12V "avaimen takaa" YJ ranhvukassa
12V "avaimen takaa" YJ ranhvukassa
Terve,
Mistäköhän löytää konehuoneen puolelta helpoiten 12V virran, joka kytkeytyy, kun autossa on virtsat päällä... get it? Pitäs yhdelle releelle vetästä herätevirta.
Selvyyden nimissä: kyseessä YJ mallin Wrangler 1991 ja 4 litranen.
Mistäköhän löytää konehuoneen puolelta helpoiten 12V virran, joka kytkeytyy, kun autossa on virtsat päällä... get it? Pitäs yhdelle releelle vetästä herätevirta.
Selvyyden nimissä: kyseessä YJ mallin Wrangler 1991 ja 4 litranen.
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Oisko tähän mitään konkreettista vinkkiä? Releet ja sulakkeet löytyy pellin alta joo, mut miten tuolta vedetään virta käytännössä eteenpäin toiselle releelle?
Oon siis asentamassa sähköflektiä, jossa on lämpörele. Tuon releen kautta tulee ropelin käyttövirta suoraan akulta (sulakkeen takaa toki), mutta tarviis vielä sen 12V "avaimen takaa" tuota relettä ohjaamaan. Muuten ois tuo homma kutakuinkin hallussa, mut en tahdo tajuta mistä ja miten ihan käytännön tasolla vedän tuon "ohjausjännitteen". En haluaisi jättää tuota pelkän lämpöohjauksen varaan.
Oon siis asentamassa sähköflektiä, jossa on lämpörele. Tuon releen kautta tulee ropelin käyttövirta suoraan akulta (sulakkeen takaa toki), mutta tarviis vielä sen 12V "avaimen takaa" tuota relettä ohjaamaan. Muuten ois tuo homma kutakuinkin hallussa, mut en tahdo tajuta mistä ja miten ihan käytännön tasolla vedän tuon "ohjausjännitteen". En haluaisi jättää tuota pelkän lämpöohjauksen varaan.
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Jos lämpörele on tuollainen anturi niin ei kestä varmaan flektin virtaa.
Itse tekisin flektin releen mitä ohjataan tuollaisella lämpökytkimellä/anturilla.
Flektin releelle sitten ohjaus siten että 15 virta eli 12v virtalukon takaa tuon lämpökytkimen kautta.
Sitten flektin releelle suora syöttö akulta sulakkeen kanssa ja flekti siihen flektin releen jatkoksi.
Tällä kytkennällä flekti tosin sammuu kun avaimesta sammuttaa vaikka kone olisi kuuma. Eli moottorin annettava jäähtyä ennen sammuttamista mikä on kyllä suositeltavaakin sen takia että moottorin vesi kiertää samalla kun kone käy.
Itse tekisin flektin releen mitä ohjataan tuollaisella lämpökytkimellä/anturilla.
Flektin releelle sitten ohjaus siten että 15 virta eli 12v virtalukon takaa tuon lämpökytkimen kautta.
Sitten flektin releelle suora syöttö akulta sulakkeen kanssa ja flekti siihen flektin releen jatkoksi.
Tällä kytkennällä flekti tosin sammuu kun avaimesta sammuttaa vaikka kone olisi kuuma. Eli moottorin annettava jäähtyä ennen sammuttamista mikä on kyllä suositeltavaakin sen takia että moottorin vesi kiertää samalla kun kone käy.
kozel@ircnet
Yleensä uudehkoja autoja.
Mites kun sammuttaa auton niin flekti jää huutamaan, onko se normaalia? Olen vaan huomannut parkkipaikoilla joidenkin autojen tekevän niin, onko ne rikki tai viallisia?
-Oma vanha Jeep ei tee niin, onko se sitten rikki..?
-Ei kyllä Oldsikaan tee niin.

-Oma vanha Jeep ei tee niin, onko se sitten rikki..?

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: 12V "avaimen takaa" YJ ranhvukassa
Täytyypä nostaa tätä. Edelleen on hukassa piuha, josta rosvota virtaa herätteeksi vahvistimille ja flektin releboksille. Korjausoppaasta konsultoiden tällainen piuha löytyi virtalukon läheltä ja siitä ilmeisesti olikin jo vedetty mankalle/vahvistimille heräte, mutta nyt kuitenkin näyttää, että tuokin piuha on käytännössä "always hot" eli jatkuva 12V. Voiks virtalukko olla silleen bashana, että ei katkaisekaan virtaa tuolta, vaikka pitäisi? Seuraavaks alkaa tietty startti pyöriä omia aikojaan 
Flektin suhteen tuo ei ehkä niinkään haittaa, kun toisaalta on hyväkin, että se jäähdyttelee konetta vielä ajon päälle, mutta jos vahvistimet jää päälle, niin sitten se purkaa jatkuvasti ainakin hupiakkua (starttiakkuun ei pitäisi vaikuttaa, kun välissä on rele) ja se taas tuskin tykkää alituisesta purkautumisesta. Ja kuormittaahan se sitten ajossa laturia ja pääakkua, kun se hupiakku lataa koko ajan...

Flektin suhteen tuo ei ehkä niinkään haittaa, kun toisaalta on hyväkin, että se jäähdyttelee konetta vielä ajon päälle, mutta jos vahvistimet jää päälle, niin sitten se purkaa jatkuvasti ainakin hupiakkua (starttiakkuun ei pitäisi vaikuttaa, kun välissä on rele) ja se taas tuskin tykkää alituisesta purkautumisesta. Ja kuormittaahan se sitten ajossa laturia ja pääakkua, kun se hupiakku lataa koko ajan...
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Re: 12V "avaimen takaa" YJ ranhvukassa
Kyllä se on nyt vaan otettava virtakynä tai yleismittari käteen ja ruvettava mittaamaan jotta mistä sitä mieluista virtaa saa.
Itselläni ei ole omakohtaisia kokemuksia YJ Jeepistä vaan monesta muusta jeepistä kylläkin.
Yleensä joo radiolle tulee virta joka katkeaa kun avaimen ottaa pois virtalukosta vaan moni vetää virrat kjuitenkin niin että aina on virtaa radiolla ja voi sitä kuunella parkissa ollessa.
Usein kojelaudan alla olevassa sulakerasiassa on valmiiksi tyhjiä paikkoja joista pystyy joko jatkuvan virran tai virtalukontakaa virran ottamaan.
Monesti olen huomannut että vanhemmassa Jeepissä virrat eivät enään useamman omistajn jäljiltä välttämättä kulje niin kuin alkuperäisessä varsinkin radion kohdilla.
Eikun mittaamaan vaan.
t. Ismo Ämmä
Itselläni ei ole omakohtaisia kokemuksia YJ Jeepistä vaan monesta muusta jeepistä kylläkin.
Yleensä joo radiolle tulee virta joka katkeaa kun avaimen ottaa pois virtalukosta vaan moni vetää virrat kjuitenkin niin että aina on virtaa radiolla ja voi sitä kuunella parkissa ollessa.
Usein kojelaudan alla olevassa sulakerasiassa on valmiiksi tyhjiä paikkoja joista pystyy joko jatkuvan virran tai virtalukontakaa virran ottamaan.
Monesti olen huomannut että vanhemmassa Jeepissä virrat eivät enään useamman omistajn jäljiltä välttämättä kulje niin kuin alkuperäisessä varsinkin radion kohdilla.
Eikun mittaamaan vaan.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: 12V "avaimen takaa" YJ ranhvukassa
Joo, mittailuja tuli tehtyä ja jokunen aika mielenkiintoinen kytkentä löytyi. Mankalle on vedetty virta jatkuvasti kuumalta langalta. Nyt kyllä löytyisi tarvittaessa kytkettäväkin virta, mutta kun kytkennät siivoamalla sain vuotovirrat ja niistä aiheutuvat "väärät herätteet" saneerattua, toimii homma varsin hyvin nyt näinkin. Kiitos vinkeistä, immeiset!
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku