Juuson Jeep YJ 91 kesäkiesi
Juuson Jeep YJ 91 kesäkiesi
Heipparallaa!
Tuli hommattua jo tuossa männä syssynä vuoden 1991 YJ Wrangleri. Auton aikaisemmista vaiheista löytyy tältäkin forumilta juttua, nimimerkki Cynomyan ex-ajopeli on hän.
Autohan oli aivan täysin ajettavassa kunnossa, mutta projektejahan nämä aina ovat. Talven aikana oli alkuun suuret suunnitelmat tehdä vaikka ja mitä. Arkirealiteetit eli ajan, työkalujen ja käytännön mekaanikon taitojen puute toivat sitten vähän haasteita peliin. Täytyi tyytyä sitten lähinnä pieneen pintapuoliseen sipistelyyn ja toisarvoisten asiain kanssa opiskeluun ja kaiken maailman bling-factoreiden kanssa kikkailuun. Nekin rahat varmasti olisi voinut viisaammin käyttää, mutta jostainhan sitä pitää lähteä liikkeelle.
Hiukka huonosti tuli matkan varrella projektia dokumentoitua, mutta pitää tässä joku hetki vähän sepustaa talven mittaan tehtyjä ja tekemättä jätettyjä asioita.
Vähän listaa tehdyistä jutuista:
- uusi syyläri puhkaisemani vanhan tilalle
- mekaanisen flektin korvaaminen sähköisellä (elä kysy miksi)
- termarin ja termarikotelon vaihto
- vesipumpun vaihto
-ilmanputsarisysteemin vaihto blingblingiin (elä kysy miksi)
- öljyjen vaihdot joka paikkaan, tässä yhteydessä tulikin mielenkiintoisia havaintoja tehtyä
- apulaitehihnan ja ohjainrullan vaihto
- turvakaarien pehmusteiden maalailua ja kojelautaan bliblingiä, venakoppaan väriä ja joitakin pienenpieniä ruostehommia (ei hitsaamista)
- etukaiuttimet asentelua ja hupisähkösysteemin parantelua (tupla-akkujuttu releineen)
-pitman arm vaihtui korotettuun
- ja jotain muuta vissiin
Aikaa paloi, eikä varmaan vähiten edestakaisin ajeluun pajan ja moponetin ja bilteman välillä. Työkaluja piti hankkia jatkuvasti lisää ja kaikkea muuta pikkusälää. Kaikki jutut piti ennen purkamista tutkia ja kasattaessa yleensä etsittiin kadonneita pultteja ja muttereita. Vaan tätähän tämä kai alkuun on. Ehkä ens talvena uskaltaa jo sitten vähän vaativampienkin kohteiden pariin...
Tälle päivälle on aikataulutettu uusien ovien tiivisteiden laittoa, pidempien jousiriippujen asennusta ja aivan bränikän rättikaton asennus.
To be continued.... Ja kuviakin tulloo joskus.
Tuli hommattua jo tuossa männä syssynä vuoden 1991 YJ Wrangleri. Auton aikaisemmista vaiheista löytyy tältäkin forumilta juttua, nimimerkki Cynomyan ex-ajopeli on hän.
Autohan oli aivan täysin ajettavassa kunnossa, mutta projektejahan nämä aina ovat. Talven aikana oli alkuun suuret suunnitelmat tehdä vaikka ja mitä. Arkirealiteetit eli ajan, työkalujen ja käytännön mekaanikon taitojen puute toivat sitten vähän haasteita peliin. Täytyi tyytyä sitten lähinnä pieneen pintapuoliseen sipistelyyn ja toisarvoisten asiain kanssa opiskeluun ja kaiken maailman bling-factoreiden kanssa kikkailuun. Nekin rahat varmasti olisi voinut viisaammin käyttää, mutta jostainhan sitä pitää lähteä liikkeelle.
Hiukka huonosti tuli matkan varrella projektia dokumentoitua, mutta pitää tässä joku hetki vähän sepustaa talven mittaan tehtyjä ja tekemättä jätettyjä asioita.
Vähän listaa tehdyistä jutuista:
- uusi syyläri puhkaisemani vanhan tilalle
- mekaanisen flektin korvaaminen sähköisellä (elä kysy miksi)
- termarin ja termarikotelon vaihto
- vesipumpun vaihto
-ilmanputsarisysteemin vaihto blingblingiin (elä kysy miksi)
- öljyjen vaihdot joka paikkaan, tässä yhteydessä tulikin mielenkiintoisia havaintoja tehtyä
- apulaitehihnan ja ohjainrullan vaihto
- turvakaarien pehmusteiden maalailua ja kojelautaan bliblingiä, venakoppaan väriä ja joitakin pienenpieniä ruostehommia (ei hitsaamista)
- etukaiuttimet asentelua ja hupisähkösysteemin parantelua (tupla-akkujuttu releineen)
-pitman arm vaihtui korotettuun
- ja jotain muuta vissiin
Aikaa paloi, eikä varmaan vähiten edestakaisin ajeluun pajan ja moponetin ja bilteman välillä. Työkaluja piti hankkia jatkuvasti lisää ja kaikkea muuta pikkusälää. Kaikki jutut piti ennen purkamista tutkia ja kasattaessa yleensä etsittiin kadonneita pultteja ja muttereita. Vaan tätähän tämä kai alkuun on. Ehkä ens talvena uskaltaa jo sitten vähän vaativampienkin kohteiden pariin...
Tälle päivälle on aikataulutettu uusien ovien tiivisteiden laittoa, pidempien jousiriippujen asennusta ja aivan bränikän rättikaton asennus.
To be continued.... Ja kuviakin tulloo joskus.
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Re: Juuson Jeep YJ 91 kesäkiesi
Noniin, auto sai uuden rättikuomun päälleen ja sähköjä on vedetty taakse akulle ja lisätty konkkaa väliin ja muuta joutavaa. Lähdin sit 80km työmatkalle härvelillä. Hyvin kulki, joskin noilla välityksillä on aika astmainen motarilla/maantiellä.
Pääsin työpaikan pihaan ja ihmettelin, että mikä &%"½ suhisee. Takarenkaassa oli tämmönen ylläri pystyssä:

Tais mennä nyt sit renkaat uusiks, vaikka pintaa näissä vanhoissakin ois ollu vaikka kuinka. Kattoo nyt. Kotiinkin pitäs aamulla päästä...
Katukumeilla on saanut rullata satojatuhansia kilometrejä ja nyt sit pomminkestäviin mutakumeihin uppoo pehmeä metalli kuin veitsi voihin. Et silleen...
Hauskaa oli, ettei ratin takana huomannu mitään. Sen verran on raakaa tuo kulku maantievauhdeissa rättikatolla, ettei Peltorit olisi yhtään liioittelua. Toki täristeleekin pikkusen, pitäs vielä säätää ohjauskilkkeitä kohdilleen.
Pääsin työpaikan pihaan ja ihmettelin, että mikä &%"½ suhisee. Takarenkaassa oli tämmönen ylläri pystyssä:

Tais mennä nyt sit renkaat uusiks, vaikka pintaa näissä vanhoissakin ois ollu vaikka kuinka. Kattoo nyt. Kotiinkin pitäs aamulla päästä...
Katukumeilla on saanut rullata satojatuhansia kilometrejä ja nyt sit pomminkestäviin mutakumeihin uppoo pehmeä metalli kuin veitsi voihin. Et silleen...
Hauskaa oli, ettei ratin takana huomannu mitään. Sen verran on raakaa tuo kulku maantievauhdeissa rättikatolla, ettei Peltorit olisi yhtään liioittelua. Toki täristeleekin pikkusen, pitäs vielä säätää ohjauskilkkeitä kohdilleen.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Dr.Rubber, muokattu yhteensä 4 kertaa
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Re: Juuson Jeep YJ 91 kesäkiesi
Kuva ei toimi...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Juuson Jeep YJ 91 kesäkiesi
Sain sen näkyviin....
-Mikä ja mistä moinen pala on..?




Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Juuson Jeep YJ 91 kesäkiesi
Joltain tai jopa ehkä multa on irronnut tasapainotuspainokikkare. Se sitten etsiytyi mun renkaaseen.
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Re: Juuson Jeep YJ 91 kesäkiesi
Nonii , saivat vielä mutikan paikattua. Saa nähdä, kestääkö miten ajoa. Ilmeni sellainen ongelma, että vehje valuttaa bensiiniä pa-suodattimen vierestä. Joutui ihan kenttäkorjaustöihin ja polttoaineen kulutus taisi olla luokkaa 100l/100km... Luulin, että vika on noissa letkunpätkissä, mutta nyt kyllä haisee vahvasti siltä, että joku muu juttu pygii, koska letkuja vaihtamalla ei tilanne muuttunut. Putket vaikuttavat ehjiltä.
Vika alkoi suodattimen vaihdon jälkeen, joten liekö tuo on mennyt väärinpäin. Ihmetyttää vaan, ettei suodattimesta löydy mitään merkkejä oikeasta polttoaineen kulkusuunnasta. Niinpä ajattelin, että tuo käy kummin päin tahansa, mut ilmeisesti ei. Ihan on oikeanlainen Crownin suodatin kyseessä kyllä. Prkl. Toisaalta pääsen helpolla jos pelkällä suodattimen käännöllä tuo vika korjautuu. Tosin nyt kun on tankki ajettu/valutettu pariin kertaan tyhjäksi, niin käykö nyt silleen, että tuolta filtterin lähtösuoralla irtoaa kaikki siihen kertynyt paska ja tukkii filtteriltä lähtevät putket ja suuttimet... Tai sit vaan pitää räjäyttää tuo polttoainepuoli tankilta suodattimelle ja tarkistaa myös paluuputki.
No, pitääpä lähtee taas purkamaan ja kasaamaan. Päivän agendalla mahdollisesti nuo pidemmät jousiriiput ja ohjauksen tarkastelua. Välivarresta vaihdoin yläpään, mutta välyksistä päätellen ois pitänyt vaihtaa kerralla molemmat. Olis helpottanut myös tuon ratin oikaisemista, kun ois irrotellut toisenkin pään. Sit pitää vähän tutkailla, miten saisi rajoitettua kääntöä oikealle, kun ottaa ääriasennossa tuo eturengas vähän runkoon. Vasemmalle ei vastaavaa ongelmaa.
Ensisijaisesti nyt kuitenkin tuo polttoainepuoli nyt kuntoon ja sitten pitää vaihtaa tumpuloiden käräytetty audiovahvistin... Tuli vaikeempaa ottaa järjestelmästä kokonaan virrat veks, kun on toinen akku persiissä ja konkka vahvistimille. Tuli sit muutamaan otteeseen posautettua sulakkeet päätteestä ja nyt se sit ei enää lähe tulille, vaan vesillepä taitaa lähtee ja lentää mokoma paska Pitkäänlahteen. Hermot kuriin nyt, ettei käy koko autolle samoin
Vika alkoi suodattimen vaihdon jälkeen, joten liekö tuo on mennyt väärinpäin. Ihmetyttää vaan, ettei suodattimesta löydy mitään merkkejä oikeasta polttoaineen kulkusuunnasta. Niinpä ajattelin, että tuo käy kummin päin tahansa, mut ilmeisesti ei. Ihan on oikeanlainen Crownin suodatin kyseessä kyllä. Prkl. Toisaalta pääsen helpolla jos pelkällä suodattimen käännöllä tuo vika korjautuu. Tosin nyt kun on tankki ajettu/valutettu pariin kertaan tyhjäksi, niin käykö nyt silleen, että tuolta filtterin lähtösuoralla irtoaa kaikki siihen kertynyt paska ja tukkii filtteriltä lähtevät putket ja suuttimet... Tai sit vaan pitää räjäyttää tuo polttoainepuoli tankilta suodattimelle ja tarkistaa myös paluuputki.
No, pitääpä lähtee taas purkamaan ja kasaamaan. Päivän agendalla mahdollisesti nuo pidemmät jousiriiput ja ohjauksen tarkastelua. Välivarresta vaihdoin yläpään, mutta välyksistä päätellen ois pitänyt vaihtaa kerralla molemmat. Olis helpottanut myös tuon ratin oikaisemista, kun ois irrotellut toisenkin pään. Sit pitää vähän tutkailla, miten saisi rajoitettua kääntöä oikealle, kun ottaa ääriasennossa tuo eturengas vähän runkoon. Vasemmalle ei vastaavaa ongelmaa.
Ensisijaisesti nyt kuitenkin tuo polttoainepuoli nyt kuntoon ja sitten pitää vaihtaa tumpuloiden käräytetty audiovahvistin... Tuli vaikeempaa ottaa järjestelmästä kokonaan virrat veks, kun on toinen akku persiissä ja konkka vahvistimille. Tuli sit muutamaan otteeseen posautettua sulakkeet päätteestä ja nyt se sit ei enää lähe tulille, vaan vesillepä taitaa lähtee ja lentää mokoma paska Pitkäänlahteen. Hermot kuriin nyt, ettei käy koko autolle samoin

Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Dr.Rubber, muokattu yhteensä 6 kertaa
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Re: Juuson Jeep YJ 91 kesäkiesi
Siinä suodattimessa on toinen lähtö paksumpi ja toinen ohuempi ja ainakin mun myymissä suodattimissa lukee ohuemmassa päädyssä OUT.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Juuson Jeep YJ 91 kesäkiesi
Ja vuoto tukittu. Filtteri oli tosiaan mennyt väärinpäin. Liitännät oli tosiaan eri kaliiberin keskenään, mutta missään ei asennussuuntaa ollut. Semmosta. Kiitos tuas Jarille!
Sähköt teetätti vähän työtä. Vuotovirtoja tuntui löytyvän ja vika näyttäisi olleen jälkiasennetuissa peräkärryn sähköissä. Nyt ei sit kärriä vedetä (tai koukkuhan toki on, mut sähköjä kärryille ei). Pitänee joskus vetää kunnolla sähköt koukulle.
Poltetun vahvarin tilalle asennettu uusi ja nyt kelepaa. Kävin tankilla ja meni 66 litraa pensaa. Kokonaisuudessaan viime 2 vrk aikana on tullut tankattua tuohon noin 100l bensaa ja ajettua noin saman verran kilometreissä. Vitostiellä välillä Varkaus-Kuopio taitaa olla useamman kymmenen litran vana...
Sähköt teetätti vähän työtä. Vuotovirtoja tuntui löytyvän ja vika näyttäisi olleen jälkiasennetuissa peräkärryn sähköissä. Nyt ei sit kärriä vedetä (tai koukkuhan toki on, mut sähköjä kärryille ei). Pitänee joskus vetää kunnolla sähköt koukulle.
Poltetun vahvarin tilalle asennettu uusi ja nyt kelepaa. Kävin tankilla ja meni 66 litraa pensaa. Kokonaisuudessaan viime 2 vrk aikana on tullut tankattua tuohon noin 100l bensaa ja ajettua noin saman verran kilometreissä. Vitostiellä välillä Varkaus-Kuopio taitaa olla useamman kymmenen litran vana...
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Re: Juuson Jeep YJ 91 kesäkiesi
Nyt on sitten vielä haettu pikkuisen korotusta uusilla jousiriipuilla. Ehkä puolisen tuumaa nostivat. Ajotuntuma ei ainakaan huonontunut.
Pitäisi askarella välipohja peräkonttiin, kun ei tuonne pääte- ja piuhaviidakkoon oikein saa tavaraa järkevästi. On vaan yllättävän vaikea löytää järkevään hintaan sopivaa palaa (puhutaan alle 1m2 palasta) tukevaa vaneria. Starkit ym. haluavat täyden levyn hinnan ja enhän minä sillä levyn loppuosalla taas mitään tee! Tulis nyt vaan kesäkelit, niin saisi nauttia avoauton tunnelmasta.
Seuraavaksi pitänee vähän perehtyä auton alipainepuoleen ja tarkistella kaasuläpän ja ilmapuolen tiivieys. Jostain välistä vetää ehkä ilmaa, kun viheltää kaasun asennon asennon mukaan. Eipä silti, voi leikkiä turboa... Lisäksi moniurahihna vinkuu startatessa kuin pistettävä sika. Hihna, hihnapyörä ja vesipumppu on vaihdettu, joten niissä vika ei kaiken järjen mukaan ole. Voisko sit laturin tai ohjaustehostimen pumpun laakerit olla paskana. Kun ei tuon hihnankaan oikein mun logiikalla pitäisi luistella. Kireys on sopiva munsta.
Ens talvelle on projektia ihan kutkulleen akseliremonttien muodossa. Tämä kesä vältellään pahimpia maastoja, ettei tule ranhvukasta invalidi.
Pitäisi askarella välipohja peräkonttiin, kun ei tuonne pääte- ja piuhaviidakkoon oikein saa tavaraa järkevästi. On vaan yllättävän vaikea löytää järkevään hintaan sopivaa palaa (puhutaan alle 1m2 palasta) tukevaa vaneria. Starkit ym. haluavat täyden levyn hinnan ja enhän minä sillä levyn loppuosalla taas mitään tee! Tulis nyt vaan kesäkelit, niin saisi nauttia avoauton tunnelmasta.
Seuraavaksi pitänee vähän perehtyä auton alipainepuoleen ja tarkistella kaasuläpän ja ilmapuolen tiivieys. Jostain välistä vetää ehkä ilmaa, kun viheltää kaasun asennon asennon mukaan. Eipä silti, voi leikkiä turboa... Lisäksi moniurahihna vinkuu startatessa kuin pistettävä sika. Hihna, hihnapyörä ja vesipumppu on vaihdettu, joten niissä vika ei kaiken järjen mukaan ole. Voisko sit laturin tai ohjaustehostimen pumpun laakerit olla paskana. Kun ei tuon hihnankaan oikein mun logiikalla pitäisi luistella. Kireys on sopiva munsta.
Ens talvelle on projektia ihan kutkulleen akseliremonttien muodossa. Tämä kesä vältellään pahimpia maastoja, ettei tule ranhvukasta invalidi.
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku