Muutos Rubigoniksi

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Muutos Rubigoniksi

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 20.09.2012. 14:42

Ihan vaan yleisetä mielenkiinnosta ja olisin muutosta oikeastikkin toteuttamassa, jos vaan euroluku olisi siedettävä.
Siks olen selvittänyt, opiskellut ja oppinut lisää.Tulipahan alunperin hankittua Wrangleri muttei Rubigoni varusteltuna, siksi vaikkapa lukot puuttuu jne. jne....

Otin yhteyttä Mega autoon - jotka selvittivät haluamaani Suomen maahantuojan kanssa.
Halusin hintaa muutokselle kun tämä ei Rugigoniin lisätään/muutetaan vastaamaan Rubigoni varustetason Wrangeria.

Vastaus oli todella yllättävä: " Ei ole mahdollista, koska tälläisen muutoksen jälkeen autosi ei enään ole rekisteröinti kelpoinen. " :D :idea: :?:

Monien mutkien, yhteydenottojen ja puolenvuoden odottamisen jälkeen, tuossa oli kaikki mitä heiltä sain selville.

Joo Joo järkeilemällä ja mielikuvituksella keksin paljon selityksiä, mistä kiikastaa kun asiakasta ei palvella. Siltikkin sitä suomen Mega auton ja Jeepin maahantuojan palvelualttiutta on melkein mahdoton ymmärtää. Tiedän olevani potenntiaalinen asiakas, jostain kumman syystä minulle ei anneta edes minkäänlaista hintaa. Mutta eihän hintaa tarviksekkaan antaa, koska toteuttaminen on kuulemma jokatapauksessa mahdotonta. Niin kerrottiin puhelimessa, lisäten ettei suomessa ole rekisterissä ainoatakaan Wrangleria Rubigon varusteltuna.
Kiitos paljon.......
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 20.09.2012. 16:08

Lahden Mega-autosta, tuli muutama minuutti sitten, seuraavan sisältoinen meili, jonka kokonaisuudessaan klikkailin tähän yhteyteen.
Sen toteutti, puolituttu hyvin fiksu nuorimies.

Tässä tietoa, näitten uusimpien Wranglereiden omistajille ( ainakin 09-vuosimallista alkaen )

Terve,

kyselin maahantuonnista lisää muutoksesta ja lainaan maahantuojan edustajan lausuntoa seuraavassa ja korostan että kyse ei ole siitä että emme haluaisi auttaa teitä auton muutoksessa vaan yksinkertaisesti kyseinen muutos ei ole mahdollista, puhuin aikaisemmin teidän kanssa tuosta muutoksen laillisuudesta mutta keskusteltuani maahantuonnin kanssa minulle selvisi että tekninen toteutus on suurempi este kun annoin teidän ymmärtää.

”Asiassa on käytännössä kaksi eri tekijää, jotka muutosta hankaloittaa. Erittelen ne tässä kohdittain:

"Laillisuusnäkökanta". Autotyypin muuttaminen mallisarjan sisälläkään ei ole aivan yksiselitteinen asia. "Ei Rubicon" mallin muuttaminen "Rubicon" malliksi vaatii käytännössä muutoskatsastusmenettelyn ja vaikka se ei välttämättä sinällään kuulosta isolta, voi tuokin käytännössä yllättävän hankalaksi muodostua näyttää toteen, että ajoneuvo todella vastaa KAIKILTA olennaisilta osin Rubicon mallia. Tämä ehkä olisikin vielä selätettävissä, mutta tuo seuraava kohta onkin jo vaikeampi (= ikävä kyllä mahdoton)

Muutostyön tekninen toteutettavuus. Tässäkin asiassa saattaisi pikaisesti mietittynä tulla mieleen, että "mikäs tässä, vaihdetaan lukkoperä eteen ja katkeava kallistuksenvakaaja ja se on siinä". Ikävä kyllä sekä lukollinen etuperä, että vapaaksi kytkettävä kallistuksenvakaaja ovat molemmat Rubicon mallissa sähköisesti ohjattuja. Ko. toimilaitteet saavat ohjauksensa TIPM:ltä (Totally Integrated Power Module). Rubicon mallissa TIPM:n on ohjelmoitu ajoneuvon valmistusvaiheessa tietyt ohje / raja-arvot missä puitteissa se katkaisijalta tulevan käskyn perusteella ohjaa etutasauspyörästön lukkoa, sekä kallistuksenvakaajan vapautusta. Kyseessä ei siis ole pelkkä "katkaisija", vaan ohjelmoitu tietokone, joka ottaa huomioon sen, ettei lukkoja voi käyttää väärissä tilanteissa. Lopullinen ongelma on se, että tuota Rubicon ominaisuutta ei voi jälkikäteen ohjelmoida "Ei Rubicon" malliin. Myöskään TIPM vaihto ei ole mahdollista, sillä uusi TIPM tulee täysin blankona ja kun se ensimmäistä kertaa ohjelmoidaan autoon, hakee se itseensä oikean ohjelman tehtaan tietojärjestelmästä = TIPM ohjelmoi itseensä EI Rubicon ohjelman.”

” Henkilökohtaisesti minua harmittaa se, että Jeep ei tämmöistä muutossarjaa tarjoa käyttöön (ainakaan Eurooppaan) vaikka Mopar Performance pakettina. Mielellään tätä muutosta tarjottaisiin kaikkien asiakkaiden saataville, jos semmoinen vain olisi olemassa.”

”Olen pahoillani, ettei tässä asiassa voida olla avuksi teille / auton omistajalle.”
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 20.09.2012. 16:22

Ei Suomessa yhtään Rubiconia?? Mikäs se Macen sitten on?? Muistaakseni se on kyllä Suomi-kilpinen...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 20.09.2012. 17:13

Tottakai niitä Rugikoneja suomen kilvissä on, ollaanhan me niitä kerhon tapaamisissakin nähty montakin. Täytyyhän niitä olla muillakin kuin Jeeppikerhossa mukana olioilla.
Onkohan ne tuotu muuttoautoina, niinkuin se vihreä - kesäreffeillä ?
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

latex
Viestit: 182
Liittynyt: 24.05.2008. 0:55
Paikkakunta: Konnunsuo

Viesti Kirjoittaja latex » 20.09.2012. 19:57

lappeenrannassa 1kpl 4 ovinen RUBICON tuotu Canadasta muutto autona. ruma ku saapas mut kait tuollasel limusiinilläki pärjäis just just :lol:

... vitsi vitsi.. komia on.

siffo
Viestit: 170
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 20.09.2012. 21:20

Ihan mielenkiinnosta googletin vähän noita eroja Saharan ja Rubiconin välillä ja tämmöseltä sivulta löyty ainakin jotain: http://www.allpar.com/model/jeep/wrangler.html
Isoimmat erot voimansiirrossa näyttäisi olevan järeämmät akselit (D44 vs. D30+D35) ja "heavy duty" jakolaatikko hitaammalla välityksellä Rubiconissa. Tuolla kyllä sanotaan että nuo D44 akselit olisi optiona kaikkiin malleihin trailerin hinauspakettina, joten siinä mielessä kuulostaa kummalta jos ei saisi muka Saharaan jälkikäteen niitä.
Saahan noihin D30 ja D35 akseleihinkin sähkölukot helposti asennettua, mutta eri asia sitten kestääkö ne... Eikä niitä minkään tietokoneen kautta ole pakko laittaa kun napit vaan ohjaamon mistä laitetaan päälle ja pois :)

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 21.09.2012. 8:49

T'amä Jeeppi byrokratia, on ollut harrastuksenani kolmisen vuotta. Yli puoli elämääni olen työasioiden yhteydessä ollut tekemisissä rakennuslupa viidakon kanssa.

Rakennusluvat ja Jeeppi: On laki ja sen tulkinta, sitten lopulta se käytännön todellinen elämä. Näitä kolmea, ei saisi sotkea keskenään, sillä ristiriita on hyvin usein mieletön,
Tarkoittaa: JOS lakia noudatettaisiin ihan pilkulleen montaakaan taloa ei voisi rakentaa, koska teknisesti ei yksinkertaisesti ole mahdollista toteuttaa jotakin mitä laki määrää.
Kaiken huipuksi on keskenään ristiriitaisia lakeja. Joten lakia noudattamalla ei voisi toteuttaa yhtään mitään. Koska lakien yläpuolella on perustuslaki joka kieltää tekemästä mitään laitonta.

Autoissa nuo kolme eri kokonaisuutta, ovat jopa enemmän kaukana toisistaan kuin talon rakentamisessa.
Tarkastettiin mikä auto tahansa lakikirjan mukaan. niin kilvet lähtee: Lakia tulkitsemalla ja ennenkaikkea lopulta on muodostunut käytäntö jonka katsastusmieskin voi hyväksyä ja sitten vielä katsastusmiesten välilläkin on venymää. Niinpä laki ja se käytännön todellinen elämässä toteutunut hyvin usein ovat erkaantuneet niin, ettei niillä enään ole mitään tekemistä keskenäan.

Joten: Joka ikinen vaihdettu lukko akselissa on laiton, alkuperäisen tehtaalta lähtenyt alkuperäis vanteen vaihtaminen tekee autosta laittoman. Jollet usko, niin tutustu lakikirjaan. Muutoskatsastus on jo lain tulkintaa - jossa sivuutetaan alkuperäinen laki.

Siispä se akseli lukkonappi koelaudassa on mahdoton jollei sen toiminta ole tietokone ohjattu. Tietokone ohjattuna se tehtaalta lähtee Rubikoniin ja Wraglereihin yleensäkkin joten... Maahantuojalta ei saa minkäänlaisia lukkoja tai merkkiliike ei niitä vaihda koska laki kieltää sen. Kieltää sen alkuperäisen vaihtamisen toisenlaiseen. Kitkalukko pysyy kitkalukkona jos se sellaisena autoon tehtaalta lähti.
Maahantuojan on ihan pakko pelata varmanpäälle. Siitäkin huolimatta, että lopulta toteutunut elämässä on jotakin aivan muuta = Lakia noudattamalla lopulta päädytään laittomaan laillisuuteen.

Joo vaikuttaa filosofiselta pähkäilyltä, vaikkei sitä oikeasti olekkaan. Mitä paremmin on selvillä tuosta kolmiyhteydestä sitä enemmän saa käytännössa aikaiseksi, nimenomaan Käytännön elämässä toteutettuna.
Rakensi sitten taloja tai touhusi jeepin kanssa.
Hurraa noudattakaamme lakia. :shock: :D
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 26.09.2012. 15:56

PÄSSI kirjoitti:Joten: Joka ikinen vaihdettu lukko akselissa on laiton, alkuperäisen tehtaalta lähtenyt alkuperäis vanteen vaihtaminen tekee autosta laittoman. Jollet usko, niin tutustu lakikirjaan. Muutoskatsastus on jo lain tulkintaa - jossa sivuutetaan alkuperäinen laki.
Nyt menee kyllä jo liian teoreettiselle pohjalle tuo pohdinta :lol: Suomen laissa on ihan oma osionsa ajoneuvon muuttamisesta :wink: Tiedän asian melko hyvin, kun olen noiden harrasteautojeni kanssa joutunut itse selvittämään tehtyjen muutosten laillisuuden useampaan otteeseen. Usein myös automerkin virallisen maahantuojan todistus on ollut tarpeen, mm. pariin harrasteautooni olen muutoskatsastanut laissa sallittua enemmän uloslevittävät vanteet maahantuojan todistuksen avulla.

Valitettavasti maahantuojien suhtautumisessa näihin muutoksiin on vaihtelevaa ja esim. Mazdan kohdalla maahantuoja kieltäytyi kirjoittamasta mitään todistuksia ko. autoon. Heidän kantansa oli, että autojen kaikenlainen muuttaminen ei ole sallittua. Tässä tapauksessa kyseessä oli B2600 pickupin tekniikan vaihto... Onneksi sain kopioitua Mazdan teknisen osion eräässä asiaan myönteisesti suhtautuneessa huoltoliikkeessä, joten homma onnistui :lol:

On totta, että n. -97 jälkeisten autojen kanssa homma on hankalampaa, kun esim. pakoputkiston tulee olla E-tyypitetty ko. autoon, samoin alustasarjan.

Usein ongelmaksi on muodostunut kuinka maahantuoja /valmistaja on tyypittänyt autot, onko eriversiot samaa vai eri mallisarjaa. Eri mallisarjan autoja, kun ei voi käyttää verrokkina toisilleen (vaikka näyttäisivät päälle päin aivan samanlaisilta) , mutta saman mallisarjan autot käyvät verrokiksi toisilleen. En tiedä kuinka on tässä Sahara vs. Rubicon asiassa...

Onneksi noi omat kiesit (suurimmalta osin) on vanhempia, niin niiden rakentaminen ei ole aivan niin rajoitettua.

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 17.10.2012. 3:57

Ihan vaan yleissivistykseksi, ollakseni valmiina jos vaikka Lotto voitto tai jotain sinnepäin osuu kohdalle.

Innoissaan Jeepin edustaja selvitti, Norski maahantuojalta.
Jeep Wrangeri euroopaan tuonti loppuu Rubconiin. Johon kaikki ne erinimillä esiintyvät ( kalliimmat mallit ) pohjautuvat.

Jos haluaa ilmeisesti sen huippu Wrangerin = CALL OF DUTY : MW 3. Ainakin Norjassa se on jo niin eri auto, että tarvitsee koko tyyppihyväksynnän maahantuojan toimesta pitkän pyrökratia kaavan mukaan. Siis jos tarvitsee hintaa kysellä, niin varmasti rahat ei riitä.

MUTTA: Vaikkapa meidän Pässin saa kyllä muutettua helpostikkin maahantuojan toimesta, kyseiseksi menopeliksi. Taas ollaan vain tekemisissä sen tavallisen muutoskatsastuksen kanssa. Onnistuu: Kunhan siis maahantuoja hoitaa koko paketin.
Varmuuden vuoksi en kysynyt palvelun hintaa, ettei tule pirun köyhä olo. :D
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 29.12.2012. 17:17

Moi Timo,

tuostahan jo puhuttiin kesätreffisaunan lauteilla...

Ilman muutoskatsastusta voit vaihtaa
- perien välitykset 4.10
- lisätä lukot periin, esim sähkökäyttöinen EATON
- vaihtaa kallistuksenvakaajaan katkaistavat koiran luut
- vaihtaa jakolaatikon, jossa hitaampi 4WD LO (4:1)
- lisätä pohjan panssarointia
- lisätä kylkisuojat helmaan
- liimata Rubicon tarrat

Nyt näyttää halutulta ja käyttäytyy samoin.

Mitä jäi eroa:
- alustasarja
- perät eivät ole D44HD, paitsi takana voi jo olla, tarkastappa!
- käyttökytkimet eivät toimi auton tietsin kautta... mutta miksi pitäsi, saat lukot silti päälle/pois
- kallistuksenvakaajan irroitat auton ulkopuolelta sokalla ;-)

Kallein osa lienee tuo jakolaatikko, D44HD-perien välitykset maksaa reilusti enemmän kuin muissa perissä.

Siis jos oikeesti kuolaat Rubiconia ja uusi on mahdoton, niin vanhan todellinen modaus aidoksi ei kannata, vaan käännä katseesi käytettyjen markkinoille, vaikka Saksaan ja pistä vanha Pässi myyntiin ;-)

Vinkki: http://suchen.mobile.de/auto/search.htm ... itCountry=

Suomessakin on käytettyjä Rubiconeja ollut myynnissä 1/vuosi. Tälläkin hetkellä on syksystä saakka ollut 2007 Saksasta tuotu...

Mukavaa Vuoden Vaihdetta teille!
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 19.03.2013. 9:11

kiitos Mace.
Kun toteuttaa kaiken luettelemasin, niin Pässihän on Rupigoni käytännössä. Jos jotain ikäänkuin puuttuu niin, meille ei sillä ole mitään merkitystä, koska emme kuitenkaan lopulta raaski ajaa niin pahoista paikoista / käyttää auton ominaisuuksia tappiin saakka, kuten vaikka Ismo.
Tätä meidän Pässi projektia hidastaa kummasti: Koska on mahdollista saada Pässi 38" töppösillä, ihan rekisteriotteeseen saakka :D .
Jospa sittenkin yhtäkyytiä 42" saakka.
Niin toteutetaan sitten kerralla kaikki muutokset, niin sitten on loppuelämän sellainen lopullinen versio ettei tartte haikailla lisämuutoksista.

Nyt Norjassa pyrökratia on jauhanut lopputuloksen Jeepinkin osalta: Wrangelin saa 33" , 35" , 38" renkuloilla automaattisesti ja helposti. Kun haluaa pikkuisen hankaluuksia niin 42" töpposetkin ovat mahdolliset, tässä koossa tarvitsee pikkuisen selitellä tarvetta; vaikkapa työkäytöllä.
Rakennus firma riittänee, koska urakoidaan loma-asuntoja hankalissa paikoissa vuorilla, joten Jeeppiä käytetään rakennusmateriaalien kuljettamiseen.

Onnistuu helposti, tarkoittaa käytännössä:

http://www.arctictrucks.no/Forside/Ombygginger/Jeep

Heillä on luvat ja pyrökratia hallussa, toimitus tilauspäivästä neljäviikkoa, muutoksen suuruudesta riippuen auto on käsittelyssä korkeintaan viikon.
Helppouteen liittyy myös: Bitti taivaassa täytyy olla riittävästi 010101001 bittejä nettipanki osastossa.

Tässä selvittelen miten homman saisi hoidettua yksityishenkilönä, kun tuo meidän perheen Bittitaivas juttu pikkuisen reistailee. :roll:
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 19.03.2013. 9:50

UPS! Ton 42 haluun kyllä nähdä!

Otappa mitta käteen ja käy katsomassa missä 42" kulutuspinta olisi. Sulla nyt 32", siihen 5" ulompana... Ainakaan mulla ei mahtuis lokasuojien sisään ;-)

Timo, pidä Pässi kuitenkin narussa!

Hade ;-)
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 19.03.2013. 10:57

Prossessissa lokasuojat vaihdetaan jo 35" yhteydessä. Renkaitten leveyden mukaan, lokasuojatkin levenee sitä mukaa, että renkulat pysyy sisäpuolella.
38" täytyy asentaa myös kokonaan uudet etuajovalot; koska Wrangerin alkuperäiset olisivat liian keskellä autoa ja antaisivat virheellisen käsityksen auton kokonaisleveydestä.
Maantieliikenteessä pitää käyttää uusia valoja, alkuperäisvalot ovat ikäänkuin lisävalot, omasta napistaan.
Tuulilasin ympärille saa laittaa sen putkikaaren ja siihen sitten LED metsäkoneen lyhtyjä niin paljon kuin huvittaa, siitäkin huolimatta että nämä valot ovat etuakselin takapuolella.
Joten valojenkaan suhteen ei kenelläkään pitäisi olla valittamista :D

Wragleriin käytetään suoraan työkoneen määräyksiä. Sitähän se onkin, viimeistään 42" töppösillä.
kolmekasitkin on jo sen verran juhlavat, ettei kait kukaan enään ajattele käyttävänsä sellaista Jeeppiä jokapäiväisessä liikkumisessa :wink:

Aika usein parkkipaikalla Pässi vaikuttaa pirun isolta viereisiin autoihin verrattuna.
Mutta mutta kun vieressä oli 38" renkailla loppuunasti rakennettu kaveri - - - niin kyllä meidän Pässi vaikutti ihan aneemiselta ihan kaikilta mitoiltaan.
Balleriina ja raskaansarjan voimanostaja rinnakkain :D
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 19.03.2013. 11:18

Mulla nyt 34" alla ja rakoa takalokasuojan etureunaan/rock slideriin tuuma-kax, mitenkään ei riittävästi 38" vaatimalle tilalle... saatikka 42":lle... 35:set vielä menis rälläköimättä.

Levikelokarit mullakin vaihdettu leveempiin Xenoneihin, näin "laittomat" vanteet sai siististi alle.
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 19.03.2013. 15:53

Islannissa 38" on näköjään ihan "vakiotossut". :wink:
44 tuumasiakin näyttää olevan.
http://www.4x4offroads.com/4x4-jeep-iceland.html
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Kirjoita vastaus