntoon autonsa laittavat. Vaan mitenköhän siinä sitten kävikään :roll:

Tänään muuten laitoin tilaukseen uuden HD ohjausvarsisetin...
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 12.09.2008. 22:36

cmalino kirjoitti:
ImacInnes kirjoitti:Vuosi sitten kun Jeepin hommasin, kauhistelin offipalstalta "offiauton elinkaari" tms. threadin kertomuksia siitä kuinka perheen käyttöautoksi hommattu maasturi muuttuu siististä perheautosta lähes maailmanlopun kestäväksi offipeliksi melkoisen lyhyessä ajassa :shock: Sillon vielä ajattelin että kyllä ovat sekaisin jantterit kun tuohon kuntoon autonsa laittavat. Vaan mitenköhän siinä sitten kävikään :roll:
Hei, ei saa pelotella! Tuota nykyistä autoakin maksetaan vielä kaaauan... :shock: :P
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 23.09.2008. 21:57

Jou taas!

Tänään sain tuon HD ohjausvarsisarjan käsiini :D Näyttää sen verran tukevalta ettei varmaan ihan heti antaudu.

Samaan tilin ohimarssiin tuli sitten hommattua myös uudet ristinivelet murroksiin kun kolinan ja epämääräisten äänien aiheuttajaksi osoittautui aika pahasti antautunut ristinivel. Ainakin apparin puolella on täysin entinen (ei kuitenkaan poikki) mutta kuskin puoli ei ainakaan äkkiä vaikuttanut huonolta. Vaihdetaan sitten samalla molemmat.

Toivotaan ettei vetarit ole vielä vahingoittununeet ja olisi suotavaa jos navat olisi myös kunnossa. Yritinkin heti tänään ristinivelien vaihtoa, mutta uupui sitten tarpeeksi iso hylsy navan keskimutterin irroittamiseksi. Otetaan lopuviikosta uusi harjoitus :wink:

Tulipahan jo ainakin avattua navan kolme 12-kantaista pulttia. Oli muuten tiukassa :?

Laitan tänne sitten tuosta ristinivelen vaihdosta mahdollisimman hyvän sepustuksen ja kuvia.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 28.09.2008. 22:30

Laitetaan tänne senverran päivitystä, että hanttarin puolelle sain vaihdettua perjantaina menestyksellä vetarin ristinivelen :D Vanhassa nivelessä oli mm. yhdessä kupissa neulalaakerin neulat pieninä murusina ja toisesta kupista oli lohjennut pala pois. Ei ihme että oli löysää, rutisi kivasti ja pyöri nihkeästi :roll: Onneksi itse vetariin ei ollut tullut vielä mitään vaurioita ja napakin toimi kun sveitsiläinen kello :wink:

Otin tuosta operaatiosta kuvia ja yritän huomenna purkaa niitä kamerasta ja iskeä tänne vähän tarinaa. Toinen nivel tuntuu olevan vielä ihan kunnossa, joten sen vaihto jäänee johonkin iltaan tulevalla viikolla. Tarkoitus on laittaa samalla ohjausvivusto uusiksi.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 29.09.2008. 10:41

Ookkeh! Aletaanpas laittamaan stooria :D

Luonnollisesti ensin auto ylös, pukeille ja rengas irti. Seuraavaksi poistetaan vetarin päästä sokka ja mutterin lukitusrengas tms.

Kuva

Sokka poistettu ja mutteri odottaa irroitusta. Huomatkaa kuparitahna pyöränpulteissa. Aukeaa ilman kauheaa väkivaltaa mudassa möyrimisen jälkeenkin.

Kuva

Meikäläisen tapauksessa seuraavaksi irroitin vanteesta keskikupin vetarin päässä olevan mutterin irroitusta varten. Rengas takaisin väliaikaisesti, auto alas ja 36mm hylsyllä vanteen läpi keskimutteri auki. Helpommalla pääsisi jos olisi apumies painamassa jarrua kun vääntää ko. mutterin auki. Ei tarvitse silloin tätä renkaalla-pidätys-kikkailua suorittaa ollenskaan vaan tuon mutterin voi avata laskematta autoa alas.

Kuva

Seuraavaksi pitäisi saada jarrut poistettua. Satula on parilla 13mm pultilla kiinni takapuolelta. Kannattaa laittaa vaikka rautalangalla jouseen kiikkumaan tuo satula tai sitten asettaa sen taitavasti (ja tukevasti) ylemmän pallonivelen päälle jousta vasten nojaamaan kuten allekirjoittanut teki :wink:

Kuva

Ja jarrulevyhän ei ole missään kiinni, joten sekin pois. Napa näkyy.

Kuva

Napa on myöskin kääntöpuolelta kiinni kolmella 13mm pultilla. Nämä pultit ovat 12-kantaiset, joten vähän erikoisempi hylsy tarvitaan tai lenkkiavain. (todistettavasti myös 1/2" lenkki sopii näihin jos kanta on jo vähän skulahtanut) :wink: Ja luonnollisesti pultit ovat hieman tiukassa. Onhan niiden varassa koko renkaalle tuleva auton paino. Kyllä ne vielä auki saa, ainakin näin uudesta pelistä. Napa asuu paikallaan muutenkin aika hanakasti. Taisi olla osittain vetarin booreissa ja osittain olkavarressa jumissa. Luulisin että enimmäkseen kuitenkin olkavarressa kun Boorit näyttivät siisteiltä. Ulosvetäjällä hieman vetoa päälle ja vasaralla varovaista koputtelua. HUOM!! Lukekaa Jamantin seuraava kommentti! Ei kannata vääntää napaa irti ulosvetäjällä, vaan puttien kannoista lyömällä takapuolelta! Meikäläisen tavalla voit teloa navan laakerin!!

Kuva

Ja irtihän se lähti.

Kuva

Napa oli onneksi loistavassa kunnossa. Mitään löysää ei tuntunut eikä rohissut pyöritettäessä.

Kuva

Yhteiskuva tähän mennessä poistetuista rojuista.

Kuva

Nyt on nypätty jo koko vetari ulos akseliputkesta. Ainakin allekirjoittaneen vuosimallissa vetari on yhtä rautaa niveleltä tasauspyörästölle asti. Olen ymmärtänyt että joissain vanhemmissa akseleissa vetari on kaksiosainen ja liitos on akseliputken sisällä. Putkesta löytyy luonnollisesti kaikenmoista ryönää, joten sitäkin voi nyt poistaa varovasti putkesta. Ei kannata kuitenkaan työntää sitä banjoon millään harjanvarrella :wink:

Kuva

Ja taas, melkein kaikki tähän mennessä irroitetut kilkkeet. Aika miehekäs fiilis oli kävellä vajalle koko vetari olkapäällä 8)

Kuva

Tässä vaiheessa alkaa sitten wanhan ristinivelen irroitus vetarista. En ala itse selittämään kuinka se kotikonstein tapahtui, mutta laitan linkin ohjeeseen minkä mukaan operaation suoritin. Olin poistiivisesti yllättynyt että ohje toimi näinkin hyvin. Juttu on valitettavasti englanniksi, mutta jos joku tuntee lontoonkielen taitonsa olevan ruosteessa niin voin harkita vielä tuon ohjeen tiivistämistä tänne suomeksi.

http://www.4x4wire.com/tech/axle/ujoint/

Ensimmäinen kuppi irti ja selvisi miksi risti heilui nivelessä. Neulalaakerihan on pieninä murusina kupissa :shock:

Kuva

Muissa kupeissa neulalaakerit olivat ainakin pääosin kunnossa, mutta yhdestä kupista oli lohjennut ihan kiva pala sivusta pois. :? Kyseinen lohkeama ei näy hyvin kuvassa, mutta se on tuo vasemmanpuoleinen kuppi. Vetari oli onneksi täysin kunnossa eikä holtittomasti heiluva, jumitteleva ja rutiseva ristinivel ollut vaurioittanut noita reikiä mihin nivelen kupit tulevat. Taisi olla ihan hyvä aika vaihtaa ko. nivel :roll:

Kuva

Uuden nivelen asennus tapahtui samaa ohjetta käyttäen. Aika kivuton operaatio kun käyttää voimaa järkevästi eikä särje paikkoja. Itse taitoin suosiolla tuossa ulomassa vetariin pätkässä olevan peltikauluksen pois tieltä kun aloin sitä työstämään. Aika ahdasta on muuten siihen nakutella ja nivelen vaihdon jälkeen se oli kuitenkin helppo taittaa/koputella takaisin muotoonsa.

Tässä on viimeiset kuvat mitä kamerasta (lue: kännykästä) löytyi. Uusi nivel on ulompaan vetarin puolikkaaseen jo asennettu ja toinenkin puoli meni paikalleen yhtä helposti. Vaseliinia laiton kuppeihin reilusti ettei vesi ja paska pääse neulalaakerille ainakaan liian helposti. Valitettavasti nämä uudet nivelet olivat rasvanipattomat, joten näillä rasvoilla pärjäillään sitten ainakin jonkin aikaa. Uusi nivel tuntui uskomattoman hyvältä vetarissa vaihdon jälkeen. Pyöri pehmeästi ilman mitään rutinoita :D

Kuva

Kuva

Takaisin kasaan laittaminen tapahtui sitten jo hämärtyvässä perjantai-illassa takaperoisessa järjestyksessä samaa kaavaa. Paikkoja putsailin vielä (esim akseliputki ja navan paikka olkavarressa) ja samalla laitoin vähän voitelua noihin kiinni hirttäviin paikkoihin. Kannattaa kiristää huolella kaikki pultit, erityisesti navan pultit ja vetarin mutteri. Napa on paljon pitkäikäisempi kun mutteri ei jää löysälle :wink: Vaihdoin vielä samalla jarrupalat kun satula oli muutenkin jo irti. Jarrulevytkin saattaisivat kaivata hiljaksiin uusimista (näkyy aika hyvin ekassa romujen yhteiskuvassa), mutta tähän hätään ei uusia levyjä ollut vielä hankittu. Jarrupalaruljanssin jouduin vielä tekemään toisellekkin puolelle, ettei tule mitään puoltamisongelmia, mutta kuskinpuoleisen ristinivelen vaihto tapahtunee vasta tällä viikolla. Siinä kun ei ainakaan käsituntumalla ollut vielä havaittavia vaurioita.

Tässä tämä pähkinänkuoressa. Ei se niin paha homma ollut kun ensin ajattelin. Autotalli ja prässi auttaisivat suuresti näissä hommissa, mutta kun ei ole varaa valita niin onnistuu se todistettavasti pihallakin :D Kertokaa jos on tarvetta kertoa tuosta nivelen irroituksesta/kiinnityksestä suomeksi niin kirjoitellaan sitten lisää. Ja tietenkin kysyä saa. En lupaa että osaan vastata mutta ohjaan sitten sujuvasti kysyjän Jamantin suuntaan :wink:

Näitä auton ropaamisia opetellaan itsekkin sitä mukaa kun askarreltavaa tulee :D
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä cmalino, muokattu yhteensä 29 kertaa
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 29.09.2008. 10:58

Hienoa ohje!!!

Mutta en suosittele vetämään napaa olkavarresta ulos ulosvetäjällä, voima kohdistuu laakereiden läpi laipasta navan runkoon ja se saattaa vioittaa laakereita!! Ilmenee sitten parin sadan + kilometrin jälkeen rohinana!! Itse otan raidetangonpään irti ja olkavartta kääntämällä pääsee takapuolelta suoraan ruuvien leveistä kannoista sopivaa isompaa hylsyä ja jatkoja hyödyntäen lyömään navan irti!! Pultit kestää sen lyömisen kyllä!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 29.09.2008. 11:47

Jees. Hyvä pointti!! Niinhän se on varmasti järkevämpi tehdä. Nytpä tietää sitten tuonkin :D Eipä se tullut sillon mieleen kun pultit oli otettu jo pois ja odotti että napa tippuu syliin. Vaan eipäs tippunutkaan :? Pidetään mielessä kun varmaankin huomenna puran tuon toisen puolen.

Kertokaa ihmeessä jos tulee mieleen vastaavia asioita! Ei tässä ole tarkoitus opastaa ketään autoaan särkemään. Tekstiin laitettu huomautus tästä asiasta!!

Viidakon vanha sananlasku: "Älkää tehkö niin kun minä teen, älkääkä varsinkaan niin kun minä sanon!!" :lol:
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 29.09.2008. 12:30

Juu, ja niitä ruuveja ei kannata hakata kantaan, vaan nimenomaan siihen kiinteään prikka-osuuteen, esim kokoa 14mm olevalla hylsyllä ja tarpeeks jatkoja (se jatko on sitten entinen, ainakin jos useampia napoja irroittelee, ainakin mulla kelpaa se/ne jatkot enää vain tuohon tarkoitukseen)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 29.09.2008. 12:41

Kiitos vinkistä! Onkos sen pultin kierre ihan normaali? Tuohon tarkoitukseen (navan irti lyömiseen) voisi olla työkalupakissa ihan oma pulttinsa, vaikka sitten normaalilla kannalla tms. Äkkiä vaan haiskahtaisi tuo erikoisempi kanta sille ettei ihan välttämättä ole normaali pultti muutenkaan...
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 29.09.2008. 12:50

En ole tutkinut kierrettä (uusia pultteja kyllä hyllyssä), se kanta ei kärsi lyömisestä, kunhan lyö siihen prikka osaan ja kävis siihen se 13mm hylsykin, mutta vanhemmiten siitä tulee tiukka (kantaan kertyy ruostetta) ja 14mm hylsy toimii ihan hyvin, kun ei sitä sillä avata!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 30.09.2008. 9:33

Change of plan.

Laitetaankin raidetanko kavereineen vaihtoon tänään. Kuskin puolen ristinivel on vielä ehjä, joten sen vaihto tähän hätään ei ole kovin akuuttia. Jääköön se nyt toiselle päivälle. Kiero raidetanko sensijaan v***ttaa päivittäin ja renkaat katoavat silmissä. Olisi kiva jos vaihteeksi olisi aurauskulmakin kohdallaan :wink:

Jamant: Mitenkäspäin se menikään? 20 kierrettä oikean puolen päihin ja 30 vasemmalle?
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.09.2008. 9:44

cmalino kirjoitti:
Jamant: Mitenkäspäin se menikään? 20 kierrosta oikean puolen päihin ja 30 vasemmalle?
Just noin, silloin riittää säätövarat!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus