Xenon polttimon vaihto

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
codemk
Viestit: 81
Liittynyt: 06.08.2012. 10:43
Paikkakunta: Espoo

Xenon polttimon vaihto

Viesti Kirjoittaja codemk » 04.02.2014. 9:25

Haku ei löytänyt, joten avataan uusi.

Millainen operaatio on vaihtaa xenon polttimo? Meneekö yksiselitteisesti vaihdettavaksi liikkeessä yleisellä tasolla ja toki tarkemmin kiinnostaa WH grandin kohdalta.

edit: siirretty sähköosastolle.

codemk
Viestit: 81
Liittynyt: 06.08.2012. 10:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja codemk » 04.02.2014. 9:27

Ja nyt on vaihdatettu uudet korjaamolla.
Jatkoa ajatellen kuitenkin kiinnostaisi tietää, että "uskaltaako" noita alkaa itse vaihtelemaan..

Avatar
Timo L
Viestit: 1499
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 05.02.2014. 13:22

Eihän se xenon polttimon viahto ole sen ihmeellisempää kuin halogeeninkaan, olettaen että kädet mahtuu väliin missä liittimet ja polttimo on.

Tosin WK:n FSM:n mukaan räjähdysherkkää puuhaa, niinkuin tuntuu olevan kaikki mitä USA:ssa tehdään :D :lol:

"WARNING: To avoid serious or fatal injury, eye protection should be used when servicing any glass components.


WARNING: To avoid serious or fatal injury when working on the High Intensity Discharge (HID) headlamp system, be certain to take the proper precautions. The headlamp switch must be in the OFF position. Disconnect and isolate the battery negative cable. There is a risk of fatal injury caused by contact with high voltage used in the HID headlamps. There is a risk of explosion or fire caused by highly flammable materials in the vicinity of damaged HID lighting elements. There is a risk of injury caused by exposure to Ultra Violet (UV) light, a risk of burns caused by high component operating temperatures, a risk of mercury poisoning through glass splinters produced by bursting HID lighting elements. There is also a risk of poisoning caused by inhalation of mercury vapors and by toxic salts and mercury compounds being ingested or coming into contact with the skin. Do not come into contact with parts that are under high voltage. Persons with active electronic implants (e.g. heart pacemakers) must never work on HID headlamps. Wear insulated safety shoes, safety glasses and protective gloves. Remove flammable materials and ensure sufficient ventilation in the working area.


CAUTION: Do not contaminate the glass of halogen bulbs with fingerprints or allow contact with other possibly oily surfaces. Reduced bulb life will result."


Noh, itsessään proseduurin pitäisi olla ihan simppeli, eli mahdollinen kumi- tai muovisuoja irti, liitin irti, klipsi auki ja polttimo pois, takaisin päinvastaisessa järjestyksessä. Jotkut tykkää ottaa miinusnavan irti akusta xenonien kanssa puuhatessa varmuuden vuoksi.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 05.02.2014. 19:18

Mutta kylläpä kiinnostaisi nähdä tästä lampun vaihdosta ameriikan malliin tehty official DIY video. Ja ehdottomasti kaikki nuo luetellut suojavehkeet päällä.. :D
ZJ 4.0 -96

jimk
Viestit: 44
Liittynyt: 24.11.2011. 11:31
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja jimk » 08.02.2014. 19:57

Henkilöautoista ei kokemusta, mutta raskaassa kalustossa on ohjeistus xenonien vaihdossa, että muutama minuutti virrat pois ja sitten polttimon kimppuun. Syy tähän on jossakin polttimon jännitteessä ja lämmössä. Tuolla odotuksella saadaan vaihto tehtyä "hieman" turvallisemmin... Näin äkkiseltään mutua vain tuli mieleen.. :lol:
1996 Grand Cherokee 5.2 l

Avatar
Timo L
Viestit: 1499
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 08.02.2014. 21:28

Ei niitä halogeenejakaan kannata mennä suorilta vaihtamaan, jos vaikka pitkä puoli on pimeä ja ajanut lyhyet päällä.

Mutta juu, Xenoneissa voi kait teoriassa jäädä jotain jäännösvirtaa, ja siitä saada kynsilleen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus