tulevaisuuden veroista
tulevaisuuden veroista
Agronet -foorumilla joku oli tietävinään, että dieselvero poistuisi ja että mm. maastureille tulisi jopa pahimmillaan 2ke/v tyyppiset (rangaistus)maksut.
Mutta eikö maan hallitus vuosi sitten puhunut vain siitä, että joskus 2010 alkaen tulisi päästöihin sidottu vero. Eihän ollut puhetta mistään eri autotyyppien eriarvoistamisesta sinällään jollain kiinteällä dieselverotyyppisellä maksulla. Eikö niin?
Mutta eikö maan hallitus vuosi sitten puhunut vain siitä, että joskus 2010 alkaen tulisi päästöihin sidottu vero. Eihän ollut puhetta mistään eri autotyyppien eriarvoistamisesta sinällään jollain kiinteällä dieselverotyyppisellä maksulla. Eikö niin?
KJ 2.4 -06
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 27.03.2008. 20:22
- Paikkakunta: vantaa
Toi dieselvero ja käyttömaksu hommelihan on kuljetus puolella ollut kanssa "tapetilla". Eilen kuulin sellaisen version, että ka:lta poistuu dieselvero kokonaan ja tilalle tulee käyttömaksu joka kovimmillaan nousisi n. 4-5t. euron nurkille. Luultavasti jotakin uudistuksia on tulossa, mutta milloin ja millaisia siitä ei ole tarkkaa tietoa. Vai tuleeko kohta tilanne että lama kaataa kaikki ja aletaan ajamaan taas hevosilla.. Toki paskoohan nekin, joten kai niillekin joku &%¤%&( haittavero äkkiä keksittäisiin, jos niillä enemmälti liikuttaisiin...
T: Toistaiseksi vajaavetoisen omistaja...
T: Toistaiseksi vajaavetoisen omistaja...
Re: tulevaisuuden veroista
Näin minä ainakin asian ymmärsin. Dieseleistä en tiedä mitään, mutta ainakin itselläni tuo päästöperustainen maksu kasvaa jonkun verran tähän nykyiseen verotukseen verrattuna.MakeTT kirjoitti:Mutta eikö maan hallitus vuosi sitten puhunut vain siitä, että joskus 2010 alkaen tulisi päästöihin sidottu vero. Eihän ollut puhetta mistään eri autotyyppien eriarvoistamisesta sinällään jollain kiinteällä dieselverotyyppisellä maksulla. Eikö niin?
Aika pahalta alkaa näyttämään Suomen nykyinen holhousmentaliteetti...
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Tämän hetkisen tiedon mukaan mitä mulla on niin dieselvero ei ole poistumassa. Käytön=omistamisen verotus on muuttumassa päästöihin sidotuksi. Tämä tarkoittaa sitä, että painavampien ja suuremmalla moottorilla varustettujen autojen (maasturit, jenkkipakut jne) käyttömaksut tulevat kasvamaan reilusti. Valtiovaltahan on ilmoittanut, että verokertymää ei olla kasvattamassa, vaan sen perintäperusteita muuttamalla pyritään ohjaamaan autokauppaa vähäpäästöisempään suuntaan. Toisin sanoen, kun ostat uuden pikkudieselin (Sorsa, Fiesko, Pölö jne..) tai kuljet bussilla, niin olet hyvä kansalainen. Jos taas tarvitset työn, perheen koon tai harrastusten takia maasturia, tila-autoa tai isoa pakua, niin kaiva kuvetta.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä
Niin ja sitähän ei ole tuossa valtion mallissa huomioitu ollenkaan, miten paljon autoilla todella ajetaan ja tuotetaan niitä päästöjä. Jollain ranskanihmeellä sitruunapatongilla voi siis sahata miljoona kilometriä (ei taida olla edes mahdollista...) ja valtion logiikan mukaan se kuitenkin saastuttaa vähemmän kun joku kookkaammanpuoleinen jenkkivehje jolla ajetaan vain pakolliset kauppareissut tms. lyhkäsemmät siirtymät (tai vaikka sunnuntaina kirkkoon).
Vielä vähän off topic vuodatusta.
Minäkin voisin matkustaa bussilla jos siellä saisi yleensäkkään istumapaikan, ei olisi deekuja jauhamassa paskaa vieressä, kukaan ei huitoisi puukolla tai kirveellä, aikataulut sopisivat edes jotenkin tai jos lippujen hinta vastaisi edes jotenkin tarjotun palvelun laatua. Se että pääsee paikasta toiseen (jos suomea puhumaton kuski sattuu muistamaan reitin oikein) ei mielestäni vielä riitä perusteeksi karseille lipunhinnoille....
Vielä vähän off topic vuodatusta.
Minäkin voisin matkustaa bussilla jos siellä saisi yleensäkkään istumapaikan, ei olisi deekuja jauhamassa paskaa vieressä, kukaan ei huitoisi puukolla tai kirveellä, aikataulut sopisivat edes jotenkin tai jos lippujen hinta vastaisi edes jotenkin tarjotun palvelun laatua. Se että pääsee paikasta toiseen (jos suomea puhumaton kuski sattuu muistamaan reitin oikein) ei mielestäni vielä riitä perusteeksi karseille lipunhinnoille....
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Näihän se menee. Ite en oo tainnut kulkea julkisilla vuosiin (korkeintaan turistibussissa firman reisulla). Jos verotus kohdennettaisiin oikein se suunnattaisiin kokonaisuudessaan polttoaineisiin jolloin se maksaa kuka saastuttaa. Tämä vaihtoehto taas vaikuttaa suoraan julkisen liikenteen ja kuljetusten hintoihin. Varsinkin kuljetussektorilla ei polttoaineen hintoja voida enää nostaa, koska muutenkin kuljetuksia tehdään minimi katteilla kuskien selkänahasta nipistäen.
Mielenkiinnolla odottelen mitä tapahtuu vuosikymmenen vaihteessa. Meneekö homma siihen, että harrastajat kiikuttavat kiihtyvällä tahdilla kilpiä konttorille ja ajetaan ne vähät ajot siirtotarroilla. Voi olla, et isolla bensakoneella varustettuja pelejä on kohta halvalla myytävänä kun taas pikkudieselit maksavat maltaita. No venäjälle niitä maastureita on hyvä kaupata, siellä kun ei viherpiiperrys haittaa autoilua.
Mielenkiinnolla odottelen mitä tapahtuu vuosikymmenen vaihteessa. Meneekö homma siihen, että harrastajat kiikuttavat kiihtyvällä tahdilla kilpiä konttorille ja ajetaan ne vähät ajot siirtotarroilla. Voi olla, et isolla bensakoneella varustettuja pelejä on kohta halvalla myytävänä kun taas pikkudieselit maksavat maltaita. No venäjälle niitä maastureita on hyvä kaupata, siellä kun ei viherpiiperrys haittaa autoilua.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä
Lisäisin tuohon vuodatukseen vielä sen että paikasta toiseen pääseminenkin on julkisilla kovin riippuvaista siitä että haluat sahata niitä samoja reittejä kuin kaikki muutkin, siihen samaan aikaan kuin kaikki muutkin. Usein homma menee täysin naurettavaksi arkenakin kun paikka mihin pitäisi päästä ei sijaitsekaan juuri siinä massojen töihin-/kotiinvaellusakselilla.cmalino kirjoitti:Se että pääsee paikasta toiseen (jos suomea puhumaton kuski sattuu muistamaan reitin oikein) ei mielestäni vielä riitä perusteeksi karseille lipunhinnoille....
Ohessa pikkunäppärä taulukko vuodelle 2010, josta pääsee ihailemaan oman kulkimen uusia veroja. (esim. Kj 3.7 127e/v => 377e/v)
Viisaat taulukon tekijät olivat maininneet, etteivät ota kantaa dieselveron muutos tarpeisiin.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2F04EB7E ... evyt_2.pdf
Viisaat taulukon tekijät olivat maininneet, etteivät ota kantaa dieselveron muutos tarpeisiin.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2F04EB7E ... evyt_2.pdf
It´s very Jeep, isn´t it
Ei helv... Meikäläisen XJ on mallia -00 mutta otettu käyttöön vasta tammikuussa -01. Tuon mukaan verot määräytyisivät sitten co2-päästöjen mukaan. Rekisteriotteeseen on taas merkitty huomautuksiin, että auton päästöt on hyväksytty AKE:n päätöksellä (tai poikkeusluvalla tms.) xx/xx/xx ennen vuotta 2000 olevien päästöjen mukaan
Pitääpäs katsoa ihan reksiteriotteesta, että mitähän siinä nyt sitten tarkkaan sanotaankaan
Toisin sanoen, auton päästöt eivät tod.näk. menisi uudempiin 2001+ spekseihin koska auto ON OIKEASTI vanhempi. No nythän sitten mäiskäävät kuitenkin veroja juuri noiden 2001+ vaadittujen päästöjen mukaan koska käyttöönotto on sattunut tapahtumaan joitakin päiviä liian myöhään...


Toisin sanoen, auton päästöt eivät tod.näk. menisi uudempiin 2001+ spekseihin koska auto ON OIKEASTI vanhempi. No nythän sitten mäiskäävät kuitenkin veroja juuri noiden 2001+ vaadittujen päästöjen mukaan koska käyttöönotto on sattunut tapahtumaan joitakin päiviä liian myöhään...
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Noin se menee. N-luokan ajokeille ei ole vielä määritelty "saasteveroa", mutta sekin on tuloillaan jossain vaiheessa.Toni S. kirjoitti:Tuossa taulukossahan puhutaan vain henkilöautoista eli luokan M1 kulkimista. Maastohenkilöautoista eli M1G ei sen sijaan sanota mitään. Vai tarkoittavatko tuolla että kaikkien M1-alkuisten kulkuneuvotyyppien kohdalla toimitaan samoin?
Heikki
Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2
ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac
Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2
ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Tervehdys vaan täältä savosta! Tuota AKE:n taulukkoa lukiessani noteerasin semmoisen seikan, että meidän "IGE":n (Cherokee 4.0 vm-93) maksut olisivat siis noin 200,75 "eskoa" / vuosi. Tätähän ei ääneen pitäisi sanoa vaan olenpahan huojentunut. Aikanaan kun näistä maksuista alkoi olla puhetta niin henkisesti varauduin jo siihen paljon puhuttuun 600 euron korkeimpaan vuosimaksuun ja näillä sivuilla kun on jo peloteltu kiloissa luettavista vuosimaksuista niin tuohan jo tuntuu jopa edulliselta! Vaan mitä ne meidän viherpiipertäjät vielä keksivätkään. Itse harrastan metsästystä pystykorvan kera ja arvostan puhdasta luontoa yli kaiken vaan en millään jaksa uskoa että meidän Suomalaisten autoilu nykyisissä mittasuhteissa voisi olla minkäänlainen uhka ilmastolle saatika luonnolle. Tuossa juuri eilen heitin työreissun Helsinkiin ja takaisin, olisin tietty voinut lähteä "kiisseli"ransitillakin edullisemmin vaan kyllähän se isolla suoralla kuutosella oli vaan paljon mukavampi "murista" menemään.
MH
Henkilökohtaisesti kyseenalaistan dieselmoottoreiden nykyisen maineen ympäristöystävällisyyden suhteen. Käsittääkseni ainakin pienhiukkaspäästöt ovat moninkertaiset bensakoneisiin verrattuna. Ekohihhulit vaan sitkeästi tuijottavat vain ja ainoastaan sitä CO2-lukemaa näkemättä kokonaiskuvaa.mikkotapani kirjoitti: Tuossa juuri eilen heitin työreissun Helsinkiin ja takaisin, olisin tietty voinut lähteä "kiisseli"ransitillakin edullisemmin vaan kyllähän se isolla suoralla kuutosella oli vaan paljon mukavampi "murista" menemään.
(Mikä ei sitten tarkoita sitä että minulla olisi mitään erityisemmin dieselkoneita vastaan. Nykyinen vouhkaus on vain jokseenkin yliampuvaa.)