TD jeep cherokee ei nykii ja hyytyy?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
puttis
Viestit: 5
Liittynyt: 29.12.2009. 19:32
Paikkakunta:

TD jeep cherokee ei nykii ja hyytyy?

Viesti Kirjoittaja puttis » 29.12.2009. 21:31

2.5 L vm. 95 cherokee turbo dieselini on ensimmäistä kertaa ruikulla...
Tyhjäkäyntiä käy hienosti, käyntiin lähtee hyvin. Vaihde vapaalla kun painaa kaasua niin kiertää normaalisti..kakkosella alkaa nykimään ja hyytymään noin 3500 rpm kohdalla. Kolmosella noin 2500-3000rpm ja sama hyytyminen..nelosvaihteella ei pääse yli 2000 rpm kun hyytyminen alkaa.

Hyytyessä jos pitää kaasun pohjassa niin sammuksiin asti tukehtuu;) Eli kovemmilla kuormituksilla polttoaine loppuu, vaihdoin polttoaine suodattimen ja oireet katosivat viikoksi-kunnes taas palasivat.

Missä vika? ei kai se uusi polttoainesuodatin voi vielä olla tukossa, niinkuin ajattelin edellisen olleen..

Harri
FJDC Hallitus
Viestit: 131
Liittynyt: 02.06.2008. 17:48
Paikkakunta: Iittala

TD:n hyytyminen

Viesti Kirjoittaja Harri » 30.12.2009. 10:26

Onko kyseessä tuontiauto (nimenomaan Saksan tuonti) ?. Uskokaa tai älkää mutta Saksasta tuoduissa dieselkäyttöisissä on ollut yksilöitä, joissa polttoaineen seassa on ollut "levää", eräänlaista bakteerikasvustoa.

Levä limottaa tankkia ja sopivasti irrotessaan saattaa tukkia inhottavin oirein polttoainejärjestelmää. (Jopa se uusi suodatin saattaa tukkiutua heti uudestaan).

Tutun kaverin MB:iin vaihdettiin Veholla lähes kaikki ajoneuvon elektroniikkaan liittyvät osat ml. johtosarjoja (eikä maksanut paljon). Otin levän puheeksi ja ensin tietty naureskelivat kunnes totuus paljastui... Sitten alkoi kaverin ja Vehon välinen keskustelua kustannuksista ja turhaan tehdyistä töistä.
Harri

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.12.2009. 10:30

Leväkasvustoa voidaan poistaa kemiallisesti, esim Fortén Diesel Fuel Conditioner poistaa sitä!! Käyttö on helppoa, pullollinen silloin tällöin tankkiin (jos levää jo on, niin joutuu investoimaan useampaan pullolliseen kerralla)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

puttis
Viestit: 5
Liittynyt: 29.12.2009. 19:32
Paikkakunta:

tuonti on...

Viesti Kirjoittaja puttis » 30.12.2009. 14:24

Kyseessä todellakin saksasta joskus ruotsiin tuotu ja itse sitten ruotsista ostin. Tuntuu tosiaankin ennenkuulumattoman uskomattomalta, että leväkasvustoakin voi olla tällä tavoin, mutta jotain mystistä vian takana on kun perinteiset diaknoosit ei toimi: ilmavika -lähtee kuitenkin käyntiin, suutinvika-käy tasaisen nätisti tyhjäkäyntiä jne...

Onko tallaisen jeepin järjestelmässä siirtopumppu tankissa yms. kiinni vai pelkästään polttoaine pumppu? Tietääkö kukaan onko netissä jossain kaavioita/ohjelmia auton komponenteista? Jos koko polttoaine järjestelmä on likaa täynnä, niin suodattimenjalka ja pumppu/t + tankki ja letkut täytynee varmaankin uusia.

Mitenkä tuo leväkasvusto on muuten todettavissa? suodattimen ja jalan purkailin, eikä siellä ainakaan silmällä näkynyt mitään.

Hentsu
Viestit: 9
Liittynyt: 12.02.2009. 21:43
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Hentsu » 13.01.2010. 20:25

Tuo minun toisaalla pohtima cherokeen sammuiluongelma voisi olla juuri tuota leväongelmaa, kun kyseessä on myös saksan tuontiauto. Ja Forte auttaa.

puttis
Viestit: 5
Liittynyt: 29.12.2009. 19:32
Paikkakunta:

vika löytyi

Viesti Kirjoittaja puttis » 14.01.2010. 13:04

ei ollut tälllä kertaa levä aiheuttamassa käyntiongelmaa. Unohdin mainita, että oma autoni on ollut suomessa jo kolmatta vuotta ilman ongelmia ja kilometrejä on kertynyt, eli leväkasvusto olisi oireilut ehkä jo aiemmin -nyt varmaankin jo leväitiöt kuolleet suomen pakkasesa...

Mutta itse asiaan..naftasuodattimen ja pohjan välinen tiiviste vuoti ilmaa, eikä vuotoa edes saanut helposti kiristeltyä pois, piti tilata kaksikin erimekkistä suodatinta, ennenkuin löytyi valmistaja, jonka suodattimen kierteet kestivät kiristää riittävän kireälle, näytti olevan liian syvällä kierteet ja "nuljahti" aina kierteeltä ennen oikeaa tiukkuutta...

Auto kuitenkin lähti ilmavuodosta huolimatta hyvin käyntiin, kuormitettaessa vasta oireet alkoivat..nyt kuitenkin taas vie kuin "hullua tukasta". Taidan kuitekin kaikesta huolimatta huoltaa linjaston näillä mainituilla aineilla..on niistä kuitenkin niin paljon positiivista palautetta kuulunut .

Kiitos kaikille vastanneille ja ongelmaa pohtineille.

Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 16.01.2010. 23:11

Tuota Fortea kannattaa käyttää joka suodattimen vaihdon yhteydessä. Täytä suodatin Fortella ja käyntiin. Aineella on dieselpolttoaineen laatuluokitus eli voit ajaa vaikka pelkällä Fortella jos kukkaro kestää. Aine voitelee paremmin kuin kesälaaduin nafta ja putsaa. Kunnon puhdistus joka suodattimen vaihdon yhteydessä. Jos haluaa parantaa tehoa, niin toinen purkillinen samassa yhteydessä vajaaseen tankiin ja ajoa, kunnes aineen loppumisen varoitusvalo palaa.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 17.01.2010. 7:22

Ensimmäistä kertaa kuulen että jotain tämmöstäkin on olemassa, leväkasvi elää polttoaineessa!
Onko sitä bensatankeissakin? Minä ostin Ranskassa auton, jolla oli ikää muistaakseni 12 vuotta ja siinä oli juuri samanlainen vika. Bensansuodatin piti ostaa joka viikko uusi ja silloin epäilin että edellinen omistaja olisi kaatanut jotain törkyä kanisterinpohjalta tai ajanut ilman tankinkorkkia.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 17.01.2010. 14:21

Onhan tuota bensakoneisiinkin. En tiedä miten tuo levätilanne bensakoneissa on mutta putsaahan se muutenkin bensakoneen pa-kanavia, suuttimia yms. Kyllä ainakin itse käytän tuota fortea myös bensakoneissa. Dieselissä fortesta on vaan apua siinäkin mielessä koska dieselin osat voidellaan pitkälti polttoaineella jota ei tapahdu bensamoottoreissa.

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 22.04.2012. 15:18

Uudessa Vene-lehdessä (4/2012) on perusteellinen juttu tuosta tankeissa elävästä leväkasvustosta.
Ei sillä että Jeepit mitään veneitä olisivat mutta ihan perustiedon kannalta hyvää lukemista varsinkin jos joutuu vanhojen tuontiautojen kanssa tekemisiin.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

jeepillä55
Viestit: 25
Liittynyt: 29.12.2011. 13:50
Paikkakunta: Huutotöyry

Viesti Kirjoittaja jeepillä55 » 24.04.2012. 13:24

Oisko polttoaineen suodatin vaihtoa vailla, tai tankissa imusihti tukossa. Mulla oli tossa toisessa kulkineessa Opel Frontera bensa koneella talvella ongelma, kun tankkaus putkeen oli yläpuolelle ruostunut reikä, ja kaikki kura meni tankkiin. Tankki piti pudottaa alas ja pestä. Vian totesin kun suodattimelle tulevaan letkuun työnsin paine ilmaa, joka hetkeksi poisti tulpan, niin vähän aikaa pelitti, mut ei montaa kilsaa.
Vinski

Kirjoita vastaus