No pistetään uusiksi tänne sähköpuolelle, kun vika taitaa ollakin sähköissä.
Eli.
JK Wrangler 2011 CRD Autom. 70 000 km. Ostin auton 45 000 km ja ominaisuus on aina ollut samanlainen.
Kylmänä vaihteistoa päälle kytkettäessä ( D tai R ), kierrokset kuopaisevat tärinän saattelemana ja pakkasilla moottori jopa sammuu.
Kesää kohden ongelma pienenee lämpötilojen nousun suhteessa. Muutaman kilsan ajon jälkeen kaikki OK.
Aluksi epäilin luonnollisesti vaihteistoa, koskapa kyseisenlaista ongelmaa on ollut.
Toisaalta kaikki on tässä toiminut hyvin lyhyen ajon jälkeen ! ?
Resetattiin TCM, vaihdeltiin laatikon öljyjä ja suodattimia, pistettiin laatikkoon kokonaan uusi solenoidipakka
ja seuraavaksi ohjelmassa olisi ollut momentinmuuntimen vaihto.
Sitten...
Akkua lataamalla tilanne selvästi parani.
Vaihdettiin akku ja hommahan pelitti.
Noh, muutaman päivän jälkeen, kun uudesta akusta oli lämpimän tallin lataukset hieman laskeneet,
ominaisuus palasi. Taas lataamalla sinänsä täysi akku, tilanne parani.
Ctec laturilla ei antanut kuin paria ampeeria, koska jännitteet olivat heti laturi kytkettäessä 14,5v, eli antamalla akulle
pieni loppusilaus lataukseen, tilanne parani.
Vanha akku todettiin testerillä hyväksi. 12,80v / 1005A EN. Eli turhaan ostin uuden akun

Testailut jatkuivat.
Pihtivirtamittari laturin päähän kiinni ja kone käyntiin.
Kylmän akun lepojännite noin 12,6v.
Moottorin käynnistyttyä akun jännite nousee noin puolessa minuutissa ensin heti 13,7v ja siitä sitten normaaliin 14,2 - 14,3v.
Starttia pyöritettäessä voltit ovat aina yli 11,7v, eli uusi akku toimii, kuten vanhakin teki.
Kylmänä kaikki kuormat poissa virtaa menee noin 35A ja hieman lämmettyään noin 20A.
Pitkät valot noin 10A, takalasin + peilien lämmitys noin 35A ja yllätys yllätys, kytkettäessä automaattinen
lämmitys / ilmastointilaite, jossa flekti pyörii talvella kylmänä minimi kierroksilla, pompsahtaa kuormat jopa yli 60A !
Flekti täysille ja ollaankin jo 160A kokonaiskuormissa.
Tuo suuri, jopa yli 60A kuorman nousu johtuu varmaankin päälle kytkeytyvästä
sähköisestä lisävastuksesta diesel moottoreissa ? Tässä kun ei ole polttoainekäyttöistä lisälämmitystä.
180A laturi on näin jo aika kovilla, etenkin kun kyseessä on 600rpm tyhjäkäynti !
Kylmänä kaikki kuormat poissa tärinöitä ja jurinoita ei juuri tunnu vaihdetta päälle kytkettäessä, eivätkä kierrokset juuri kuopaise.
Kuormia lisäilemällä kierrokset kuopaisevat sitä matalammalta, mitä enemmän kuormaa laturille laittaa.
Siis laturi voi kyykäyttää moottorin. Enpä olisi uskonut. Tai siis suuri kuorma laturissa yhdistettynä
kylmän laatikon päällekytkemiseen, voi kyykäyttä kylmän moottorin.
Katselin jotain videoita, jossa esim. lämmin GM:n V8 tyhjäkäynti alkoi heiketä, kun laturiin pisti 200A kuorman,
saati sitten japsikinneri 160A kuormalla jurisi ja tärisi jo selkeästi. Kuorma pois, ja tyhjäkäynti palasi normaaliksi.
Paljonko moottori tuottaa tehoa kylmänä 600rpm ? sitä en tiedä, mutta 160A / 14,2v on jo useampi hevosvoima !
Tilauksessa on nyt sitten 210A laturi ja jos sillä ei homma parane, niin Jari Jamantista saa ikuisuusprojektin

Kaikki ajatukset ja kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita !
Jatkuu seuraavassa numerossa !
Tuukka