Cherokee -90 "porukan vakioin"
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Terve!
Kiitos linkistä, mielestäni "jyvällä" ollaan. Vaan ensimmäinen kuva otsikon alla "Shackle Mechanics" on mielestäni virheellinen. Eli jos sakkelin yläpää on asennossa B niin eikös tuon jousen "rate" ikäänkuin jäykkene eli kun jousi joustaa eli samalla suoristuu ja tulee ikäänkuin lisää pituutta niin sakkelin alapäähän ottaessaan tämän pituuden muutoksen vastaan laskeutuu alaspäin eli vastustaa sisäänpainumista vaan enemmän (rate stiffend) päin vastoin kun kuvassa lukee? Ja kiinnitysasennossa A joustossa sakkelin alapää nousee joustossa lehden ikäänkuin pidentyessä ylöspäin eli tekee sitä pehmeämmän (rate softens).
Jotain tämän tapaista sillä progressiolla tarkoitin eli kulma muuttuu lehden joustaessa ja ikäänkuin lehden "rate" (Lontoon murteella) muuttuu.
Vähän edittiä : piirtelin ihan mielenkiinnosta kompuutterilla kuvia noista Quadratecin vaihtoehdoista ja villeinä olettamuksina lehden pituus 1200mm, jousilehden ja riipukkeen alakiinnikkeen välinen etäisyys 1155mm samassa vaakalinjassa normaalikuormalla ja riipuke 100mm. Tapaus A (Quadratecin kuva) riipukkeen kulma 30 astetta pystylinjasta ja kuormaa niin että lehti on suorana jolloin takapään kokonaispainuma pyöristettynä 180mm. Tapaus B sama juttu ja kokonaispainuma 150mm. Vertailun vuoksi vielä riipuke lähtötilanteessa pystysuorassa niin kokonaispainuma 160mm. Eli siis että jotta takalehti saadaan suoraksi (pitäisi suoristua kaikissa tapauksissa ihan samoilla newtoneilla) niin tapaus A:ssa tuntuma lienee pehmeämpi kun auto joustaa enemmän.
Jahka saan oman Cherokeeni kotiutettua niin käynpä ajamassa metsässä koeajolenkin ja uskallan veikata että itse en tee yhtikäs mitään noille riipukkeille, ainakin kuvaruudulta liikeratoja tarkasteltuna varsin marginaalisia juttuja lukuunottamatta sitä että ainakin noiden "simulointien" perusteella tapaus A:ssa näyttäisi pinionin kulma muuttuvan huonommaksi mitä enemmän jousitus painuu.
Kiitos linkistä, mielestäni "jyvällä" ollaan. Vaan ensimmäinen kuva otsikon alla "Shackle Mechanics" on mielestäni virheellinen. Eli jos sakkelin yläpää on asennossa B niin eikös tuon jousen "rate" ikäänkuin jäykkene eli kun jousi joustaa eli samalla suoristuu ja tulee ikäänkuin lisää pituutta niin sakkelin alapäähän ottaessaan tämän pituuden muutoksen vastaan laskeutuu alaspäin eli vastustaa sisäänpainumista vaan enemmän (rate stiffend) päin vastoin kun kuvassa lukee? Ja kiinnitysasennossa A joustossa sakkelin alapää nousee joustossa lehden ikäänkuin pidentyessä ylöspäin eli tekee sitä pehmeämmän (rate softens).
Jotain tämän tapaista sillä progressiolla tarkoitin eli kulma muuttuu lehden joustaessa ja ikäänkuin lehden "rate" (Lontoon murteella) muuttuu.
Vähän edittiä : piirtelin ihan mielenkiinnosta kompuutterilla kuvia noista Quadratecin vaihtoehdoista ja villeinä olettamuksina lehden pituus 1200mm, jousilehden ja riipukkeen alakiinnikkeen välinen etäisyys 1155mm samassa vaakalinjassa normaalikuormalla ja riipuke 100mm. Tapaus A (Quadratecin kuva) riipukkeen kulma 30 astetta pystylinjasta ja kuormaa niin että lehti on suorana jolloin takapään kokonaispainuma pyöristettynä 180mm. Tapaus B sama juttu ja kokonaispainuma 150mm. Vertailun vuoksi vielä riipuke lähtötilanteessa pystysuorassa niin kokonaispainuma 160mm. Eli siis että jotta takalehti saadaan suoraksi (pitäisi suoristua kaikissa tapauksissa ihan samoilla newtoneilla) niin tapaus A:ssa tuntuma lienee pehmeämpi kun auto joustaa enemmän.
Jahka saan oman Cherokeeni kotiutettua niin käynpä ajamassa metsässä koeajolenkin ja uskallan veikata että itse en tee yhtikäs mitään noille riipukkeille, ainakin kuvaruudulta liikeratoja tarkasteltuna varsin marginaalisia juttuja lukuunottamatta sitä että ainakin noiden "simulointien" perusteella tapaus A:ssa näyttäisi pinionin kulma muuttuvan huonommaksi mitä enemmän jousitus painuu.
MH
Nonnih...lomalla on kivaa raataa aamusta iltaan 
ruosteita poistamaaaaan... onneks peräkontti on jo tehty
tollasta löyty jalkatilasta... ei ees ite tarvinnu reikää tehä kun oli jo valmiina. joku maestro paikkaillut popniiteillä ja ruuveilla...3peltiä päällekkäin.

ja eikun käläkälä laulamaan ja pellit pois.

alkaahan sinne paikka muotoutumaan... betonisäkki ja vasara on käteviä kun pitää pyöreetä tehdä

ja vähän jo liimailtukkin

ja taas muotoillaan uutta palaa

hyvin se sinne soppii

ja vähän erikeepperiä

nyt olis uutta lattiaa taas

toi penkin tukirauta oli niin mätä alapäästä että piti tehä tollaset tukilaput.

sinne sekin asettu


ruosteita poistamaaaaan... onneks peräkontti on jo tehty

tollasta löyty jalkatilasta... ei ees ite tarvinnu reikää tehä kun oli jo valmiina. joku maestro paikkaillut popniiteillä ja ruuveilla...3peltiä päällekkäin.

ja eikun käläkälä laulamaan ja pellit pois.

alkaahan sinne paikka muotoutumaan... betonisäkki ja vasara on käteviä kun pitää pyöreetä tehdä


ja vähän jo liimailtukkin

ja taas muotoillaan uutta palaa

hyvin se sinne soppii


ja vähän erikeepperiä

nyt olis uutta lattiaa taas


toi penkin tukirauta oli niin mätä alapäästä että piti tehä tollaset tukilaput.

sinne sekin asettu


-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
näinhän se menee kun on kumimattoa alla käytetty...ei paljoa kuivumaan pääsemikkotapani kirjoitti:Terve!
Jotenkin tutun näköisiltä näyttää nuo kuvat, kaikki Cherokeet näyttänevät vanhemmiten tuollaisilta kunnes toisin todistetaan (=korjataan), hehheh...


onneksi on ollut väsyneet takalehdet niin vesi on kerääntynyt yhteen paikkaan xD
Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"
Tulihan sitte tehtyä jakikselle panssari.
6mm tavaraa ja 8 pultilla kiinnitys. 3pulttia molemmin puolin runkopalkkeihin ja 2 pulttia jakiksen tukipalkkiin. toistaiseksi kierteillä tehty mutta niittimutterit pitäis laittaa kunhan vaan löydän.


Ehkä se kestää.
6mm tavaraa ja 8 pultilla kiinnitys. 3pulttia molemmin puolin runkopalkkeihin ja 2 pulttia jakiksen tukipalkkiin. toistaiseksi kierteillä tehty mutta niittimutterit pitäis laittaa kunhan vaan löydän.


Ehkä se kestää.
Jerk
Entering
Enormous
Puddle
Entering
Enormous
Puddle
Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"
Terve.
Omaani laitoi tollaset tuet taakse vaan silti auton painon varassa ollessa panssari taipui ja pitää tehdä lisää tilaa tyhjennys propunkohdalle.
Tukien yläpäät on turvavyöm pulteissa kiinni, voi joutua hankkiimaan pidemmät pultit.

Tyhjenyproppu ottaa kiinni, tarvii tehdä lisää tilaa.

t. Ismo Ämmä
Omaani laitoi tollaset tuet taakse vaan silti auton painon varassa ollessa panssari taipui ja pitää tehdä lisää tilaa tyhjennys propunkohdalle.
Tukien yläpäät on turvavyöm pulteissa kiinni, voi joutua hankkiimaan pidemmät pultit.
Tyhjenyproppu ottaa kiinni, tarvii tehdä lisää tilaa.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"
ite taas pokkasin pienen kantin tohon "peltiin",,,tuntuis kyllä ihan kivasti kantavan.... tokkiihan se lievästi taipuu mutta en oo ainaskaan vielä huolissani (mettässä vasta tosi testi tulee eteen). jakikselta otin 2.5cm korotuspalikan pois mutta nyt tulee pientä kardaanivärinää :S eli pitänee laittaa takas ennenkun ostaa hack 'n tap setin tai laittaa kiilat jousten alle.
Sihte vielä tankin panssaria leipomaan...siihen on vaan 4millistä kamaa...toivottavasti sellanen kestää
Sihte vielä tankin panssaria leipomaan...siihen on vaan 4millistä kamaa...toivottavasti sellanen kestää

Jerk
Entering
Enormous
Puddle
Entering
Enormous
Puddle
Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"
Taipuu kyllä jakolootaan iloisesti kiinni jos joudut kiven päällä koko auton painolla killumaan.
Tankin panssariksi tuo 4 mm on ihan riittävää.
t. Ismo Ämmä
Tankin panssariksi tuo 4 mm on ihan riittävää.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"
ImacInnes kirjoitti:Taipuu kyllä jakolootaan iloisesti kiinni jos joudut kiven päällä koko auton painolla killumaan.
Tankin panssariksi tuo 4 mm on ihan riittävää.
t. Ismo Ämmä
no perhana... täytyypi hutkia että mitä sinne vielä keksii

Jerk
Entering
Enormous
Puddle
Entering
Enormous
Puddle
Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"
Kuis paljon sulla on takana jkolootan ja panssarin välissä tilaa?
Vahvat tuet tosta ylös turvavyön pultteihin on helppo tehdä.
t. Ismo Ämmä
Vahvat tuet tosta ylös turvavyön pultteihin on helppo tehdä.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi