Jollin WJ Bensakrematorio

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

Jollin WJ Bensakrematorio

Viesti Kirjoittaja Jolli » 26.02.2014. 18:16

Tuodaanpa omaakin autoa vähän esille, vaikka mitään ihmeitä ei tule tapahtumaan tämän kanssa.


Lähtötilanne

Aiemmin oli BMW E61 farkku, jota pidettiin kuin kipeää pil*ua. Tuskanhikeä aiheutti jo kun lapset juoksivat auton ohi ja takin helma osui auton maalipintaan. Päätin että jotakin tälle tarvitsee tehdä, ettei hulluksi tule. BMW siis vaihtoon ja Kamuxin kautta löytyi 169tkm ajettu vm 2004 V8 HO Jeep, väliraha saatiin hierottua kohdalleen ja bensakrematoriolla ajelemaan hymyssä suin.

Alkuihmettelyä

Bemarin tiukkaan ja kirurgiveitsen tarkkaan ohjaukseen ja alustaan tottuneelle Jeeppi oli matka-ajossa pienoinen järkytys, tuntui että yksi ajokaista ei riittänyt kun pieni tuulenvire kävi, tai tie oli kalteva.

Jamantille puhelua ja viestittelyä sekä erinäisiä foorumeita selaillessa aloin ymmärtämään tämän alustageometriaa ja miten eri komponenttien väljistyminen vaikuttaa ajotuntumaan.

Sitten itse asiaan
Jamantilta tuli A-armiin (Taka-ylätukivarteen) puslat, taka-alatukivarsiin puslia ja niveliä etupäähän tätä ongelmaa helpottamaan.

Ohjauspuolelle tuli lopulta uusittua Tie rod, siihen nivelet sekä drag link ja siihen nivelet. Tällä saatiin ratissa ollut n.45asteen väljyys pois ja autosta tuli ihan ajettava, pientä väljää oli kuitenkin havaittavissa alustassa edelleen.

Samalla autoon tuli ruuvattua Trail Master Stage 2 alusta kun haluttiin vähän korkeutta ja tukevuutta.

42cm oli rullamitalla maasta rockslideriin maavaraa tämän jälkeen.

Kuva

Auton alla palloillessa hikipisaroita otsaan aiheutti kampiakselin etustefan, jakolaatikon takastefan, öljypohjan tiivisteen ja moottorin ja vaihteiston välissä olevat öljyvuodot / hikoilut. Olivat selvästi kosteita.

Kuva

Katsastuksessa kuitenkin läpi tämä hujahti, katsuri totesi että vuodot kertoo että siellä on öljyä :lol:

Renkaiksi alle ruuvattiin 265/65/17 General Grabber AT2-renkaat

Kuva

Huoltoja

Autoon tullut pikkuhiljaa hommattua huolto-osia enemmän ja vähemmän, sekä korjattu pieniä ominaisuuksia joita on ilmennyt, esim perän puslat+pallonivelen vaihto, öljynpaineanturin vaihto, sytytystulppien vaihto jne.

Seuraavaksi vuorossa täydellinen jarruremppa (käsijarrukengät, levyt, palat, satuloiden kunnostus yms yms), edessä pientä kolinaa kuuluu joten eteen kaikki mahdollinen uusiksi, öljyvuotojen korjaus ja kaiken mahdollisen nesteen vaihtaminen autosta.

Öljyinä autossa pyörinyt 5W40 Teboil Diamond Dieselit pesevien aineiden johdosta, 7tkm välein tullut öljyt vaihdettua.

Loppuun pieni kuva kahdesta ekoautosta:
Kuva
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jolli » 13.03.2014. 1:16

Taas tapahtuu:

Illan kuvasarja:

Etsi kuvasta virhe:

Kuva

Ja alle menee tälläistä:

Kuva
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 13.03.2014. 7:42

Hyvältä näyttää

Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jolli » 14.03.2014. 10:08

Carrierin kunnostus:
Lähtötilanne autosta purettuna
Kuva

Täydellinen purku, suurimpien ruosteisen irroitus metalliharjalla käsin sekä koneella, ns. Neekerintukka.

Tämän jälkeen osien pesu rasvanpoistoaineella ja upotus 10% sitruunahappo-liuokseen. Parin tunnin kuluttua veden väri oli vaihtunut

Kuva

8h sitruunahapossa lilluttuaan osat pois, huuhtelu kuumalla vedellä ja upotus fosforihappoon tunniksi.

Osien kuivaus ja vasaralakka päälle.

Liukutapit kiillotin 1000hiomapaperilla sileäksi.

Kun maali on kuivunut, voi paketin lyödä nippuun.

Kuva

Toiselle puolelle sama juttu tietenkin.
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

Kirjoita vastaus