12V "avaimen takaa" YJ ranhvukassa

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Dr.Rubber
Viestit: 25
Liittynyt: 30.04.2012. 12:10
Paikkakunta:

12V "avaimen takaa" YJ ranhvukassa

Viesti Kirjoittaja Dr.Rubber » 17.01.2015. 15:16

Terve,

Mistäköhän löytää konehuoneen puolelta helpoiten 12V virran, joka kytkeytyy, kun autossa on virtsat päällä... get it? Pitäs yhdelle releelle vetästä herätevirta.

Selvyyden nimissä: kyseessä YJ mallin Wrangler 1991 ja 4 litranen.
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 17.01.2015. 20:08

Eiks sulaketaulusta löydy päävirtarele?

Ainaki KJ ja WJ omaavat sulaketaulun konehuoneessa.
kozel@ircnet

Dr.Rubber
Viestit: 25
Liittynyt: 30.04.2012. 12:10
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Dr.Rubber » 21.01.2015. 20:06

Oisko tähän mitään konkreettista vinkkiä? Releet ja sulakkeet löytyy pellin alta joo, mut miten tuolta vedetään virta käytännössä eteenpäin toiselle releelle?
Oon siis asentamassa sähköflektiä, jossa on lämpörele. Tuon releen kautta tulee ropelin käyttövirta suoraan akulta (sulakkeen takaa toki), mutta tarviis vielä sen 12V "avaimen takaa" tuota relettä ohjaamaan. Muuten ois tuo homma kutakuinkin hallussa, mut en tahdo tajuta mistä ja miten ihan käytännön tasolla vedän tuon "ohjausjännitteen". En haluaisi jättää tuota pelkän lämpöohjauksen varaan.
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 21.01.2015. 20:19

Jos lämpörele on tuollainen anturi niin ei kestä varmaan flektin virtaa.

Itse tekisin flektin releen mitä ohjataan tuollaisella lämpökytkimellä/anturilla.
Flektin releelle sitten ohjaus siten että 15 virta eli 12v virtalukon takaa tuon lämpökytkimen kautta.

Sitten flektin releelle suora syöttö akulta sulakkeen kanssa ja flekti siihen flektin releen jatkoksi.

Tällä kytkennällä flekti tosin sammuu kun avaimesta sammuttaa vaikka kone olisi kuuma. Eli moottorin annettava jäähtyä ennen sammuttamista mikä on kyllä suositeltavaakin sen takia että moottorin vesi kiertää samalla kun kone käy.
kozel@ircnet

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Yleensä uudehkoja autoja.

Viesti Kirjoittaja rane58 » 22.01.2015. 0:52

Mites kun sammuttaa auton niin flekti jää huutamaan, onko se normaalia? Olen vaan huomannut parkkipaikoilla joidenkin autojen tekevän niin, onko ne rikki tai viallisia? :shock:
-Oma vanha Jeep ei tee niin, onko se sitten rikki..? :oops: -Ei kyllä Oldsikaan tee niin.
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 22.01.2015. 17:46

Useammat tekee niin. Normaalia joissa niin suunniteltu. Joissakin uudemmissa on sähköinen kiertovesipumppukin joka jää päälle myös flektin käyntiajaksi.
kozel@ircnet

Dr.Rubber
Viestit: 25
Liittynyt: 30.04.2012. 12:10
Paikkakunta:

Re: 12V "avaimen takaa" YJ ranhvukassa

Viesti Kirjoittaja Dr.Rubber » 05.06.2015. 8:54

Täytyypä nostaa tätä. Edelleen on hukassa piuha, josta rosvota virtaa herätteeksi vahvistimille ja flektin releboksille. Korjausoppaasta konsultoiden tällainen piuha löytyi virtalukon läheltä ja siitä ilmeisesti olikin jo vedetty mankalle/vahvistimille heräte, mutta nyt kuitenkin näyttää, että tuokin piuha on käytännössä "always hot" eli jatkuva 12V. Voiks virtalukko olla silleen bashana, että ei katkaisekaan virtaa tuolta, vaikka pitäisi? Seuraavaks alkaa tietty startti pyöriä omia aikojaan :D
Flektin suhteen tuo ei ehkä niinkään haittaa, kun toisaalta on hyväkin, että se jäähdyttelee konetta vielä ajon päälle, mutta jos vahvistimet jää päälle, niin sitten se purkaa jatkuvasti ainakin hupiakkua (starttiakkuun ei pitäisi vaikuttaa, kun välissä on rele) ja se taas tuskin tykkää alituisesta purkautumisesta. Ja kuormittaahan se sitten ajossa laturia ja pääakkua, kun se hupiakku lataa koko ajan...
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: 12V "avaimen takaa" YJ ranhvukassa

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 06.06.2015. 7:26

Kyllä se on nyt vaan otettava virtakynä tai yleismittari käteen ja ruvettava mittaamaan jotta mistä sitä mieluista virtaa saa.

Itselläni ei ole omakohtaisia kokemuksia YJ Jeepistä vaan monesta muusta jeepistä kylläkin.

Yleensä joo radiolle tulee virta joka katkeaa kun avaimen ottaa pois virtalukosta vaan moni vetää virrat kjuitenkin niin että aina on virtaa radiolla ja voi sitä kuunella parkissa ollessa.
Usein kojelaudan alla olevassa sulakerasiassa on valmiiksi tyhjiä paikkoja joista pystyy joko jatkuvan virran tai virtalukontakaa virran ottamaan.

Monesti olen huomannut että vanhemmassa Jeepissä virrat eivät enään useamman omistajn jäljiltä välttämättä kulje niin kuin alkuperäisessä varsinkin radion kohdilla.

Eikun mittaamaan vaan.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Dr.Rubber
Viestit: 25
Liittynyt: 30.04.2012. 12:10
Paikkakunta:

Re: 12V "avaimen takaa" YJ ranhvukassa

Viesti Kirjoittaja Dr.Rubber » 06.06.2015. 12:36

Joo, mittailuja tuli tehtyä ja jokunen aika mielenkiintoinen kytkentä löytyi. Mankalle on vedetty virta jatkuvasti kuumalta langalta. Nyt kyllä löytyisi tarvittaessa kytkettäväkin virta, mutta kun kytkennät siivoamalla sain vuotovirrat ja niistä aiheutuvat "väärät herätteet" saneerattua, toimii homma varsin hyvin nyt näinkin. Kiitos vinkeistä, immeiset!
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku

Kirjoita vastaus