Toinen akku ja pääkytkin

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Toinen akku ja pääkytkin

Viesti Kirjoittaja jaskau » 24.01.2014. 14:20

Ajatuksena olisi laittaa toinen akku takakonttiin josta otettaisiin virtaa "työvaloille" Onnistuuko tämä niin että varsinaisen akun plussalta kaapeli takakontin akulle, ja väliin pääkytkin jolla saan ns. "valoakun" erotetua kaikista muista sähköistä. Ajossa sitten voi tuon pääkytkimen avata jolloin akku latautuu? Miinus valoakulta runkoon?

Toinen dilemma on tulee vinssiä asennettaessa, laitetaanko sille erillinen pääkytkin? jos niin tuleeko mokoma kabiiniin vaiko konepellin alle? Vai pitääkö tehdä kaikki sähköt sammuttava kytkin?

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 24.01.2014. 16:41

Pistä ihan akkurele tuohon. Ovat automaattisia ja irrottavat kun akkujännite laskee alle latausjännitteen ja kytkevät taas kun latausjännitteen raja ylittyy. Ei tartte millään manuaalisella leikkiä joka vielä unohtuu päälle ja on molemmat akut tyhjänä sitten. Niitä on myös automaattisia joissa on manuaalinen vipu myös jos tarvista ottaa apuvirtaa lisäakusta starttiakulle.
kozel@ircnet

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jaskau » 28.01.2014. 15:28

Passaisiko siihen tuollainen?`

http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/k ... 2-24v-120a

Vai onko amperimäärä liian alhainen mikäli sähköissä on vinssikin kiinni?

edit: Biltemallakin valikoimissa olisi tuollainen...
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/S ... ele-25230/

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 25.02.2014. 18:01

Jos meinaat seuraavanlaista kytkentää

Laturi--------Akku1--------Rele--------Akku2--------Vinssi

Niin tuo vinssi voi vähän rassata tuota relettä kun ne toimii jännitteen mukaan ja tuo vinssi voi aiheuttaa jännitteeseen heittelyä ja releen räpsimistä ja voi näin olla lyhytikäinen. Jänniteheittelyn ja virran takia itse laittaisin offikäyttöön tms tuon releen rinnalle järeämmän manuaalisen kytkimen joka yhdistää akut yhteen vinssikäytössä ja tätä samaa kytkintä voi käyttää sitten myös lisävirran antamisessa lisä-akulta startti-akulle.
kozel@ircnet

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jaskau » 25.02.2014. 19:52

No mulla oli ajatus tällainen, saa korjata jos on ihan hullu.

laturi --- akku 1 johon kytketään vinssi ---- rele --- akku 2
johon kytketään muutama ledityövalo valaisemaan leiritouhuja ym. ns. hupiakku.

Tuo erillinen kytkin releen rinnalle kuulostaa järkevältä, mutta entä suunnitelma muuten?

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 01.03.2014. 9:04

Ihan hyvältä vaikuttaa Noin se on jopa fiksumpi siinä mielessä että vinssin sähköt saa laturilta päin lyhyemmät johdot.
kozel@ircnet

Kirjoita vastaus