ÖLJYMITTARI

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

ÖLJYMITTARI

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.05.2011. 16:27

Ihan kaikille tuoreille Jeeppien omistajille tiedoksi:

se öljykannun kuvalla tai öljy (OIL) -tekstillä varustettu mittari siinä kojetaulussa (mittaristossa) EI kerro että öljyä on tarpeeksi, se kertoo ÖLJYNPAINEEN!!! Moottoritilassa, konepellin alla on, yleensä keltaisella päällä varustettuna ja ENGINE OIL tai ENGINE -tekstillä varustettu ÖLJYTIKKU!!! Siitä tarkistetaan moottoriöljyn määrä, se määrä ei mistään muualta selviä!! Jos mittari näyttää nollaa, taitaa olla jo myöhäistä tarkistaa tikusta mitään, loppu se on jo ja moottorivaurio tosi lähellä!!! Ja tarkistus suoritetaan käyttölämpimällä koneella, kone sammutettuna ja tikku ulos, kuivataan tikku paperiin/rättiin, työnnetään takaisin ja vedetään ulos ja koitetaan sitten arvioida, mitä se näyttää, yleensä se öljy on mustaa ja jommalla kummalla puolella se alempi märkä kohta on oikea (joskus voi olla että pitää kokeilla useampaan kertaan, ennenkuin tulos selviää). Mutta tärkeintä on että tikku kumminkin vielä kastuu, jos ei kastu, ÄLÄ KÄYNNISTÄ ENNENKUIN OLET LISÄNNYT ÖLJYÄ!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 27.05.2012. 8:36

ON tainnut joku tai useampikin, töpeksiä.
On se hienoa et Jamatti jaksaa kirjoitella apukoululaisille. Vaikka uusavuttomien tietämättömyydellä olisi työllistävä vaikutuskin.
Ei oo meikäläisellä paljon varaa naureskella muitten toppäilyille, näissä autotekniikka jutuissa ( vaikka mieli tekisikin :? ) viimeistään ite on täysin pihalla, sen vi..... tietokoneen kanssa.
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

rane
Viestit: 106
Liittynyt: 17.01.2009. 9:12
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja rane » 27.05.2012. 9:42

ZJ Limitedin infokeskukseen ilmestyvä teksti CHECK OIL LEVEL ja vuorotellen sen kanssa vilkkuva punainen neliö moottorin kohdalla varoittaa öljytason alenemisesta. Joskus vaikka kioskikäynnin jälkeen käynnistäessä viesti oli kuitenkin herkässä, koska öljy ei kerennyt valua öljypohjaan, tikussa raja oli hetken seisonnan jälkeen vielä OK. Puoli litraa riitti tason nousemiseksi ylämerkkiin. Loppuajasta en tikkua juuri nostellutkaan, lisäsin parin varoituksen jälkeen tuon puolikkaan.
Subaru Outback 2,5 AT -01
ex WJ 4.0 Laredo -00 Quadra Drive + some extra
ex ZJ 4.0 -93 LTD still going strong?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.05.2012. 9:35

rane kirjoitti:ZJ Limitedin infokeskukseen ilmestyvä teksti CHECK OIL LEVEL ja vuorotellen sen kanssa vilkkuva punainen neliö moottorin kohdalla varoittaa öljytason alenemisesta. Joskus vaikka kioskikäynnin jälkeen käynnistäessä viesti oli kuitenkin herkässä, koska öljy ei kerennyt valua öljypohjaan, tikussa raja oli hetken seisonnan jälkeen vielä OK. Puoli litraa riitti tason nousemiseksi ylämerkkiin. Loppuajasta en tikkua juuri nostellutkaan, lisäsin parin varoituksen jälkeen tuon puolikkaan.
Ja tuo varoitusjärjestelmä on erittäin vikaherkkä antamaan vääriä hälytyksiä, sen takia siitä luovuttiin aika nopeasti!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Hups72
Viestit: 31
Liittynyt: 05.07.2013. 16:06
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Hups72 » 18.07.2013. 8:59

Näyttää noi paineet olevan kylmällä moottorilla korkeemmalla kuin lämpimällä...

Eikö se mittari näytä mitenkään öljyn määrää sillä mulla ainakin vaihtelee viisarin näyttävät arvot ylä ja alamäessä !

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.07.2013. 10:02

Hups72 kirjoitti:Näyttää noi paineet olevan kylmällä moottorilla korkeemmalla kuin lämpimällä...

Eikö se mittari näytä mitenkään öljyn määrää sillä mulla ainakin vaihtelee viisarin näyttävät arvot ylä ja alamäessä !
No ei , se on vain painemittari!! Ei määrämittari!! Jos on eroja ylä- ja alamäissä, niin se johtuu jostain muusta syystä, auton asennosta (???) tai ....

Ja kaikissa muissakin autoissa paineet on kovemmat kylmänä kuin muukana, välykset moottorissa muuttuu ja öljyn lämpötila muuttuu ja mittaristokin lämpiää ja aiheuttaa näyttämäeroja...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jolli » 18.07.2013. 10:33

Ainakin omassa WJssä öljynpainemittari näyttää puolesta välistä vielä pykälän verran kovemmalle paineelle, öljyinä ollut 5w40 sekä 10w40.

Ja WJtä koskeva huomautus, jos öljynpainemittari jää nollille ja mittariin ilmestyy check gages-teksti, mutta käyntiääni jne ovat normaaleja (=öljynpainetta on riittävästi), on painekytkin viallinen, uusi sellainen löytyy Jamantin kautta!
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

Hups72
Viestit: 31
Liittynyt: 05.07.2013. 16:06
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Hups72 » 18.07.2013. 10:48

Asia selvä ! Se on painemittari...

Onko muilla ollut heittoa paineissa sen mittarin mukaan kun ajelee epätasaisessa maastossa tai jyrkissä mäissä ?
Tasasella mun mittari näyttää just puoleen väliin ja öljyä koneessa on maximit mittatikun mukaan...

hitsaa
Viestit: 51
Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
Paikkakunta: Stadi

ZJ öljynpainemittari

Viesti Kirjoittaja hitsaa » 18.07.2013. 12:16

Mitä sen mittarin pitäisi näyttää? Asteikolla on (muistaakseni) 0, 3 ja 5.4 mutta ei yksikköä.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ öljynpainemittari

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.07.2013. 13:35

hitsaa kirjoitti:Mitä sen mittarin pitäisi näyttää? Asteikolla on (muistaakseni) 0, 3 ja 5.4 mutta ei yksikköä.
Euromalleissa bareja ja USA-mallissa psi.
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

hitsaa
Viestit: 51
Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
Paikkakunta: Stadi

Re: ZJ öljynpainemittari

Viesti Kirjoittaja hitsaa » 18.07.2013. 14:52

JAMANT kirjoitti:
hitsaa kirjoitti:Mitä sen mittarin pitäisi näyttää? Asteikolla on (muistaakseni) 0, 3 ja 5.4 mutta ei yksikköä.
Euromalleissa bareja ja USA-mallissa psi.
Jees vaan mikä pitäisi olla lukeman, V8 mallissa?

Hups72
Viestit: 31
Liittynyt: 05.07.2013. 16:06
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Hups72 » 18.07.2013. 20:14

Johan August
04.10.2012, 23:03
Mikä on normaali öljynpaine Jeepin 5.2l kasissa?
Huomasin tuossa että oma 235tkm ajettu Grand Cherokee pudottaa paineen ainakin oman mittarin mukaan tyhjäkäynnillä lähes nollaan, kuumalla moottorilla. Kierroksilla paine on 2.5 bar luokkaa, Öljyinä Mobilin Delvac 10W-30.
Lieneekö hankalasti korjattava vika?
petroman
05.10.2012, 00:53
Vaihda öljylaatua. Vaikka 5w-40:een. Omassa 4litrasessa oli samaa häikkää..
Johan August
05.10.2012, 22:57
Onko öljyn tyypillä väliä?(synteettinen tai mineraali) entä merkillä, minkä valmistajan öljy olisi soveliasta vanhalle kasille?
petroman
06.10.2012, 00:24
Enpä häntä tiedä.. Itse yritin ajella 10w-30-ölpällä(mineraali) jonkin aikaa, ja varsinkin kesäkuumalla paineet lörpsähti aikas matalalle tyhjäkäynnillä.
Sitten sijoitin KingOils 5w-40-synteettiset halpisöljyt, ja kas kummaa: Paineet pysyy ja huomattavasti tasaisempana lämpötilasta/kierrosluvusta riippumatta.

Omassa koslassa 4.0ho-kuutonen siis..
Timo_L
06.10.2012, 00:45
Onhan se paskojen tai väärien öljyjen käyttö tietysti yksi keino saada öljynpainemittari näyttämään sopivia lukemia.. ei se kyllä mitään korjaa jos jotain on rikki ;)

5W-30 on sekä 4.0 että 5.2/ 5.9 Jeepin ruiskukoneisiin oikea öljy jokseenkin kaikissa normaaleissa täkäläisissä olosuhteissa (äärikylmä tai kuuma niin sitten voisi olla syytä vaihtaa muuhun). Jos pienellä viskositeetin muutoksella tulee isoja eroja öljynpaineeseen niin taitaa silloin olla joko koneremonttia, tai ainakin öljynpainemittarin anturin vaihtoa tiedossa.

Tosin eipä nämä niin ronkeleita ole öljyn suhteen. Täyssynteettisiä olen itse käyttänyt sekä nelilitraisessa että 5.9:ssä, on se kuitenkin jonkin sortin vakuutus kylmäkäynnistyksissä varsinkin. Jos ei ole varaa ostaa täyssynteettistä, niin ehkä kannattaa vaihtaa bensakrematorio 1.0 Nissan Micraan :D
vmt
06.10.2012, 01:34
Ei se kyllä haitaksi ole, jos se öljyn kuuman pään viskositeetti nyt sattuisikin olemaan 40. Tyhjäkäynnillä kun tuo öljynpaine ei ole speksien mukaankaan kuin alle 0,9 bar (ainakaan 4,0 H.O.:ssa), niin eipä paineet kummoiset ole, jos nyt kone sitten sattuukin olemaan jossain käyttötilanteessa normaalia käyntilämpötilaa kuumempana.

Vaikka nyt väärät öljyt sitten olisikin, niin halvat synteettiset 5W-40 on toimineet oikein hyvin ainakin tuossa nelilitraisessa. Tietty noin kovasti suositeltua öljyä jäykempi lisää kovasti bensankulutusta. :)
Timo_L
06.10.2012, 07:07
Juu ei se sinänsä iso ongelma ole juu, oli mulla joskus Castrolin 10W-40:ää keskellä talvea yhden öljynvaihtovälin kun oli sopiva purkinpohjallinen jäänyt.. ei se moottori siitä paukahtanut, öljynpaineet oli vähän korkeammalla :)

Edit: meinasin lähinnä sitä tuossa ekassa viestissä, että jos öljynpaineet on vaikkapa kuluneiden runkolaakereitten takia vähän alhaalla niin ei paksummilla öljyillä asiaa pitkäksi aikaa korjaa.
ahonkivi
06.10.2012, 10:58
-97 manuaalin mukaan minimi öljynpaine tyhjäkäynnillä (curb idle) on 6 psi (41,4 kPa).
Tietysti paksummilla oljyillä pitäisi olla enemmän.
Jos on epäilyksiä paineesta, kannattaa varmaan ihan mitata ne jollain luotettavalla mittarilla.
Johan August
07.10.2012, 12:19
Aikanaan kun tuon Jeepin hankin niin sain ohjeeksi että synteettinen oljy ja Jeep eivät sovi yhteen :eek:, miten lienee?
Gastrolin Magnatec 5W-40:stä käytän VW T4:ssa pitäisikö kokeilla sitä sitten, vai onko joku muu merkki soveliaampi?

Missäköhän tuo öljynpaine anturi sijaitsee tuossa 5.2:sessa?
ahonkivi
07.10.2012, 13:04
Kyllä siellä voi, ja taitaa olla jopa suositeltavaa käyttää synteettistä.
Paineanturi on jossain suodattimen yläpuolella.
Kyllä siellä voi tota 5W-40 käyttää, mutta valmistajan suositus on tosiaan 5W-30 tai 10W-30.
Ja niin kuin joku jo aiemmin sanoi, jos paineet on liian pienet oikealla öljyllä, niin paksumpi öljy ei ole mikään korjaus.
Timo_L
07.10.2012, 13:09
Aikanaan kun tuon Jeepin hankin niin sain ohjeeksi että synteettinen oljy ja Jeep eivät sovi yhteen :eek:, miten lienee?

Perustunee siihen, että jos sillä on koko elämänsä ajettu moniasteöljyillä ja koneeseen on kertynyt erinäköistä möhnää sisälle, niin täyssynteettisiin vaihdettaessa niiden putsausominaisuudet irrottaa kertymiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa ongelmia. Ei kuitenkaan ole muuten mitään järkeviä syitä miksei ko. moottoreissa voisi tai pitäisi käyttää täyssynteettisiä öljyjä.
Johan August
07.10.2012, 17:25
Jos tuohon nyt ensitöikseen vaihtaa synteettiset öljyt niin olisiko kone ensin syytä huudella Forten kanssa?
piippu
07.10.2012, 18:19
Kyllä siellä voi tota 5W-40 käyttää, mutta valmistajan suositus on tosiaan 5W-30 tai 10W-30.
Ja niin kuin joku jo aiemmin sanoi, jos paineet on liian pienet oikealla öljyllä, niin paksumpi öljy ei ole mikään korjaus.

Valmistajahan antaa alimman mahdollisen käytettävän öljylaadun, joten tottakai (mielestäni) voi käyttää tuota luokitusta "parempaa" öljyä! Siis jos kuumaapäätä parannetaan öljyssä, niin eihän siitä mitään haittaa ole, se vain kestää kuumia olosuhteita paremmin menettämättä voitelukykyä. Tärkeinhän tuossa on tuo kylmänpään 5W kohta, jolla turvataan kylmäkäynnistyksessäkin riittävä voitelu, minkä valmistaja on katsonut riittämättömäksi esim. 15W-30 tai yksiasteöljyillä.

Ja onhan se korjaus, jos paineet pysyy korkeammalla paksumpana kuumana olevalla öljyllä....siis jos paineet on vaikka 1bar kuumana, niin kertoohan se jo että hyvin suurella tod.näköisyydellä yläkertakin saa nauttia öljystä, jota taas ei saa lievemmällä öljyllä, kun karkaa jo runkolaakerista pois! (siis koneen väljyyttähän se ei korjaa....sen tekee vain seppä, mutta tekohengityksenä loistava konsti ;) )
Johan August
13.10.2012, 16:44
Nyt on koneessa Mobilin 5W-50. Fortea en löytänyt joten käytin CRC:n Motor Flushia. Öljynpaineet pysyvät nyt tyhjäkäynnillä vajaassa 2 bar:issa.
Pitänee tehdä seuraava öljynvaihto jo 5000km päästä jos tuo synteettinen irroittaa öljykanaviin kertynyttä moskaa.

hitsaa
Viestit: 51
Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
Paikkakunta: Stadi

Re: ZJ öljynpainemittari

Viesti Kirjoittaja hitsaa » 06.11.2013. 21:19

hitsaa kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
hitsaa kirjoitti:Mitä sen mittarin pitäisi näyttää? Asteikolla on (muistaakseni) 0, 3 ja 5.4 mutta ei yksikköä.
Euromalleissa bareja ja USA-mallissa psi.
Jees vaan mikä pitäisi olla lukeman, V8 mallissa?
Koskapa tästä ketjusta ei saa mitään selvää, vastaan itselleni:
- Tyhjäkäynti min 0.4 bar
- @ 3000 rpm max 2-5.5 bar
FSM 1996 5.2l v8 kirjoitti: OIL PUMP PRESSURE
The MINIMUM oil pump pressure is 41.4 kPa (6
psi) at curb idle. The MAXIMUM oil pump pressure
is 207-552 kPa (30-80 psi) at 3,000 RPM or more.
CAUTION: If oil pressure is ZERO at curb idle, DO
NOT run engine at 3,000 RPM.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 24.11.2013. 20:34

Omituisen pieniä paineita kavereilla... Mulla 5.2 koneessa kylmänä käynnistäessä painetta on "reilusti". En nyt muista mitä lukemia mittarissa on, mutta kun keskellä on 3bar, niin sitä menee kylmänä reilusti vielä lisää. Lämpimänä on sitten se 3bar tyhjäkäynnillä ja kierroksilla tietysti enemmän. Jos on oikein kuuma kone, niin sitten vähän vähemmän. Öljynä on Shell Helix Ultra 5W-40.

Jos alamäessä on vähemmän painetta, niin johtuu varmaankin siitä, ettei silloin tarvitse käyttää koneessa niin paljoa kierroksia kuin ylämäessä... :wink:
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 25.11.2013. 11:31

Siellä ne puolenvälin tietämillä pyörii minullakin ajossa, kylmällä koneella kovassa pakkasessa vähän enemmänkin. Lämmin kone ja tyhjäkäynnillä on muistaakseni n.2bar. Kyllähän tuo FSM:n minimilukemakin kait riittää, mutta on mielestäni aika vähän tyhjäkäynnillä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus