-00 4.7 sanoi klonk...Rempasta koneenvaihtoon 00->07 4.7
-00 4.7 sanoi klonk...Rempasta koneenvaihtoon 00->07 4.7
Nyt sanoi sitten ilmeisesti joku nostajista sopparin irti. Ensin kuului lievää tikitystä alakerran puolelta, joka sitten siirtyi kovemmaksi kolkotukseksi venttiilikopan puolelle, nopeasti kuunneltuna 8-sylinterin kohdalla, eli edestäpäin katsottuna moottorin vasemmanpuoleisen ryhmän viimeinen sylinteri.
Koneeseen tehty edellisen omistajan toimesta joulukuussa toisen puolen kansiremontti, jossa vaihdettu mm. 7-pytyn imuventtiili ja samalla tietenkin kaikki muut asiaankuuluvat kansityöt mukaanlukien...
Ilmeisesti nyt kannattaa lähteä liikkeelle venttiilikopan irroittamisesta ja sitäkautta alkaa ihmettelemään mitä on tapahtunut.... Oma epäilyis menee nostajaan/keinuvipuun??? Kangen laakerikaan ei ole kyl poissuljettu,mut epäilen vahvasti,koska kolkottava ääni tulee selkeästi venttiilikopasta.
BTW. Koneella ajettu 220tkm ja öljyinä nyt 5-30 Castrol...
Koneeseen tehty edellisen omistajan toimesta joulukuussa toisen puolen kansiremontti, jossa vaihdettu mm. 7-pytyn imuventtiili ja samalla tietenkin kaikki muut asiaankuuluvat kansityöt mukaanlukien...
Ilmeisesti nyt kannattaa lähteä liikkeelle venttiilikopan irroittamisesta ja sitäkautta alkaa ihmettelemään mitä on tapahtunut.... Oma epäilyis menee nostajaan/keinuvipuun??? Kangen laakerikaan ei ole kyl poissuljettu,mut epäilen vahvasti,koska kolkottava ääni tulee selkeästi venttiilikopasta.
BTW. Koneella ajettu 220tkm ja öljyinä nyt 5-30 Castrol...
Viimeksi muokannut 3 päivämäärä kolehte, muokattu yhteensä 14 kertaa
vaimon kauppakassina ja hevoskopin veturina Grand Cherokee -00 4.7 LTD (-07 motilla), itse ajan kevytkuormurilla...
en ole tosiaan päivittänyt tänne mitä viimeksi tapahtui.
Tosiaan kasipytyn kangen laakeriliuskat oli kaput, samoin vitosen laakerit olivat hyvin kuluneet...
Laakeroitiin hätpikaa kaikki kanget ja ei sitten avattu kantta sen suuremmin ja katsottu olisiko venat saaneet kipeätä laareririkon seurauksena. Vahva olettamus oli,että ei siellä mitää ole käynyt.
Auto on kohtuu vähäisessä ajossa ja hyvinhän se pelaskin muutaman sata km ja sitten tuli taas pieni nakuttava ääni koneeseen kun nosti kierroksia, tyhjäkäynnillä ei ääntänyt, myös ajossa ei kuulunut ellei osannut oikein kuunnella. Vaimo tuskin tätä ääntä koskaan olisi edes kuullut.
Tässäkohtaa ajettelin mennä pajalle ihmettelemään, MUTTA, reippaampi kiihdytys risteyksestä, kierrokset +4000 värinät koneesta ja valkoiset savut putkesta... Siitä hinurilla pajalle ja testeriin. Vikakoodia kampuran asentotunnistimesta, ei muuta. Kasipytyn tulppa öljyssä. Ohivuotomittarilla myös tutkittiin ja pientä vuotoa sieltä kyllä löytyi...
Nyt puretaan sit se toinen kansi mitä viimeksi ei ollut avattu... Tehdään tälläkertaa hommat kunnolla,notta päästään TOIVOTTAVASTI pitkään ilman suurempia tekniikkamurheita...
Mitä enemmän tähän Moparin pataan perehtyy, sen enemmän siitä paljastuu muutamia lapsuuksia. Onneksi osia on ja saa sopuhintaan kotimaasta ja Ebaystä vähän kauempaa
Tosiaan kasipytyn kangen laakeriliuskat oli kaput, samoin vitosen laakerit olivat hyvin kuluneet...
Laakeroitiin hätpikaa kaikki kanget ja ei sitten avattu kantta sen suuremmin ja katsottu olisiko venat saaneet kipeätä laareririkon seurauksena. Vahva olettamus oli,että ei siellä mitää ole käynyt.
Auto on kohtuu vähäisessä ajossa ja hyvinhän se pelaskin muutaman sata km ja sitten tuli taas pieni nakuttava ääni koneeseen kun nosti kierroksia, tyhjäkäynnillä ei ääntänyt, myös ajossa ei kuulunut ellei osannut oikein kuunnella. Vaimo tuskin tätä ääntä koskaan olisi edes kuullut.
Tässäkohtaa ajettelin mennä pajalle ihmettelemään, MUTTA, reippaampi kiihdytys risteyksestä, kierrokset +4000 värinät koneesta ja valkoiset savut putkesta... Siitä hinurilla pajalle ja testeriin. Vikakoodia kampuran asentotunnistimesta, ei muuta. Kasipytyn tulppa öljyssä. Ohivuotomittarilla myös tutkittiin ja pientä vuotoa sieltä kyllä löytyi...
Nyt puretaan sit se toinen kansi mitä viimeksi ei ollut avattu... Tehdään tälläkertaa hommat kunnolla,notta päästään TOIVOTTAVASTI pitkään ilman suurempia tekniikkamurheita...

Mitä enemmän tähän Moparin pataan perehtyy, sen enemmän siitä paljastuu muutamia lapsuuksia. Onneksi osia on ja saa sopuhintaan kotimaasta ja Ebaystä vähän kauempaa

vaimon kauppakassina ja hevoskopin veturina Grand Cherokee -00 4.7 LTD (-07 motilla), itse ajan kevytkuormurilla...
Nyt on sit mäntä poikittain pytyssä, pytty mukavasti naarmuilla,kampura varmasti mutkalla kangesta nyt puhumattakaan, kannessa jäljet yms...ja sitten läks "uusi" kone tilaukseen, tämänkertaiset tuhot olivat jo senverran mittavia,että tulee halvimmaksi ja helpoimmaksi tilata jenkeistä "tehdaskunnostettu" kone. 4.7 Moparia näkyy olevan aika hyvä kattaus ebäyssä...
Kuitenkin mieluiten otan tälläisen "tehdaskunnostetun" ajamattoman koneen,kun lähempää +100tkm ajetun purkukoneen.
Alan selvittelemään kokonaishintaa koneen rahtaamiselle Jenkeistä, sithän se selvitää mikä on kustannustehokkain ratkaisu...
Kuitenkin mieluiten otan tälläisen "tehdaskunnostetun" ajamattoman koneen,kun lähempää +100tkm ajetun purkukoneen.
Alan selvittelemään kokonaishintaa koneen rahtaamiselle Jenkeistä, sithän se selvitää mikä on kustannustehokkain ratkaisu...
vaimon kauppakassina ja hevoskopin veturina Grand Cherokee -00 4.7 LTD (-07 motilla), itse ajan kevytkuormurilla...
No jo on pahasti paukannut...? 

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
juu, aikalailla moro tuo motti... Jäähän siitä tosin vielä paljon käyttökelpoistakin osaa. Kaikki apulaitteet, tietokone yms...
Tarjolla ja tulossa olisi -07 Dodgesta 4.7 Flexifuel pata. Paripäivää on tullut tutkittua asiaa,notta saako tuon istutettua "suoraan" keulalle.
Seuraavat asiat on tullut jo huomattua. 4.7 Moottorihan pitäis olla ns. muuttumaton 99-07 MUTTA onhan näissä nyt yksi pieni,mutta erittäin ratkaiseva eroavaisuus.
Vanha 99-02??? vuoden kone on ns.16-hampaisella kampuran tunnistinlevyllä, tästä uudemmat on 32-hampaisia, jotain poikkeuksiakin on... Eli, moottorin vaihto 16-32 hampaiseen ei käykkään ihan suoraan, vaan joutuu tekemään seuraavat muutokset.
-Joko otetaan uudemmasta moottori täydellisenä johtosarjoineen ja ohjainyksikköineen ja isketään kiinni. Jenkkifoorumien mukaan pitäisi toimia. Edellytää lisäksi ainakin avainten uudelleen koodauksen tietokoneen vaihdon myötä...
-Tai vaihdetaan uudempaan 32 hampaiseen vanhemmasta koneesta 16 hampainen tunnistinlevy ja asentotunnistin, tällöin toimii vanhalla tietokoneella kuten ennenkin. Tämä edellyttää kampiakselin irroittamisen.
99-00 vaihdelaatikko on 45RFE ja uudemmissa 545RFE. Tästä selvitään ohjelmistopäivityksellä. Myös -07 PCM (ecu) sisältää päivitetyn ohjelman.
Nyt olisi tosiaan tarkoitus laittaa tuo "täydellinen" -07 kone keulalle kaikkine apulaitteineen,johtosarjoineen,antureineen ja tietokoneineen. Öljypohjan ainakin joudumme swappaamaan vanhasta koneesta.
-07 kone apulaitteineen ja sähköineen on peräisin Dodge Dakotasta
Luulisi toimivan...vai toimiiko??? Kokeillaan keksiä kaikki mahdolliset ongelmat ennenkuin aletaan tosissaan hommiin...
Tarjolla ja tulossa olisi -07 Dodgesta 4.7 Flexifuel pata. Paripäivää on tullut tutkittua asiaa,notta saako tuon istutettua "suoraan" keulalle.
Seuraavat asiat on tullut jo huomattua. 4.7 Moottorihan pitäis olla ns. muuttumaton 99-07 MUTTA onhan näissä nyt yksi pieni,mutta erittäin ratkaiseva eroavaisuus.
Vanha 99-02??? vuoden kone on ns.16-hampaisella kampuran tunnistinlevyllä, tästä uudemmat on 32-hampaisia, jotain poikkeuksiakin on... Eli, moottorin vaihto 16-32 hampaiseen ei käykkään ihan suoraan, vaan joutuu tekemään seuraavat muutokset.
-Joko otetaan uudemmasta moottori täydellisenä johtosarjoineen ja ohjainyksikköineen ja isketään kiinni. Jenkkifoorumien mukaan pitäisi toimia. Edellytää lisäksi ainakin avainten uudelleen koodauksen tietokoneen vaihdon myötä...
-Tai vaihdetaan uudempaan 32 hampaiseen vanhemmasta koneesta 16 hampainen tunnistinlevy ja asentotunnistin, tällöin toimii vanhalla tietokoneella kuten ennenkin. Tämä edellyttää kampiakselin irroittamisen.
99-00 vaihdelaatikko on 45RFE ja uudemmissa 545RFE. Tästä selvitään ohjelmistopäivityksellä. Myös -07 PCM (ecu) sisältää päivitetyn ohjelman.
Nyt olisi tosiaan tarkoitus laittaa tuo "täydellinen" -07 kone keulalle kaikkine apulaitteineen,johtosarjoineen,antureineen ja tietokoneineen. Öljypohjan ainakin joudumme swappaamaan vanhasta koneesta.
-07 kone apulaitteineen ja sähköineen on peräisin Dodge Dakotasta
Luulisi toimivan...vai toimiiko??? Kokeillaan keksiä kaikki mahdolliset ongelmat ennenkuin aletaan tosissaan hommiin...
vaimon kauppakassina ja hevoskopin veturina Grand Cherokee -00 4.7 LTD (-07 motilla), itse ajan kevytkuormurilla...
taas tuli käytettyä jokusia tunteja selvitystyöhön.
Eli, jos olet vaihtamassa vanhalla moottorinohjauksella 16 hampaisella (jtech) kampuran+nokan tunnistinlevyllä olevan koneen uudempaan 32 hampaiseen (ngc), joudut tekemään seuraavan muutoksen.
Muutos on varsin simppeli,mut teettää hieman työtä... Uudempaan koneeseen on vaihdettava vanhan tunnistinlevyt. Tällöin moottori toimii normaalisti auton omalla moottorinohjauksella kuten ennenkin. Tämä edellyttää kampiakselin irroittamisen koneesta, levy on pulteilla kiinni kampuran päässä ja on helposti irroitettavissa,kunhan vaan saa kampuran irti... Nokka-akselin osalta homma on paljon simppelimpi.
Seuraavaksi voin kertoa, mistä tunnistat tämän koneen "hampaisuuden". Vaihtoehtoja on muutama...
- Grand Cherokee 4.7 99-02 on 16 hampainen, samoin kaikki HO-koneet
- Grand Cherokee 4.7 03-> on 32 hampaisia
The JTECH engines 1999-2002(3-plug PCM) all use a 16-tooth tone ring.
The NGC engines 2003-2007 (4-PLUG PCM) use a 32-tooth tone ring.
Kampiakselin "tone ring" näyttää tältä :
http://www.airram.com/product.php?categ ... uctid=1482
Eli saa myös tilattua valmiiksi,jos ei huvita vanhasta koneesta purkaa...
- Helpoin tunnistus on ehkä katsoa moottorinohjauksen liittimet. 16 hampaisessa on kolme liitintä ja 32 hampaisessa neljä. Voit myös laskea öljypohjan avauksen jälkeen kampuralta, tai repsikan puolen venakopan avaamalla nokka-akselin päästä...
Toivottavasti näistä on apua,jos muutkin vastaavaa vaihtoa suunnittelevat. Jenkeissäkin tuntuu olevan 16- hampaiset paaljon vaikeammin saatavilla ja arvokkaampia kuin 32 hampaiset.
Tässä linkki,mistä näätte missä autoissa 4.7 PowerTech:ä on käytetty...
http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_PowerTech_engine
Laittelen projektikuvia kun ehdin... talonrakennus häiritsee tätä "harrastusta"
Viikonloppuna olis tarkoitus napata wanha kone pois keulalta, uusi tulee n.3-4 vko:n päästä
Eli, jos olet vaihtamassa vanhalla moottorinohjauksella 16 hampaisella (jtech) kampuran+nokan tunnistinlevyllä olevan koneen uudempaan 32 hampaiseen (ngc), joudut tekemään seuraavan muutoksen.
Muutos on varsin simppeli,mut teettää hieman työtä... Uudempaan koneeseen on vaihdettava vanhan tunnistinlevyt. Tällöin moottori toimii normaalisti auton omalla moottorinohjauksella kuten ennenkin. Tämä edellyttää kampiakselin irroittamisen koneesta, levy on pulteilla kiinni kampuran päässä ja on helposti irroitettavissa,kunhan vaan saa kampuran irti... Nokka-akselin osalta homma on paljon simppelimpi.
Seuraavaksi voin kertoa, mistä tunnistat tämän koneen "hampaisuuden". Vaihtoehtoja on muutama...
- Grand Cherokee 4.7 99-02 on 16 hampainen, samoin kaikki HO-koneet
- Grand Cherokee 4.7 03-> on 32 hampaisia
The JTECH engines 1999-2002(3-plug PCM) all use a 16-tooth tone ring.
The NGC engines 2003-2007 (4-PLUG PCM) use a 32-tooth tone ring.
Kampiakselin "tone ring" näyttää tältä :
http://www.airram.com/product.php?categ ... uctid=1482
Eli saa myös tilattua valmiiksi,jos ei huvita vanhasta koneesta purkaa...
- Helpoin tunnistus on ehkä katsoa moottorinohjauksen liittimet. 16 hampaisessa on kolme liitintä ja 32 hampaisessa neljä. Voit myös laskea öljypohjan avauksen jälkeen kampuralta, tai repsikan puolen venakopan avaamalla nokka-akselin päästä...
Toivottavasti näistä on apua,jos muutkin vastaavaa vaihtoa suunnittelevat. Jenkeissäkin tuntuu olevan 16- hampaiset paaljon vaikeammin saatavilla ja arvokkaampia kuin 32 hampaiset.
Tässä linkki,mistä näätte missä autoissa 4.7 PowerTech:ä on käytetty...
http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_PowerTech_engine
Laittelen projektikuvia kun ehdin... talonrakennus häiritsee tätä "harrastusta"

Viimeksi muokannut 1 päivämäärä kolehte, muokattu yhteensä 16 kertaa
vaimon kauppakassina ja hevoskopin veturina Grand Cherokee -00 4.7 LTD (-07 motilla), itse ajan kevytkuormurilla...
Eli tästä vaihdosta yli jää täysi kierros apulaitteita yms sälää -00 koneesta jos jollain on tarvetta. Samoin -07 johtosarja,NGC ohjainyksikkö, anturit...katsotaan kumpia käytetään. Pakosarjaa yms sälää taitaa jäädä paljon 
Eli emme siirry etaloniaikaan,vaan jatkamme bensalla...
Lisäksi käyttökelpoista osaa jää paljon vanhasta koneesta, mm -11 rempattu (kuskinpuolen) kansi, mäntää,kankea yms sälää.
-00 koneesta on kasipytyn kanki ja mäntä on moro, samoin todnäk kampiakseli.
-00 Repsikanpuolen kansi on kuulemma vielä kunnostettavissa, ei saanut pahasti osumaa.
Kyselkää jos on tarvis.
tero (at) fysioloikka.fi
tai 0405762302

Eli emme siirry etaloniaikaan,vaan jatkamme bensalla...
Lisäksi käyttökelpoista osaa jää paljon vanhasta koneesta, mm -11 rempattu (kuskinpuolen) kansi, mäntää,kankea yms sälää.
-00 koneesta on kasipytyn kanki ja mäntä on moro, samoin todnäk kampiakseli.
-00 Repsikanpuolen kansi on kuulemma vielä kunnostettavissa, ei saanut pahasti osumaa.
Kyselkää jos on tarvis.
tero (at) fysioloikka.fi
tai 0405762302
vaimon kauppakassina ja hevoskopin veturina Grand Cherokee -00 4.7 LTD (-07 motilla), itse ajan kevytkuormurilla...
Tuossa muuten vähän mahdollisia syitä miksi noi 4.7:t paukahtelee
Ei ole ensimmäinen kerta kun on jenkkifoorumeilla tullut vastaan näitä tapauksia. Laadukasta työtä Chryslerilta..
http://www.pirate4x4.com/forum/showpost ... ostcount=5
..ja ei, ensimmäisen kuva koira ei liittyne asiaan mitenkään

Ei ole ensimmäinen kerta kun on jenkkifoorumeilla tullut vastaan näitä tapauksia. Laadukasta työtä Chryslerilta..
http://www.pirate4x4.com/forum/showpost ... ostcount=5
..ja ei, ensimmäisen kuva koira ei liittyne asiaan mitenkään

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
viimeviikolla saatiin tämäkin viimein ajoon
Ekat koeajot on päräytetty ja hyvinhän tuo tuntui "sisäänajossa" pelaavan. Ensimmäisenkerran kun hieman enemmän uskalsi antaa kaasua ylämäessä,niin huomasin,että kone alkoi "tukehtumaan" yli 4000 kierroksilla, kierrokset tuntui nousevan,mutta tehoa ei tullut, tuntui "tukehtuvan"...
OBD-valo ei syttynyt ajaessa, syttyi vasta pakokaasumittauksessa jonka jälkeen otin mittaristoon avaimella vikakoodin ja näytti Code P0172 - System Too Rich. Pakokaasuissa hc arvot tyhjäkäynnillä "nollassa",mutta kierroksilla 300.
Vaihtomoottoriin ei vaihdettu tulppia, joten lähdetään niistä liikkeelle. Samoin mulla on vanhasta -00 koneesta kaikki puolat yms hilut tallella jos nyt olis siellä vikaa...
Mitäs muuta tsekattavaa tulee näin äkkiseltään mieleen. Bensapaine vois olla yksi mahdollinen, samoin alipaineletkut, MAF ja lambdat kans...
Samoin cruise pelasi koeajon alussa,sekin hukkui tässä samalla, viittaako johonkin???
Nopeesti googlettamalla löytyi tälläistä:
http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OB ... fault.aspx

Ekat koeajot on päräytetty ja hyvinhän tuo tuntui "sisäänajossa" pelaavan. Ensimmäisenkerran kun hieman enemmän uskalsi antaa kaasua ylämäessä,niin huomasin,että kone alkoi "tukehtumaan" yli 4000 kierroksilla, kierrokset tuntui nousevan,mutta tehoa ei tullut, tuntui "tukehtuvan"...
OBD-valo ei syttynyt ajaessa, syttyi vasta pakokaasumittauksessa jonka jälkeen otin mittaristoon avaimella vikakoodin ja näytti Code P0172 - System Too Rich. Pakokaasuissa hc arvot tyhjäkäynnillä "nollassa",mutta kierroksilla 300.
Vaihtomoottoriin ei vaihdettu tulppia, joten lähdetään niistä liikkeelle. Samoin mulla on vanhasta -00 koneesta kaikki puolat yms hilut tallella jos nyt olis siellä vikaa...
Mitäs muuta tsekattavaa tulee näin äkkiseltään mieleen. Bensapaine vois olla yksi mahdollinen, samoin alipaineletkut, MAF ja lambdat kans...
Samoin cruise pelasi koeajon alussa,sekin hukkui tässä samalla, viittaako johonkin???
Nopeesti googlettamalla löytyi tälläistä:
http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OB ... fault.aspx
vaimon kauppakassina ja hevoskopin veturina Grand Cherokee -00 4.7 LTD (-07 motilla), itse ajan kevytkuormurilla...