Cherokee -90 "porukan vakioin"

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 21.12.2014. 18:49

Terve!

Kiitos linkistä, mielestäni "jyvällä" ollaan. Vaan ensimmäinen kuva otsikon alla "Shackle Mechanics" on mielestäni virheellinen. Eli jos sakkelin yläpää on asennossa B niin eikös tuon jousen "rate" ikäänkuin jäykkene eli kun jousi joustaa eli samalla suoristuu ja tulee ikäänkuin lisää pituutta niin sakkelin alapäähän ottaessaan tämän pituuden muutoksen vastaan laskeutuu alaspäin eli vastustaa sisäänpainumista vaan enemmän (rate stiffend) päin vastoin kun kuvassa lukee? Ja kiinnitysasennossa A joustossa sakkelin alapää nousee joustossa lehden ikäänkuin pidentyessä ylöspäin eli tekee sitä pehmeämmän (rate softens).

Jotain tämän tapaista sillä progressiolla tarkoitin eli kulma muuttuu lehden joustaessa ja ikäänkuin lehden "rate" (Lontoon murteella) muuttuu.

Vähän edittiä : piirtelin ihan mielenkiinnosta kompuutterilla kuvia noista Quadratecin vaihtoehdoista ja villeinä olettamuksina lehden pituus 1200mm, jousilehden ja riipukkeen alakiinnikkeen välinen etäisyys 1155mm samassa vaakalinjassa normaalikuormalla ja riipuke 100mm. Tapaus A (Quadratecin kuva) riipukkeen kulma 30 astetta pystylinjasta ja kuormaa niin että lehti on suorana jolloin takapään kokonaispainuma pyöristettynä 180mm. Tapaus B sama juttu ja kokonaispainuma 150mm. Vertailun vuoksi vielä riipuke lähtötilanteessa pystysuorassa niin kokonaispainuma 160mm. Eli siis että jotta takalehti saadaan suoraksi (pitäisi suoristua kaikissa tapauksissa ihan samoilla newtoneilla) niin tapaus A:ssa tuntuma lienee pehmeämpi kun auto joustaa enemmän.

Jahka saan oman Cherokeeni kotiutettua niin käynpä ajamassa metsässä koeajolenkin ja uskallan veikata että itse en tee yhtikäs mitään noille riipukkeille, ainakin kuvaruudulta liikeratoja tarkasteltuna varsin marginaalisia juttuja lukuunottamatta sitä että ainakin noiden "simulointien" perusteella tapaus A:ssa näyttäisi pinionin kulma muuttuvan huonommaksi mitä enemmän jousitus painuu.
MH

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 22.12.2014. 8:23

Joo kulmat kyllä muuttuu pinionissa mutta itellä ei vielä minkään näkösiä värinöitä. Ja se että riipuke on esim samassa kulmassa mitä itellä nyt on mahdollistaa enemmän ulosjoustoa.

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 30.12.2014. 22:28

Nonnih...lomalla on kivaa raataa aamusta iltaan :D

ruosteita poistamaaaaan... onneks peräkontti on jo tehty :)

tollasta löyty jalkatilasta... ei ees ite tarvinnu reikää tehä kun oli jo valmiina. joku maestro paikkaillut popniiteillä ja ruuveilla...3peltiä päällekkäin.
Kuva

ja eikun käläkälä laulamaan ja pellit pois.

Kuva

alkaahan sinne paikka muotoutumaan... betonisäkki ja vasara on käteviä kun pitää pyöreetä tehdä :)

Kuva

ja vähän jo liimailtukkin

Kuva

ja taas muotoillaan uutta palaa

Kuva

hyvin se sinne soppii :)

Kuva

ja vähän erikeepperiä

Kuva

nyt olis uutta lattiaa taas :)

Kuva

toi penkin tukirauta oli niin mätä alapäästä että piti tehä tollaset tukilaput.

Kuva

sinne sekin asettu :)

Kuva

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 30.12.2014. 22:30

eka maalikieppi hammeritea

Kuva

ehkä se taas jokusen vuoden taas kestää :)
hopea hammerite loppu niin jatkettiin mustalla :D

Kuva

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 30.12.2014. 23:28

Terve!

Jotenkin tutun näköisiltä näyttää nuo kuvat, kaikki Cherokeet näyttänevät vanhemmiten tuollaisilta kunnes toisin todistetaan (=korjataan), hehheh...
MH

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 31.12.2014. 9:35

mikkotapani kirjoitti:Terve!

Jotenkin tutun näköisiltä näyttää nuo kuvat, kaikki Cherokeet näyttänevät vanhemmiten tuollaisilta kunnes toisin todistetaan (=korjataan), hehheh...
näinhän se menee kun on kumimattoa alla käytetty...ei paljoa kuivumaan pääse :) mutta oli se yllätys että ei tuon pahempi ollut :)
onneksi on ollut väsyneet takalehdet niin vesi on kerääntynyt yhteen paikkaan xD

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 31.12.2014. 9:36

vielä olis toki kuskinpuolen jalkotilat tekemättä... tiiä millon sitä jaksais... sit olis pelkkää tervettä peltiä :)

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 31.12.2014. 11:01

Kaikista autoista tulee Opel kun ne tulee vanhoiksi ;)

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 01.01.2015. 0:06

JERKKU kirjoitti:Kaikista autoista tulee Opel kun ne tulee vanhoiksi ;)
Eikös se ollu FORD se ruosteen kemiallinen merkki :shock:
Fix
Or
Repair
Daily

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 21.02.2015. 10:29

Tulihan sitte tehtyä jakikselle panssari.

6mm tavaraa ja 8 pultilla kiinnitys. 3pulttia molemmin puolin runkopalkkeihin ja 2 pulttia jakiksen tukipalkkiin. toistaiseksi kierteillä tehty mutta niittimutterit pitäis laittaa kunhan vaan löydän.

Kuva

Kuva

Ehkä se kestää.
Jerk
Entering
Enormous
Puddle

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 21.02.2015. 16:13

Terve.
Omaani laitoi tollaset tuet taakse vaan silti auton painon varassa ollessa panssari taipui ja pitää tehdä lisää tilaa tyhjennys propunkohdalle.
Tukien yläpäät on turvavyöm pulteissa kiinni, voi joutua hankkiimaan pidemmät pultit.
Kuva

Tyhjenyproppu ottaa kiinni, tarvii tehdä lisää tilaa.
Kuva

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 21.02.2015. 20:23

ite taas pokkasin pienen kantin tohon "peltiin",,,tuntuis kyllä ihan kivasti kantavan.... tokkiihan se lievästi taipuu mutta en oo ainaskaan vielä huolissani (mettässä vasta tosi testi tulee eteen). jakikselta otin 2.5cm korotuspalikan pois mutta nyt tulee pientä kardaanivärinää :S eli pitänee laittaa takas ennenkun ostaa hack 'n tap setin tai laittaa kiilat jousten alle.

Sihte vielä tankin panssaria leipomaan...siihen on vaan 4millistä kamaa...toivottavasti sellanen kestää :)
Jerk
Entering
Enormous
Puddle

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 21.02.2015. 20:59

Taipuu kyllä jakolootaan iloisesti kiinni jos joudut kiven päällä koko auton painolla killumaan.
Tankin panssariksi tuo 4 mm on ihan riittävää.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 21.02.2015. 22:59

ImacInnes kirjoitti:Taipuu kyllä jakolootaan iloisesti kiinni jos joudut kiven päällä koko auton painolla killumaan.
Tankin panssariksi tuo 4 mm on ihan riittävää.

t. Ismo Ämmä

no perhana... täytyypi hutkia että mitä sinne vielä keksii :)
Jerk
Entering
Enormous
Puddle

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Cherokee -90 "porukan vakioin"

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 22.02.2015. 0:22

Kuis paljon sulla on takana jkolootan ja panssarin välissä tilaa?
Vahvat tuet tosta ylös turvavyön pultteihin on helppo tehdä.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Kirjoita vastaus