-93 ZJ kaikkea pientä laittamista.

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
TsKo
Viestit: 18
Liittynyt: 16.01.2014. 23:39
Paikkakunta: Loppi

-93 ZJ kaikkea pientä laittamista.

Viesti Kirjoittaja TsKo » 18.01.2014. 9:29

Tervehdys arvon Jeepisteille.
Tuli toissaehtoolla haettua kotia 1993 mallinen Grand cherokee 5.2 limited.

Ajattelin, että pitää saada hj61 aura-auto toyotalle joku kaveri pihalle niin voi aina toista remontoida ja ees toisella liikkua :D Ja niinhän siinä sitten kävi, kun tojotaan tuli leima joulun alla ja suurimmat mätähommat sain siitä tehtyä niin ajattelin sijoittaa (vähäiset)rahani ja vapaa-aikani Jeeppiin kun se nyt on vuoden verran kohta jo kummitellut takaraivossa.

Ja asiaan. Ensimmäinen yllätys autoa katsoessa oli sen hyvin vähäiset ruosteongelmat, eikä vielä eilenkään kotitallissa löytyny mitään ihan mahdottomia. Oikealla etulattiassa yksi sauman kohta oli pehmenny ja molemmin puolin takanurkissa pikku reiän alut. Muuten hyvin siisti pelleiltään.

Sitten huolia, eikun harrastuskohteita :)
-Alanäyttö vilkuttaa sitä 4wd switch herjaa, näyttöön syttyy kyllä lo teksti hitaalle puolelle vaihtaessa. Mahdollisesti juotosvikaa piirikortilla??
-Ylänäyttö suurimman osan aikaa pimeenä, jos näyttää jotain niin ei mitään järkevää eikä reagoi nappeihin mitenkään??
-Sisävalot ei syty oven avaamisesta. Syttyy kyllä jos kaukosäätimellä avaa ovet ja näyttö kertoo kyllä oven olevan auki mutta valot sammuu hetken päästä??
-apukuskin penkin sähksäätö pelaa vaan eteen ja taakse.
-Päästöt ollu katsastuksessa ongelma.
-Pakoputki on vähän viritys ja näkyy olevan joku tarvikekatti putkessa. Saattaa liittyä ylläolevan kanssa yhteen.
-Etukulma kopastu johonkin kun on se lamppujen takana oleva auton levyinen muovikehikko säleinä oikealta puolen. Tarttis uuden jos hyvän haluaa.

Ja sen perinteisen siwan muovikassillisen heitinkin jo kaikenmaailman lisävalonjohtoja menemään, oli sullottu sykkyrälle akun viereen :lol:

No joo noista on hyvä aloittaa ja tarkoitus olisi pitää nyt jeeppi liikenteessä ja kuulostella mitä muuta ilmaantuu, ens syksynä vois koittaa alottaa jotain suurempaa ton kanssa.

On kyllä melkosenpaljon kivempi tämä Jeeppi ajaa tieajoa kun toi lehtijousilla oleva japsi 8)

Kaikki ajatukset on tervetulleita aiheesta ja modet siirtänee johonkin soveliaammalle alueelle jos tarvetta, kun ei itte ihan heti tohtinu rojektiosioon laittaa vaikka melkosella varmuudella tästäkin sellainen äkkiä tulee...

TsKo
Viestit: 18
Liittynyt: 16.01.2014. 23:39
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TsKo » 18.01.2014. 9:37

No voiss..tn, ei tätä ny tänne pitäny laittaa ku yleiseen tekniikkaan. Noh nyt tästä sitten tulikin jo heti se rojekti :D
2002 Jeep Grand Cherokee 2.7CRD limited
1990 Toyota Hj61 4.0td

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 18.01.2014. 11:46

Sähkövikoja Jeepissä.. no onpa kumma juttu.. :D

Onkos siinä ne muoviset helmasuojat paikallaan, uskaltaako edes ehdottaa että ottaisit ne irti ja tarkistat helmat. Omassa ZJ:ssä oli pientä helmojen pehmeyttä havaittavissa altapäin tutkittuna, sitten kun otin nuo helmasuojat niin 2/3 osaa helmoista putosi ruosteena alas..

Jeeppi on kyllä huippukulkine joten tervetuloa Jeepistiksi. :)
ZJ 4.0 -96

TsKo
Viestit: 18
Liittynyt: 16.01.2014. 23:39
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TsKo » 20.01.2014. 21:49

Semmonen ominaisuus oli edellisen omistajan mukaan tullu hetkinen sitten, että nylpyttää turbiinilukkoa pois ja päälle sillointällöin. Cruisekaan ei ollu pelannu neljään vuoteen.

No tänään sitten vaihdoin uuden akun ja ajattelin samalla vilkasta jarrupedaalin juureen sitä katkasijaa ja sehän oli ihan kintaalla, että jarruvalot syttyy kun polkimeen vähän hipasee. Säädin kytkimen tiukemmalle ja yleismittarilla mittasin vielä, että kaikki kärjet toimii.
Parin kymmenen kilometrin testilenkillä ei turbiinilukko temppuillut kertaakaan ja cruiserikin heräs henkiin :)

Noh vielä kyllä pitäis korjata se katkasijadilemma noin niinkun oikeesti, kun nyt jos kengänkärjellä vähän poljinta nostaa niin pakittaa se säätö taas ketuilleen. On polkimen niveltapeissa vissiin senverta löysää, niin mahtuu justiinsa senverta nousemaan että pullauttaa sen säädön löysälle.

Onko tosta jollain faktaa mitkä kärjet katkaisijasta ohjaa mitäkin kun kolmet kärjet näytti mittarin mukaan olevan? Vai onko tää vaan nyt joku tilapäinen ihmeparantuminen?
2002 Jeep Grand Cherokee 2.7CRD limited
1990 Toyota Hj61 4.0td

TsKo
Viestit: 18
Liittynyt: 16.01.2014. 23:39
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TsKo » 21.01.2014. 22:16

Sikli kirjoitti:Sähkövikoja Jeepissä.. no onpa kumma juttu.. :D

Onkos siinä ne muoviset helmasuojat paikallaan, uskaltaako edes ehdottaa että ottaisit ne irti ja tarkistat helmat. Omassa ZJ:ssä oli pientä helmojen pehmeyttä havaittavissa altapäin tutkittuna, sitten kun otin nuo helmasuojat niin 2/3 osaa helmoista putosi ruosteena alas..

Jeeppi on kyllä huippukulkine joten tervetuloa Jeepistiksi. :)
Ei oo muita muoveja kun ovien alareunoissa ne leveet ja ei ainakaa heti uskalla alle kurkata kun on vielä tojotan mätähommat senverran tuoreessa muistissa, et ny ei jaksa :P

Helmoja on paikattu ed omistajan aikana ihan suht asiallisesti, tehään palkkihelmat sitte jossain vaiheessa kun sen aika on.
2002 Jeep Grand Cherokee 2.7CRD limited
1990 Toyota Hj61 4.0td

TsKo
Viestit: 18
Liittynyt: 16.01.2014. 23:39
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TsKo » 21.01.2014. 22:27

Tänään tuli värkättyä holkki sinne jarrupolkimen/sylinterille menevän tangon väliin ja tuli jämpti, eikä poljinkatkaisija enää kettuile.

Näytön juotoksia innostuin kanssa tutkimaan ja siitä liitinrimasta mihin johdot tulee kiinni olikin juotokset huonona+yhdestä isosta diodista oli molemmat jalat irti. Katotaan auttoiko noiden uudelleentinaus mihinkään vaivaan.

Seuraavana vois alkaa tutkimaan niitä sisävaloja, tarttis vaan ensin tietää että miten niitten kuuluu toimia ettei oo käyttövirhe :oops:

Sitte sitä keulaakin täytyis vähän vilkasta ja suunnitella jonkinmoista puskuria siihen kun oma on kerta rikki.
2002 Jeep Grand Cherokee 2.7CRD limited
1990 Toyota Hj61 4.0td

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja khager » 09.02.2014. 15:09

Mulla ei syty sisävalo kuskin ovesta. Kaukosäätimellä syttyy ja sammuu heti kun laittaa avaimen virtalukkoon. Luulen että sen kuuluukin toimia noin.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.02.2014. 21:25

khager kirjoitti:Mulla ei syty sisävalo kuskin ovesta. Kaukosäätimellä syttyy ja sammuu heti kun laittaa avaimen virtalukkoon. Luulen että sen kuuluukin toimia noin.
Kyllä ne valot pitäisi syttyä myös kuskin ovessa. Oven katkaisijassa tjsp. on vikaa jos ei syty.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

TsKo
Viestit: 18
Liittynyt: 16.01.2014. 23:39
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TsKo » 12.02.2014. 8:56

Tilannetta selvitelty senverta, eli mulla ei ole tossa omassa laitteessa koko sisävalon katkaisijoita etuovissa, eli ne kenellä ne valot syttyy sisälle etuoven avauksella on varmaankin a-pilarin kyljessä samanlainen katkaisija kuin seuraavassa pilarissa on takaovellekkin.

Johdot tosiaan kyllä on sielä etujalkatilan reunoilla kummallekkin puolelle ja on kaavion mukaan vieläpä oikeanväriset, mutta ne katkaisijat, sekä niiden reijät niistä kohtaa missä ne kuvan puolesta kuuluis olla, loistaa poissaolollaan. Toiminta on juurikin samanlainen, kuin nimimerkki khager tossa yllä kuvaili.

Jos Floridassa ei oo ollenkaan pimeetä :shock: kun sieltä toi taitaa olla raahattu.

Ja sitten onkin muita murheita, eli jumittava tyhjäkäyntiventtiili mahdollisesti. On kyllä hauskaa ajaa autolla joka on automaatti ja ei käy tyhjäkäyntiä. Pitäis koittaa putsailla ja elvytellä se elävien kirjoihin vielä hetkeksi, että vois seisottaa tojotaa hanttarin ovien korjauksen ajan.

Sen jälkeen joutaakin jeeppi seisomaan ja täytyy alkaa miettimään mitä sille tekis, kun tuollaisenaan siitä ei ainakaan ole mulle käyttöautoksi. Mettässä rikottavaksi se on mielestäni joko liian ehjä tai sitten &%¤%&( hyvä aihio :D , en oo vielä päättäny. Tai sitten dieselöintihommia on kans visioitu, se on vaan vähän inhottavan ikäinen siinä mielessä kun semmoset diisselikoneet mitkä olis edes jotenkin järkevän kokoisia ja tehoisia ovat liian vanhoja ja kerta vielä jälkiturbotus ei ole vähäpäästöisyyden takia käytännössä mahdollista, pitäisi sen koneen olla sopiva alkuperäisessä kunnossa ja sitten sen ikäisissä onkin jo sähköohjattua syöttöpumppua ja elimenluovuttaja-autossa ajonestolaitetta ja muutenkin voipi olla jo auton hintaisia ne moottorit.

Noh on siinä sitten pohdittavaa, toisaalta käyttöautona tollanen kyllä houkuttelisi sen mukavuuden takia, tiiä sitte onko siitä mukavuudesta muutakuin muisto jäljellä jonkun mersun kolmesatasen turpodiisselikoneen asennuksen myötä :lol:
2002 Jeep Grand Cherokee 2.7CRD limited
1990 Toyota Hj61 4.0td

TsKo
Viestit: 18
Liittynyt: 16.01.2014. 23:39
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TsKo » 17.02.2014. 21:40

Nojoo, senverta lakitekstiä tutkittu että sen dieselöinnin voi unohtaa kun ei kerta saa laittaa vähäpäästöiseen mallisarjaan kuulumatonta moottoria.

Taitaa vaihtoehdoiksi jäädä myynti tai sitten tekee leiman loputtua kilvettömän mettämöyrintälaitteen, josta pääseekin isojen pyörien tilantarpeen kartoitukseen, varsinkin kun noi kolmeykkösetkin jo ottaa kiinni edessä, välityksien tutkimiseen, lukkoja muuallekkin kuin oviin, vinssipuskuria,jne
2002 Jeep Grand Cherokee 2.7CRD limited
1990 Toyota Hj61 4.0td

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 17.02.2014. 23:34

TsKo kirjoitti:Nojoo, senverta lakitekstiä tutkittu että sen dieselöinnin voi unohtaa kun ei kerta saa laittaa vähäpäästöiseen mallisarjaan kuulumatonta moottoria.
Ööh.. siis mitä?

Kyllä sinne autoon saa ihan Finlexistä löytyvän ajantasaisen lainsäädännön, kuin myös Trafin ohjeidenkin valossa asentaa minkä vain moottorin, kunhan se täyttää mm. seuraavia reunaehtoja:
* Vähäpäästöiseen autoon saa asentaa vain sellaisen moottorin joka täyttää auton tyyppihyväksyntähetken aikaiset tai sitä myöhemmät päästövaatimukset (esim. laitat sinne '93 V8 bensakoneen tilalle vaikka Euro3- normin mukaisen 4- litran dieselin mahdollisine alkuperäisine pakokaasunpuhdistuslaitteineen).
* Iskutilavuus ei kasva liikaa
* Moottorin teho ei kasva liikaa (tai auton teho/ painosuhde ei muutu yli sallitun)
* Moottorin massa ei kasva liikaa


Periaatteessa tuo päästörajojen täyttyminen voi osoittautua joskus ongelmaksi, mutta jos otat moottorin vastaavan painoisesta tai painavemmasta autosta ja ko. auton päästöraja on tiukempi kuin nykyisen moottorisi, niin selvinnee asiasta konttorilla etukäteen keskustelemalla. Esimerkkejä tosin on ollut, että pitäisi olla joko maahantuojan todistus (eivät sitä varmasti kirjoita mallisarjaan kuulumattomalle moottorille), tai sitten esim. VTT:n tutkimus (= normipalkoilla et sitä maksa :lol: )
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 18.02.2014. 9:29

Kattelinpa tätä topiikkia näin Jeeppi-miehenä ja aattelin että mulla voisi olla joitain osia sun projektiin, kuten esim. etupuskuri, apukuskin nahkapenkki, yms. Oon tulossa ens viikonloppuna (22.2.2014) Lopelle ajeleen Masinmäkeen, joten jos sulla on tarve osille niin otappa yhteyttä. Voin tarvittaessa tuoda kamat paikanpäälle.

t.
Hanski / a.k.a. WinChester
p. 0406719833
Raha ja romut rauhottaa.

TsKo
Viestit: 18
Liittynyt: 16.01.2014. 23:39
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TsKo » 19.02.2014. 0:21

Timo L kirjoitti:
TsKo kirjoitti:Nojoo, senverta lakitekstiä tutkittu että sen dieselöinnin voi unohtaa kun ei kerta saa laittaa vähäpäästöiseen mallisarjaan kuulumatonta moottoria.
Ööh.. siis mitä?

Kyllä sinne autoon saa ihan Finlexistä löytyvän ajantasaisen lainsäädännön, kuin myös Trafin ohjeidenkin valossa asentaa minkä vain moottorin, kunhan se täyttää mm. seuraavia reunaehtoja:
* Vähäpäästöiseen autoon saa asentaa vain sellaisen moottorin joka täyttää auton tyyppihyväksyntähetken aikaiset tai sitä myöhemmät päästövaatimukset (esim. laitat sinne '93 V8 bensakoneen tilalle vaikka Euro3- normin mukaisen 4- litran dieselin mahdollisine alkuperäisine pakokaasunpuhdistuslaitteineen).
* Iskutilavuus ei kasva liikaa
* Moottorin teho ei kasva liikaa (tai auton teho/ painosuhde ei muutu yli sallitun)
* Moottorin massa ei kasva liikaa


Periaatteessa tuo päästörajojen täyttyminen voi osoittautua joskus ongelmaksi, mutta jos otat moottorin vastaavan painoisesta tai painavemmasta autosta ja ko. auton päästöraja on tiukempi kuin nykyisen moottorisi, niin selvinnee asiasta konttorilla etukäteen keskustelemalla. Esimerkkejä tosin on ollut, että pitäisi olla joko maahantuojan todistus (eivät sitä varmasti kirjoita mallisarjaan kuulumattomalle moottorille), tai sitten esim. VTT:n tutkimus (= normipalkoilla et sitä maksa :lol: )
No minäkun luulin ensalkuun että se onnistuu suoraan vaan ilmoittamalla sen elimenluovuttaja-auton tiedot ja jos se on päästönormeiltaan vähintään yhtä tiukka niin kävis suoraan.

Mä ymmärsin sen lakitekstin silleen että jos mallisarjaan kuulumaton moottori laitetaan niin auto ei täytä kyseistä päästönormia sillä moottorilla, vaikka se olis se moottori uudempikin, eli siinä se ongelma.

Eli koko auton vähäpäästöisyyttä ei pysty osoittamaan ilman riippumattoman tutkimuslaitoksen testiä.
2002 Jeep Grand Cherokee 2.7CRD limited
1990 Toyota Hj61 4.0td

TsKo
Viestit: 18
Liittynyt: 16.01.2014. 23:39
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TsKo » 19.02.2014. 0:28

Ja WhinChesterille kiitoksia tarjouksesta, pidetään mielessä jos tarvetta ilmenee. Nyt ei vielä tiedä kuinka ton kanssa tekee, jos jää tiepeliksi niin puskurin se vois tosiaan tarttee.

Täytyy ny ensin keskittyä ton toitsun loppuunkasaamiseen ja sitten alkaa vaahtoomaan jeepin kans :D
2002 Jeep Grand Cherokee 2.7CRD limited
1990 Toyota Hj61 4.0td

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 19.02.2014. 8:27

TsKo kirjoitti:Ja WhinChesterille kiitoksia tarjouksesta, pidetään mielessä jos tarvetta ilmenee. Nyt ei vielä tiedä kuinka ton kanssa tekee, jos jää tiepeliksi niin puskurin se vois tosiaan tarttee.

Täytyy ny ensin keskittyä ton toitsun loppuunkasaamiseen ja sitten alkaa vaahtoomaan jeepin kans :D
Selevä homma. Jos vain joudat, niin tule nyt Masinmäkeen turisemaan Jeeppi-juttuja, kun etkös sää siinä nurkilla asu...?
Raha ja romut rauhottaa.

Kirjoita vastaus