Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 01.04.2012. 13:32
Jep,vika(a ei) paikallistettu: puola ja tulpan johto...puolaa EI oltu vaihdettu silloin aikanaan...luin tuon edellisen omistajan säilyttämän huoltokuitin ja oli vaihdettu vaan tulpat ja johdot...pitäisköhän tuo puolakin varmuuden vuoksi vaihtaa (on nimittäin murjottu (sitäkin) ,sähköliitin kappaleina.mittausten perusteella olis kunnossa mutta mitäs kun sinne tulee se 20kV niin onko enää toimiva? Oli muuten joka pytyssä 8bar (1 sylinteri)puristuksia eli suht halvalla(ehkei sittenkään?)
tästä selvittiin.Menee tuo kaasuläppä ja oheistuotteet samalla kylpyyn kun ovatten irti(juu kylvyssä olivat ja puhdasta tuli

)
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä
Sakke2, muokattu yhteensä 25 kertaa
Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 20.04.2012. 18:06
Onko kenelläkään tietoa tuosta nokka-akselin asento-anturista? Mittailin sitä tuossa ja sain mielestäni aivan älyttömiä vastuslukemia...keskinasta ja reunimmainen n.3.8-4.8 MEGA ohmia, onko ollenkaan edes sinnepäin nuo vastusarvot...ei vaan starttaa??? seisoi 2 viikoa pihalla ja nyt vaihdoin puolan (turhaan???) eikä edes lupaa. Kävi ennen puolan vaihtoa kolmella ja nokesi uudet tulpat aika rajusti...ei ihan mutu-tuntumalla viitsisi ostaa uutta... akun kenkä oli irti... ainiin antoihan se vikakoodin että cylinder1 misfire ennenkuin alettiin mitään rassaamaan
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä
Sakke2, muokattu yhteensä 25 kertaa
Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 25.04.2012. 11:32
Vaihdettu nokka-akselin asentotunnistin ja ei edelleenkään käynnisty joten nyt se on korjaamolla....katsellaan (mukavaa vappua kaikille

,ollaan ihmisiksi...) Päivitystä vika-ongelmaan: ei tule sytytykselle pulssia eikä liioin ruiskuille,varovaisesti korjaamon kaveri vihjaisi että boxi rikki...tekevät huomenna varmistusmittaukset ja jos osottautuu loota vialliseski niin uusi tilaukseen (Autoksekus lohduttavasti kertoi toimitusajaksi 2-3kk...) Kerron taas lisää kun tiedän.

Joka pytystä puuttuu puristukset,kansi otettu irti karstaa aivan s***ti...kansi menee koeponnistukseen ja jos halki niin uusi tilalle (tulee ihan poskettoman kalliiksi!!!) huh huijakkaa

Kerron enää
laskun loppusumman kun tuo jeeppi saadaan kuntoon...huom! kaikki työt tehty merkkiliikkeessä!!! että saa esittää arvailuja

Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 04.05.2012. 17:56
poistettu...
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä
Sakke2, muokattu yhteensä 26 kertaa
Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 10.06.2012. 23:01
No,auto tuli korjaamolta n. 1kk siitä kun se vietiin...syy ettei käynnistynyt oli viallinen kaasuläpän anturi. Nyt pätkii ja paukkuu kiihdytettäessä ! perjantaina kävin näyttämässä vikakoodeja huollossa ja löysivät P2074 =
2.4L - MAP/TPS Correlation.=vapaa suomennos: map ja tps-anturien keskinäinen säätösuhde poskellaan??? (manuaali antaa tuolle koodille viallisen tps-anturin,viallisen map-anturin tai ison alipainevuodon,tosin auto ei kävisi tyhjäkäynnilläkään...ja vika esiintyy satunnaisesti lämpimällä kelillä ei talvisin) Tuosta on oikein tullut Chrysleriltä Servicebulletin (jo vuonna 2008) ja meinasin näyttää ko.lapun maanantaina korjaamolla. Korjauksena on ohjausboksin päivitys ja korjaamo saapi maksimissaan velottaa ½h heidän taksastaan ISO virma maksaa ilmeisesti loput (kuulin kyllä että olisivat ihan ilman veloitusta korjanneet). Alkaa pikuhiljaa käpy kärähtämään (ko.vika oli esiintynyt jo viime kesänä mutta lievempänä...) Kone käy kyllä kansiremontin jäljiltä ihan sukkasillaan,ei vapise eikä tutise

.Oheen en voi valitettavasti laittaa ko.lappusta noiden kaikenmaailman legacytermien takia

Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 10.06.2012. 23:05
Eiköhän tämä tällä erää ala taas riittämään...toivottelen jo etukäteen hyvää juhannusta! Olkaa varovaisia vesillä!!!!
Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali
-
kozel
- Viestit: 1315
- Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja kozel » 11.06.2012. 12:26
Voihan se suutin kuseksia urakalla sinne. Kylmänä käy se pytty rikkaammalla ok mutta kun alkaa lämpenemään niin ei syty enää pytyssä ja voi putkessa paukutella sitten kun bensa etenee sinnepäin. Se kun ei välttämättä syty vaikka bensaa ja ilmaa sekä kipinän saa vaan bensa/ilma suhde pitää olla edes sinnepäin..
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 15.07.2012. 10:01
No,nythän tuohon katiskaan on vaihdettu MAP,TPS,Nokka-akselin asentoanturi ja puola sekä tulpanjohdot, vika vaan on ja pysyy...yksi epäilys olisi tuohon IAC-valven suuntaan (eli asiaan vihkiytymätömille: IAC= Idle Air Control =tyhjäkäynnin säätö moottori MAP= Manifold Absolute Pressure = imusarjan alipaine TPS= Throttle Position Sensor = Kaasuläpän asento anturi) Tuossa lueskelin AMERIIKAN voorumia ja siellä oli juttua tuosta venttiilin kiukuttelusta,sekun puuhastelee muulloinkin kuin vaan tyhjäkäynnillä esim. ilmastoinnin ollessa päällä korjaa tasakaasulla ajettaessa kompuran aiheuttamaa nykäisyä ja nopeasti kaasua nostettaessa huolehtii ettei moottori sammahda sekä tietysti nornaalin tyhjäkäynnin ylläpito ja säätö . Voisi olla mahdollisesti niin että tuo ko. venttiili jumittaa jossain epämääräisessä vaiheessa ja antaa moottorille "lisäilmaa" ohi kaasuläpän ja siitä johtuisi tuo suhteen sekoaminen...tiedä häntä. Tuohon on tehty muuten jo ko. ohjausboksin päivitys,sen huomaa boksin kupeessa olevasta tarrasta joka on liimattu vanhan päälle ja siinä maininta "software update...päläpälä" Ai että kun on kivaa omistaa Jeeppi...p*r**le!
Kohta varmaan vaihtolistalla IAC ja tietokone,lambdat ja lopuksi kaikki etu ja takapuskurin väliltä...

palanu tuohta sen verran että köyhät kyykkyyn

. Ei korjaannu vika ei,käyty kaikki mahdolliset liittimet läpi ja putsattu,ulkoilman lämpötila näyttää vaikuttavan vikaan oleellisesti eli alle +20 pelaa kohtuu hyvin yli +20 alkaa kiukuttelu mutta vasta kun olet erehtynyt sammuttamaan moottorin kuumana ja käynnistät sen ennekuin on kerinnyt jäähtymään kunnolla,sitten mennään hetki hyvin ja sitten alkaakin kengurunloikka ja virta-avainleikki,virrat pois ja startti saattaa toimia kilometrin tai kaksi ja sama uudelleen... MÄ OLEN NIIIIN LOPPU! Kuka saakelin pöllö keksi laittaa Jeeppiin tollasen romu-moottorin? Veikkaan että se vee-6 toimii 110% paremmin???
Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 26.07.2012. 10:44
Kävin -taas- vaihteeksi merkkihuollossa,nyt kuulemma laitetaan autoon kiinni starMOBILE-loggeri ja katsellaan mitä ko. masiina antaa ulos oikuttelun jälkeen...tosin loggeria voipi joutua odottelemaan tovin kun niitä ei vissiin ole kuin maahantuojalla ja silläkin vain muutama....vai onko jollakulla "tallin nurkassa" tuollaista????
Hyvä siitä vielä tulee...(etenkin kun autoliike tarjosi tuosta jotain naurettavan ja säälittävän väliltä) Olen kohta lukenut workshop manualin 10-kertaa läpi...ja sivuja on yli tuhat

Ja itseäni olen patistanut pellin alle kurkkimaan manuaalin opastamiin paikkoihin...Olen kohta Jeep Liberty/Cherokee-expertti

Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 02.08.2012. 12:10
Sakke2 kirjoitti:Kävin -taas- vaihteeksi merkkihuollossa,nyt kuulemma laitetaan autoon kiinni starMOBILE-loggeri ja katsellaan mitä ko. masiina antaa ulos oikuttelun jälkeen...tosin loggeria voipi joutua odottelemaan tovin kun niitä ei vissiin ole kuin maahantuojalla ja silläkin vain muutama....vai onko jollakulla "tallin nurkassa" tuollaista????
Hyvä siitä vielä tulee...(etenkin kun autoliike tarjosi tuosta jotain naurettavan ja säälittävän väliltä) Olen kohta lukenut workshop manualin 10-kertaa läpi...ja sivuja on yli tuhat

Ja itseäni olen patistanut pellin alle kurkkimaan manuaalin opastamiin paikkoihin...Olen kohta Jeep Liberty/Cherokee-expertti

Ja taas korjaamolle...nyt laitetaan kaiketi uutta dataa boxiin...tuossa kun oli lämpösempiä (yli24c) niin tuntui ettei kone olisi käynyt kaikilla sylintereillä täydellisesti (semmoinen ovela putputus...)ja vikavalo loimotteli aika tiheään,nyt kun on viileämpää niin johan toimii nätisti. vikakoodi on edelleen P2074...tuo koodi on varsin mystinen,olen lueskellut ko.vikakoodista muutamalta muilta foorumeilta niin mysteeri tuntuu olevan. On jossain jopa mainittu että ko.vikaan ei olisi korjausta...
Jotenkin minulla osittain ovat epäilykset kääntyneet takaisin tuohon TODELLA halpaan puolaan ja tulpanjohtoihin...kun halpa ja hyvä ei edelleenkään mahdu samaan pakettiin...

Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali
-
kozel
- Viestit: 1315
- Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja kozel » 03.08.2012. 23:43
Tuli vaan mieleen kun tuo temppuilee noiden lämpötilojen kanssa niin onkohan tuosta seurattu lämpötila-anturin antamaa tietoa/vaihdettu anturia? Tuohan on aika merkittävä anturi noin seoksen kannalta. Tosiaan noissa on ollu eri merkeissä vikaa että anturi näyttää pieleen eikä anna vikakoodia vaan se sitten ilmenee eri oireina riippuen koneesta.
Muutenkin nuo aikaisemmin mainitsemani anturit.
Tuppaa olee kulutustavaraa ainakin seuraavat anturit (onhan noita muitakin mutta nämä nyt tuli mieleen noista seokseen vaikuttavia)
-Ilmamassamittari
-Lamda
-Lämpötila-anturi
-MAP-anturi (tämä on taidettu nyt vaihtaa)
Ja itseäni lainaten
"Noita antureita kun hajoaa ilman että antavat mitään vikakoodia. Ja esim. ilmamassamittari hajosi kerran niin että itse anturi pelasi mutta passatissa menee lamdan lämmitys sen anturin kautta ja se osa ei toiminu oikein."
Tuossa passatissa oli taasen että kylmänä kone napsahteli kuten moottori jäähtyessään mutta huomattavasti kovempana. Kone lämpeni hetken ja oire katosi. VW-auto tuumasi että on tyyppivika kun ei ole mitään vikakoodeja. Kuitenkin syypää oli tuo MAF = Ilmamassamittari joka näytti arvot ihan oikein mutta jonka kautta lamdan lämmitys meni ja se ei toiminu. Lamda siis kylmänä hilasi arvon tappiin ja sitten arvo tipahti nollaan ja lähti nousemaan taas. Oire katosi sitten samantien kun se lamda lämpeni.
Sitten noissa antureissa voi olla noita imuilmaa seuraavia lämpöantureita esim MAF ja MAP anturissa. Lämpöanturit on myös siitä ovelia hajoamaan että se voi olla esim. jos katsellaan -30 -> +90c väliä että se toimii muuten normaalisti mutta se voi yllättäen valehdella 0 -> +10c välillä vaikka 20c eli jos tod. on +5c niin moottori voi luulla että lämpötila on +25c ja anturin toiminta palautuu normaaliksi kun tod. putoaa alle 0 tai menee yli +10c
Eli ei aina kannata tarttua siihen moottorin ilmoittamaan vikakoodiin koska se on vaan oire jonka voi joku muu vika aiheuttaa.
kozel@ircnet
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 15.08.2012. 22:54
Olen tullut kanssasi samaan tulokseen,nämä nykyajan vehkeet kun alkavat olemaan jo turhan monimutkaisia ja vikadiasnostiikka antaa mitäsattuu-tietoja kun ei oikein tiedetä mitä ja milloin.No ilmamassa mittariahan tuossa ei edes ole...imuilman lämpötila,moottorin lämpötila,lambda.kaasuläpän asento,imusarjan alipaine ja kierrosluku, noilla mnnään tossa koneessa niin ja ulkoilman lämpötila (sitä mitataan erikseen jostain kumman syystä? liittyisiköhän ilmastoinnin kompuran ohjaukseen...)
Alkaa olemaan vitsit vähissä merkkikorjaamollakin: Päivittivät toissapäivänä ohjausboksin softan,seuraus: vika on edelleen olemassa,tosin itse hiukan tutkin asiaa kun kone alkoi nykimään niin en sammuttanutkaan vaan ajella nilkuttelin kotiin ja kotipihalla sitten konekoppa auki ja annoin koneelle kierroksia vapaalla paikallaanollessa ja kas! kun antoi kaasua niin kierrokset nousivat n.2000 ja sitten alkoi röpötys!!!eikä meinannut siitä enää nousta... päästin kaasun niin tyhjäkäynti ok. Toistin saman useaan kertaan ja sama oire...tuntuu kuin jokin pytty/pytyt olisivat poissa pelistä.Noh,sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen niin vika oli kadonnut...merkillistä? Huomenna soitan taas ties kuinka monennen kerran ko. korjaamoon ja aletaan miettimään seuraavaa liikettä,että olisiko nyt aika laittaa kiinni se StarMobile-dataloggeri vai jatketaanko osanvaihtorulianssia...Ovat kyllä todella sitkeästi mukana tässä vianhakutouhussa!!!! Nostan hattua!!! Aluksi tuo temppuilu sai sapen kiehumaan,mutta nyt olen jo itsekin todella kiinnostunut mikä tuon vian aiheuttaa....Ajossa tuo vika aiheuttaa mielenkiintoisia efektejä etenkin liikennevaloissa...menee,ei mene,menee....
Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 16.08.2012. 15:28
Ottavat ensi tiistaina imusarjan irti ja tutkivat olisiko siellä mahd. vuoto...kone oikutteli sopivasti kun vein auton korjaamolle ja korjaaja otti heti auton ja laittoi testerin kiinni ja katsoi kaikki lämpötila-arvot antureilta ja kaasuläpän asentoanturin,sekä lambda-antureiden arvot. Ilmeisesti imusarjan alipaine-anturi antoi jotain kummallisia arvoja koska imusarjaa aletaan irroittamaan (alipaine-anturi on myös vaihdettu!)Ja syy tuohon avainkikkailun auttamiseen on se että moottori menee jonkinsortin hätä-modeen vian ilmaantuessa eli ohjainyksikkö antaa piupaut noille tiettyjen anturien arvoille. Tuo imusarjahommeli menee ilmeisesti takuun piikkiin kun ko.liike teki tuohon aikaisemmin tänävuonna kansirempan
Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali
-
kozel
- Viestit: 1315
- Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja kozel » 16.08.2012. 23:33
Sakke2 kirjoitti:Ja syy tuohon avainkikkailun auttamiseen on se että moottori menee jonkinsortin hätä-modeen vian ilmaantuessa eli ohjainyksikkö antaa piupaut noille tiettyjen anturien arvoille.
Joo autot tuppaa menee ns. Limp-mode tilaan että kone olettaa arvoille jotkut perusarvot ja auto liikkuu mutta tehot katoaa. Näin saadaan auto siirrettyä liikenteestä sivuun.
Niin ja jos anturi näyttää pieleen vaikka on uusi anturi niin vika voi olla myös johtosarjassa tai jopa moottorin ohjauksessa. Varsinkin noita sähkösiä kaasuläpän ohjauksia on joissain merkeissä kärähdelly useampiakin.
Sitten noissa sähkövioissa on sekin hauskuus että vaikka vika ilmaantuu johonkin kohtaan viittaamaan niin syy voi olla ihan toisaalla.
niin ja tuli ihan mieleen että onko tuosta mitattu päästöt kun oireet esillä että heittääkö laihalle vai rikkaalle. Niin ja bensanpaineet?
tiedä sitten miten noissa suutinvikoja. Yhdes pösös oli suutinvika siellä käämissä. Ei mitään vikakoodeja siltä osin mutta kun käyntihäiriöt alkovat niin tuli vaan sytytyskatkoksia ja puolan ohjaus meni ihan oudoksi. Lopulta syyllinen oli suutin jonka käämi oli vialla niin että diagnostiikan puolelta se toimi ja se napsukin kylmänä. Kuitenkin kuumana se alko reistaamaan ja lopulta auto kävi vain kolmella ja jäähdyttyään toimi taas normaalisti.. Kuitenkin viallinen suutin näytti kaikki oireet ja vikakoodit moottorin sytytyksen puolelle.
kozel@ircnet
-
Sakke2
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22.05.2011. 7:03
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Sakke2 » 03.09.2012. 8:33
Imusarja oli ok,ottivat kokeeksi tuon tankin huohotusventtiilin pois käytöstä (siis imusarjan alipaine lähtöön tulppa ja ajoon) Nyt tuntuisi toimivan? Ko.venttiilihän hoitaa polttoainetankkiin alipaineen ja samalla myös alipaineen "huurupönttöön",toi venttiili on siinämielessä erikoinen että sitä ohjataan auki moottorin imutahtien mukaan. Eli melkoinen pärinä käy kovilla kierroksilla,tuo venttiili lähtee mukaan vasta kun moottori on saavuttanut käyntilämpötilan kylmästä tai tietyn ajan kuumakäynnistyksen jälkeen ja vielä sekin että tuota alipainetta kytätään tankissa olevalla alipaine-anturilla joka antaa ohjausyksikölle käskyn jos alipaine alkaa häviämään niin silloin aletaan venttiiliä avaamaan. Tuolle venttiilille on osanumero 52090 419AA (Mopar nro) ja anturille osanro.
4891525 AB . Toimii
näköjään ohitettunakin mutta tankin huurunpoisto ei vaan toimi,joten on odotettavissa että nokkaan saattaa tulla hiukka bensankäryä sillointällöin. Tutkin tuota tankin "kaasunvaihtoa" ihan muutenkin ja totesin sen melko monimutkaiseksi hässäkäksi (tuntuu hiukan suunnittelumokalta joka on sitten korjattu kiireenvilkkaa tuollaisella kyhäelmällä),ei ihme jos jonkin osan pettäessä alkaa moottori kenkkuilemaan (saa alipainevuodon seurauksena liikaa ilmaa). Ilmeisesti tässä minun tapauksessani tuo venttiili alkaa jumiutumaan lämmetessään ja jää auki jatkuvasti jolloin syntyy "alipainevuoto" minkä MAP-sensori havaitsee, yrittää korjata tilannetta ensin sorvaamalla ennakot ja ruiskutuksen vastaamaan tilannetta mutta siitä seuraa tilanne jossa kone käy liian rikkaalla/laihalla ja sytytys on pois "sallitulta" alueelta,tästä tulee surauksena aivan sekaisin oleva alipaine,sytytys,ruiskutus-sekasorto joka aiheutaa nykimisen ja vielä sytyttää moottorin vika-valon. Mutta en nyt ala taas liikoja ilakoimaan. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus vaihtaa tuo venttiili ja katsoa mitä tapahtuu.Mulla oli aikaisemmin GMC sportside ja siinä tuo huurupönttö oli toteutetu paljon fiksumin,oli pönttö johon tuli imusarjasta putki (jossa oli jonkin sortin kuristus)ja toinen putki meni tankkiin ja thats it hyvin pelas! Ei ollu mitään venttiileitä yms. härpäkkeitä
Jeep Liberty "Pommi"Sport (-05 oikeasti)-07,2.4 bensa ja 6-lovinen
manuaali