Outoa ravistusta, vikaa ei vaan löydy?

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

hei

Viesti Kirjoittaja Hunter » 11.02.2012. 18:33

Jotenkin epäilisin Jarruja syynä tuohon ravistukseen.
Eräässä autossani EI kylläkään ollut Jeep vaan oli Toyota, takajarrulevyjen
sisällä oli käsijarrulle kengät ja kun olivat liika lähelle säädetty niin otti välillä joukkoon ne ja teki ihme ravistusta. Ravisti nimittäin niin paljon että peilit ja takalasi yms menivät ihan värinänäytölle :lol: sitten taas saattoi olla viikon kaksi ravistamatta kunnes taas yhtäkkiä vaikkapa satasen vauhdista alkasi värisemään tärisemään ja kun hiljenti ja vauhti tippui n.40km/h värinät lakkasi taas joksikin aikaa, useammaksi päiväksikin. Pikkasen sain hämmästellä ennen kun asian sain selvitettyä. Ehdottivat toyota huollossa taka-aksilan vaihtoa :roll: josta tietysti kieltäydyin ja erään kaverin kanssa sitten toi asia selvisi että käppärin kengät kauemmaksi eikä enää ravistuksia/puistatuksia tullut. :?:

Suski
Viestit: 9
Liittynyt: 25.12.2011. 22:42
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Suski » 23.02.2012. 8:31

Jäi sitten soittamatta kun vika kuulemma nyt selvinny... katsellaan... jotenkin usko on menny jo, mutta siis epäily niillä oli, että ne väärät öljyt siellä laatikoissa on aiheuttanu jotain hitusia järjestelmään ja ne hituset aika-ajoin täristeli, nyt siis muutamaan kertaan ainakin automaattiöljyt vaihdettu ja luvattu, että kunnossa ois...no onhan sitä ennenkin luvattu ja ei oo ollu, niin uskon sitten kun aikaa on menny ja ravisteluja ei tuu :)

-sakke-
Viestit: 9
Liittynyt: 11.03.2014. 21:17
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja -sakke- » 12.03.2014. 22:30

Miten Suski kävi siinä sinun auton täristämisessä? Tai onko Jamantilla ilmennyt vastaavanlaisia ongelmia?

Meidän pirssissä on nimittäin samoja oireita. Kyseessä Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07. Auto hankittiin -13 syksyllä 85tkm ajettuna, melkein saman tien pari kertaa auto alkoi tärisemään (holtittomasti) noin 80km/h nopeudessa. Täriseminen ilmeni muutaman km:n tai 100km:n ajon jälkeen, eli ei siinä mitään eroa. Pitemmällä reissulla se saattoi tulla takaisin 20km jälkeen. Täristäminen lähti pois, kun auton pysäytti ja vähän peruutti. Sen jälkeen taas toimi.

Ristikkonivel (vai mikä se nyt onkaan) tutkittiin, jossa "normaalia pientä holkkumista". Liikkeen kanssa tuumittiin, että jos se lähtee 90tkm huollon jälkeen pois, kun periin vaihdettiin öljyt. Nyt autolla tuli 100tkm täyteen ja kevyttä kärryä vedettäessä täristäminen tuli taas, ensimmäistä kertaa 90tkm huollon jälkeen. Ekalla kerralla noin 180km ajon jälkeen ja pari päivää myöhemmin 20km ajon jälkeen.

Takuuta on vielä muutama tuhat jäljellä, joten kiinnostaisi saada tuo pirssi kuntoon. Ei "merkkiliikekään" tiedä. :shock:

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.03.2014. 7:44

Kuulostaa kuin olis käsijarrukengät liian lähellä rumpuaan tai irti kiinnityksistään tai vaijeri jumittaa ja jää kengät laahaamaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 13.03.2014. 8:42

Muuttaako tärinän voimakkuutta se että vedättää/kiihdyttää voimakkaasti tai sitten keventää vetoa.?

Mulla oli 80-90 välillä kovat tärinät nelivedolla ja kun kiihdytti niin täris niin että ei peilistä nähnyt mitään kun heilu.

Takaveto päällä meni täysin ongelmitta.
kozel@ircnet

-sakke-
Viestit: 9
Liittynyt: 11.03.2014. 21:17
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja -sakke- » 13.03.2014. 12:24

Jamant: Käsijarru on välillä vähän outo... Kun parkissa vetää kiinni, se ei tavallaan tartu vaan tulee aika ylös. Kun kahvan laittaa takaisin alas ja nostaa uudelleen, niin sitten puree kiinni. Voisko olla käsijarru vikana?

Kozel: Tärinä alkaa salakavalasti yhtäkkiä ja menee isommaksi (sen aloittamisen tuntee penkissä ja kohta takapenkkikin tuntee sen, ratti ei tärrää). Ei auta vaikka nostaa kaasua tai jopa käyttää vapaalla, vaan tärinä pysyy samanlaisena. Pitää pysähtyä, peruuttaa vähän ja sitten taas ajamaan. Ja näin se on taas poissa.

Vähän on ihme homma ja haluttais tuo kuntoon...

Tässä autossa on uusi vaihteiston ohjelma, jossa on myös omat vikansa. Lukot ja hidas puoli ei mene päälle (Service 4WD system...). Mutta tämä tärrääminen on alkanut jo ennen ohjelman ajamista sisään.
Grand Cherokee -07 3.0 CRD Limited

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.03.2014. 13:53

ON siellä käsijarruvika sitten ja siksi täristää!!!

Ja tosta ohjelmoinnista on toinen topicci jo olemassa, oletkos sen lukenut??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

-sakke-
Viestit: 9
Liittynyt: 11.03.2014. 21:17
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja -sakke- » 13.03.2014. 14:55

Kiitos Jamantille, pitääpä "vinkata" huollolle käsijarrusta, menee takuuseen. Jos alkais pelittämään.

Ohjelmoinnin keskusteluun olenkin jo kirjoittanut, ja siellä jotain vastausta tulikin. Pitää siitä myös vinkata.
Grand Cherokee -07 3.0 CRD Limited

Kirjoita vastaus