WJ takaperän remppa dana44
WJ takaperän remppa dana44
Moi
Tuli aloitettua takaperän remppa, lähinnä pinion stefan takia (vuotaa). Ajatuksena on vaihtaa stefa ja samalla tarkastaa perän kunto yleensä ja vaihtaa öljyt.
Banjon kansi on nyt auki ja näyttäisi siellä olevan alkuperäinen tasauspyörästö (ei varilok, qt2).
Perän pohjalla oli kuitenkin jonkin verran hienoa metallipölyä ja magneetin päällä oli noin 2-3 mm kerros samaa tavaraa. Pitäisikö olla huolissaan? Autolla noin 260 tkm takana.
Muuten oli kyllä öljyt kirkkaat mutta johtunee siitä edellinen omistaja on sitä joutunut lisäämään aika-ajoin? Perä ei pidä ääntä, ei rutise eikä ulise.
Kommentit, kokemuksia?
Tuli aloitettua takaperän remppa, lähinnä pinion stefan takia (vuotaa). Ajatuksena on vaihtaa stefa ja samalla tarkastaa perän kunto yleensä ja vaihtaa öljyt.
Banjon kansi on nyt auki ja näyttäisi siellä olevan alkuperäinen tasauspyörästö (ei varilok, qt2).
Perän pohjalla oli kuitenkin jonkin verran hienoa metallipölyä ja magneetin päällä oli noin 2-3 mm kerros samaa tavaraa. Pitäisikö olla huolissaan? Autolla noin 260 tkm takana.
Muuten oli kyllä öljyt kirkkaat mutta johtunee siitä edellinen omistaja on sitä joutunut lisäämään aika-ajoin? Perä ei pidä ääntä, ei rutise eikä ulise.
Kommentit, kokemuksia?
-99 WJ 4.0 L6 Laredo
Re: WJ takaperän remppa dana44
Jos ei äännä yhtään, niin en tekis mitään sen stefan vaihtoa suurempaa, ei se paremmaksi muutu...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: WJ takaperän remppa dana44
Ite möin tuommosen vekoittimen just pois about samoilla kilometreillä. Perä vollotti ja remppa siihen on edessä uudella omistajalla mahdollisesti. ( Asia siis tiedossa molemmilla ja huomioitiin hinnassa!)
En nyt tietty ole asiantuntija, mut jos itseltä ois tuo homma taittunut, niin tuommosessa tilanteessa ois kyllä houkuttanut laakeroida koko paska uudestaan.
En nyt tietty ole asiantuntija, mut jos itseltä ois tuo homma taittunut, niin tuommosessa tilanteessa ois kyllä houkuttanut laakeroida koko paska uudestaan.
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Re: WJ takaperän remppa dana44
Aika normikilsat D44a akselille että laakerit on loppu on 150-250tkm kohdalla. Riippuen vähän käytöstä ja miten on huollettu (öljyjen vaihto). Tuon alumiinibanjoisen D44a akselin perisynti on pinionin ja poskilaakereiden kuluminen loppuun varsin nopeasti verrattuna esim. rautakuorisiin D44 akseleihin.
Kuten Jamant tokaisi, jos perä nyt on hiljainen, niin vaihda stefa ja hoida pinionin laakereiden esijännitys oikeaan asetukseen ja kovaa ajoa. Jos perä pitää meteliä, tai haluat tehdä ennakoivan huollon, niin siinä tapauksessa kaikki laakerit vaihtoon. Tarvitset siihen täydellisen asennussarjan; tulee kaikki laakerit + shimmit + pyöränlaakerit. Jos siihen hommaan päädyt, niin tarkista ENNEN osien ostoa erityisen huolellisesti poskilaakereiden koolit. Näissä akseleissa on jossain määrin tyyppivikana että ulkokehä pyörähtää laakeripukin sisällä, jos niin käy on akseli käytännössä käyttökelvoton. Voi koittaa laakeriliimalla liimata, mutta on vähän turhanpäiväistä turaamista.
Kuten Jamant tokaisi, jos perä nyt on hiljainen, niin vaihda stefa ja hoida pinionin laakereiden esijännitys oikeaan asetukseen ja kovaa ajoa. Jos perä pitää meteliä, tai haluat tehdä ennakoivan huollon, niin siinä tapauksessa kaikki laakerit vaihtoon. Tarvitset siihen täydellisen asennussarjan; tulee kaikki laakerit + shimmit + pyöränlaakerit. Jos siihen hommaan päädyt, niin tarkista ENNEN osien ostoa erityisen huolellisesti poskilaakereiden koolit. Näissä akseleissa on jossain määrin tyyppivikana että ulkokehä pyörähtää laakeripukin sisällä, jos niin käy on akseli käytännössä käyttökelvoton. Voi koittaa laakeriliimalla liimata, mutta on vähän turhanpäiväistä turaamista.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: WJ takaperän remppa dana44
Jep, laakeriremppa tehty taka-akselille viime lauantaina ko kulkineeseen. Laitoin kaikki laakerit uusiksi, myös pyöränlaakerit. Ihmeempää välystä laakereissa ei vielä ollut mutta selvästi kuluneita kaikki ja esijännitystä ei enää ollut yhtään. Koolien pinnat harmaina ja pientä pisamaa jo havaittavissa eli korkea aika remontille. Uusilla laakereilla backslash meni ihan arvoihin, joten välitys on vielä kohtuu kunnossa.Dr.Rubber kirjoitti:Ite möin tuommosen vekoittimen just pois about samoilla kilometreillä. Perä vollotti ja remppa siihen on edessä uudella omistajalla mahdollisesti. ( Asia siis tiedossa molemmilla ja huomioitiin hinnassa!)
En nyt tietty ole asiantuntija, mut jos itseltä ois tuo homma taittunut, niin tuommosessa tilanteessa ois kyllä houkuttanut laakeroida koko paska uudestaan.
Taka-akseli hiljeni mutta vielä pitää sama tehdä etuakselille kun sieltäkin tuntuu ääntä lähtevän.
Niin ja ei muuten ollut ensimmäinen laakerointi tälle taka-akselille, koska muutamassa paikassa näkyi laikanjälkiä kun oli sisäkooleja irroiteltu, mittarissa 264tkm.
2003 Jeep WJ 2,7 CRD Limited
1975 Volvo C304 OM603 Turbodiesel KUVIA
1975 Volvo C304 OM603 Turbodiesel KUVIA
Re: WJ takaperän remppa dana44
Paljollako tekisit mullekin?
Eikö se vollotus tule hampaista? Kuitenkin hiljeni kun laakerit vaihdettiin. Miksi? Tarkoittaako se että säätämällä sen olisi vielä saanut hiljaiseksi niillä vanhoilla laakereillakin?
Eikö se vollotus tule hampaista? Kuitenkin hiljeni kun laakerit vaihdettiin. Miksi? Tarkoittaako se että säätämällä sen olisi vielä saanut hiljaiseksi niillä vanhoilla laakereillakin?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: WJ takaperän remppa dana44
Tuollainen kohtuu korkeaääninen ulina tulee joko pinjonin laakereista tai välityksestä tai molemmista. Pinjonin ja poskilaakereiden kuluminenhan aiheuttaa samalla sen, että hammaskosketus menee pieleen ja jos näin jatketaan pitkään kuluu välityskin pilalle eikä siitä enää hiljaista tule. Ja kuluuhan se välitys aikaa myöten vaikka laakerit olisikin kunnossa.
Poskilaakerit ja pyöränlaakerit aiheuttaa huomattavasti matalataajuisempaa hurinaa, jonka kyllä kuulee senkin jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Pitää vaan laittaa puhallin ja poppi pois päältä sekä jättää emäntä pois kyydistä kitisemästä ja sitten kuunnella kohtuu hitaassa vauhdissa sievästi kiihdyttäen ja hidastaen. Oma lukunsa on sitten tietenkin tämä XJ ja ZJ takapyöränlaakerointi. Ei voi käsittää miten tuollainen aivopieru on tuotantoon asti päätynyt. Ei siinä, että laakerit raastaa vetarit pilalle mutta vetareista lähtevä metallimuru kulkeutuu myös poskilaakereihin ja pinjoniin sekä toimii tehokkaana hioma-aineena myös välitykselle.
Minusta ei ole mitään järkeä edes harkita perän säätämistä vanhoilla laakereilla, koska ei tuo laakerisarja Jeeppiin ihan älyttömiä maksa ja suunnilleen samalla vaivalla vaihtuu ne laakeritkin.
Minulla oli nuo laakerit kuitenkin jo sen verran kuluneet, että kooleissa näkyi jo pisamia/epätasaisuutta ja tuohan jo riittää siihen, että laakeri värähtelee ja kuuluu ulospäin ulinana. Eli ei se laakeri siitä kiristämällä olisi mihinkään parantunut, välityksen oletettu ulina tietysti olisi säätämällä tässä tapauksessa poistunut.
Nämähän on tietysti vain minun omia mielipiteitä ja kokeumuksia eikä mitään absoluuttisia totuuksia. Perustuvat alle 20 perän remonttiin, joten kovin kattava ei meikäläisen otanta ole. Tuostakin suurin osa jotain muuta kuin Jeeppiä.
Olisko milloin ajankohtainen remppa sulla? Voidaan laitella tuosta vaikka yv:tä.
--Mika
Poskilaakerit ja pyöränlaakerit aiheuttaa huomattavasti matalataajuisempaa hurinaa, jonka kyllä kuulee senkin jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Pitää vaan laittaa puhallin ja poppi pois päältä sekä jättää emäntä pois kyydistä kitisemästä ja sitten kuunnella kohtuu hitaassa vauhdissa sievästi kiihdyttäen ja hidastaen. Oma lukunsa on sitten tietenkin tämä XJ ja ZJ takapyöränlaakerointi. Ei voi käsittää miten tuollainen aivopieru on tuotantoon asti päätynyt. Ei siinä, että laakerit raastaa vetarit pilalle mutta vetareista lähtevä metallimuru kulkeutuu myös poskilaakereihin ja pinjoniin sekä toimii tehokkaana hioma-aineena myös välitykselle.
Minusta ei ole mitään järkeä edes harkita perän säätämistä vanhoilla laakereilla, koska ei tuo laakerisarja Jeeppiin ihan älyttömiä maksa ja suunnilleen samalla vaivalla vaihtuu ne laakeritkin.
Minulla oli nuo laakerit kuitenkin jo sen verran kuluneet, että kooleissa näkyi jo pisamia/epätasaisuutta ja tuohan jo riittää siihen, että laakeri värähtelee ja kuuluu ulospäin ulinana. Eli ei se laakeri siitä kiristämällä olisi mihinkään parantunut, välityksen oletettu ulina tietysti olisi säätämällä tässä tapauksessa poistunut.
Nämähän on tietysti vain minun omia mielipiteitä ja kokeumuksia eikä mitään absoluuttisia totuuksia. Perustuvat alle 20 perän remonttiin, joten kovin kattava ei meikäläisen otanta ole. Tuostakin suurin osa jotain muuta kuin Jeeppiä.
Olisko milloin ajankohtainen remppa sulla? Voidaan laitella tuosta vaikka yv:tä.
--Mika
2003 Jeep WJ 2,7 CRD Limited
1975 Volvo C304 OM603 Turbodiesel KUVIA
1975 Volvo C304 OM603 Turbodiesel KUVIA
Re: WJ takaperän remppa dana44
Juu, korkea ininän tapainen kuormitus päällä = pinionin laakeri. Pinionihan pyörii näissä suunnilleen neljä kertaa vetareita ja murikkaa nopeammin.
Murina/ rahina voi kuulua pyöränlaakereista tai murikan laakereista. Omien kokemusten mukaan ero on seuraava: murikan laakerit metelöi enemmän veto päällä/ voimakkaassa moottorijarrutuksessa, rullatessa kohtuu hiljainen. Pyöränlaakerit taas pitää jatkuvasti meteliä koska niille tulee koko ajan rasitusta (auton paino). Lisäksi pyöränlaakerin murina/ jyrinä lisääntyy aina ulkokaarteen puoleisella pyörällä mutkista ajettaessa.
Ja kuten yllä todettiin, ei mitään järkeä kummemmin shimmailla vanhoilla kuluneilla laakereilla jos kerran selviä jälkiä on jo ulkokoolissa ja laakerirullissa. Täysi asennussarja maksaa parisen sataa, tulee kaikki uudet laakerit ja shimmit sekä krymppihokkit (yleensä kaksi). Jos ei välitys ole kulunut, niin ei sitä tarvitse välttämättä vaihtaa. Kulunut välitys pitää yleensä lähinnä ulinaa, hieman voi olla samantyyppinen kuin pinionin laakerit. Tai sitten ei pidä juuri mitään ääntä.. jos hammaskosketus näyttää välityksessä hyvältä eikä mitään ihmeellisiä kulumia ole, niin uusilla laakereilla vaan kasaan
Murina/ rahina voi kuulua pyöränlaakereista tai murikan laakereista. Omien kokemusten mukaan ero on seuraava: murikan laakerit metelöi enemmän veto päällä/ voimakkaassa moottorijarrutuksessa, rullatessa kohtuu hiljainen. Pyöränlaakerit taas pitää jatkuvasti meteliä koska niille tulee koko ajan rasitusta (auton paino). Lisäksi pyöränlaakerin murina/ jyrinä lisääntyy aina ulkokaarteen puoleisella pyörällä mutkista ajettaessa.
Ja kuten yllä todettiin, ei mitään järkeä kummemmin shimmailla vanhoilla kuluneilla laakereilla jos kerran selviä jälkiä on jo ulkokoolissa ja laakerirullissa. Täysi asennussarja maksaa parisen sataa, tulee kaikki uudet laakerit ja shimmit sekä krymppihokkit (yleensä kaksi). Jos ei välitys ole kulunut, niin ei sitä tarvitse välttämättä vaihtaa. Kulunut välitys pitää yleensä lähinnä ulinaa, hieman voi olla samantyyppinen kuin pinionin laakerit. Tai sitten ei pidä juuri mitään ääntä.. jos hammaskosketus näyttää välityksessä hyvältä eikä mitään ihmeellisiä kulumia ole, niin uusilla laakereilla vaan kasaan

Onhan puolikelluvia (tai puolikevennettyjä, miten tahtookaan sanoa) periä vaikka kuinka ja hemmetin monessa autossa.. ei ole vain Jeepin ominaisuus ollenkaan. Harvemminhan tällaisessa akselirakenteessa on erikseen pyöränlaakerilla tiivistettyjä paketteja missä on laakerirasvat, vaan peräöljy voitelee myös pyöränlaakerin, ja laakerin ulkopuolella on stefa. Toki rakenteen järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta tuolla tavalla niitä jäykkiä taka-akseleita on rakennettu sen kymmeniin automerkkeihin ja -malleihin montakymmentä vuotta. Parashan olisi tietenkin täyskevennetty perä, mutta näissä pikkuluokan taka-akseleissa on kovin harvinaisia.Mika kirjoitti:Oma lukunsa on sitten tietenkin tämä XJ ja ZJ takapyöränlaakerointi. Ei voi käsittää miten tuollainen aivopieru on tuotantoon asti päätynyt. Ei siinä, että laakerit raastaa vetarit pilalle mutta vetareista lähtevä metallimuru kulkeutuu myös poskilaakereihin ja pinjoniin sekä toimii tehokkaana hioma-aineena myös välitykselle.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: WJ takaperän remppa dana44
Timo L kirjoitti:
Onhan puolikelluvia (tai puolikevennettyjä, miten tahtookaan sanoa) periä vaikka kuinka ja hemmetin monessa autossa.. ei ole vain Jeepin ominaisuus ollenkaan. Harvemminhan tällaisessa akselirakenteessa on erikseen pyöränlaakerilla tiivistettyjä paketteja missä on laakerirasvat, vaan peräöljy voitelee myös pyöränlaakerin, ja laakerin ulkopuolella on stefa. Toki rakenteen järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta tuolla tavalla niitä jäykkiä taka-akseleita on rakennettu sen kymmeniin automerkkeihin ja -malleihin montakymmentä vuotta. Parashan olisi tietenkin täyskevennetty perä, mutta näissä pikkuluokan taka-akseleissa on kovin harvinaisia.
En tarkoittanut tuota vaan sitä, että vetoakseli toimii pyöränlaakerin sisäkoolina. Ja eihän tämä mikään Jeepin omituisuus ole vaan käytössä vaikka ja missä. Pöljä idea jokatapauksessa.
Peräöljy pyöränlaakerin voitelijana on toimiva siinä ei mitään ja semi-floateri on yksinkertainen ja toimiva systeemi, siinäkään ei mitään.
--Mika
2003 Jeep WJ 2,7 CRD Limited
1975 Volvo C304 OM603 Turbodiesel KUVIA
1975 Volvo C304 OM603 Turbodiesel KUVIA
Re: WJ takaperän remppa dana44
Ei varmasti Danan tapauksessa olekaan järkeä kun joutuu purkamaan koko laitoksen säätämistä varten. Samalla vaivalla ne laakeritkin sitten vaihtaa, ajattelin tuossa enemmän yleisellä tasolla. Mulla oli edellisessä autossa eteenpäin purkautuva perä ja myös ne tuossa lukkotopikissa sinun kaipaamat säätöpyörät. Siinä oli nätti homma säätää hammaskosketus ja poskilaakereiden välys kohdilleen kun murikkaa ei tarvinnut purkaa sen takia. Pyörittelin ja säätelin sitä ruuvipenkissä niin hyväksi kun sen sai ja pistin takaisin paikalleen mutta ei siitä hiljaista tullut säätämälläkään. Sen minäkin uskon että kun ajetaan pitkään huutavalla perällä niin hampaatkin kuluu pilalle.Timo L kirjoitti:Ja kuten yllä todettiin, ei mitään järkeä kummemmin shimmailla vanhoilla kuluneilla laakereilla jos kerran selviä jälkiä on jo ulkokoolissa ja laakerirullissa. Täysi asennussarja maksaa parisen sataa, tulee kaikki uudet laakerit ja shimmit sekä krymppihokkit (yleensä kaksi). Jos ei välitys ole kulunut, niin ei sitä tarvitse välttämättä vaihtaa. Kulunut välitys pitää yleensä lähinnä ulinaa, hieman voi olla samantyyppinen kuin pinionin laakerit.
Jos ulina lakkaa aina kun kaasun nostaa niin eikö se kuitenkin ole melko selvä hammasvälityksen ääni? Vai lakkaako ne pinionin laakeritkin ääntämästä samalla tempulla?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: WJ takaperän remppa dana44
Kyllä pinionin laakerit samoin kuin poskilaakerit varsin tehokkaasti hiljenee kun kaasun päästää ja/tai ei jarruta moottorilla. Joskus nuo pinionin laakerien ja kuluneen välityksen äänen erottaminen voi olla vähän hankalaa. Minulla ainakin D30:n kuluneet pinionin laakerit piti ininää vain rasituksessa, ja oli käytännössä täysin hiljainen muuten.Jorma kirjoitti:Siinä oli nätti homma säätää hammaskosketus ja poskilaakereiden välys kohdilleen kun murikkaa ei tarvinnut purkaa sen takia. Pyörittelin ja säätelin sitä ruuvipenkissä niin hyväksi kun sen sai ja pistin takaisin paikalleen mutta ei siitä hiljaista tullut säätämälläkään. Sen minäkin uskon että kun ajetaan pitkään huutavalla perällä niin hampaatkin kuluu pilalle.
Jos ulina lakkaa aina kun kaasun nostaa niin eikö se kuitenkin ole melko selvä hammasvälityksen ääni? Vai lakkaako ne pinionin laakeritkin ääntämästä samalla tempulla?
edit: Se millä ehkä helpoiten voi erottaa pinionin laakerien ja välityksen metelin, niin usein pinionin laakerit ääntää sekä kaasuttaessa että moottorijarrutuksessa, välitys taas lähinnä veto päällä eteenpäin. Pakkipuoli välityksesta harvemmin on niin kulunut että pitäisi meteliä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: WJ takaperän remppa dana44
360 tkm ajetun 2.7:n etuperä(luultavasti) rupesi pitämään ääntä. Onko Oulun seudulla hyviä ja pystyviä kunnostajia tuollaiselle perälle? Jeep grand cherocee 2002 2.7 cdi quadra drive on auto. Magneettiin tarttuu metallihiukkasta, onko noihin joutunut välityksiä vaihtamaan?