Rupeaako syömään rengasta pahasti
MJ/XJ renkaiden kuluminen.
MJ/XJ renkaiden kuluminen.
Tuli tuota comanchen alustaa tutkiessa huomattua että siinähän muuttuu aurauskulmat töyssyyn ajaessa, miten tuo omituisuus vaikuttaa kuorman kanssa (N:700kg)?
Rupeaako syömään rengasta pahasti
Ei oo tuommosta tullu ennen mulle vastaan (eka jeeppi, tunnustetaan
)
Rupeaako syömään rengasta pahasti
Jeep Comanche 2.1 diesel
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
-
WinChester
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
No tämähän nyt on kaikkien Y-ohjausvartisten Jeeppien "ongelma". Huonontaa ajo-ominaisuuksia erityisesti paljon korotetuilla autoilla, koska Y-varsi tulee silloin huonoon kulmaan. Töyssyissä raidetangon päiden välinen etäisyys todellakin muuttuu ja mitä enemmän korotettu, sitä enemmän töyssy vaikuttaa tuohon etäisyyteen. Korottamattomilla autoilla kuormasta riippumatta ei pitäisi olla sanottavaa haittaa, koska silloin varret on pääsääntöisesti melkein samassa linjassa myös töyssyissä.
Omassa autossani on korotusta 4,5" - ehkä vähän enemmänkin
- ja ei siitä ainakaan mulle ole mitään haittaa. Tarkemmat kaverit väittää, että korotettu auto on huono ajaa tästä syystä. No onhan se jäykkä etuakseli "risukeulaa" huonompi jokatapauksessa. Jos keulan puslat sun muut ohjausosat on kunnossa, niin nou hätä. Jos ne puolestaan on umpihorot, niin edes ohjausiskunvaimennin ei estä "death-wobblea" korottamattomalla autolla. Korotetulla alustalla etupinionin kulmaa joutuu säätämään kardaanivärinöiden välttämiseksi pienemmäksi, joka puolestaan pahentaa "death-wobblen" riskiä entisestään.
Jos siis et ole huomannut mitään omituista vatkaamista auton ohjauskäyttäytymisessä, ole huoleti. Kyllä ne renkaat kestää. Ohjauskulmia tietysti pitää aika-ajoin säätää.
Jos tämän ns. "ongelman" haluaa perusteellisesti kuntoon, niin sitten Jamantille ostoksille. Tuolla varrella joustot ei vaikuta aurauskulmaan:
http://www.jamant.fi/hdohjausvarret-xjm ... -2245.html
Omassa autossani on korotusta 4,5" - ehkä vähän enemmänkin
Jos siis et ole huomannut mitään omituista vatkaamista auton ohjauskäyttäytymisessä, ole huoleti. Kyllä ne renkaat kestää. Ohjauskulmia tietysti pitää aika-ajoin säätää.
Jos tämän ns. "ongelman" haluaa perusteellisesti kuntoon, niin sitten Jamantille ostoksille. Tuolla varrella joustot ei vaikuta aurauskulmaan:
http://www.jamant.fi/hdohjausvarret-xjm ... -2245.html
Raha ja romut rauhottaa.
Täältä ääni noille HD-ohjausvarsille. Vaihdon jälkeen eron todellakin huomaa, eikä tarvitse murehtia enää muutenkaan että ne risun paksuiset alkuperäiset ohjausvarret olisi mutkalla 
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Ajokokemusta mulla on 40 kilsan verran ja nekin narun nokassa
Ei hakenut tai venkoillut yhtään 
Yllätti ainaki mut kun 2v pellon reunassa maannu raato onki parempi 80 vauhissa kuin käyttis.
Kyllähän mie taian laittaa hd-varret jos väljyyttä alkuperäisistä löytyy.
Yllätti ainaki mut kun 2v pellon reunassa maannu raato onki parempi 80 vauhissa kuin käyttis.
Kyllähän mie taian laittaa hd-varret jos väljyyttä alkuperäisistä löytyy.
Jeep Comanche 2.1 diesel
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.
-
WinChester
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Jos sulla on ohjauksessa väljyyttä, niin et saa sitä pois HD-varsilla, vaan uusilla puslilla väljien tilalle. Ne kannattaa uusia joka tapauksessa, jos ovat väljiä.
HD-varrella saat sen joustoissa tapahtuvan steer-bumpin pois; siis jos sulla on kototettu alusta. Vakiokorkuiseen alustaan HD-varsien vaihtaminen on turhaa, jollet välttämättä halua hifistellä.
HD-varrella saat sen joustoissa tapahtuvan steer-bumpin pois; siis jos sulla on kototettu alusta. Vakiokorkuiseen alustaan HD-varsien vaihtaminen on turhaa, jollet välttämättä halua hifistellä.
Raha ja romut rauhottaa.
Täällähän siitä on ollut puhetta jo ennenkin:A-V kirjoitti:hmmh? kerros nyt tarkemmin siis miten siinä se aurauskulma muuttuu töyssyyn ajettaessa?
viewtopic.php?t=1433
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242