Ajatuksena olisi laittaa toinen akku takakonttiin josta otettaisiin virtaa "työvaloille" Onnistuuko tämä niin että varsinaisen akun plussalta kaapeli takakontin akulle, ja väliin pääkytkin jolla saan ns. "valoakun" erotetua kaikista muista sähköistä. Ajossa sitten voi tuon pääkytkimen avata jolloin akku latautuu? Miinus valoakulta runkoon?
Toinen dilemma on tulee vinssiä asennettaessa, laitetaanko sille erillinen pääkytkin? jos niin tuleeko mokoma kabiiniin vaiko konepellin alle? Vai pitääkö tehdä kaikki sähköt sammuttava kytkin?
Toinen akku ja pääkytkin
Pistä ihan akkurele tuohon. Ovat automaattisia ja irrottavat kun akkujännite laskee alle latausjännitteen ja kytkevät taas kun latausjännitteen raja ylittyy. Ei tartte millään manuaalisella leikkiä joka vielä unohtuu päälle ja on molemmat akut tyhjänä sitten. Niitä on myös automaattisia joissa on manuaalinen vipu myös jos tarvista ottaa apuvirtaa lisäakusta starttiakulle.
kozel@ircnet
Passaisiko siihen tuollainen?`
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/k ... 2-24v-120a
Vai onko amperimäärä liian alhainen mikäli sähköissä on vinssikin kiinni?
edit: Biltemallakin valikoimissa olisi tuollainen...
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/S ... ele-25230/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/k ... 2-24v-120a
Vai onko amperimäärä liian alhainen mikäli sähköissä on vinssikin kiinni?
edit: Biltemallakin valikoimissa olisi tuollainen...
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/S ... ele-25230/
Jos meinaat seuraavanlaista kytkentää
Laturi--------Akku1--------Rele--------Akku2--------Vinssi
Niin tuo vinssi voi vähän rassata tuota relettä kun ne toimii jännitteen mukaan ja tuo vinssi voi aiheuttaa jännitteeseen heittelyä ja releen räpsimistä ja voi näin olla lyhytikäinen. Jänniteheittelyn ja virran takia itse laittaisin offikäyttöön tms tuon releen rinnalle järeämmän manuaalisen kytkimen joka yhdistää akut yhteen vinssikäytössä ja tätä samaa kytkintä voi käyttää sitten myös lisävirran antamisessa lisä-akulta startti-akulle.
Laturi--------Akku1--------Rele--------Akku2--------Vinssi
Niin tuo vinssi voi vähän rassata tuota relettä kun ne toimii jännitteen mukaan ja tuo vinssi voi aiheuttaa jännitteeseen heittelyä ja releen räpsimistä ja voi näin olla lyhytikäinen. Jänniteheittelyn ja virran takia itse laittaisin offikäyttöön tms tuon releen rinnalle järeämmän manuaalisen kytkimen joka yhdistää akut yhteen vinssikäytössä ja tätä samaa kytkintä voi käyttää sitten myös lisävirran antamisessa lisä-akulta startti-akulle.
kozel@ircnet