Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
-
Renegade
- Viestit: 269
- Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Renegade » 16.04.2015. 15:15
Tunkki sanoi sopimuksen irti juuri sopivasti renkaiden vaihdon lopuksi. Kyseessä oli KJ:n alkuperäinen saksitunkki.
Olin juuri saanut viimeisen renkaan kiristettyä ja olin laskemassa auton kulmaa alas, niin kuului vain rumps ja auto tuli alas suunniteltua nopeammin. Ihmettelin, että mitä nyt. Tunkki oli edelleen paikallaan ja näytti nopeasti katsottuna ihan ehjältä. No siitä oli lähtenyt jenkat naaraskappaleen sisältä. Hieno vieterin muotoinen kiehkura tuli sieltä ulos.
No mitään ei käynyt autolle eikä itselle, mutta mahdollisuudet olisi ollut pahempaankin jos olisi tapahtunut hieman aiemmin. Siinä tuli vähän jarrujen kuntoakin tarkkailtua, pää sisällä lokarissa, aina kun rengas oli pois paikaltaan.

Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
-
kozel
- Viestit: 1315
- Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja kozel » 16.04.2015. 18:00
Näitähän ei ole tarkoitettu renkaan vaihtoon muuten kuin hätätilanteessa levikkeellä.. Motonetin n.16e tunkkikin on siihen parempi. Omassa en ole tainnu ottaa koskaan edes irti tuota. Kummassakin purkuautossa ovat aika käyttämättömän näköisiä jos tunkkia kaipailet..
kozel@ircnet
-
Renegade
- Viestit: 269
- Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Renegade » 17.04.2015. 9:41
On minulla oikein hallitunkkikin, mutta oli mökillä. No nyt ostin toiseksi jonkun pullotunkin.
On se kyllä edesvastuutonta laittaa tuollaisia rimpulatunkkeja autoon. Kyllähän se voi sitten hätätapauksessakin pettää, jos ei muutamaa renkaanvahtoa kestä.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 17.04.2015. 11:21
No, ne auton omat tunkit on tarkoitettu todellakin vain hätätapauksia varten ja luultavimmin rakennettu siihen malliin että kestävät ehkä muutaman käyttökerran.. mistä lie sanonta "Pidä tunkkisi!" tuleekaan?
Edesvastuutonta tai ei laittaa surkeita tunkkeja autoon, mutta kun katsoo niitä rimpuloita mitkä on minkä tahansa auton mukana, niin en niiden kanssa tekisi yhtään mitään muuta kuin sen aivan pakollisen renkaanvaihdon tien päällä. Hallitunkki on ainoa oikea laite renkaidenvaihtoon, jollei satu omistamaan rungosta nostavaa pilarinostinta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
Sikli
- Viestit: 183
- Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja Sikli » 18.04.2015. 22:50
Onhan tuota auton mukana tullutta tunkintekelettä joutunut käyttämään tien päällä muutaman kerran. Joskus kauan sitten on tunkki pettänyt, sen jälkeen on auton rungon alla ollut varmistuksena mitä tahansa saatavilla olevaa kivenmurikoista lähtien ja renkaitten molemmin puolin estepalat. Jeepissä on nytkin mukana autopukkeja pari kappaletta, ei ne paljoa tilaa vie.
ZJ 4.0 -96
-
ImacInnes
- Moderaattori
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
- Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi
Viesti
Kirjoittaja ImacInnes » 19.04.2015. 9:11
Saksitunkki Jeepissä? Oliko oikeasti alkuperäinen tunkki?
Omassa kJ:ssä ja muissakin Jeepeissä mitä olen katsonut on alkuperäinen tunkki pullotunkin näköinen kierretanko teleskooppi tunkki.
Diesel ZJ:stä se jopa puuttuu, teline on tyhjä. Tarvis jostain saada moinen.
t. Ismo Ämmä
-
Renegade
- Viestit: 269
- Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Renegade » 20.04.2015. 17:03
ImacInnes kirjoitti:Saksitunkki Jeepissä? Oliko oikeasti alkuperäinen tunkki?
Omassa kJ:ssä ja muissakin Jeepeissä mitä olen katsonut on alkuperäinen tunkki pullotunkin näköinen kierretanko teleskooppi tunkki.
Diesel ZJ:stä se jopa puuttuu, teline on tyhjä. Tarvis jostain saada moinen.
t. Ismo Ämmä
Kyllä. Muovisessa Jeepin logolla varustetussa kotelossa takapenkin alla. Tuollainen:
http://i779.photobucket.com/albums/yy75 ... epJack.jpg
Kuvat on auton käsikirjasta.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
-
hitsaa
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
- Paikkakunta: Stadi
Viesti
Kirjoittaja hitsaa » 20.04.2015. 21:13
ImacInnes kirjoitti:Diesel ZJ:stä se jopa puuttuu, teline on tyhjä. Tarvis jostain saada moinen.
t. Ismo Ämmä
Tuon joskus sulle kulmaan tullessani tommosen. Tai laita YV ja tule hakemaan

-
ImacInnes
- Moderaattori
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
- Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi
Viesti
Kirjoittaja ImacInnes » 21.04.2015. 0:19
Hyvä Hyvä.
Tarjous hyväksytty.
2.5.2015 on kulmassa ajopäivä, tarjoan makkaraa + lipparia ja jos et sinne pysty tuomaan niin tulen kyllä hakemaan.
t. Ismo Ämmä
hitsaa kirjoitti:ImacInnes kirjoitti:Diesel ZJ:stä se jopa puuttuu, teline on tyhjä. Tarvis jostain saada moinen.
t. Ismo Ämmä
Tuon joskus sulle kulmaan tullessani tommosen. Tai laita YV ja tule hakemaan

-
D_Bar
- Viestit: 130
- Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
- Paikkakunta: Sodankylä
Viesti
Kirjoittaja D_Bar » 21.04.2015. 12:33
Kyllä täytyy olla samaa mieltä nuista autojen mukana tulevista tunkeista, että aika surkeita ovat.
Ite ostin tässä talvella tuollaisen viitisen vuotta vanhan Subarun ja autoon tutustuessa katoin, että mistä tunkki löytyy ja silloin näytti päällisin puolin ehjältä ja muutenkin varsin siistiltä. Tästä pari kuukautta eteenpäin kesken matkanteon alkoi auton takapäästä kuulumaan outoa kolinaa / kilinää ja aikani vikaa etsittyäni huomasin, että saksitunkin kierretanko oli mennyt omia aikojaan keskeltä poikki ja tunkki kolisi keskenään vararenkaan keskellä olevassa styroksikotelossa
Menee ehkä vähän offtopiciksi, mutta saksitunkista kuitekin kyse.
Grand Cherokee 5.9 Ltd
-
GeneralJ
- Site Admin
- Viestit: 279
- Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja GeneralJ » 20.06.2015. 21:43
Olipa hyvä että tarkistin itse missä kunnossa WJ:n tunkki on. Ei nimittäin ole tunkkia ollenkaan
Minkäslaista nostokorkeutta tunkilla tulisi olla kun kyseessä on vakio WJ?
http://m.motonet.fi/fi/kategoria/2929
Motonetin valikoimassa tunkin alin korkeus on 181-230mm ja nostavat aina 345-465 millimetriin. Mitä korkeampi alin ja ylin korkeus, niin sitä suurempi nostokyky tonneissa (2-12). Ei viitsisi turhaan ostaa liian heavyä pullotunkkia kun hallitunkillahan pääsääntöisesti autoa olisi tarkoitus nostella (sitten kun sellaisen ostan).
-
PunisherFIN
- Viestit: 27
- Liittynyt: 15.12.2015. 21:36
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja PunisherFIN » 02.02.2016. 20:57
GeneralJ kirjoitti:Olipa hyvä että tarkistin itse missä kunnossa WJ:n tunkki on. Ei nimittäin ole tunkkia ollenkaan
Minkäslaista nostokorkeutta tunkilla tulisi olla kun kyseessä on vakio WJ?
http://m.motonet.fi/fi/kategoria/2929
Motonetin valikoimassa tunkin alin korkeus on 181-230mm ja nostavat aina 345-465 millimetriin. Mitä korkeampi alin ja ylin korkeus, niin sitä suurempi nostokyky tonneissa (2-12). Ei viitsisi turhaan ostaa liian heavyä pullotunkkia kun hallitunkillahan pääsääntöisesti autoa olisi tarkoitus nostella (sitten kun sellaisen ostan).
mie mittaisin akselin alta paljonko on ilmaa ja paljon tarviaa nostaa, jos tien päälle sitä tunkkia oot hommaamassa. hallihommiin se nosturi tai hallitunkki, itellä käytössä betonilla sellanen bilitsun halpis, mut korkeelle nostava (810mm) ja nipinnapin saa tankin/steeringin panssarin alta Barbieta sen verran ylös, että rengas nousee ilmaan.. nyt ei saa enää kyllä tankinkaan panssarista, koska takana koripalkkiin vapaa tila lattiasta 750mm

Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
-
Machist
- Viestit: 453
- Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
- Paikkakunta: Juuka
Viesti
Kirjoittaja Machist » 04.02.2016. 8:04
Mulla petti Pajeron oma pullotunkki.. onneks olin just saanu pukin alle ku öljyt vaan ruiskahti pihalle
Sitten ostin Motonetin järeimmän hallitunkin ja sillä on noussu helposti ainakin 31" renkaiden kanssa ja nostovara on riittävä.
Kannattaa kyllä oikeasti sijoittaa tunkkiin jos vähänkin useammin nostelee!
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
-
PunisherFIN
- Viestit: 27
- Liittynyt: 15.12.2015. 21:36
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja PunisherFIN » 08.02.2016. 23:30
tunkkiin kantsii tosiaan oikeesti sijottaa, mut melkein viel tärkeempi on KORJAAMOPUKIT joilla varmistetaan ne nostot.. ei oo yks eikä kaks kertaa ku on tapissa ollessa jostain syystä hieman heilahtanu, tulee auton alla akselia nostellessa aika orpo olo kun 2t liikahtaa ja et tiedä tuleeko päälle vai ei.. jeepin oma "Pullotunkki" on muuten mekaaninen, ei purskahtele öljyt, eikä voi teoriatasollakaan oikeen pettää

Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
-
GeneralJ
- Site Admin
- Viestit: 279
- Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja GeneralJ » 08.02.2016. 23:59
Pullotunkit ei montaa kymppiä maksa ja niissä nuo nostokyvyt tonneissa on mielettömiä tunkin kokoon nähden. Sanomattakin selvää, että nostoalustan pitää noiden kanssa touhutessa olla kunnossa ja tosiaan aina pukit alle. Itse tykkään aina tehdä niin, että kun auto on pukin tai pukkien päälle laskettu, niin otan rungosta tai renkaasta otteen ja heilautan varmistaakseni ettei putoa.
Joku päivä kun on sopivasti rahaa ja löytyy oikeanlainen hallitunkki, niin sellaisen ostan.