2.4l vs 3.7l Bensa
2.4l vs 3.7l Bensa
Nyt kun vielä kerkeän vaikuttamaan ostopäätökseeni,kysyisin kuinka suuri ero on kyseisten moottoreiden kulutuksessa.Myös huollon kustannukset kiinostavat,vakuutukset on 3,7 reippaat 100e kalliimmat vuositasolla?
Ostohinta kyseisillä käytetyillä on suht sama.
Ostohinta kyseisillä käytetyillä on suht sama.
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Terve! Ainakin Autoliiton sivuilla on laskuri mikä laskee noiden bensa- ja dieselmallien erot kun syöttää valmistajan ilmoittamat päästö- ja kulutustiedot, tosin ovat varmastikkin hyvin pitkälti puhtaasti teoriaa eli käytäntö voi olla jotain ihan muuta. Itse käytin sitä ihan vaan mielenkiinnosta kun tuota uudempaa Jeeppiä hommattiin taloon. Raja meni siellä kymppitonnin ja viidentoista välillä kun bensapeli rupesi maksamaan enemmän. No, nyt on tullut kolmessa kuukaudessa jo 8 kiloa mittariin ja puolet ihan silkkaa nautiskeluajoa! Päätöshän oli kuitenkin jo ennakkoon tehty käyttövoimasta eli amerikkalaiseen autoon amerikkalainen moottori, siis 3.8 bensa eikä mitään Italian 2.8CRD dieselvetkutinta, dieselistä saan ihan tarpeekseni tuon Transhittini kanssa touhutessa!
MH
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Terve! No enpä minäkään sen enempää ajatellut kuin oletin suoraan että "kiisselihän" se tuo pienempi on. Vaan joskus kannattaa mennä pelkästään tunteella ja hyvällä fiiliksellä, eikös ne ameriikkalaiset sanokkin jotain siihen suuntaan tai tuonne päin että "there is no such thing like cubic inches"? Jos se nyt sitten ihan noin meni mutta vapaasti käännettynä : mikään ei korvaa kuutiotuumia!
MH
Omallani pääsee ilmoitettuun kulutukseen 12 maantie, 20 kaupunki ja 15 yhdistetty, vaikka on pieni korotus ja karkeammat renkaat. Vakiona pääsi allekin ilmoitettujen.
Pikkukoneelle on ilmoitettu pari litraa vähemmän.
Huollot voi tulla 3.7:lla jopa halvemmaksi, kun ei tarvii vaihdella jakopään remmiä.
Tärkeimpänä kriteerinä pitäisin kuitenkin jakolaatikkoa. 2.4 litrasen seurana tulee kaiketi aina NV231 aski, jossa ei voi valita jatkuvaa nelivetoa (full time). Kiinteällä (part time) nelivedolla ei saa ajaa pitävällä alustalla, joten talvella joutuu sitten koko ajan rykimään nelivetoa päälle ja pois tilanteen mukaan.
3.7 kone ja automaatti, niin sitten tulee NV242 jakolaatikko, jossa myös full time, sekä tietysti hidas ja nopea part time ja takaveto.
Pikkukoneelle on ilmoitettu pari litraa vähemmän.
Huollot voi tulla 3.7:lla jopa halvemmaksi, kun ei tarvii vaihdella jakopään remmiä.
Tärkeimpänä kriteerinä pitäisin kuitenkin jakolaatikkoa. 2.4 litrasen seurana tulee kaiketi aina NV231 aski, jossa ei voi valita jatkuvaa nelivetoa (full time). Kiinteällä (part time) nelivedolla ei saa ajaa pitävällä alustalla, joten talvella joutuu sitten koko ajan rykimään nelivetoa päälle ja pois tilanteen mukaan.
3.7 kone ja automaatti, niin sitten tulee NV242 jakolaatikko, jossa myös full time, sekä tietysti hidas ja nopea part time ja takaveto.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
KJ Cherokeesta tässä kai on juttua..
Varmaan isoin ero noihin kahteen moottoriin tulee siitä, mitä itse arvostaa. Jos tehokkuus tai reipas liikkuvuus ovat tärkeitä juttuja, kulutuksesta niin väliä, niin kyllä se noista varmaan tuo 3.7 silloin on.
Meille taas 2.4 on ihan passeli auto. Toki se on hiiiidas kiihtymään, mutta se ei kahta kärsivällistä naista haittaa, etenkin kun jo tuon 2.4:n bensanjano välillä hirvittää, eikä aina ole ihan kauheasti ylimääräistä. Maantiekulutukseksi tälle koolle ilmoitetaan yleensä se noin 9l/100km, mutta löysimme manuaalin välistä jonkun virallisen näköisen todistuksen, jossa annetaan englanniksi ymmärtää, että olisi ainakin kai kyseisellä yksilöllä 11l/100km. Täytyisikin kaivaa lappu ja tarkastella sitä vielä vähän tarkemmin..
Mitä toistuviin kuluihin tulee, vakuutuksen satasta isompi ero vuosittain tulee kyllä sit tuossa päästöpohjaisessa verotuksessa. Tuon 3.7n päästöluvun poimin ihan nettiautosta, jonkun verran siinä näyttää olevan eroja.
Vuonna 2012:
2.4 253g/km 247,47e/vuosi
3.7 347g/km 458,440e/vuosi
Ja toki itseltään voi kysyä, haluaako manuaalin vai automaatin, aika pitkälti käytetyissä näyttää olevan toinen toista ja toinen toista.
Edit: Vuosi muutettu, katsoin varmaan väärältä vuodelta nuo ajoneuvoveroluvut.
Varmaan isoin ero noihin kahteen moottoriin tulee siitä, mitä itse arvostaa. Jos tehokkuus tai reipas liikkuvuus ovat tärkeitä juttuja, kulutuksesta niin väliä, niin kyllä se noista varmaan tuo 3.7 silloin on.
Meille taas 2.4 on ihan passeli auto. Toki se on hiiiidas kiihtymään, mutta se ei kahta kärsivällistä naista haittaa, etenkin kun jo tuon 2.4:n bensanjano välillä hirvittää, eikä aina ole ihan kauheasti ylimääräistä. Maantiekulutukseksi tälle koolle ilmoitetaan yleensä se noin 9l/100km, mutta löysimme manuaalin välistä jonkun virallisen näköisen todistuksen, jossa annetaan englanniksi ymmärtää, että olisi ainakin kai kyseisellä yksilöllä 11l/100km. Täytyisikin kaivaa lappu ja tarkastella sitä vielä vähän tarkemmin..
Mitä toistuviin kuluihin tulee, vakuutuksen satasta isompi ero vuosittain tulee kyllä sit tuossa päästöpohjaisessa verotuksessa. Tuon 3.7n päästöluvun poimin ihan nettiautosta, jonkun verran siinä näyttää olevan eroja.
Vuonna 2012:
2.4 253g/km 247,47e/vuosi
3.7 347g/km 458,440e/vuosi
Ja toki itseltään voi kysyä, haluaako manuaalin vai automaatin, aika pitkälti käytetyissä näyttää olevan toinen toista ja toinen toista.
Edit: Vuosi muutettu, katsoin varmaan väärältä vuodelta nuo ajoneuvoveroluvut.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Eevis, muokattu yhteensä 6 kertaa
Jep, 2.4 nelonen on aina manuaali ja 3.7V6 on aina automaatti!!Eevis kirjoitti:
Ja toki itseltään voi kysyä, haluaako manuaalin vai automaatin, aika pitkälti käytetyissä näyttää olevan toinen toista ja toinen toista.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1