Hihnan kitinä
Hihnan kitinä
TJ Wrangler 4,0l automaatti, ilmastointi.
Kiusallinen ja häiritsevä ilmeisesti hihnan kitinä alkanut vaivata viime kuukauden aikana. Kitinä alkaa VASTA koneen lämmettyä noin 10km ajon jälkeen ja se vaihtelee alettuaan moottorin kierrosten mukaan. Kitinä saattaa toisinaan loppua noin 20 km ajon jälkeen. Kitinä on pahentunut ajan myötä.
Mikä neuvoksi? Jokin menossa rikki vai hihnan liristystä vailla?
Kiusallinen ja häiritsevä ilmeisesti hihnan kitinä alkanut vaivata viime kuukauden aikana. Kitinä alkaa VASTA koneen lämmettyä noin 10km ajon jälkeen ja se vaihtelee alettuaan moottorin kierrosten mukaan. Kitinä saattaa toisinaan loppua noin 20 km ajon jälkeen. Kitinä on pahentunut ajan myötä.
Mikä neuvoksi? Jokin menossa rikki vai hihnan liristystä vailla?
Olikos sulla automaattikiristin, vai kiristys ohjaustehostimelta? Ja onko vinkuna/ kitinä luistavan hihnan naukaisua, vai "metallista" kitinää?
Aika usein syyllinen metalliseen kitinään voi löytyä minkä tahansa hihnapyörän/ apulaitteen laakeroinnista, ja ne todetakseen on melkein helpointa löystätä hihna ja koittaa kaikki pylpyrät läpi yksi kerrallaan.
Jos on ihan luistava hihna, niin joko jo kulumaan päin oleva hihna, huonoksi mennyt automaattikiristin (joko jumittaa, tai jousi kuoleentunut), tai sitten vain säädön puutetta. Nelilitraisen hihna pitää olla hämmästyttävän kireällä verrattuna siihen mitä hihnat yleensä on, ettei se luista.
Aika usein syyllinen metalliseen kitinään voi löytyä minkä tahansa hihnapyörän/ apulaitteen laakeroinnista, ja ne todetakseen on melkein helpointa löystätä hihna ja koittaa kaikki pylpyrät läpi yksi kerrallaan.
Jos on ihan luistava hihna, niin joko jo kulumaan päin oleva hihna, huonoksi mennyt automaattikiristin (joko jumittaa, tai jousi kuoleentunut), tai sitten vain säädön puutetta. Nelilitraisen hihna pitää olla hämmästyttävän kireällä verrattuna siihen mitä hihnat yleensä on, ettei se luista.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Selvisikö syy?
Jokos kitinän syy selvisi, vai jatkuuko etsintä?
.
.
.
.
.
.
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs
Kitinä jatkuu, samoin syyn etsintä.
Hihnassa on siis automaattikiristin, joka on nätisti merkittyjen rajojen sisällä ja elää moottorin käydessä. Koitin löysätä hihnaa ja pyöritellä kaikkea pyöriteltävissä olevaa. Kaikki tuntui pyörivän nätisti. Tämä on kuitenkin ihan "noviisin" mielipide.
Ohjaustehostimen neste oli hieman vajaahko joten sitä lisäsin, samoin jäähdytysnestettä. En huomannut mitään vaikutusta. Kitinä alkaa aina moottoritienopeudessa (>80kmh) ja loppuu melkein samoin tein kun palaa kaupunkinopeuteen.
Jatkan ihmettelyä, vinkkejä otetaan vastaan...
Hihnassa on siis automaattikiristin, joka on nätisti merkittyjen rajojen sisällä ja elää moottorin käydessä. Koitin löysätä hihnaa ja pyöritellä kaikkea pyöriteltävissä olevaa. Kaikki tuntui pyörivän nätisti. Tämä on kuitenkin ihan "noviisin" mielipide.
Ohjaustehostimen neste oli hieman vajaahko joten sitä lisäsin, samoin jäähdytysnestettä. En huomannut mitään vaikutusta. Kitinä alkaa aina moottoritienopeudessa (>80kmh) ja loppuu melkein samoin tein kun palaa kaupunkinopeuteen.
Jatkan ihmettelyä, vinkkejä otetaan vastaan...
Tarkista vielä, että dampperi on ehjä.
Eli ettei kampiakselin hihnapyörä ota kiinni jakopään koppaan..
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 7c24547a18
Eli ettei kampiakselin hihnapyörä ota kiinni jakopään koppaan..
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 7c24547a18
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs
Eeeeiii, nyt se alkoi uudestaan!
Kitinä kuuluu kuten ennenkin matkanopeudella auton ollessa lämmin. Ajaessa vakkari päällä esim 80km/h niin ääni voimistuu ylämäessä kun vetoa on enemmän ja alamäissä saattaa vaieta kokonaan. Viittaisiko jonnekin vetoakselistoon??
Ideoita? vai vienkö suosilla vaikka Jamantille
Kitinä kuuluu kuten ennenkin matkanopeudella auton ollessa lämmin. Ajaessa vakkari päällä esim 80km/h niin ääni voimistuu ylämäessä kun vetoa on enemmän ja alamäissä saattaa vaieta kokonaan. Viittaisiko jonnekin vetoakselistoon??
Ideoita? vai vienkö suosilla vaikka Jamantille

Kyllähän tuo sitten voimansiirronpuolelle viittaa.suomtu kirjoitti:Juuri niin, kitinä kuuluu ainoastaan liikkeellä ollessa yleensä nopeuden ollessa noin 80kmh. Ei ole koskaan kuulunut paikallaan ollessa. Tämä hankaloittaa äänen paikantamista.
Itselläni D44 etuakselista varmaan jokin laakeri kulahtanut kun juuri 80+ vauhdissa pientä vinkumista pitää, joka kasvaa nopeuden kasvaessa, tämän alle ääntä ei kuule.
Pitäisi varmaan akseli purkaa atomeiksi ja uusia kaikki mahdolliset laakerit, tiivisteet jne

Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2
General Grabber AT2, Trail Master stage 2
En millään usko että tästä olisi apua mutta kerrotaan nyt kuitenkin, olkoon yhtenä esimerkkinä auton omituisista äänistä. Itselläni oli mennä hermot kun ajaessa kuului sellaista kuivaa kitinää, hihnakin kävi irrallaan muutaman kerran ja kaikki rullat kävin läpi ja vaikka mitä. Sitten yksi päivä purin ihan muusta syystä moottorista työskentelytilaa kun tajusin että ilmanputsarin kotelo pitää täsmälleen samanlaista kitinää kun sitä heilutteli; kotelon kiinnitykset olivat löystyneet ja sopivassa vauhdissa kotelo resonoi ja ruosteinen ruuvi piti juuri mukavaa kuivan laakerin kitinää. Kerrankin oli halpa korjaus.. 

ZJ 4.0 -96
Hihnan kitinä
Hei!
Itse painin varmaan toista vuotta samanlaisen(ehkä?) ongelman kanssa. Pakkaskeleillä auto joskus kitisi vähemmän, mutta lämpimällä varsinkin kesäisin meteli oli aika-ajoin sietämätöntä. Apulaitehihnan olin vaihtanut kertaalleen, joten mielestäni se oli poissuljettu vaihtoehto. Paikallisella Jeeppipajalla käydessä asiasta mainitsin ja eräs vanhempi asentaja suositteli ensiavuksi silikonisprayta. Sitä suihkiessa mentiin sitten liki vuoden päivät. Aina kun ääntä ilmeni, laitettiin tujaus sprayta hihnalle ja hiljaisuus koitti.
Viimeinkin pääsin oikean aiheuttajan jäljille, kun auton alle alkoi muodostua märkä läiskä. Lopullinen aiheuttaja oli vesipumppu, joka oli alkanut ajansaatossa tihkua ja nesteen joutuessa hihnalle, tämä alkoi pitää kitinää. Vanhaa hihnaa ei saanut edes pesemällä enää hiljaiseksi, mutta uuden vesipumpun ja uuden hihnan myötä hiljaista on ollut.
Toivotaan että tästä löytyisi apuja..
-Severi
Itse painin varmaan toista vuotta samanlaisen(ehkä?) ongelman kanssa. Pakkaskeleillä auto joskus kitisi vähemmän, mutta lämpimällä varsinkin kesäisin meteli oli aika-ajoin sietämätöntä. Apulaitehihnan olin vaihtanut kertaalleen, joten mielestäni se oli poissuljettu vaihtoehto. Paikallisella Jeeppipajalla käydessä asiasta mainitsin ja eräs vanhempi asentaja suositteli ensiavuksi silikonisprayta. Sitä suihkiessa mentiin sitten liki vuoden päivät. Aina kun ääntä ilmeni, laitettiin tujaus sprayta hihnalle ja hiljaisuus koitti.
Viimeinkin pääsin oikean aiheuttajan jäljille, kun auton alle alkoi muodostua märkä läiskä. Lopullinen aiheuttaja oli vesipumppu, joka oli alkanut ajansaatossa tihkua ja nesteen joutuessa hihnalle, tämä alkoi pitää kitinää. Vanhaa hihnaa ei saanut edes pesemällä enää hiljaiseksi, mutta uuden vesipumpun ja uuden hihnan myötä hiljaista on ollut.
Toivotaan että tästä löytyisi apuja..
-Severi
XJ 2.5 -97
Aihe liippaa lahelta,mulla ei hihna kitise,vaan kylmana kuuluu "kilinaa"kiristin-vesipumppu puolelta,moottorin lammettya se lakkaa.
Kiristin vispaa n5mm;. liiketta kiivaaseentahtiin,tanaan loysasin hihnaa,eika ainakaan kiristimen pyoran laakerissa ollut valysta,
Vesipumpun laakerissa,pieni klappi,ei vuoda ja laturin vapaapyora toimii.
Kiristimen hinta aika suolainen,pitaako aina vaihtaa koko kiristin,vai auttaako pelkan pyoran vaihto?
Vesipumppu kannatta ainakin vaihtaa,nayttaa olevan alkup. ja mittarissa 176 tkm
Vesipumpuissa kova hintahaitari 24-200€,kaykohan "tarvike"pumput heuttamalla paikoilleen-vai olisko tilattava Italialaine?
-Cerdo-
Kiristin vispaa n5mm;. liiketta kiivaaseentahtiin,tanaan loysasin hihnaa,eika ainakaan kiristimen pyoran laakerissa ollut valysta,
Vesipumpun laakerissa,pieni klappi,ei vuoda ja laturin vapaapyora toimii.
Kiristimen hinta aika suolainen,pitaako aina vaihtaa koko kiristin,vai auttaako pelkan pyoran vaihto?
Vesipumppu kannatta ainakin vaihtaa,nayttaa olevan alkup. ja mittarissa 176 tkm
Vesipumpuissa kova hintahaitari 24-200€,kaykohan "tarvike"pumput heuttamalla paikoilleen-vai olisko tilattava Italialaine?
-Cerdo-