Ilmastoinnin täyttö vm 90 Jeeppiin ?
Ilmastoinnin täyttö vm 90 Jeeppiin ?
Kesä tulee ja olisi mukava saada ilmastointikin pelaamaan.
Tutkimusten jälkeen on Comanchen ilmastoinnin kylmäaine vähissä. Manuaaleja ja keskustelupalstoja lueskelemalla Jeepeissa on ollut ainakin R12 ja R134 aineita käytössä ja näitä ei liene hyvä sekoitella keskenään ?
Näitä vanhempia aineita ei taida edes saada mistään ?
Onko mitään tapaa selvittää mitä ainetta tällä hetkellä on kylmäaineena ?
Tutkimusten jälkeen on Comanchen ilmastoinnin kylmäaine vähissä. Manuaaleja ja keskustelupalstoja lueskelemalla Jeepeissa on ollut ainakin R12 ja R134 aineita käytössä ja näitä ei liene hyvä sekoitella keskenään ?
Näitä vanhempia aineita ei taida edes saada mistään ?
Onko mitään tapaa selvittää mitä ainetta tällä hetkellä on kylmäaineena ?
Mun tietääkseni asiansa osaava kemisti voi saada selville mitä kylmäainetta siellä virtaa. 
R12 evästä ei saa enää mistään (ehkä venäjältä tms..). R134 on nykyisin käytössä oleva kylmäaine autopuolella. noissa laitteistoissa on eri huoltoliittimet R12 on sellaiset pienemmät joissa on ulkokierre siinä liittimessä ja R134a kylmäaineessa on sellaiset isommat paineilma-tyyliset pikaliittimet.
Mikäli R12 järjestelmää muutetaan R134a puolelle niin kompurat toimii silläkin. Öljyissä on eroja kun R12 öljyt on mineraali ja 134 on synteettiset yleensä PAG46. Samoin 134 molekyylirakenne on pienempi joten vuotaa helpommin ulos.
Ohjeiden mukaan muutoksessa pitäisi ottaa jäljellä olevat R12 eväät talteen kun ovat ongelmajätettä ja järjestelmästä pitäisi vaihtaa kuivain ja poistaa putkistosta&kompurasta öljyt sekä samalla vaihtaa tiivisteet parempiin. Myös huoltoliittimiin saa kierrettävät adapterit jotka sitten jätetään paikalleen.
Halvempi versio on että järjestelmästä on kadonnut tai mystisesti katoaa entiset R12 eväät. Sitten vaan vaihtaa nuo uudemman mallin liittimet. Sitten kun lisää R134a sinne järjestelmään niin antaa olla entiset öljyt siellä järjestelmässä ja uudet kylmäaineet. Periaatteessa sinen pitäisi lisäillä öljyjä mutta tässä tapauksessa lisättävän öljyn pitäisi olla tuota vanhaa mineraalipohjaista kylmäaineöljyä jota en tiedä mistä löytyy.

R12 evästä ei saa enää mistään (ehkä venäjältä tms..). R134 on nykyisin käytössä oleva kylmäaine autopuolella. noissa laitteistoissa on eri huoltoliittimet R12 on sellaiset pienemmät joissa on ulkokierre siinä liittimessä ja R134a kylmäaineessa on sellaiset isommat paineilma-tyyliset pikaliittimet.
Mikäli R12 järjestelmää muutetaan R134a puolelle niin kompurat toimii silläkin. Öljyissä on eroja kun R12 öljyt on mineraali ja 134 on synteettiset yleensä PAG46. Samoin 134 molekyylirakenne on pienempi joten vuotaa helpommin ulos.
Ohjeiden mukaan muutoksessa pitäisi ottaa jäljellä olevat R12 eväät talteen kun ovat ongelmajätettä ja järjestelmästä pitäisi vaihtaa kuivain ja poistaa putkistosta&kompurasta öljyt sekä samalla vaihtaa tiivisteet parempiin. Myös huoltoliittimiin saa kierrettävät adapterit jotka sitten jätetään paikalleen.
Halvempi versio on että järjestelmästä on kadonnut tai mystisesti katoaa entiset R12 eväät. Sitten vaan vaihtaa nuo uudemman mallin liittimet. Sitten kun lisää R134a sinne järjestelmään niin antaa olla entiset öljyt siellä järjestelmässä ja uudet kylmäaineet. Periaatteessa sinen pitäisi lisäillä öljyjä mutta tässä tapauksessa lisättävän öljyn pitäisi olla tuota vanhaa mineraalipohjaista kylmäaineöljyä jota en tiedä mistä löytyy.
Muuten, tuon kylmäkoneen täyttäminen ainakin meitin viimekertasen täyttäjän mukaan ei luonaa ihan jokaselta koska liittimet/yms ovat erilaiset kuin nykyään. Kuitenkin kuorma-autoissa on samat liittimet kun 1990 Jeepissä joten mitenkään erityisen vaikeaa homma ei ole, pitää vaan löytyä toinen setti liittimiä.
Meillä ei ainakaan ole ollut ongelmia kylmäaineiden kanssa, en ees tiedä mitä tuolla pyörii ja onko niitä vaihdeltu vai vaan lisätty.
Meillä ei ainakaan ole ollut ongelmia kylmäaineiden kanssa, en ees tiedä mitä tuolla pyörii ja onko niitä vaihdeltu vai vaan lisätty.

2007 Grand Cherokee Overland CRD, 1970 AMC Hornet SST 2D 343cid, 1969 Rebel SST 2D Hardtop 360cid
Mein ex '88 XJ:ssä oli r134a:t sisällä. Muistaakseni tulipellissä oli tarra missä se kerrottiin.
Niin joo, r134a huoltoliitin on vähän samantyylinen kuin hytikkaliittimet, ja R12 liitin taas on ulkopuolisella kierteellä ja kartiolla.
R134a -> http://www.geiz-24.de/sites/default/fil ... /34496.jpg
Niin joo, r134a huoltoliitin on vähän samantyylinen kuin hytikkaliittimet, ja R12 liitin taas on ulkopuolisella kierteellä ja kartiolla.
R134a -> http://www.geiz-24.de/sites/default/fil ... /34496.jpg
Heikki
Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2
ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac
Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2
ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac
Mitäs toi kustantaa ja tehdäänkö "Pikahuollossa" odottaessa..?kozel kirjoitti:Meillä laitetaan uuden mallin huoltoliittimet samalla kun vaihdetaan 134 laitteistoon..

-Tosin en tiedä mitkä "mömmöt" Jeepissäni on...

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Linkin takaa kuva nykyisistä liittimistä, lienee alkuperäiset ?
Alumiini "kuoret" on kaiketi liittimien suojat ?
Täytyy tsekkaa mitä sisältä löytyy ?
http://kuvablogi.com/nayta/3499201/
Alumiini "kuoret" on kaiketi liittimien suojat ?
Täytyy tsekkaa mitä sisältä löytyy ?
http://kuvablogi.com/nayta/3499201/
Odottaessa voidaan heittää uutta ainetta sekaan sekä laittaa nuo uudet liittimet sinne. Ongelma on siinä kun järjestelmän tulisi olla tyhjä silloin kun laitteistoon vaihdetaan uudet liittimet. Joitakin poikkeuksia on mutta yleensä ei onnistu kaasut sisällä. Voidaan toki koettaa 
Hinnat riippuu paljon siitä miten paljon menee hommaan aikaa ja miten paljon tehdään. Halvin on jos vaan vaihdetaan uudet liittimet ja laitetaan kaasut järjestelmään. Se hinta on sitten miten helpossa paikassa liittimet ovat vaihtaa ja vaihdetaanko järjestelmän tiivisteet, öljyt, kuivain yms.. Ja mitkä mömmöt ovat järjestelmässä. Jos ei tietoa niin silloin oletamme aina sielä olevan R12 kylmäaineet...

Hinnat riippuu paljon siitä miten paljon menee hommaan aikaa ja miten paljon tehdään. Halvin on jos vaan vaihdetaan uudet liittimet ja laitetaan kaasut järjestelmään. Se hinta on sitten miten helpossa paikassa liittimet ovat vaihtaa ja vaihdetaanko järjestelmän tiivisteet, öljyt, kuivain yms.. Ja mitkä mömmöt ovat järjestelmässä. Jos ei tietoa niin silloin oletamme aina sielä olevan R12 kylmäaineet...
Kozel, mihin voi tulla "näytille", jos katsoisit pikaisesti mikä on Jeeppini tilanne..
-Noistakaan kun en mitään ymmärrä....

-Noistakaan kun en mitään ymmärrä....

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
kozel kirjoitti:Halvempi versio on että järjestelmästä on kadonnut tai mystisesti katoaa entiset R12 eväät. Sitten vaan vaihtaa nuo uudemman mallin liittimet.


Mites ihan normi ilmastointilaitteiden huollot yleensä, mulla on '98 Grandi jossa on tietysti uudemmat mömmöt, mutta alkoi viime kesänä tehdä kuumilla keleillä sitä että kestää hetken ennenkuin kylmää tulee (vaatii mm. koneelta kierroksia ja yleensä auton liikkeelle), välillä taas lämmintä - pätkii A/C:n kytkintä hitaassa ajossa esim. metsässä möyriessä tai ruuhkassa.
Olettaisin että aineet vähissä kun pätkii noin (paineet nousee liikaa ja pätkäisee viilennyksen -> puhaltaa kuumaa -> paineet laskee -> kylmennystä -> ....). Ei tietoa onko kuivain vaihdettu tai milloin on vaihdettu jos on, eli sekin lie kandeisi laittaa uusiksi. Teettekö huoltoja jos tilaa omat osat, tai saatteko hommattua oikeantyyppisen kuivaimen?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Luultavasti aineet vähissä ja kun kompura pumppaa eväät HI puolelle ni LO puolella loppuu eväät ja kompura odottelee että kylmäaineet valuu HI->LO puolelle.
Kyllä me noita voidaan jossain määrin tehdä omillakin osilla ja kyllä noita yleensä saadaan hommattua itsekkin.
Muutenkin noita Kylmäaineita katoaa noista järjestelmistä kun ei ne ikinä 100% tiiviitä ole. Teoriassa ainakin siellä kaikki kumiletkut esim. vuotaa aina. Nuo täyttöhuollothan suositellaan tehtäväksi 2v välein ja suomen oloissa ei varmaan olis haittaa jos tekee vuosittain. Kustannuskysymys se tietty on.
Kyllä me noita voidaan jossain määrin tehdä omillakin osilla ja kyllä noita yleensä saadaan hommattua itsekkin.
Muutenkin noita Kylmäaineita katoaa noista järjestelmistä kun ei ne ikinä 100% tiiviitä ole. Teoriassa ainakin siellä kaikki kumiletkut esim. vuotaa aina. Nuo täyttöhuollothan suositellaan tehtäväksi 2v välein ja suomen oloissa ei varmaan olis haittaa jos tekee vuosittain. Kustannuskysymys se tietty on.
Tälläinen tuli vastaan..
Korviketta R12 kaasulle
http://www.ahlsell.fi/upload/Kylm%c3%a4 ... TE0802.pdf
Korviketta R12 kaasulle
http://www.ahlsell.fi/upload/Kylm%c3%a4 ... TE0802.pdf